Nový vyšehradský železniční most má detailní podobu. Správa železnic trvá na výměně

Železniční most pod Vyšehradem má nahradit nový kvůli nevyhovujícímu stavu, ale také kvůli rozvoji dopravy v hlavním městě do budoucna.

Eliška NováEliška Nová

novy-zeleznicni-most-3

Foto: Správa železnic

Nový železniční most na vizualizaci

0Zobrazit komentáře

Když přesně před dvěma lety představila Správa železnic plán na zbourání železničního mostu, který spojuje Výtoň se Smíchovem, strhla se mela. Vznikla iniciativa za zachování mostu, která se snaží dodat různé posudky, které by její ideu podpořily. Správa železnic chce ale stávající stavbu i nadále nahradit. Teď představila nové vizualizace moderního mostu.

Státní společnost, která bdí nad českými železnicemi, v pátek aktuální podobu nového mostu představila pražským radním a zastupitelům. Změny v architektonické studii vyplynuly z jednání takzvané expertní skupiny, která měla celou situaci pod Vyšehradem posoudit. Správa železnic ji ustanovila po velké kritice nového mostu. Kromě zástupců samotné železniční společnosti v ní byli také zástupci Prahy a Národního památkového ústavu.

Důvody, proč Správa železnic trvá na tom, že je starý most potřeba zbourat, jsou dvojí. Prvním je jeho špatný stav, který se ale týká většiny mostů v hlavním městě. V havarijním stavu je most Hlávkův, všichni znají dlouhé boje o most Libeňský, u kterého se podařilo prosadit jeho záchranu namísto náhrady.

novy-zeleznicni-most

Foto: Správa železnic

Most by měl sloužit i nadále také pro pěší

Mnohem pádnějším argumentem je ale kapacita. Ze současných dvou kolejí by se most měl rozšířit na tři. To by se mohlo zdát jako maličkost, ale spojení přes Vltavu právě v tomto místě má z hlediska rozvoje dopravy v metropoli téměř nenahraditelné postavení. Kromě toho, že by tady měla vést třetí kolej, by měly další dvě vést také pod povrchem. A to zejména kvůli příměstským vlakům.

Těm nyní dvě koleje stačí. Jde ale právě o tyto dvě koleje, které by časem měly vést pod zemí. Namísto toho tři koleje na povrchu by měla využívat dálková doprava, částečně příměstská, ale měly by sloužit také pro obsluhu města. Proto by na novém mostě měla vzniknout doposud neexistující zastávka.

V budoucnu se počítá s tím, že by přes most mohly dálkovou dopravu obsluhovat vysokorychlostní vlaky, a ty mají jiné technické parametry. Bylo by výrazně dražší vést tyto koleje pod zemí. Proto mají zůstat na mostě.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Proti tomu ale argumentuje iniciativa Nebourat, která od začátku bojuje za zachování památkově chráněného nýtovaného mostu u Výtoně.  Ta prý nechala potřebnost třetí koleje prověřit, a to dopravním expertem Jiřím Pospíšilem.

Iniciativa na základě toho uvedla, že při modernizaci zabezpečovacího zařízení není třetí kolej nutná. To ale Správa železnic odmítla. Podle ní iniciativa chybně interpretuje vstupy do výpočtu kapacity vlaků a také opomíjí některé výhledové linky.

Podoba nového mostu pod Vyšehradem vzešla z architektonické soutěže, kterou vyhrála společnost 2T engineering. Ze současného železničního mostu by zůstaly pilíře, zbytek by nahradila nová bílá konstrukce. Zároveň se ale počítá s tím, že současný most by z Prahy nezmizel. Mohl by se tak přesunout na jiné místo na řece a fungovat tam třeba jako lávka pro pěší.

Rubriku Cestování podporujílogo-cedok-modre

Nairobi, Paříž, Mostar i Praha. Česká metropole se dostala na seznam nejlepších destinací příštího roku

Průvodce Lonely Planet dal dohromady přehled 50 nejlepších měst, zemí a regionů, které doporučuje navštívit v příštím roce. Blýskla se mezi nimi i Praha.

praha

Foto: Praha.eu

Praha

0Zobrazit komentáře

Praha se dostala do žebříčku Best In Travel, který skládá turistický průvodce Lonely Planet coby zajímavý přehled nejlepších turistických destinací pro nadcházející rok. Česká metropole obsadila osmé místo, to první patří pro rok 2024 keňskému hlavnímu městu Nairobi. Žebříček se zaměřuje i na země a regiony. V těchto kategoriích se na prvním místě umístily Mongolsko a americká Montana.

