Nový standard ve vrácení zboží. České Retino nabídne e-shopům zdarma své řešení pro pohodlné a expresní vratky
Spoluzakladatelé Retina Kryštof Řeháček a Petr Boroš
Realitou českých e-shopů často bývá nedostatečná péče o zákazníka, a to zejména v době po dokončení nákupu, například když chtějí zboží vrátit nebo reklamovat. Přibližně tři roky v této oblasti internetovým obchodníkům pomáhá český startup Retino, který jim pomocí automatizace vratkového procesu včetně dopravy a refundace snižuje starosti s logistikou. Ve výsledku pak samozřejmě zásadně zlepšuje také servis pro zákazníky.
Pražské Retino aktuálně využívá více než tisícovka e-shopů. Aby startup dokázal rychleji oslovit další a zároveň se na trhu stal standardem ve vracení zboží, rozhodl se teď ze svého nástroje oddělit zákaznický portál a nabídnout jej jako samostatný produkt.
Retino Portal si mohou nově e-shopy na svůj web nasadit nad rámec svých stávajících systémů a využít ho jako zákaznický portál pro své zákazníky, kteří v něm mohou vyřešit například zpětnou dopravu. „Samotný e-shop nemusí nic řešit, přes Retino Portal svým zákazníkům nabídne zpětnou dopravu přes standardní dopravce jako PPL nebo GLS, ale také v expresní formě od Liftaga,“ popisuje během online rozhovoru pro CzechCrunch Petr Boroš, zakladatel a ředitel Retina s tím, že nový produkt e-shopům nabízí zcela zdarma.
Díky spolupráci s Liftagem dokáží internetoví obchodníci nabídnout kvalitu služeb na úrovni těch největších e-shopů. V rámci prémiové varianty zpoplatněné 200 korunami k zákazníkovi do patnácti minut přijede kurýr, kterému jednoduše odevzdá klidně i nezabalené zboží, a tím je pro něj celá záležitost s vratkou či reklamací vyřešena. O vše ostatní se následně postará Retino s e-shopem.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsV případě klasických dopravců, jejichž cena za zpětnou dopravu je nižší a platí ji opět zákazník, musí být zboží zabaleno a odneseno na konkrétní odběrné místo logistické společnosti. „Zákazník si jednoduše vybere, co je pro něj nejpohodlnější,“ plánuje Boroš.
Ovládnout e-shopový trh
Samotné Retino aktuálně působí v šesti zemích, ze kterých je nejdominantnější domovská Česká republika, výrazné zastoupení však má také Slovensko a Maďarsko. Za letošní rok očekává trojnásobný nárůst obratu oproti loňskému roku (konkrétní čísla však prozradit nechce) a nový produkt má posloužit zejména k obsazování dalších částí trhu.
„Ve zpětném toku zboží od zákazníka drtivá část e-shopů selhává, jeho nákupní zážitek je pak velmi poznamenán.“
„S novým produktem se chystáme agresivně ořezávat důvody, proč by Retino Portal někdo neměl mít. Cílem je vytvořit nový standard ve vracení zboží – když zákazník uvidí náš portál, bude vědět, že minimálně ze zákaznického pohledu bude všechno obstaráno správně,“ popisuje devětadvacetiletý startupista.
České e-shopy podle Boroše stále více vnímají, že takzvaná aftercare, tedy to, jak se o zákazníka starají po samotném nákupu, je klíčovou věcí pro udržení jejich loajality. Velcí obchodníci díky svým rozpočtům dokáží vyvinout systémy pečující o lidi s dostatečnou kvalitou a malé e-shopy mají v tomto ohledu nevýhodu. Právě Retino jim chce nyní pomoci tuto mezeru překlenout i bez nutnosti vynaložit velkou fixní investici.
„Pokud si chce e-shop udržet zákazníky, musí umět objednávku nejen odbavit, ale také komfortně zajistit zpětný tok zboží od zákazníka. V tomto drtivá část e-shopů selhává a zákazník musí podstupovat často velmi složitý, zdlouhavý a drahý proces vrácení zboží. Jeho nákupní zážitek je pak tímto velmi poznamenán,“ popisuje pro CzechCrunch Martin Rozhoň.
Zakladatel Vivantisu a aktuálně andělský investor před rokem vložil do Retina několik milionů korun společně s Jiřím Hlavenkou a od té doby startupu pomáhá s jeho rozvojem. Během brainstormingu vznikl právě i nápad na oddělení Retino Portálu jako nového produktu.
„Ze své osobní zkušenosti mohu říci, že například oblečení již objednávám jen a pouze na Zalandu, protože mají naprosto skvěle jednoduše vymakaný proces vrácení zboží. To se musí české e-shopy naučit, pokud chtějí být konkurenceschopné,“ říká Rozhoň.
„Retino jim umožní toto zrealizovat bez nutnosti složitého vlastního vývoje, s mnohem širší paletou způsobů vrácení a za lepší ceny nasmlouvané s dopravci,“ pokračuje andělský investor s tím, že v novém produktu vidí obrovský potenciál rozšíření. Retino Portal je totiž e-shopům nabízen zcela zdarma, jeho byznys model je postaven zejména na rozdílu mezi objemově nasmlouvané ceně za dopravu, protože přepravní smlouvu řeší přímo samotný startup, a cenou, kterou platí koncový zákazník.
„Naším cílem je budovat nový standard ve vracení zboží a získat podíl na trhu, moc neřešíme, kolik peněz uvidíme ihned zpátky. Retino Portal má mnohem širší cílovku než dosavadní Retino, ale určitě očekávám, že částečně se i z těchto e-shopů budou stávat naši zákazníci,“ dodává Boroš.