Obchodní válka na TikToku. Čínské dupes se vydávají za luxusní značky a lákají Američany na levný nákup

Čínská taktika funguje a aplikace DHGate a Taobao, skrz které se napodobeniny prodávají, patří aktuálně mezi nejstahovanější v americkém App Storu.

tiktok

Foto: TikTok / Canva Pro

Čínští výrobci využívají chaosu okolo nových cel a zaplavili TikTok videi s napodobeninami luxusních značek

0Zobrazit komentáře

Na TikToku se otevřela nová fronta probíhající americko-čínské obchodní války. V posledních dnech se tam virálně šíří videa, která Američanům slibují možnost nakupovat luxusní zboží přímo od čínských výrobců – a za zlomek běžné ceny. Tvůrci videí tvrdí, že pracují ve stejných továrnách jako slavné značky, realita je ale většinově jiná. Nejedná se totiž o originály, ale o kvalitní napodobeniny, tedy takzvané dupes.

Vlna tohoto obsahu na TikToku přišla právě v době, kdy americká administrativa pod vedením Donalda Trumpa zavedla nová cla na čínské zboží ve výši až 145 procent. Zrušena má být i daňová výjimka pro zásilky pod 800 dolarů. Čínští dodavatelé tak zkoušejí oslovit americké zákazníky přímo – ještě než se clo reálně projeví v cenách.

Místo klasických e-shopů s napodobeninami proto teď vsadili na TikTok. Videa, která dodavatelé natáčí, často působí jako reálná expozé – ukazují záběry z továren i detaily šití z míst, kde mají vznikat produkty podobné těm od značek jako Lululemon, Louis Vuitton nebo Hermés. Zboží, které by běžně stálo stovky dolarů, tam pak nabízejí za pět až deset dolarů.

@china.yiwu.factor I am a Birkenstocks factory from Yiwu. Customization is supported. No minimum order quantity.#factory #wholesale #birkenstocks ♬ 时尚动感放克律动 Funk Caravan Main – MangoAudio

Tvůrci do videí zároveň vkládají i přímé výzvy s tím, že pokud si lidé zboží nekoupí hned, bude brzy stát i víc než v jejich místním butiku. Některé z účtů dokonce nabízejí přímý kontakt přes WhatsApp nebo WeChat, aby uživatele nalákaly na rychlý a jednoduchý nákup.

A právě americké publikum na tento obsah reaguje nadšeně – některá videa mají miliony zhlédnutí a čínské aplikace jako DHGate nebo Taobao, které nákupy napodobenin umožňují, se vyšplhaly mezi nejstahovanější aplikace v místním App Storu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ve videích se objevují lidé, kteří tvrdí, že jsou originálními výrobci známých značek. To ale zpochybňují i samotné brandy. Lululemon, který vyrábí sportovní oblečení, například v prohlášení uvedl, že s dotčenými továrnami nespolupracuje.

„Skuteční dodavatelé luxusních značek bývají vázáni smlouvami o mlčenlivosti a je tedy vysoce nepravděpodobné, že by veřejně vystupovali na sítích s firemními tajemstvími,“ uvedl pro CNN analytik Chao Tung ze Southamptonské univerzity.

Mnohem spíš se tedy jedná o napodobeniny vyráběné v továrnách, které nejsou napojeny na původní značky – i když používají podobné materiály nebo postupy. Některé výrobky tak ve finalé mohou být kvalitní, jiné naopak velmi nekvalitní. Právě v tom spočívá hlavní riziko: spotřebitel nemá totiž žádnou záruku, co mu přijde, a navíc může narazit na problémy s celním řízením nebo vrácením zboží.

Podle dalších odborníků jsou podobná videa pokusem využít zmatku kolem cel k prodeji duplikátů a vyvolání dojmu autenticity, který ale nemá reálný základ. Trend nicméně rezonuje i proto, že odhaluje, do jak velké míry jsou západní značky na čínských dodavatelských řetězcích závislé – ačkoliv finální kompletace probíhá v Evropě nebo Spojených státech, většina komponentů vzniká právě v Asii.