Nový trend mezi mobilními weby. Progresivní aplikace násobně zrychlí načítání a zvýší konverze i příjmy
Když se Steve Jobs v roce 2007 objevil při jedné z klasických prezentací Applu na pódiu a představil vůbec první verzi iPhonu, znamenalo to naprostou revoluci na trhu s mobilními telefony, které do té doby ještě většinou používaly klávesnice nebo stylus. Jednou ze zásadních věcí, která byla spolu s iPhonem představena, bylo také množství aplikací, které v té době fungovaly přímo ve webovém prohlížeči. Později se sice vše transformovalo do obchodu App Store a nativních aplikací, ale trend takzvaných progresivních aplikací (PWA) neustále roste.
Jejich hlavní výhodou je fakt, že se nemusí stahovat a instalovat z nějakého obchodu, ale „nainstalují“ se přímo samy v rámci webového rozhraní, takže to uživatel na první pohled vůbec nepozná. Oproti klasickému webu nabízí mnohem rychlejší načítání, možnost ukládání jednotlivých stránek do offline režimu, push notifikace nebo přístup k samotnému zařízení, takže se v základu velmi podobají klasické nativní aplikaci.
Od loňského roku začal počet progresivních aplikací v oběhu rapidně růst a na tento trend proto naskočily i společnosti jako síť kaváren Starbucks, nákupní galerie Aliexpress, seznamka Tinder, přepravní startup Uber, sociální síť Pinterest, ale i česká rozvozová služba Dáme Jídlo. A většina z nich si po dlouhodobém testování rozhodně nemůže na výsledky stěžovat.
Rychlost, rychlost, a znovu rychlost
Například seznamka Tinder snížila dobu načítání webu díky progresivní aplikaci z téměř 12 vteřin na 4,6 vteřiny. Jen pro srovnání, Tinder na Androidu v době představení PWA pracoval s velikostí kolem 30 MB, na webu měl celý web po optimalizaci necelé 3 MB. To pomáhá především uživatelům na pomalejším připojení, pro které je stažení mobilní aplikace záležitost na minimálně desítky minut, kdežto optimalizovaná webová aplikace se jim načte za desetkrát menší dobu a mohou ji používat často velmi podobně jako tu mobilní.
Takový způsob zvolil i zmíněný Uber, který se snažil přiblížit uživatelům na pomalém 2G připojení, především na rozvojových trzích v Asii či Jižní Americe. I na takto pomalém připojení je po optimalizaci s PWA možné otevřít, přihlásit se a začít používat Uber přímo ve webovém prohlížeči za zhruba 3 sekundy. Jak je to možné? Progresivní aplikace Uberu má po extrémní kompresi pro uživatele na mobilním webu velikost zhruba 50 kB – i tak se přes ni lze plně registrovat, verifikovat, sdílet lokaci, objednat si jízdu nebo provést platbu.
Populární sociální síť Pinterest nabídla svým uživatelům progresivní aplikaci v průběhu minulého roku. Po jejím uvedení zaznamenala zhruba 60% nárůst aktivity uživatelů a také navýšení počtu zobrazených reklam a potažmo i příjmů z nich o celých 44 procent. Na starším mobilním webu museli uživatelé čekat v průměru až 23 sekund, než se jim načetl veškerý obsah, s PWA se první obsah načetl již za necelé dvě vteřiny a celá stránka pak za dvojnásobný čas.
Rychlost načítání je obecně především u e-shopů naprosto klíčová. Potenciální zákazník může odejít klidně již za jednu nebo dvě vteřiny od doby, kdy na webu nic neuvidí, což může ve výsledku přinést rapidní snížení konverzí, byť si to spousta firem neuvědomuje. Mobilní aplikace je sice jedním řešením, ale její vývoj trvá mnohem delší dobu, stejně jako musí při každé aktualizaci projít schválením na App Storu nebo Google Play, má mnohem vyšší velikost a samozřejmě je také násobně dražší na údržbu.
Tento trend viděla i česká vývojářská firma Snadnee, která se progresivním aplikacím začala věnovat ve druhé polovině minulého roku. Tehdy se studio po letech provozu přejmenovalo ze SnadnýWeb právě na Snadnee, s cílem zaměřit se více i na zahraniční klienty a zároveň rozšířit mimo webů na míru právě nabídku vývoje progresivních aplikací.
Opačná strategie, která se vyplácí
A zatímco jiná vývojářská studia se dnes zaměřují především na celé mobilní aplikace, které jsou obecně náročnější, Snadnee si proráží cestu na trhu, který byl ještě před několika lety pouze okrajový. Od transformace firmy se dle vyjádření zakladatele a šéfa Snadnee Jana Ševčíka podařilo zvýšit obrat zhruba na dvojnásobek a nyní se pohybuje v řádu vyšších jednotek milionů korun. Většina progresivních aplikací, na kterých pracuje, je především pro interní firemní účely, což pro firmy představuje mimo dalších metrik především značnou úsporu času a nákladů.
Mezi největší projekty studia patří MyDentLab, který se z tvorby aplikace na míru pro zubní laboratoř transformoval až do samostatného produktu, který nabízí komplexní systém i pro ostatní zubní laboratoře a jejich kompletní správu zakázek. Místo samostatné webové a mobilní aplikace nicméně Snadnee doporučilo jako řešení právě progresivní aplikaci, což umožnilo vývoj nejen uspíšit, ale i zjednodušit, jelikož stejná verze fungovala jak na desktopu, tak na mobilu.
Brněnský autosalon Motortec zase řešil problém, kdy zákazníci přijeli po několika dnech pro auto do servisu a stěžovali si na poškození, které tam dle nich předtím nebylo. Zaměstnanci autosalonu si ovšem často nemohou být jisti, zda to tak opravdu je, takže potřebovali najít způsob, který zkontroluje, zda bylo poškození viditelné již při příjezdu či nikoliv. Snadnee proto vytvořilo progresivní aplikaci pro příjem vozů do servisu, ve které mohou zaměstnanci zaznamenávat stav vozidel přímo před zraky zákazníků.
Přidat tak na příjmu mohou fotky, stejně jako další potřebné informace o zákazníkovi a vozidle. Data jsou poté dostupná jak kdekoliv na mobilu, tak na velkých obrazovkách, jelikož progresivní aplikace funguje na všech platformách stejným způsobem. Snadnee ji bylo schopno vyvinout během pouhých dvou týdnů, což by u standardní aplikace nebo i klasického webu s plnou optimalizací na obou zařízeních zabralo déle.
Jde tak jednoznačně o trend, který se skvěle hodí pro rychlé prototypování, jednodušší aplikace, ale i složité webové a mobilní projekty či e-shopy, které mohou značně ušetřit čas uživatelů strávených při načítání a trochu jim zpříjemnit celou návštěvu, protože progresivní aplikace umožňují i využití pokročilých animací nebo funkcí, se kterými se klasické weby perou jen těžko.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.