Notino posiluje Jonáš Čumrik alias Johny Machette. Českou online parfumerii má přiblížit mladé generaci

Zaměřit se na lepší marketing v online světě a oslovit tím mladší generace chce Notino, které si na to najalo zkušeného influencera v důchodu.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

jonas-cumrik

Foto: Notino

Jonáš Čumrik nastupuje do Notina

0Zobrazit komentáře

Největší internetový obchod s parfémy a kosmetikou v Evropě je z Česka. Jmenuje se Notino, vybudoval ho Michal Zámec a předloni prodal zboží za 18 miliard korun. Loňské výsledky zatím neprozrazuje, ale je jasné, že se v růstu ideálně nebude chtít zastavit. Proto do firmy nastupuje Jonáš Čumrik, třicetiletý odborník na marketing na sociálních sítích, který je známý také pod pseudonymem Johny Machette. Do Notina přichází na nově vytvořenou pozici Strategy & Idea Director, z níž se bude snažit přiblížit parfémy a další zboží od Notina mladé generaci spotřebitelů včetně Generace Z a mileniálů, což jsou zejména současní dvacátníci až třicátníci.

„Cíl je vcelku jasný. Vybudovat brand, jenž bude pozitivně vnímán generací, kterou spousta firem přehlíží. Vždyť jen v České republice více než 79 procent značek nemá žádnou strategii pro Gen Z. Chci, aby můj tým potřeby mladé generace vnímal, věnoval jim pozornost a nebral je na lehkou váhu,“ říká Jonáš Čumrik. Notino dnes působí na sedmadvaceti evropských trzích, kde provozuje šestadvacet prodejen, ale silné je především v online světě. Ročně prodá přes 100 milionů produktů a podle svých údajů oslovuje přes 24 milionů zákazníků po celé Evropě. Nově chce ještě více zacílit na mladší generace, a to třeba prostřednictvím otevření účtu na TikToku či zapojováním influencerů.

Právě těmto oblastem se dlouhodobě věnuje Čumrik, který na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy vede vlastní předmět zaměřený na marketing napojený na influencery. V posledních deseti letech nejprve na internetu budoval osobní brand spojený s pseudonymem Johny Machette, spolupracoval s firmami jako O2, Coca-Cola či Procter & Gamble a naposledy působil v agentuře katz83 Tomáše Jirsy, v níž se věnoval především aktivitám pro T-Mobile. Novinkou v Notinu pro něj je, že nebude jen samostatnou jednotkou, ale jeho úkolem bude vybudovat celý tým pro rozvoj online komunikace.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Jonáš je člověk, který se na věci dívá nevšedním pohledem. Srší novými nápady a jeho síla je v oblastech, ve kterých máme ještě jako firma co dohánět,“ říká Radek Ondrášik, marketingový ředitel Notina. Jelikož firma za poslední rok výrazně navýšila nabídku svého sortimentu, v němž je přes 100 tisíc produktů od dvou a půl tisíce značek, a plánuje dál růst, potřebuje také lépe pracovat s objevitelností a vyhledatelností produktů a jejich prezentací v online světě. Zároveň se Notino snaží pomáhat zákazníkům vybírat tu správnou kosmetiku, která jim bude vyhovovat, což je směr, který zaujal Jonáše Čumrika.

„Snažit se co nejvíce zjednodušit život zákazníkům, zaměřit se na segment zdraví, podporovat wellbeing a chovat se zodpovědně byla slova, která se mnou rezonovala. Jedná se o oblasti, které osobně považuji za důležité a jsem rád, že se na jejich rozvoji mohu podílet,“ dodává Čumrik, který se s nadsázkou označuje za „influencera v důchodu“. Přestože na svůj kanál na YouTube už prakticky nepřispívá, má na něm přes 230 tisíc odběratelů a jeho hit Se zbláznim přes 21 milionů zhlédnutí. Aktuálně je aktivní zejména na Instagramu, kde má jako @johnymachette přes 174 tisíc sledujících.

