Obnošené vraťte a dostanete nové. Švýcarská značka On s investicí od Rogera Federera spouští předplatné na tenisky

Filip HouskaFilip Houska

the-roger-1

Foto: On

Roger Federer má vlastní tenisky. Pracoval na nich se značkou On

0Zobrazit komentáře

Ještě před pár lety jsme si byli zvyklí předplácet jen pár vybraných věcí, například oblíbený časopis, ale dnes už si předplácíme celou řadu služeb, které by nás nedávno asi vůbec nenapadly, od Netflixu přes Spotify až po cloudová úložiště nebo Xbox Game Pass. Tento formát navíc už dávno překročil hranice internetu a některé firmy nabízí předplatné dokonce i na oblečení. Podobným směrem kráčí i švýcarská sportovní značka On, která zákazníkům nabídne přísun tenisek na základě měsíčních poplatků.

Ačkoliv se On stále drží ve stínu gigantů jako Nike, Adidas nebo Under Armour, postupně se dere nahoru. Velkou roli v tom má slavný tenista Roger Federer, mimo jiné také Švýcar, který do výrobce z Curychu zpočátku investoval a následně s ním navrhl minimalistické streetwearové tenisky. To značce zajistilo mediální zviditelnění a najednou se lidé začínali zajímat o to, v čem je On tak speciální, že mu věří i slavný tenista.

Vedle toho, že produkuje ultralehké běžecké boty s charakteristickou polštářkovou podrážkou (zvanou CloudTec), totiž hledí i do budoucna a zajímá se o životní prostředí. Proto nyní představuje speciální program na běžecké boty, které si zákazníci budou předplácet s jistotou, že jakmile se tenisky obnosí, mohou jej poslat zpět. Obratem dostanou nový pár a ten starý firma náležitě zrecykluje, aby se dal používat v jiných modelech.

on-2

Foto: On

Důraz na udržitelnost a snadné recyklování

Alespoň tak je na papíře popisována služba pojmenovaná jako Cyclon, prostřednictvím které chce On proměnit nákupní chování lidí i globální průmysl se sportovním oblečením. Novinka zatím začne pouze s jedním, stejnojmenným modelem běžeckých bot, které mají benefitovat ze své nízké hmotnosti, jednoduchého vzhledu a faktu, že jsou z více než 50 % vyrobeny z biologických materiálů pocházejících z fazolí skočce.

„Služba Cyclon je velmi průkopnická. Nejenže přispívá k vyšší udržitelnosti, ale zároveň zákazníkům bude vždy zajišťovat skvělé běžecké vybavení bez jakýchkoliv kompromisů,“ komentuje Caspar Coppetti, jeden ze zakladatelů značky On, čímž reaguje i na proces následného znovuzpracování, jakmile se opotřebované boty vrátí zpět do jejich továren.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Švýcaři očekávají, že první běžecký model v rámci tohoto programu vydrží v optimálním rozpoložení zhruba 400 kilometrů běhu, přičemž by se měl měnit dvakrát za rok. Je ale otázka, jak přesně tyto podmínky budou nastavené – vzhledem k tomu, že se Cyclon spouští až na podzim příštího roku, může se leccos změnit.

Aktuálně je ale předplatné nastaveno na 30 dolarů, tedy přibližně 700 korun měsíčně. První „zálohu“, která poslouží i jako první splátka, jakmile se předplatitelský program spustí, lze složit už teď na oficiálním webu.

Ekologicky k tomu přistupuje i Adidas

Je však nutné dodat, že On není jedinou sportovní značkou, která se více soustředí na ochranu přírody. Například Adidas už zhruba rok experimentuje se siluetami Futurecraft Loop, u kterých majitele taktéž vyzývá, aby obnošené kusy vraceli.

Pak z nich totiž německý gigant dokáže vytvořit nové modely, a to přes rozemletí původních tenisek na miniaturní fragmenty a zformování do malých pelet. Komerční prodej tohoto modelu by měl být zahájen na jaře příštího roku, kdy by mělo skončit průběžné testování na sportovcích a dalších influencerech.

adidas-futurecraft-loop-x3

Foto: Adidas

Materiálový příběh modelů Futurecraft Loop

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Vrátíme do přírody více vody, než spotřebujeme, plánuje Microsoft a vyzývá k větší ohleduplnosti i další firmy

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

satya-nadella-microsoft

Foto: Microsoft

Satya Nadella, výkonný ředitel Microsoftu

0Zobrazit komentáře

Před několika dny Microsoft prezentoval výsledky dlouhodobého experimentu s umístěním datového centra pod vodu. Ačkoliv nezjistil žádný negativní vliv, jako by chtěl svou šetrnost k přírodě zdůraznit ohlášením dalšího ekologického programu. Do roku 2030 si tak stanovil na první pohled paradoxní plán: vracet do oběhu více vody, než ve svých operacích reálně využije.

Jak je to možné? Firma se zaměří na dva aspekty. Za prvé chce minimalizovat spotřebu vody, za druhé ji do prostředí vracet ve 40 oblastech, kde operuje a které se potýkají s jejím nedostatkem. Řídí se přitom daty Institutu světových zdrojů (WRI), který většinu zdrojů sladké vody kategorizuje podle jejich vytížení. Pokud množství odebrané vody přesáhne 40 % objemu, který se do daného místa přirozeně navrací, oblast je označena za vysoce vytíženou.

