Nová hračka Kim Čong-una. Od Vladimira Putina dostal kopii Rolls-Roycu, která ustojí i výbuch granátu

Státnická limuzína Aurus byla původně navržena jen pro potřeby Vladimira Putina. Její luxus si však užívají i přátelé ruského režimu.

img_2020

Foto: Midjourney/Aurus

Kim Čong-un dostal od Vladimira Putina ruskou limuzínu, která bezostyšně kopíruje ty západní

0Zobrazit komentáře

Vypadá jako Rolls-Royce, má podobnou klientelu jako Rolls-Royce, ale Rolls-Royce to rozhodně není, jasný pane. O čem je řeč? O vozu Aurus Senat, kočáru nejmocnějších pánů Východu, mezi kterými nechybí Vladimir Putin a nově také Kim Čong-un. Ten ruský aristokratický palác na čtyřech kolech od Putina dostal před týdnem darem.

Vybírat dárky pro kamaráda, který může mít vše, na co si prstem ukáže, je skutečně obtížné. Naštěstí je tu však OSN a její sankce uvalené na zemi, které kamarád vládne. A to znamená problematický dovoz některých komodit, jako jsou třeba luxusní vozy. Vladimir Putin se proto rozhodl darovat severokorejskému vůdci Kim Čong-unovi vůz ruské výroby. A sáhl hned po tom nejlepším, který jeho země nabízí.

O Kimovi je všeobecně známo, že má luxusní vozy rád. Nicméně umístění jeho země na černé listině Západu mu v pěstování tohoto koníčku moc nepomáhá. Rozšiřování sbírek o nablýskané miláčky je kvůli sankcím náročné, a proto musí posluhovači do Severní Koreje vozy pašovat potají. Díky jejich práci se Kimova sbírka může pyšnit například vozy jako Lexus, Maybach i také zmiňovaným Rolls-Royce.

Díky Vladimiru Vladimiroviči mu nyní do garáže přibyl i Aurus Senat, ruské monstrum, nad kterým se Kim rozplýval minulý rok během své návštěvy Ruska, kam přicestoval obrněným vlakem. Tehdy mu Aurus, jehož jméno vzniklo kombinací písmen z chemické značky zlata a jména samotného Ruska, odprezentoval sám Putin, pro kterého byl Aurus původně vytvořen na míru coby státnický kočár hodný velikosti ruského cara. Tedy pardon, prezidenta.

Je asi zbytečné jakkoliv komentovat krádež za bílého dne, které se při navrhování státnické limuzíny s označením L700 ruští inženýři dopustili. Vůz skutečně vypadá jako Rolls–Royce Phantom, když ale dostanete za úkol postavit Rolls-Royce, který ovšem nemá být Rolls-Royce, moc možností nemáte. Vývoj započal v roce 2012 a hotovo bylo o šest let později, kdy Putin konečně mohl odložit svůj dosluhující Mercedes-Benz S600.

Státnického Aurusu vzniklo hned několik exemplářů v různých konfiguracích. Délka vozu činí 6,7 metru a váha přesahuje sedm tun. Díky tomu je Aurus podobně těžký jako komerční autobus, což je způsobeno především masivním pancéřováním, protože všemi milovaný vůdce musí být vždy v naprostém bezpečí.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Aurus by měl být schopen zastavit kulky, zesílená podlaha ustojí i výbuch granátu a pneumatiky mají být schopné sloužit i po jejich proděravění. Součástí výbavy jsou útočné zbraně a vůz má dokonce i samostatný přívod vzduchu, kdyby bylo náhodou jeho okolí kontaminováno něčím nepříjemným.

O pohon Aurusu by se měl starat hybridní vidlicový osmiválec o objemu 4,4 litru nabízející výkon 600 koní, není ovšem zcela jasné, co konkrétně pohání prezidentovu limuzínu. Z Aurusu totiž vznikla samostatná automobilka, která dnes vyrábí i o něco menší, komerčně nabízené exempláře označené Senat S 600, jejichž cena startuje na v přepočtu šesti milionech korun.

Ty jsou nabízeny mocným ruským oligarchům i blízkovýchodním šejkům. Významným podílníkem v Aurusu je totiž společnost Tawazun Holding sídlící v Abú Zabí. Hlavním akcionářem je ale ruský výzkumný ústav NAMI, ve kterém byl také vyvinut. Výroba probíhá v Tatarstánu ve městě Jelabuga.