Nesnášeli se, teď mají nápoj, který se prodává v miliardách. Logan Paul a KSI jdou i proti Red Bullu

Neměli se rádi, uráželi se a utkali se v ringu. Pak se ale spojili, založili nápojový byznys Prime a míří s ním i do UFC.

Filip HouskaFilip Houska

logan-paul-ksi

Foto: Prime

Logan Paul a KSI

0Zobrazit komentáře

Nikdo by si ještě před dvěma lety netroufl odhadnout, že budou kamarádi a byznysoví partneři. Házeli na sebe špínu, uráželi se a coby profesionální boxeři ze sebe dvakrát navzájem málem vymlátili duši. Když se ale dobrá, potenciálně lukrativní myšlenka spojí s neuvěřitelným zásahem, jaký oba mají na sociálních sítích, rivalita a spory mohou jít stranou. A rozhodně toho nemusí litovat – svého nového nápoje prodali Logan Paul a KSI v hodnotě vysoce nad pět miliard korun, útočí s ním na Gatorade i Red Bull a nedávno uzavřeli spolupráci s UFC, největší zápasnickou organizací planety.

Logan Paul je jednou z největší internetových celebrit. Začal na sociální síti Vine, kde natáčel krátká zábavná videa, aby se později přesunul na YouTube, kde má skoro 24 milionů odběratelů. Spíš než youtuberem – a nutno podotknout, že kontroverzním (o čemž svědčí i jeho nedávná kauza týkající se NFT) – je ale komikem s velmi sledovaným podcastem a sportovcem, který působí jak v boxu, tak v profesionálním wrestlingu, a to rovnou v organizaci WWE. A také to umí skvěle s marketingem.

KSI začínal podobně, jen rovnou na YouTube, kde se stal jedním z nejúspěšnějším britských tvůrců, který převážně natáčel hraní her a zábavné skeče. Stál také u zrodu populární youtubové skupiny Sidemen. Ačkoliv na tvorbu tohoto typu obsahu nikdy nezanevřel, postupem let se začal více věnovat nahrávání hudby a boxu. Ostatně byl jedním z těch, kteří položili základy takzvané youtuberské boxerské scéně. A díky desítkám milionů sledujících také dobře uměl vydělat peníze na svém jméně.

Každý se tedy věnoval svému. Logan Paul dobýval internetové vody Spojených států, KSI zase bavil široké publikum ve Velké Británii. Pak ale jejich cesty spojil box. Oba tvůrci se začali veřejně slovně napadat a burcovali své fanoušky – výsledkem byly dva zápasy v ringu, přičemž ten druhý byl v kariérách obou zlomový. Jen přes internet si živý přenos měly zaplatit přes dva miliony lidí, čímž se tehdy, v roce 2019, stal pátým nejsledovanějším boxerským zápasem v dějinách sportu.

prime

Foto: Prime

Ovocné příchutě hydratačního nápoje Logana Paula a KSI

Zlomový byl také v jiném ohledu. Logan Paul a KSI si při něm evidentně urovnali své spory (byť je otázkou, na kolik byly myšleny vážně). Loni k překvapení naprosto všech oznámili, že zakládají společnou firmu. Dali jí název Prime a hlavním produktem se stal hydratační nápoj. Najednou jakoby všichni zapomněli na podobné drinky typu Gatorade nebo Powerade. Oba tvůrci dali svému novému byznysovému dítěti takový marketingový šmrnc, že se sami nestačili divit, jak se prodává.

Dvojice, která kombinovaně napříč všemi svými hlavními kanály má přes 80 milionů sledujících, dala hned na začátku jasně najevo, že nový nápoj je určen především pro sportovce. Obsahuje totiž mimo jiné elektrolyty, které se vyplavují především pocením. Proto běžnému člověku, který aktivně nesportuje, stačí pouhá voda. A byť se studie na téma elektrolytů a jejich vlivu na tělesný stav sportovců různí, stále platí, že pro aktivní životní styl může být doplňování těchto látek užitečné.

