Nová aplikace slibuje doručení léků do hodiny. Investoval do ní ředitel strategie Zásilkovny

Aplikace Kuc Kuc spolupracuje se 79 lékárnami po celé republice, chce se zaměřit na doručování do měst a obcí, kde kamenné pobočky chybí.

Peter BrejčákPeter Brejčák

kuckuc-robin-kazik-pavel-roderInsider

Foto: Kuc Kuc

Robin Kazík a Pavel Röder, zakladatelé aplikace Kuc Kuc

0Zobrazit komentáře

Ve městech a obcích bez lékárny v současnosti žije přes 2,8 milionu lidí, tedy více než čtvrtina obyvatel Česka. Takové jsou výpočty podnikatelské dvojice Robina Kazíka a Pavla Rödera, kteří z tohoto důvodu v polovině března spustili novou aplikaci Kuc Kuc, s níž chtějí nejen tuto cílovou skupinu obsloužit. Vizi věří také investor, který rozvoj firmy podpořil desítkami milionů korun.

Kuc Kuc spolupracuje s 79 lékárnami na celém území Česka a její tvůrci slibují, že zákazníci aplikace v krajských městech obdrží objednávky zpravidla během šedesáti minut. V dalších městech a obcích pak nejpozději následující den. Cena dopravy v úvodní fázi spuštění služby je 29 korun.

„Služba Kuc Kuc ušetří zákazníkům nejen čas a peníze za cestu do lékárny, ale rozšíří jim i dostupnost léků a dalších farmaceutických přípravků. S využitím aplikace, která umožňuje pracovat s profily zákazníků i jejich rodinných příslušníků, se chceme co nejvíce přiblížit osobnímu přístupu jako v kamenných lékárnách,“ popisuje ředitel pro produkt Pavel Röder, jenž zároveň pracuje jako ředitel inovací ve společnosti Omnicom Media Group. Působil i jako supervizor marketingových projektů ve Škodovce či ředitel digitální komunikace v McCann Worldgroup Prague. Mezi lety 2011 a 2017 řídil i startupové projekty v Kanadě a Singapuru.

Příprava lékárny v mobilu – jak aplikaci její tvůrci označují – začala na podzim roku 2019, přičemž zahájení provozu si vyžádalo více než tři roky. „Delší dobu zabrala technologická příprava projektu, budování obchodní sítě a vyřešení legislativních podmínek, které jsou na regulovaném farmaceutickém trhu nezbytné,“ vysvětluje finanční ředitel Robin Kazík. Lékárenství pro něj přitom není nový obor – stojí totiž za značkou Annabis se zaměřením na přírodní kosmetiku, potravinové doplňky a další produkty z konopí, které prodává ve čtyřiceti zemích světa.

Investice v desítkách milionů korun

V průběhu letoška chtějí provozovatelé Kuc Kuc získat 75 tisíc zákazníků a propojit aplikaci s výhodami umělé inteligence. V nejbližších měsících chystají doplnění služby o data z nositelné elektroniky, jako jsou chytré hodinky nebo prsteny, využitelné v oblasti prevence, poradenství a notifikací v případě zdravotních rizik. V plánu je také rozšíření služby na zahraniční trhy.

Zakladatelům bude na této cestě pomáhat také investor, který do startupu podle vyjádření pro CzechCrunch vložil blíže nespecifikované desítky milionů korun. „Valuace činí sto milionů korun, počítáme s tím, že do zaměstnaneckého motivačního programu ESOP alokujeme deset procent. V současné době vestujeme pro devatenáct zaměstnanců čtyři procenta. Dalších sedm procent z čistého zisku jsme odsouhlasili na dobročinné účely,“ doplňují zakladatelé Kuc Kuc podrobnosti o investičním kole.

