Tenhle bavorák si průměrný Čech nekoupí, i kdyby na něj měl – je elektrický. Proč by to ale mělo vadit?

Nejnovější BMW i5 M60 je neuvěřitelně nadupadný vůz, který dá stovku za 3,8 vteřiny. A podobně vypadá i jeho cenovka, jen je v milionech.

Luboš KrečLuboš Kreč

bmw-a-1Komentář

Foto: Luboš Kreč/CzechCrunch

BMW i5 M60 xDrive

1Zobrazit komentáře

Autotest Luboše Kreče: Zajíždím do garáže a hned poutám pozornost. To se mi normálně nestává (v garáži ani jinde), takže něco je jinak – aby ne, sedím v tmavě modrém sportovním pětkovém BMW. Úplně novém, zabijáckém, s označením M. Přichází muž, okukuje ho, uznale pokyvuje hlavou. Pak mu ztuhne úsměv: „Ježíši, to je elektrika? Ech…“ Mávne rukou a po uznání není ani vidu ani slechu. A já se ho chci zeptat: Proboha, proč?

Snažím se na politiku nahlížet tak, jaká je – bez ní se neobejdeme a i mezi politiky jsou stejně jako v běžné populaci lidé chytří i hloupí, jedni ji dělají lépe, jiní hůře a někteří vysloveně špatně. Či dokonce nebezpečně. Pokud jde ale o elektromobilitu, tak v ní z těch českých zaspali a pochybili asi úplně všichni.

Muž, který nad mým (tedy jen po čas týdenního testu) BMW i5 M60 xDrive ohrnul nos, i když se mu předtím jednoznačně zamlouvalo, je toho důkazem. Vsadím se, že nikdy v žádné elektrice nejel. Možná ani moc nepřemýšlel, zda, jak a komu její pořízení dává smysl. Zato slyšel, jak na vozy na baterky v posledních letech nadávali zástupci dnešní opozice i velké částí vládní pětikoalice.

Ostatně tolik vzývaný úspěch českých europoslanců v čele s Alexandrem Vondrou, kterým se podařilo zmírnit budoucí emisní požadavky na auta se spalovacími motory, se v blížících eurovolbách jistě bude prodávat jako prospěšný políček „elektromobilnímu šílenství“ a jako závan starých dobrých časů.

Ne že by všechno kolem elektromobilů bylo zalito sluncem a láskou a že by jejich výrobu neprovázela řada problémů – ekologických, humanitárních i ekonomických. Čeští politici jim ale už dřív nasadili obří psí hlavu, takže průměrný Čech k nim má v lepším případě silnou nedůvěru. A to se bude otáčet jen pomalu, zvlášť když v sérii voleb, které nás čekají, se rétorika drasticky nezmění. Což v důsledku povede k dalšímu zaostávání a skanzenovatění.

Přitom zrovna BMW v mnoha směrech lépe než Tesla ukazuje, jak dobrá auta na akumulátory mohou být. V létě jsme se o tom přesvědčili s korábem i7 a teď to potvrdila i nová pětková řada, což je pro mnichovskou automobilku spolu s modelem X5 klíčový vůz, protože má zásadní vliv na ziskovost firmy. Na rozdíl třeba od Mercedesu, Volkswagenu či Škodovky sází BMW na to, že pro elektromobily (až na výjimku v podobě SUV iX) používá stejný podvozek a stejnou karoserii jako pro klasické motorové verze. Takže rozdíl poznáte jen podle registrační značky. A možná podle chybějícího hluku.

A samozřejmě poznáte rozdíl i za volantem. Jejich odpich je díky okamžité akceleraci návykový, stejně jako stabilita a přilnavost k vozovce, za což vděčí stovkám kilo v bateriích uložených v podlaze. Nové BMW i5 M60 tohle všechno podobně jako jeho nepatrně starší a o hodně větší sestra i7 M70 dovádí až k absurditě – vůz má výkon 442 kW a stovku zvládne pod čtyři sekundy. Takže když si dáte sportovní režim, jako byste byli ve stíhačce a otáčely se vám vnitřnosti. Kdyby tohle zažil muž, kterého jsem potkal v garáži, asi by ve svém názoru byl méně pevný.

Nad čím by se ale mohl oprávněně pozastavit, by byl dojezd – ačkoli promo materiály zmiňují až 515 kilometrů, v chladném počasí stěží dáte 300 kilometrů. Ostatně průměrná spotřeba mi v polovině prosince neklesla pod 30 kWh, což při kapacitě baterie lehce přes 80 kWh nevěstí nic mimořádného. A jako „zvíře“ jsem jezdil zcela výjimečně. Pro srovnání například nejrychlejší Tesla s označením Model S Plaid se pyšní výkonem šplhajícím k osmi stům kW a baterií 100 kWh. Celkový dojezd by v jejím případě měl činit bezmála 630 kilometrů.

Na druhou stranu kdykoli mi někdo začne uvádět dojezd jako fundamentální důvod, proč si elektroauto nekoupit, zeptám se ho, kolik kilometrů v průměru najede. A dodám, že pokud to není víc než dvě stovky denně, není co řešit, protože to je vzdálenost, kterou dnes zvládne na jedno nabití každý elektrovůz.

bmw-hp

Přečtěte si takéKabriolet pro boomery? Bavorák, který klame tělemKabriolet pro boomery? Bavorák, který klame tělem, není pro starý. I když vlastně ano

Tohle BMW by byl hezký vánoční dárek, pokud byste tedy měli volné 3,5 milionu. A já si ho právě během Vánoc vyzkoušel, když jsem projížděl městem s jeho svítící čelní maskou (či chcete-li svítícími ledvinkami). Ve srovnání s Volvem V90, kterým normálně jezdím, má méně vnitřního prostoru. Kvůli bateriím má poměrně skromný – minimálně na rodinný sedan – zavazadelník. Ale má taky charisma, které už z dálky řve, že je bojovník. Minimálně v této emkové úpravě.

Vlastně nevím, z čeho plyne ta až obsesivní obava některých českých řidičů z elektroaut. Nevěřím, že za ní je hluboká rozvaha o dopadech na ekonomiku nebo na životní prostředí. To jsou kategorie, které šoférovi, co jezdí autem hlavně na víkendové nákupy, moc neřeknou. A určitě se podle nich nerozhoduje v autosalonu.

Chápu jako argument problémy s nabíjením třeba na sídlištích nebo v menších městech. Ale stejně – je v tom často víc iracionality, než je zdrávo a než by bylo užitečné. Možná kdyby se u nás nerozdávaly před volbami koblihy, ale zdarma jízdy v elektroautech nebo klidně elektro obytňácích, probíhala by ta adopce o něco hladčeji.

Diskuze (1)

Novinka

Anonym
Obrovské zrychlení je v podstatě úplná zbytečnost, avšak chlubí se jím snad každý elektromobil. Dojezd u dálničního expresu za 3,5 milionu určeného asi především k pohodlnému přesunu na velké vzdálenosti je naopak dost podstatný parametr.