Tamní dělníci dělají vše pro to, aby páni diktátoři a jejich kamarádi měli maximální pohodlí. Palubní deska, dveře i prahy jsou vykládány leštěným dřevem. Sedadla jsou potažena krémové bílou či světle hnědou kůží, nechybí lednička na šampaňské ani záclonky. Putin by měl mít ve svém speciálu nainstalovanou velkou obrazovku, aby mohl pořádat soudružské videokonference.

Zda se bude Kim Čong-un držet hesla darovanému Aurusu na zuby nehleď, je těžké odhadovat. Minimálně co do délky by se však mělo jednat o totožný kus., jaký má i Vladimir Putin. Kimův kousek by však měl mít navíc možnost lůžkové úpravy.

Kimova sestra Kim Jo-čong vůz označila za „jasný důkaz zvláště přátelských vztahů mezi lídry obou zemí“. Toto přátelství Severní Korea na oplátku stvrzuje dary v podobě raket, dělostřeleckých granátů a další munice, které míří na ruské hranice s Ukrajinou. Jedná se přitom o porušení sankcí OSN, za což by se dal považovat i samotný dar v podobě Aurusu.

Spalovací auta si chce BMW udržet co nejdéle. Jejich zákaz podle šéfa českého zastoupení nedává smysl

Podle Macieje Galanta bude na trhu pro spalovací auta pořád místo. Zákazníci by si měli moci vybrat a BMW jim chce takovou možnost dávat.

maciej-galant-bmw

Foto: BMW

Maciej Galant, ředitel českého zastoupení BMW

0Zobrazit komentáře

Zatímco některé automobilky skáčou do vln elektromobility vyloženě po hlavě, BMW je v tomto ohledu opatrné. Své zákazníky nechce do ničeho nutit, a tak jako jeden z mála výrobců aut prozatím neoznámilo záměr ukončit produkci těch se spalovacími motory. Stále totiž věří, že konvence má a bude mít na trhu své místo. A prodejní výsledky celé skupiny naznačují, že na tom něco bude.

Šéf českého zastoupení BMW Maciej Galant byl kdysi námořním inženýrem, život na vodě ale nakonec vyměnil za pevninu. „Po dvou a půl letech na oceánu jsem, jednoduše řečeno, zjistil, že moře je skvělé pro ryby, ale ne pro mě,“ říká. Na svou současnou pozici nastoupil v květnu roku 2022, v BMW však zakotvil už v roce 2006. Z první řady tak mohl sledovat proměny celého automotive sektoru, který ovlivňovala digitalizace i stále se zpřísňující emisní normy a příchod elektromobility. Podle Galanta si BMW za oněch bezmála 20 let prošlo řadou změn, filozofie firmy je prý ale pořád stejná.

Od uvedení BMW i3, jednoho z vůbec prvních elektromobilů moderní doby, uplynulo už jedenáct let a automobilka má dnes ve svém portfoliu celou řadu elektrických modelů, na rozdíl od jiných výrobců se však snaží k elektromobilitě přistupovat podle Galanta s rozvážností. Nyní se zaměřuje hlavně na elektrifikaci stávajícího modelového portfolia tak, aby mohla dát zákazníkům na výběr. Buď si daný model pořídí v konvenční verzi, nebo půjdou do elektřiny.

„Naše zákazníky nenutíme, aby si koupili elektrifikované BMW. Je to na nich. Sami zpravidla přesně vědí, co chtějí. Nakonec není potřeba žádná strategie – stačí si jen vyzkoušet, jak se elektrické BMW chová, jak jezdí. A můžete mi věřit, že funguje skvěle,“ vysvětluje Galant.

Dobré výsledky

Rok 2022 uštědřil většině automobilek nepříjemný políček v podobě dramatického poklesu prodejů, BMW ho ale ustálo se ctí a pokračovalo v tom i v průběhu minulého roku, během kterého BMW Group, zahrnující značky BMW, Mini a Rolls-Royce, prodala historicky největší počet automobilů. Konkrétně se jednalo o 2 555 341 kusů a dařilo se i na českém trhu, kde se prodeje zvedly o více než 30 procent.