Paul a KSI ale dobře věděli, že po sytě barevných lahvích, z nichž ční nápis Prime, se strhne poptávka hlavně ze strany dětí a náctiletých, respektive jejich hlavních fanouškovských základen, tudíž ne nutně aktivních sportovců. První příchutě byly uvedeny do prodeje nejprve ve Spojených státech, kde si Logan Paul a KSI zajistili spolupráci například s řetězci Walmart nebo Target. Otevřeli také e-shop na oficiálním webu. A pak čekali jen pár dní, než se první várka vyprodá. O nápoje byl enormní zájem.

Prodeje v hodnotě miliard

Loni dorazily nápoje v několika ovocných verzích také do Velké Británie, domova KSI. Ani tam netrvalo dlouho, než se zásoby postupně vyprodaly – nebylo navíc výjimkou, že lidé před obchody utvářely dlouhé fronty jen proto, aby novinku od svého oblíbeného youtubera ochutnali. Prime se objevoval mimo jiné na portálu eBay, kde se prodával i za 250 dolarů. Běžně stojí jedna půllitrová lahev dva dolary.

Dvěma hvězdám sociálních sítích se tak okolo nové firmy podařilo vytvořit dokonalou auru, která hraničila s fenoménem FOMO, tedy strachu, že vám něco unikne. A pravděpodobně šlo o předem připravený scénář. Odrazilo se to i na finančních výsledcích výrobce – jak uvádí agentura Bloomberg, Prime měl během loňského roku prodat zboží v hodnotě okolo 250 milionů dolarů, tedy přibližně 5,5 miliardy korun. A pomoci tomu mohl i vstup do evropského fotbalu, respektive Premier League.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

KSI je dlouholetým fanouškem fotbalového Arsenalu, což byl důvod, proč se Prime loni v létě vydal za vedením londýnského klubu, aby probrali možnou spolupráci. V červenci pak bylo oznámeno, že se firma pro Arsenal stala dvorním dodavatelem těchto nápojů, které se prodávají na domácím stadionu a také jsou vidět v propagačních materiálech týmu. Díky této spolupráci se Prime dostal blíže ke své hlavní cílové skupině, a sice profesionálním sportovcům.

Před pár dny společnost ohlásila, že podobnou spolupráci navázala také s americkou zápasnickou organizací UFC, která patří mezi ty největší v oblasti smíšeného bojového umění. Stejně jako v případě Arsenalu nebyly zveřejněny finanční podmínky nového partnerství – ví se jen to, že nahrazuje dosavadního dodavatele nápojů Bodyarmor, který patří pod křídla Coca-Coly a kterému končí smlouva. To je pro oba tvůrce stěžejní milník, protože se tím přibližují svému plánu – dobýt trh s nápoji pro sportovce.

Protože Logan Paul ani KSI nemají daleko k velkolepým prohlášením, už v minulosti řekli, že nechtějí být jen malou firmu, která by na známé značky jako Gatorade, Powerade nebo právě Bodyarmor nemohla dosáhnout. Naopak mají ambice je zastínit, a to tím způsobem, že budou spolupracovat s větším množstvím sportovních týmů a soutěží. Na letošní rok má Prime v plánu zdolat hranici jedné miliardy v hodnotě prodaného zboží – a navazování zvučných spoluprací jim k tomu může pomoci.

V hledáčku má jen sotva rok starý projekt i segment s energetickými nápoji – před pár měsíci totiž firma rozšířila sortiment právě o ně. Prodává je ve stejně designově výrazných plechovkách a už se nebála srovnávat například s Red Bullem, lídrem trhu, kterého si dvojice dobírala na sociálních sítích a veřejně srovnávala, v čem je Prime lepší. Nelze zapomínat na to, že Logan Paul a KSI mají nesmírný vliv, pečlivě budovaný dlouhé roky. Proto takové ambice nemusí být nereálné.

V průběhu tohoto roku má Prime navíc expandovat do dalších zemí včetně těch evropských. A také doplňovat zásoby, které jsou minimálně na e-shopu beznadějně vyprodané.