Nová Mafia je tady. Čtvrtý díl legendární hry míří na Sicílii i s českým dabingem, pusťte si ukázku

Jste připraveni svůj život zasvětit rodině? Čtvrtá Mafia bude prequel stávající trilogie, který vás vezme na začátek 20. století na Sicílii.

Michal MančařMichal Mančař

mafia-the-old-country-1

Foto: 2K Games

Mafia: The Old Country hráče zavede na Sicílii

0Zobrazit komentáře

Neexistuje milovanější česká hra. A nyní se Mafia rozroste o dalšího člena gangu. Na herní konferenci Gamescom se právě světu představil titul Mafia: The Old Country, který vyjde i s českým dabingem a jehož vývoj probíhá i v částečně českém studiu Hangar 13. To je pokračovatelem původních tvůrců Mafie z firmy Illusion Softworks.

Gamescom pořádaný v Kolíně nad Rýnem je jednou z nejvýznamnějších videoherních akcí současnosti. Jeho slavnostní večerní zahájení tradičně představuje očekávané tituly i odhaluje nečekané novinky. Na úplný závěr letošního zahajovacího ceremoniálu si pořadatelé nechali pro českého fanouška dost možná nejúžasnější možné oznámení: novou Mafii.

Čtvrtý díl známé značky ponese podtitul The Old Country. Hráče po třicátých, čtyřicátých a šedesátých letech stávající trilogie zavede na samotný počátek 20. století, do počátků mafie na Sicílii. „Chceš svůj život zasvětit rodině?“ zazní v minutovém teaseru otázka, na kterou snad každý český hráč odpoví ano.

Velice zajímavou informaci přidává produktová stránka Mafie 4 na Steamu. Ta totiž uvádí jako jeden z podporovaných jazyků češtinu. Včetně dabingu. A také český název Mafia: Domovina – mimochodem, The Old Country, respektive Domovina je název první kapitoly Mafie II odehrávající se právě na Sicílii. Vydání hry je naplánované na příští rok, více informací mají tvůrci zveřejnit letos v prosinci.

„Objevte původ organizovaného zločinu ve hře Mafia: Domovina v drsném příběhu ze světa gangů, který se odehrává v brutálním podsvětí Sicílie na počátku 20. století. Bojujte o přežití v této nebezpečné a neúprosné době a pusťte se do akce prostřednictvím autenticky zpracované reality a bohatého příběhu,“ přidává spíš neurčitý popis anotace hry na Steamu.

Že na nové Mafii v Brně pracují, prozradili zástupci studia Hangar 13 už předloni. „S radostí vám mohu potvrdit, že jsme začali pracovat na zcela novém projektu Mafie,“ uvedl tehdy Roman Hladík, šéf studia, které patří pod videoherní vydavatelství 2K a Take-Two Interactive. Tedy firmu, pod níž patří i vývojáři z Rockstar Games se značkou Grand Theft Auto.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

První Mafia od Illusion Softworks vyšla v roce 2002 a v srdcích domácích hráčů si vydobyla kultovní status. Autoři v čele s Danielem Vávrou se inspirovali nejslavnějšími gangsterskými filmy od Kmotra až po Mafiány neboli Goodfellas a vytvořili napínavý příběh doplněný zábavnou hratelností. Čeští hráči navíc dodnes básní o dabingu Marka Vašuta nebo Petra Rychlého.

Na druhý díl si fanoušci organizovaného zločinu museli počkat osm let, ale čekání se vyplatilo – dočkal se podobně kladného přijetí. Zato třetí Mafia z roku 2016 už takové nadšení nevyvolala. Dohromady to však dalo přes 34 milionů prodaných kopií napříč sérií.

Popularita prvních dvou dílů Mafie vedla k vydání vylepšených verzí s podtitulem Definitive Edition, na nichž pracovali právě vývojáři z Hangar 13. I moderní remake je jedním z důkazů toho, že Mafia zůstává nejspíš tím nejzářivějším klenotem v pokladnici domácího herního vývoje.

A kromě remasterovaných verzí o tom svědčí třeba i předloňské vydání knihy The Art of Mafia Trilogy k dvacátému výročí prvního dílu. Podobně jako spisovatel Mario Puzo odhalil ve svém Kmotrovi praktiky mafie skutečné, tak publikace vydaná i díky hernímu obchodu Xzone poodhalila historii vývoje Mafie herní. Té, jejíž čtvrtá kapitola se zrovna píše.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Čeští vývojáři z Amanity pracují na nové hře, která už teď sbírá ocenění. Loni utržili přes 50 milionů

Čeští herní tvůrci už pár let žádnou novinku nevydali, přesto zůstávají v zisku. A pilně pracují na papírovém počinu Phonopolis.