„Pulzující hlavní město v gotickém hávu,“ tak průvodce Lonely Planet označuje Prahu. A potenciální návštěvníky českého hlavního města překvapivě neláká jen na turistická místa, ale také na farmářské trhy na Náplavce nebo na procházku po parku Stromovka. Nezapomíná ale doporučit guláš s knedlíkem, což by mu jeden mohl možná vytknout, protože Praha dnes láká na mnohem zajímavější gastronomické zážitky.

Průvodce Lonely Planet zároveň podotýká, že kouzlo města mohou jeho návštěvníkům pokazit houfy turistů, s nimiž se potýkalo před pandemií covidu a po odeznění restrikcí se opět vrátily. Město však slibuje, že v roce 2024 bude podporovat spíše pomalou turistiku a zajímavé lokality mimo centrum města.

Průvodce turistům doporučuje zavítat i na Vinohrady

O to se pokouší i samotný průvodce, který v podrobnějším pražském přehledu doporučuje také prozkoumat hřbitov na Vyšehradě, knihovnu ve Strahovském klášteru, Národní památník na Vítkově, Riegrovy i Letenské sady nebo Divokou Šárku.

Na první místo průvodce zařadil keňské hlavní město Nairobi, které se podle něj zbavuje nánosu kolonialismu a přijímá svůj vlastní rytmus. Turisty tak láká na objevování keňské kuchyně, ale také zdejšího kulturního dědictví. Milovníci přírody pak mohou vyrazit do stejnojmenného národního parku plného divoké zvěře, který se nachází nedaleko centra města.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pro příští rok Lonely Planet vyzdvihuje také Paříž, zejména díky tomu, že zde budou probíhat letní olympijské a paralympijské hry. Nečekaným výběrem jsou ale spíše města jako Mostar v jižní části Bosny a Hercegoviny, které mají dlouho v oblibě především batůžkáři, nebo turecký Izmir a Manaus v Brazílii.

Nejlepší zemí příštího roku je podle průvodce Lonely Planet Mongolsko, které osloví především ty, kdo vyhledávají donekonečna se táhnoucí krajinu a dobrodružství. A upozorňuje na to, že i když je země sevřená mezi Ruskem a Čínou, její dveře jsou otevřené a zdejší turistická kampaň zmírnila vízová omezení do roku 2025.

Žebříček se zaměřuje také na to, jak jsou jednotlivé destinace ekologicky udržitelné. S ohledem na tento aspekt nejvíce zabodoval Ekvádor, kde se nacházejí rozsáhlé deštné pralesy, divoké řeky, 20 aktivních sopek a odhadem šest procent všech živočišných druhů na Zemi. I proto ke zdejšímu cestovnímu ruchu přistupuje zodpovědně. Limituje tak počet turistů, nadto zde vyrostlo první letiště poháněné obnovitelnými zdroji energie nebo rozsáhlá mořská rezervace.

ekvador

Foto: Mauricio Muñoz / Unsplash

Mezi destinace zodpovědné k přírodě řadí průvodce například Ekvádor

Z Evropy je pak udržitelným typem pro cestovatele například Grónsko, kde lze objevovat krásy nespoutané tundry. Od příštího roku bude cesta na největší ostrov světa snazší, jelikož se zde otevřou dvě nová mezinárodní letiště: jedno v hlavním městě Nuuk a druhé v Ilulissatu.

A co se regionů týče, mezi ty nejlepší řadí Lonely Planet na prvním místě americkou Montanu, což je dáno především tím, že se tady podle jeho slov nacházejí jedny z nejmajestátnějších scenérií v USA, nadto region klade stále větší důraz na ochranu přírody, kulturu, ale také gastronomii. Vypichuje však rovněž irský Donegal s monumentálními mořskými útesy, australský Klokaní ostrov nebo Baskicko.

Rubriku Cestování podporujílogo-cedok-modre