Pro firmu jde o první externí investici, dřívější vývoj financovali zakladatelé z vlastních zdrojů. Kdo je nyní novým investorem, nechtěli komentovat. Dle oficiálních dat ve společnosti Rychle do domu, jež Kuc Kuc provozuje a oficiálně byla založena v roce 2019, drží Kazík a Röder shodně 41,5 procenta. Zbylých 17 procent pak od loňského listopadu připadá firmě Smart Perspecitve, kde je jediným vlastníkem Adnan Drnda, ředitel strategie logistické skupiny Packeta, pod kterou patří Zásilkovna. CzechCrunch ho oslovil s žádostí o vyjádření, svou investici ale nechtěl ani Drnda veřejně komentovat.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Vzhledem k objemu trhu, potenciálu růstu a krátké návratnosti investic se poměrně rychle podařilo shromáždit prostředky v řádu desítek milionů korun, což je v domácích podmínkách nadstandardní objem,“ popisuje Kazík. „Jsme přesvědčeni, že zdraví je pro každého to nejdůležitější, a když se k němu budeme chovat zodpovědně, prodloužíme tím délku a zejména kvalitu našich životů,“ doplňuje Röder vizi firmy.

Na online lékárenském trhu působí několik větších hráčů. Nejstarším z nich je Lékárna.cz, výraznými konkurenty jsou také Benu, Dr. Max či Pilulka.cz, s jejímiž akciemi se také obchoduje na parketu Start pražské burzy. Všechny ale fungují spíš jako klasické lékárny, přes internet přitom nelze prodávat léky na předpis. Kuc Kuc se chce odlišit zejména expresním doručením.

„Vstup jakéhokoliv subjektu na trh nekomentujeme. V době covidu jsme spustili expresní doručení lékárenského sortimentu v několika městech Česka. A po testu ukončili. Trh fast commerce v tomto oboru neexistuje,“ říká pro CzechCrunch Martin Kasa, spoluzakladatel Pilulka.cz.

Dvoumiliardový Košík.cz rozjíždí svůj restart. Jde do regionů, kde bude rozvážet nákupy z Makra

Po vstupu majitele Makra a pod dohledem Daniela Křetínského se ztrátový Košík.cz nadechuje k růstu. Chce uspět mimo velká města.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

utesil-kosik

Foto: Košík.cz / CzechCrunch

Ivan Utěšil, výkonný ředitel supermarketu Košík.cz

0Zobrazit komentáře

Od roku 2021 jsou největšími akcionáři online supermarketu Košík Daniel Křetínský a Patrik Tkáč, kteří se ho rozhodli po letech, co přešlapoval na místě, nakopnout k dalšímu růstu. Nejprve přivedli nového šéfa, který ve firmě uklidil, na začátku letošního roku vzali na palubu významného akcionáře v podobě německé skupiny Metro, v níž jsou taktéž sami největšími akcionáři, a teď jsou připravení vyjet do regionů. Klíčem mají být obchody Makro, které pod Metro patří a které poslouží jako sklady, z nichž bude Košík rozvážet do desítek okresních měst po celém Česku, kde dosud nepůsobil. Zaujmout chce mimo jiné cenou. Ziskovost svého byznysu bude řešit, až ještě trochu povyroste.

Kdysi se Košík přetahoval s Rohlíkem o pozici největšího českého online supermarketu. Pak ale Tomáš Čupr zařadil vyšší rychlost a jeho Rohlík všem ujel. Košík pak řešil řadu interních trablů, až se nakonec před jejím prodejem do Polska oddělil z e-commerce skupiny Mall Group a největšími akcionáři se stali Daniel Křetínský a Patrik Tkáč. V roli menšinového akcionáře zůstalo Rockaway Jakuba Havrlanta, které stálo u zrodu projektu, a začátkem letošního roku do struktury Košíku vstoupilo za blíže nespecifikovaných podmínek německé Metro. Ve firmě získalo čtvrtinový podíl, 55 procent patří Křetínskému s Tkáčem a zbylá pětina nadále patří Rockaway Capital.

