Obojživelné plavidlo, které by ocenil i James Bond. Tajemný rychlostní člun se umí do dvou minut ponořit pod vodu
Ať už je to dobře, nebo špatně, nikdo jako James Bond, respektive agent 007, ve skutečnosti neexistuje. Reální agenti CIA nebo MI6 jsou součástí velkých organizací a většinou jsou to lidé jako Edward Snowden. To ale neznamená, že nemohou vznikat působivé technologie, které mají k těm „bondovským“ velmi blízko. Jako například unikátní rychlostní člun, jenž se dokáže potopit pod vodu již dvě minuty od povelu, aniž by ohrozil svou posádku.
Popřít existenci Jamese Bonda vlastně není tak jednoduché. Muž s tímto jménem byl například významný americký ornitolog a podle všeho dokonce existoval skutečný agent, jež mohl jednu z nejslavnějších filmových frází používat k sebeprezentaci. K žádnému z nich se nicméně téměř jiště nedostaly vytříbené gadgety jako luxusní auta s kulomety ve světlech nebo lodě, co se mohou přetransformovat na ponorky.
Britská společnost SubSea Craft ovšem ukazuje, že podobné šílenosti dokáže. Navrhla speciální rychlostní člun Victa o délce dvanácti metrů, který vypadá jako trup letadla a díky špičaté přídi nemá problém s plavbou ani hluboko pod hladinou. Na vodě navíc dokáže plout rychlostí až 40 uzlů (přes 70 km/h), což z něj tvoří velmi netradičního obojživelníka.
Samotným konceptem však paralely mezi ponorkou a člunem a žánrem akčního špionážního thrilleru nekončí. Interiér lodi se totiž při ponoření zaplní vodou a maximálně osmičlenná posádka tak musí mít plnou potápěčskou výstroj. Naštěstí je alespoň součástí základní výbavy Victy, jejíž prodejní cena by se měla pohybovat kolem 9 milionů dolarů (zhruba 202 milionů korun).
Zabudovaný dýchací systém pasažérům poskytne dostatek kyslíku na čtyři hodiny do hloubky necelých 30 metrů. Zde může prostředek, nyní v roli ponorky, objevovat podvodní svět při rychlosti 8 uzlů (necelých 15 km/h). Důležitý je ale ještě jiný parametr – ony dvě minuty potřebné pro proměnu z jednoho typu plavidla na jiný.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„Dvouminutový přechod z hladiny pod vodu je přelomový. Zároveň jsme na velmi vysokou úroveň dovedli systém pro automatické řízení, abychom snížili nápor na pilota,“ vysvětlil magazínu Robb Report ředitel výrobce SubSea Craft Scott Verney. V krátkosti tak shrnuje jen část sofistikovaných systémů, které v sobě Victa obsahuje.
Základem jsou motory – jeden dieselový pro pohon člunu, další dva elektrické pro ponorku. Ačkoliv obojí funguje výrazně odlišně – už proto, že pod vodou platí jiné fyzikální zákony –, ovládání probíhá nad i pod hladinou stejnými nástroji. V módu ponorky pak navíc přibývá navigace ve vertikální rovině, zajišťovaná čtyřmi tryskami v malých vysouvacích „křídlech“.
Rozhraní pro řízení všech prvků zprostředkovávají velké displeje a na nich speciálně navržený software stavějící na už existujících systémech pro námořní použití. Ty umožňují jak vysoce asistované pilotování, tak neustálé monitorování stavu všech členů posádky. Část informací se přitom zobrazí přímo na vnitřní straně štítu pilotů. „Je to nejpokročilejší plavidlo svého typu,“ poznamenává Verney.
Obojživelný „rychločlun“ je výsledkem složitého vývoje, na němž se podíleli vojenští veteráni i podvodní piloti. Ti se před pěti lety rozhodli naplnit dlouholeté tužby armádních velitelů po zařízení schopném se rychle pohybovat po vodě k požadovanému místu a následně se ponořit pro nasazení nebo vyzvednutí cíle. Victa ovšem nemá zdaleka tak přesné určení. Tvůrci se naopak úzkému vymezení zákazníka vyhýbají.
Pochopitelně se jím mohou stát zvláštní jednotky, ale klidně také vědci, turistické společnosti či bohatí jednotlivci s nadšením pro dobrodružství. „Můžete si užít nenásilné následování skupiny velryb. Vidět je přímo pod vodou je mnohem lepší než se jen vedle nich pohupovat na hladině na lodi,“ navrhuje Verney.
Pro ty z nás, kteří nepatří do žádné ze zmíněných skupin, zůstává však nejvíce vzrušující představa tajných operací na moři. Matně černé plavidlo, které se vejde do standardního přepravního kontejneru, se pod rouškou noci i s posádkou vyloží na moře. Brzy ráno pak mise pokračuje na otevřené moře a pod hladinu, kde má vyšetřit podezřelý signál. My můžeme snít hned, skuteční zákazníci si budou muset ještě počkat. Testy Victa na otevřeném moři mají začít v lednu.