„Prodali jsme tu více než šest tisíc vozidel. Velmi úspěšné bylo i Mini a kolegové z BMW Motorrad,“ upřesňuje Galant a dodává. „V Česku je dlouhodobě nejoblíbenějším modelem X5, následované X1, přičemž oba modely lze pořídit i v hybridní verzi a X1 i v čistě elektrické verzi. Z elektrických modelů je nejúspěšnější i4. Na druhé straně žebříčku je zájem i o výkonné modely, jako je XM nebo nové M3 či M3 Touring.“

Galant očekává, že na tuzemském trhu bude o modely se spalovacími motory větší zájem než o vozy poháněné elektřinou i v budoucnu. České zákazníky v přístupu k elektromobilitě označuje za zdráhavé, zároveň však dodává, že automobilka tu sleduje u nabídky elektromobilů pozvolný růst zájmu, což dokládá zvyšujícím se podílem elektrifikovaných vozů na celkových prodejích skupiny v České republice. Ten v loňském roce přesáhl 17 procent.

Automobilka se rozhodla, že do roku 2025 postupně zvýší globální dodávky plně elektrických vozů až na 50 procent, nicméně loučení s konvenčními pohony jen tak nepřijde. To již dříve naznačil i Oliver Zipse, globální šéf BMW, který snahu EU postupně zakázat provoz spalovacích vozidel popsal jako nedbalost. „Zákaz v současné době nedává smysl a není řešením. Vozidla se spalovacím motorem si chceme udržet co nejdéle, protože to na globální úrovni bez nich jednoduše nejde,“ dodává k vyjádření svého šéfa Galant.

bmw-a-1

Přečtěte si takéKomentář: Tenhle bavorák si průměrný Čech nekoupí, i kdyby na něj mělTenhle bavorák si průměrný Čech nekoupí, i kdyby na něj měl – je elektrický. Proč by to ale mělo vadit?

Aby BMW naplnilo svou vizi, má v letošním roce v plánu nabídnout zákazníkům čistě elektrickou variantu SUV modelu X2 pod označením iX2, dále první čistě elektrické kombi v prémiovém segmentu, to díky elektrifikaci pětkové řady ve verzi Touring, a dorazí i vrcholná verze M5, a to v obou variantách, tedy konvenční i elektrické. Ostatně o modelu i5 M60 xDrive Galant mluví jako o svém osobním favoritovi mezi elektrifikovanými modely BMW.

To nejzajímavější by však mělo dorazit až v příštím roce, kdy BMW představí model Neue Klasse, jejž označuje za přelomový. „Je to zcela nový model, který přivede na trh řadu revolučních řešení. Aktuálně vyvíjíme šestou generaci baterií a elektromotorů, díky kterým se zvýší dojezd a zkrátí doba nabíjení. Změny budou ale i v interiéru – například čelní sklo bude využíváno jako jeden velký panoramatický displej,“ láká na některé inovace Galant.

Know-how ze Sokolova

Mohlo by se zdát, že automobil, jako je Neue Klasse, v České republice jen tak neuvidíme. Podle Macieje Galanta je však český zákazník specifický v tom, že pokud se již rozhodne do prémiového automobilu investovat, většinou chce to nejlepší, tedy vozy v nejvyšší výbavě a s nejvyšším výkonem. A podle Galanta to platí i u elektromobilů, čemuž nahrává také fakt, že se BMW snaží nabízet elektrické modely za podobné ceny jako jejich spalovací protějšky.

Velkým tématem jsou pro BMW také digitální technologie, které se ve svých vozech snaží neustále vylepšovat. Výstavní síní tohoto přístupu je například BMW řady 7, které v sobě nese i část českého know-how. Asistenční pomocníci jako systém autonomního řízení a parkování, byli totiž testováni ve vývojovém centru v Sokolově, které vzniklo na místě bývalého brownfieldu. Automobilka jej otevřela v loňském roce a není náhodou, že volba padla právě na západočeské město.

grok-2

Přečtěte si takéNoví virtuální společníci od Groka se utrhli ze řetězuNabízí režim pro dospělé a plánují únos papeže. Noví virtuální společníci od Groka se utrhli ze řetězu

„Sokolov je velice dobře dostupný z centrály v Mnichově, autem se tam dostanete za dvě a půl hodiny,“ vysvětluje Galant, který má kromě vedení českého zastoupení zkušenosti se stejným postem také v Maďarsku a ve Slovinsku.

Jak sám říká, v Praze jej čeká ještě spousta úkolů a jedním z největších je zavedení nových obchodních modelů do takzvaného agenturního prodeje. „Jakmile bude tato mise pro místní trh splněna, začnu se poohlížet po další kapitole,“ uzavírá Galant.