Nouzové přístřešky Iglou z Moravy mají úspěch a míří do Evropy. V zimě pomohly desítkám lidí bez domova

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

iglou

Pavla Klečková a Mani Chilaud z Iglou

0Zobrazit komentáře

Začalo to v obýváku jako nenápadný projekt pro pomoc lidem bez domova. Když Pavla Klečková a Mani Chilaud před rokem sestavili svůj první nouzový přístřešek, který nazvali Iglou, patrně ještě vůbec netušili, co na ně čeká. Jednoduše přenositelný i složitelný přístřešek se totiž velmi rychle ujal po celé České republice a letos by se měl dostat i za hranice.

Alternativní střecha nad hlavou pro lidi bez domova, kteří musejí přespávat venku, se měl původně objevit jen ve třech městech Moravskoslezského kraje, kde autoři žijí. Nakonec se ale z plánu vyrobit 10 takových přístřešků stala mnohem větší záležitost. Dnes už existuje flexibilních Iglou po celé zemi přes šedesát a Pavla Klečková a Mani Chilaud společně s vynálezcem prvního prototypu, Francouzem Geoffroyem de Reynalem, spustí výrobu ve velkém.

iglou3

Nouzové přístřešky Iglou

Současná podoba Iglou je již šestou vylepšenou iterací. Samotný koncept nicméně už od začátku poutá velkou pozornost, ať už ze strany místních samospráv nebo terénních pracovníků z tuzemských organizací, které lidem bez domova pomáhají. Na náročnou zimu letos tvůrci rozdali Iglou těm, kteří nemohou z nejrůznějších příčin navštěvovat noclehárny či azylové domy.

Nouzový přístřešek jako open source

„Mezi nejběžnější důvody patří zdravotní potíže, vlastnění psa nebo sociální fóbie. Kvůli těmto aspektům jsou lidé bez přístřeší odříznutí od pomocných institucí asi nejčastěji,“ vysvětluje Pavla Klečková. Projektu pomohlo i zapojení do akceleračního programu Impact First coworkingu Impact Hub, díky němuž autoři získali důležité kontakty a letos by se tak měla rozběhnout výroba ve velkém. Přístřešky Iglou tak poprvé poputují také do zahraničí.

iglou-kleckova-chilaud

Pavla Klečková a Mani Chilaud z Iglou

„Minulý týden jsme se vrátili z Francie, kde jsme jednali o podrobnostech. V plánu je vytvořit 300 až 600 kusů na příští zimu například pro Slovensko, Anglii nebo Belgii,“ prozrazuje Chilaud. Navíc první takové přístřešky, které jsou vyrobené z polyetylenové pěny a hliníkové folie a jsou nehořlavé a skládací, už vznikají i v Peru nebo Íránu. Návod na výrobní postup a instrukce k užití totiž autoři sdílí jako open source.

Výhoda Iglou je v tom, že jde o dočasné řešení, které je vhodné do jakéhokoliv terénu. Vždy na jaře ho tak mohou terénní pracovníci sbalit, vyčistit, vydezinfikovat a uloží ho na další zimu. Efekt je pro lidi bez domova zásadní, díky termální izolaci se totiž v Iglou drží teplo a uvnitř tak může být až o 18 stupňů tepleji než venku. V České republice žije bez střechy nad hlavou několik desítek tisíc lidí a Pavla Klečková proto má motivaci nadále projekt rozvíjet. Nově s kolegy připravují například verzi přístřešku pro páry.

iglou2

Nouzový přístřešek Iglou

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

CNC spouští pod značkou Blesk Lékárna prodej doplňků stravy. Koupit je lze i online

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

blesk-lekarna
0Zobrazit komentáře

Mediální skupina Czech News Center (CNC) je jedním z největších mediálních domů v České republice, ale její byznys není pouze o vydávání novin, časopisů a internetových magazínů, ale také o dalších aktivitách, mezi něž patří například virtuální operátor Bleskmobil nebo dodavatel energií Blesk energie. Pod značkou Blesk nyní přichází další produkt – Blesk Lékárna.

Blesk je pochopitelně především název nejčtenějšího deníku v Česku, ale CNC, patřící českým miliardářům Danielu Křetínskému a Patriku Tkáčovi, pod tímto brandem rozvíjí i další komerční aktivity. Ten nejnovější se jmenuje Blesk Lékárna a CNC ho spustilo u příležitosti Světového dne zdraví, který každoročně vyhlašuje 7. dubna Světová zdravotnická organizace. Blesk Lékárna startuje se čtyřmi produkty, jimiž jsou různé doplňky stravy.

„Trh doplňků stravy zahrnuje desítky typů produktů. Vybrali jsme ty, které patří mezi nejvyhledávanější a zároveň nejužívanější našimi čtenáři. Navíc chceme oslovit širokou skupinu zákazníků a pomoci jim při řešení zdravotních obtíží i prevenci,“ vysvětluje Jakub Kouřil, brand manažer komerčních aktivit CNC, s tím, že v Blesk Lékárně je aktuálně k dostání FORTEprotect, Magnesium, Urobrusinal a Multivitamin.

blesk-lekarna2

Výhradním výrobcem řady Blesk Lékárna je tuzemská farmaceutická společnost Simply You Pharmaceuticals a čtveřice zmíněných doplňků stravy slouží proti nedostatku vitaminů, podrážděnosti a nervozitě, pro normální stav a fungování kloubů či na problémy s močovými cestami. Během roku 2019 pak mají přibýt ještě dva další produkty.

„Mediální dům CNC má k tématu zdraví velice blízko. Tituly jako Blesk zdraví, Moje zdraví, Moje psychologie či Dieta se na zdravý životní styl a novinky ze světa medicíny přímo zaměřují. Vlastní řada doplňků stravy byla dalším logickým krokem. Lidem přinášíme kvalitní a férovou nabídku v další oblasti jejich každodenního života, podobně jako tomu bylo například s BLESKmobilem, který jsme uvedli na trh již v roce 2012,“ doplňuje Jan Samko, marketingový ředitel CNC.

cf-hero

Přečtěte si takéČeská aplikace CF Hero pomáhá teenagerům bojovat s cystickou fibrózou a prodlužovat jim životČeská aplikace CF Hero pomáhá teenagerům bojovat s cystickou fibrózou a prodlužovat jim život

Již nyní by měly být výrobky z řady Blesk Lékárna skladem v přibližně 700 lékárnách po celé České republice a dalších 1 500 provozů bude připraveno je objednat u svých dodavatelů. Ceny doplňků se pohybují od 120 do 288 korun a vedle kamenných prodejen je lze koupit také online. Internetový obchod pro Blesk Lékárna provozuje Česká Apotéka.

Jak připomíná magazín MediaGuru, celý projekt Blesk Lékárna se chystá CNC podpořit masivní reklamou napříč svými tituly, mezi nimiž se jen tématu zdraví přímo věnují tituly Blesk zdraví, Moje zdraví, Dieta či Moje psychologie. Reklama napříč tituly této mediální skupiny jen na tiskovém trhu oslovuje 3,4 milionu čtenářů na vydání a CNC si od se své lékárny slibuje další zajímavý zdroj příjmů. Pod značkou Blesk kdysi provozovalo ještě produkt Peněženka pro anonymní platební karty, ale ten byl později zastaven.