Oficiálním vstupem Metra do Košíku se upevnila jejich vzájemná spolupráce, která se rozjela už v roce 2020. Tehdy začal online supermarket spolupracovat s tuzemskou sítí Makro a díky jejím obchodům v Brně, Českých Budějovicích, Ostravě, Olomouci a Zlíně dokázal pokrýt vedle Prahy a okolí také další regiony. Teď na stejném půdorysu partnerství vstupuje do desítek dalších okresních měst a poprvé spustí své služby i na Karlovarsku, kde se vypraví třeba do Chebu či Sokolova. Nákup si bude moci na Košíku podle Ivana Utěšila, který ho od loňského roku jako výkonný ředitel vede, objednat až šest milionů Čechů.

makro_praha01

Foto: Makro

Košík.cz bude rozvážet nákupy z prodejen Makro

„Užší partnerství s Metrem nám umožnilo realizovat další kroky naší strategie, kterými bylo otevřít nová města v regionech a zainvestovat do cen. V regionech cítíme velkou příležitost, z pohledu růstu jsou pro nás aktuálně zajímavější než Praha, kde už je trh saturovanější, konkurence je větší a tempo růstu není tak velké,“ vysvětluje pro CzechCrunch Ivan Utěšil. Zatímco v hlavním městě a okolí Košík dál rozváží ze svého specializovaného skladu v Horních Počernicích, ve zbytku republiky se spolehne na regionální prodejny Makro. Jeho zaměstnanci budou vybírat zboží přímo z regálů, zatímco v nich budou nakupovat i běžní zákazníci. Benefitem spolupráce mají být pro Košík nižší ceny i dostupný sortiment.

„Zejména v dnešní době je cenově výhodný nákup naprostým základem. Proto jsme společně zapracovali na nabídce a cenách, abychom mohli s čistým svědomím říct, že jsme v cenách srovnatelní a často u základních sledovaných položek levnější než supermarkety a pochopitelně i lokální samoobsluhy nebo večerky,“ vysvětluje Ivan Utěšil. „Naše nabídka produktů je zároveň čtyřikrát větší než v běžném lokálním supermarketu, kromě cenově výhodných položek budeme nadále vozit i čerstvé nebo prémiové zboží. A také potraviny, které se obtížně shání – třeba vegetariánské nebo bezlepkové,“ doplňuje šéf Košíku, čím chce oslovit v regionech.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

grok-2

Přečtěte si takéNoví virtuální společníci od Groka se utrhli ze řetězuNabízí režim pro dospělé a plánují únos papeže. Noví virtuální společníci od Groka se utrhli ze řetězu

Regionální expanze prostřednictvím prodejen Makro je pro online supermarket kapitálově i časově mnohem méně náročnou disciplínou, než kdyby stavěl nové vlastní sklady. Napříč republikou mají kurýři dovézt nákup od 180 minut od objednání a Košík již pokukuje také po zahraničí. Delší dobu testuje opět ve spolupráci s Metrem provoz v Bulharsku, který by měl letos taktéž posílit, a pokud se naplní stávající plány, začne Košík letos rozvážet na Slovensku. V dalších letech by chtěl jít do dalších zemí v rámci východní Evropy. „Náš model je výhodný, protože nepotřebujeme dlouho dopředu plánovat, v jakém městě postavíme sklad, řešit stavební povolení a sehnat stovky milionů,“ říká Utěšil.

Díky svým silným akcionářům obecně není Košík.cz v pozici, kdy by musel akutně řešit svou hospodářskou situaci. Dlouhodobě ztrátový supermarket naposledy oficiální čísla zveřejnil za fiskální rok 2020/2021, který skončil v březnu 2021. V něm se čistý obrat vyšplhal na 1,9 miliardy korun a čistá ztráta činila 359 milionů korun. Za poslední rok by se měly tržby Košíku podle Utěšila pohybovat zhruba kolem 2,2 miliardy korun, ale přesné výsledky zatím nemá k dispozici. „Soustředíme se na růst a v rámci něj chceme ušetřit na škále a efektivitě, než že bychom se teď chtěli prošetřit k zisku. Z pohledu profitability očekávám, že největší ovoce přijde po reorganizaci firmy, vstupu nového akcionáře a otevírání nových měst letos,“ doplňuje Utěšil.