Microsoft plánuje využívat dobře známé systémy jako sběr dešťové vody a její důslednou recyklaci i komplexnější prostředky jako inovativní systém potrubí nebo eliminaci vody z procesu chlazení. Tato řešení bude aplikovat podle potřeby, přičemž obecným bodem je snaha mít na jeden ze zásadních přírodních zdrojů globálně pozitivní vliv.

microsoft-water

Foto: Microsoft

Voda je nejcennějším přírodním zdrojem

Nejsou to diamanty, zlato, ropa, dokonce ani železo. Vůbec nejdůležitější komoditou současnosti je voda, protože je potřebná pro zpracování všech ostatních a není bez ní možný život tak, jak ho známe. Vysoká úroveň znečišťování spolu s klimatickými změnami nicméně způsobuje, že dostupné množství pitné i užitkové vody rychle ubývá.

Až 97 % veškeré vody na Zemi se nachází v mořích a oceánech – je tedy slaná. Značná část sladké pitné vody se pak nachází v nezabydlených oblastech, takže k ní lidé nemají přístup. Přesto lidstvo každoročně spotřebuje kolem 4,3 trilionu litrů sladké vody, což je číslo obsahující patnáct nul. Dlouho spolehlivé zdroje životodárné tekutiny tak dnes bez nových způsobů jejich spravování často selhávají.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pro pozorování tohoto fenoménu nemusíme chodit daleko, když se v posledních letech s velkými suchy potýká i většina území Česka. Ačkoliv příčiny zde nelze přiřadit jen přímo klimatickým změnám, efekty jsou velmi podobné jako v případech, kde je viník zjevnější. Mnohé korporace přitom problém nezhoršují jen vypouštěním uhlíkových emisí do atmosféry, ale také bezprostřední spotřebou vody pro různé účely.

Datová centra Microsoftu coby největší spotřebitelé vody

V případě Microsoftu jsou to hlavně zmiňovaná datacentra. Jednou z výhod jejich ponoření do moře je minimální potřeba dodatečného chlazení externími zdroji. Zařízení umístěná v budovách na souši ovšem potřebují neustálý přívod obrovského množství vody, aby se nepřehřívala. Navíc, jak zmiňuje The Verge, Microsoft ani Google svá datová centra nestaví tam, kde je nejsnadnější přívod vody, ale tam, kde jsou co nejblíže uživatelům.

microsoft-project-natick-5

Nedávno Microsoft dokončil dvouletý experiment datacentra v moři snižujícího spotřebu vody

Jedním z důvodů, proč Microsoft nepředstavil konkrétní detaily své nové ekologické iniciativy, je nemožnost vytvořit univerzální nápravu. Na různých místech představuje spotřeba vody odlišné problémy a nedostatky mají různé důvody. Stejně tak je potřeba aplikovat specifická řešení.

Například v americké Arizoně bude po většinu roku chlazení datacenter probíhat výhradně pomocí vzduchu díky tzv. adiabatickému chlazení při teplotách pod 30 °C. Při vyšších teplotách se přejde na chlazení pomocí odpařování, které je vysoce účinné, ale například oproti chladícím věžím spotřebuje až o 90 % méně vody. Paralelně s tím Microsoft přechází i na solární energii, která také výrazně snižuje nároky na vodu.

sundar-pichai2

Přečtěte si takéBezemisně od rána do večera. Google plánuje do roku 2030 využívat pouze energii z obnovitelných zdrojůBezemisně od rána do večera. Google plánuje do roku 2030 využívat pouze energii z obnovitelných zdrojů

Kromě vlastního omezování spotřeby a navracení vody do prostředí například obnovou mokřadů a podzemních vod (zvodní) se také navazují spolupráce s neziskovkami, které poskytují přístup ke zdroji chudším komunitám. Tyto programy mají probíhat v Brazílii, Indii, Indonésii, Mexiku, Číně, Malajsii a Jižní Africe. Některé iniciativy začínají už nyní, jiné se spustí v průběhu následující dekády.

Ačkoliv může slib Microsoftu působit jako snaha nějak v pozitivních ambicích překonat konkurenci, není první firmou, která chce do přírody vracet více vody, než spotřebuje. Stejný záměr nedávno představil Intel, jenž za poslední dekádu konstantně snižuje spotřebu esenciálního zdroje. Se správou vody, na rozdíl od skleníkových plynů, má navíc lidstvo tisíce let zkušeností.

microsoft-logo

Foto: Microsoft

Sídlo Microsoftu v Redmondu

V průběhu následujících několika desetiletí se má Microsoft podle vlastních plánů stát firmou, která neprodukuje žádný odpad ani uhlíkové emise (z atmosféry je dokonce odstraňuje) a do přírody globálně vypouští více vody, než spotřebuje. Podobné plány je snadné označit za utopii, všechny jsou ale v zásadě nutné, pokud se máme vyhnout nezvratným klimatickým změnám a zásadním negativním proměnám podmínek, v jakých lidstvo žije.

Šéf environmentálních záležitostí Microsoftu Lucas Joppa k nejnovější iniciativě řekl: „Budeme investovat tolik, kolik bude k dosažení tohoto cíle potřeba.“ Sám ho přitom nepovažuje zdaleka za nejvyšší možný a chce další firmy podnítit k ještě ambicióznějším krokům. „Společnosti, které dokážou udělat víc, by měly udělat víc,“ dodává.