Nový e-shop Lidlu v Česku: Konec tlačenicím v sedm hodin ráno?
CEO české konzultační ecommmerce společnosti ACOMWARE, Jan Penkala, se podrobně podíval na plánované spuštění eshopu Lidlu v Česku, kterého se dočkáme už na podzim tohoto roku.
Obchodní řetězec Lidl spustí na podzim svůj dlouho očekávaný e-shop. Že jde u českých zákazníků o velmi oblíbený řetězec, dokazuje i náš letošní výzkum. Ten ukázal, že e-shop Lidlu chybí 23 % Čechů. Toto procento překonala už jen Ikea. Z velkých obchodních řetězců přítomných na českém trhu navíc nabízí prodej po internetu zatím jen Tesco.
Spuštění e-shopu Lidlu, byť jen se spotřebním zbožím, je důležité pro zvýšení celkové důvěryhodnosti v českou e-commerce. Jeho zahájení bude hodně sledováno nejen zákazníky, ale hlavně konkurencí. O jeho úspěchu rozhodne kvalita přepravní služby, zákaznický servis, rychlost rozšíření nabídky online sortimentu a případně řešení vratek.
E-shop zatím funguje jen pro zaměstnance v rámci testovacího provozu. A jedná se o dobrý tah. Díky tomu se otestuje logistika a zákaznický servis. Na prvních snímcích je vidět velmi silná inspirace německým e-shopem Lidlu. V Německu je ale e-shop integrovaný na webu s možností vybrat si pobočku a poté se zobrazí také dostupnost trvanlivých i čerstvých potravin. Výhody českého řešení jsou zase ve výrazně větší přehlednosti a jednoduchosti.
Přepravní služba bude klíčovým faktorem
V Německu nabízí Lidl dopravu ve spolupráci se společností DHL s možností doručení do „boxů. Poštovné je za 4,95 eur, za větší zboží zaplatí zákazník i 29,95 eur. Českému trhu se chce Lidl, podle mého názoru správně, přizpůsobit – doprava bude stát podle prvních informací od 59 korun a při nákupu nad 1000 korun bude dokonce zboží doručeno zdarma. Škoda, že stejně jako v Německu, nebude možné si zboží vyzvednout přímo na prodejně, resp. třeba u nějakého venkovního boxu se zbožím.
Chápu, že by to byl poměrně velký zásah do fungování jednotlivých prodejen a ani nový koncept prodejen s tím nepočítá. Takhle zbývá jen čekat na kurýra, takže časová flexibilita je omezená. Pro zákaznický komfort a úspěch e-shopu bude přepravní služba klíčovým faktorem. Rezervace na prodejně není v FMCG potřebná. A pak to bude i složitost vratek, nepředpokládám možnost vracet zboží na prodejně. E-shop Lidlu bude v první fázi konkurencí zejména pro prodejce oblečení či menší e-shopy s domácími potřebami, nářadím a dalším zboží, které se prodává v týdenních nabídkách.
Lidl nabízí po stránce logistiky relativně průměrnou dobu dodání, na druhou stranu doba pro vrácení zboží 90 dní je nadstandardně dlouhá. Podíl online prodeje pak nemusí být pro Lidl zanedbatelný a do jednoho roku může prodej spotřebního zboží na internetu tvořit 5 až 10 procent z obratu této kategorie. V momentě, kdy bude možné objednávat také trvanlivé potraviny, se může jednat až o dvojnásobek. Lidé budou nakupovat častěji a více zboží.
Lidl získá data o zákaznících
Nabídku čerstvého zboží, jehož absenci v e-shopu Lidl dopředu avizoval, nemůžeme příliš v nejbližších letech očekávat. K tomu totiž bude potřeba úplně jiný sklad a logistika, než jakou má Lidl vybudovanou v Plzni. Navíc jde o určitý ústupek kamenným obchodům. Prodejny budou dále dominantním prodejním kanálem a e-shop doplňkovým. Pomůže řešit část zákaznických situací – chci dražší nebo těžší spotřební zboží, nechci ráno vstávat, jsem doma na mateřské a je složité jet do obchodu nebo to mám do prodejny daleko. A samozřejmě je to cesta, jak získat zboží, které se rychle vyprodává.
Online prodej může pomoci řešit také problém s prostorem v prodejně, kdy některé (primárně rozměrnější) zboží může být dostupné jen online. Na další vývoj nového e-shopu Lidlu pak čekají také ostatní řetězce, které se chystají prodávat online, například Globus nebo DM Drogerie. Bude zajímavé sledovat, zda se spuštěním e-shopu zmizí obvyklé tlačenice v prodejnách u sekce spotřebního zboží. Pro Lidl není internet novým prostředí, patří k největším mediálním zadavatelům v ČR vůbec. Vstupem do e-commerce získá unikátní data o svých zákaznících, na kterých pak může lépe stavět další obchodní strategie.