Až 44 procent žen se někdy setkalo s diskriminací v zaměstnání proto, že jsou ženami, přičemž více než 66 procent má zkušenost s nerovností v odměňování mužů a žen. Tato čísla vyplývají z dotazníku obecně prospěšné společnosti Women for Women, kterou vede Ivana Tykač. Co s tím? Na to jsme se ptali přímo ní na byznysové a investiční konferenci Money Maker. Sama je matkou šesti dětí a podnikatelkou v realitách, pomáhá tisícům rodičů s obědy pro jejich děti a zkoumá potenciál a pocity českých žen.
Chcete číst dál?
Objevte svět CC+. Spojujeme a podporujeme příští generaci podnikatelů a všechny, kteří se chtějí aktivně rozvíjet a vzdělávat.
Databáze investorů a investic ze světa startupů
Exkluzivní výhody a slevy od našich partnerů
Slevy na eventy CC a jejich záznamy, uzavřené debaty
Extra obsah, komunitní setkávání a insiderské informace
Loňský prosinec, měsíc, ve kterém mají obvykle nejen luxusní značky předvánoční žně, nedopadl pro britskou ikonu šijící trenčkoty a kárované šátky Burberry tak, jak by si představovala. Sice se nepropadla do červených čísel, ale na přelomu roku musela upravit odhady svých zisků, a to dolů. Britská značka ale nakonec nebyla sama. Jde spíše o celosvětový trend. Zdá se totiž, že kousky věhlasných módních domů mají konkurenci – své vlastní zboží v second handech.
Burberry původně očekávala ke konci března provozní zisk za uplynulý účetní rok někde mezi 552 a 668 miliony liber (v přepočtu 16,5 miliardy až téměř dvacet miliard korun). Odhad ale už v lednu upravila na 410 až 460 milionů liber, což odpovídá částce pohybující se okolo třinácti miliard korun. „Zaznamenali jsme jisté zpomalení prodejů během prosince, který je pro nás klíčový. Teď předpokládáme, že celkové roční výsledky budou nižší, než jsme si mysleli,“oznámil výkonný ředitel Burberry Jonathan Akeroyd.
Pokles tržeb hlásí i společnost Kering, která je vlastníkem návrhářských domů Gucci, Bottega Veneta, Balenciaga nebo Yves Saint Laurent. Podle deníku Financial Times jí klesly v posledním čtvrtletí minulého roku tržby o šest procent. Trh s luxusním zbožím, který zažíval velký růst během pandemie covidu, se tak začíná spíše propadat.
Důvodem jsou, alespoň podle magazínu Fortune, především peníze. Ceny bydlení a běžných produktů se celosvětově zvyšují a to má dopad na peněženky zákazníků, kteří začínají šetřit. Jejich chuť po luxusním oblečení se ale nezmenšuje, a tak přicházejí více ke slovu secondhandové obchody.
Francouzský Vestiaire, který se zaměřuje na prodej luxusní módy z druhé ruky, ohlásil za loňský rok sedmiprocentní nárůst tržeb. Konzultantská firma Bain & Company navíc vyčíslila už v roce 2022 jeho hodnotu na 43 miliard eur (něco málo přes jeden bilion korun). Z druhé ruky ale nenakupují zdaleka jen Francouzi, třeba britská secondhandová platforma Sellier uvádí za loňský rok 25procentní nárůst prodejů.
Předpokládá se, že v roce 2027 by měl celosvětový trh s použitou módou globálně narůst na 350 miliard amerických dolarů (zhruba sedm bilionů korun), což je skoro dvojnásobek současné hodnoty. V porovnání s takzvanou fast fashion, tedy velmi levným oblečením, při jehož výrobě se nehledí na dopady na planetu či podmínky zaměstnanců, roste 1,5 krát rychleji. Čistě ve Spojených státech se odhaduje, že prodeje secondhandového sektoru narostou do roku 2027 na sedmdesát miliard dolarů (v přepočtu jeden a půl bilionu korun).
V Česku je jednou z nejrozšířenějších platforem pro online prodej zboží z druhé ruky server Vinted. Původně litevský portál, na kterém sami uživatelé prodávají své už nechtěné kousky, aktuálně působí na 16 trzích: vedle tuzemska i na Slovensku, ve Španělsku, Francii, Polsku, Spojeném království nebo třeba USA.
„Vnímání secondhandové módy se za posledních 15 let velmi změnilo. Když se zakládalo Vinted, secondhandy byly spojovány pořád ještě spíš s garážovými prodeji a sekáči,“ říká Magdalena Szlaz z marketingového oddělení pro CzechCrunch, podle níž firma pozoruje nárůsty tržeb každý rok. Aktuálně podle ní dává jedna pětina lidí nakupujících kdekoliv ve světě na Vinted přednost secondhandovému zboží, i když stojí podobně jako nové. „Lidé také rádi využívají možnost vydělat si peníze tím, že některé své věci prodají. V době vysoké inflace je to oceňovaná možnost příjmu,“ doplňuje.
Stejný trend pozoruje i Dominika Hampelová, spolumajitelka firmy zaměřující se na prodej luxusních kabelek z druhé ruky Luxury Bags: „Posledních 15 let jsme pozorovali rostoucí trend, avšak je pravda, že v uplynulých několika měsících se situace výrazně změnila a zažíváme ještě vyšší zájem zejména o luxusní šperky a investiční kabelky.”
Foto: Shanna Camilleri / Unsplash
Popularita second handů roste
Důvodem ke koupi zboží z druhé ruky ale není vždy jen nedostatek peněz. Původně negativní vnímání oblečení ze „sekáče“ pomohl vymazat i důraz na záchranu planety u skupiny zákazníků, kteří chtějí nakupovat oblečení, jež neškodí tolik životnímu prostředí. Mezi ně patří mileniálové a mladší generace.
Právě mileniálové jako první dosáhli dospělosti s mobilem v ruce. Online jsou zvyklí i nakupovat, díky čemuž rostou prodeje moderních secondhandových obchodů aktivních na internetu, jako je zmíněný Vestiaire nebo Vinted. Už v roce 2020 nakoupilo podle průzkumu obchodu ThredUp nějaký kousek z druhé ruky online 28 procent mileniálů.
Zato mladší generace Z se už do digitálního věku rovnou narodila. Pro ni nakupování v online second handech znamená nejen snahu o udržitelnost, ale i nižší ceny luxusních značek nebo nákup nadčasového oblečení mimo sezónní trendy. Podle stejného průzkumu měli v roce 2020 právě oni na svědomí 40 procent všech secondhandových prodejů luxusního zboží.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.