Michal MančařMichal Mančař

phonopolis-04

Foto: Amanita Design

Amanita Design při tvorbě Phonopolis používá nejen digitální nástroje, ale i karton

0Zobrazit komentáře

Jejich Machinarium, Samorost nebo Chuchel jsou bez nadsázky kouzelné zážitky. Také chystaná novinka Phonopolis v trendu audiovizuálně výjimečných videoher pokračuje, čeští vývojáři z Amanita Design s ní dokonce ještě před vydáním získávají mezinárodní ocenění. Ale protože si zájemci Phonopolis ještě koupit nemohou, hlásí domácí studio další pokles tržeb.

Naposledy vydali novou hru před třemi lety, tehdejší Happy Game byla navzdory svému jménu spíš tak trochu hororem. Od té doby čeští videoherní vývojáři z Amanita Design pracují přinejmenším na třech dalších projektech. Odhalený byl však zatím jediný, kartonová hříčka Phonopolis. Při absenci vydaných novinek tak finanční výsledky domácího studia pokračují v sestupné tendenci.

V roce 2023 utržila Amanita 55,9 milionu korun, zhruba o deset milionů méně než předloni. Přibližně o dva miliony pak v meziročním srovnání klesl zisk studia na 13,6 milionu korun. Podobný pokles čísel není ve videoherní branži nijak závratný ani překvapivý. Do jisté míry ho vzhledem ke spíš mírnějšímu tempu lze brát jako ukazatel přetrvávajícího zájmu hráčů o existující tituly českých vývojářů, které si i roky po vydání nacházejí cestu k novým lidem.

„V loňském roce jsme vydali Happy Game na platformách Android a iOS, také jsme uvedli Machinarium do nabídky předplatného Google Play Pass,“ potvrzuje pro CzechCrunch zástupce studia Lukáš Kunce. „Co se týče příjmů z platformy Googlu, byl pro nás rok 2023 rekordním, a to hlavně díky předplatnému Play Pass. Zároveň průběžně doplňujeme náš katalog v obchodě Epic Games Store,“ dodává.

Amanita navíc zisk z prodeje her – především pak svého historicky nejúspěšnějšího titulu Machinarium – doplňuje také tržbami z merche v podobě vinylových desek či figurek svých roztodivných a roztomilých herních hrdinů. Do letošních čísel nicméně ještě nepromluví připravovaná novinka Phonopolis. „Je na dobré cestě. Hratelného obsahu postupně přibývá a věříme, že v příštím roce už bychom mohli být moudřejší, co se termínu vydání týče,“ říká Kunce.

A i když si Phonopolis hráčská veřejnost ještě chvíli nebude moci vyzkoušet, teď sklízí chválu z profesionálních kruhů. V březnu díky ní Amanita zabodovala na prestižním Independent Games Festivalu, největší akci zaměřené na nezávislé videohry. Tam získala cenu za nejpůsobivější vizuální zpracování. Minulý týden k ní přidala hned dvě další ocenění.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Na evropském digitálním festivalu nezávislých her Indie Cup získali čeští vývojáři cenu za výjimečné výtvarné zpracování své hry i cenu kritiky. Amanita ale sbírá body nejen za Phonopolis, její skříň na trofeje se nedávno rozrostla i díky Creaks, jejichž umělecké provedení jí před pár dny přihrálo cenu Adventure Game Awards na jubilejním ročníku žánrového amerického festivalu Adventure Game Fan Fair.

„Pochopitelně to vnímáme velmi pozitivně. Po mnoha letech vývoje je to pro nás ujištění, že hra k lidem nějakým způsobem promlouvá. Tato ocenění nám eventuálně mohou pomoci také v komunikaci s potenciálními obchodními partnery nebo s marketingem,“ komentuje zpětnou vazbu Kunce.

Důvod pozitivního přijetí odbornou veřejností je nasnadě. Phonopolis bude i pro originální tvůrce z Amanity, kteří loni oslavili 20 let tvorby her, tak trochu unikátem. Vzniká totiž v papírové podobě. „Vše malujeme na karton, který následně vystřihujeme, digitalizujeme a poté umístíme na příslušný 3D model,“ popsal proces už dříve jeden z vývojářů Oto Dostál. Neobvyklá stylizace doplňuje příběh protagonisty Felixe, jenž se vzepře totalitě vedené jistým Vůdcem.