Obraz, který hraje. IKEA a Sonos v novém rámu s reproduktorem zkouší, kam až může řada Symfonisk zajít
Co vše může být reproduktor? Tuto otázku si před pár lety položili v IKEA a Sonosu, když se rozhodli zvuk do domácností přinést novým, zajímavějším způsobem. Došli přitom k závěru, že reproduktor klidně může zároveň sloužit také jako lampa, police nebo obraz. Právě formu obrazu nabral nový reproduktor z řady Symfonisk, který se brzy chystá i do Česka.
Jeho základem je asi pět centimetrů tlustý rámeček s odsazenou zadní částí. To znamená, že při pověšení na stěnu působí, jako by se trošku vznášel. Z přední strany je rámeček, dostupný v bílé a černé, tlustý jen pár milimetrů, takže dá plně vyniknout samotnému obrazu. Těch IKEA hned při spuštění nabídne asi čtrnáct a nejspíš můžeme předpokládat, že podle zájmu budou přibývat další. Kvůli propustnosti zvuku ale nepůjde použít vlastní plátna.
V jádru novinky stojí snaha nenápadně a přitom atraktivně zavést zvuk do interiérového designu. Chytré reproduktory se v domácnostech začaly rozšiřovat před několika lety. Vedle schopností a zvukové kvality se přitom otázkou u nich stalo, jak nový prvek do jeho okolí co nejlépe začlenit. Například Amazon Echo se od technicistního vzhledu černého válce s modrým osvětlením postupně přesouvá k organičtějším tvarům a látkovým povrchům. Ty se objevují také u velké části ostatních výrobců jako Apple a Google.
Americký Sonos si naproti tomu dodnes převážně udržuje estetiku blízkou spíš tradičním reproduktorům než designovým doplňkům domácnosti. Při spolupráci se švédským nábytkářem IKEA ale jeho produkty nabírají zcela opačnou formu, která má s okolím co nejlépe splynout. Přesněji řečeno: když už má na sebe upozornit, tak jako něco jiného než jednoúčelové zařízení pro reprodukci zvuku.
Už před více než dvěma lety proto dvě firmy přišly na trh se společnou řadou produktů Symfonisk pro chytrou domácnost. První dva produkty dostaly formu lampy a poličky, popřípadě předělu do knihovny. Cílem u nich bylo propojit dostupnou cenu, vzhledem k ní kvalitní zvuk a atraktivní design. A trefily se do černého. Pár měsíců po uvedení společnosti nestíhaly vyrábět dostatek hrajících lamp a polic, takže musely dokonce odložit uvedení v Česku.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsJe proto vlastně až překvapením, že novinka z řady Symfonisk přichází až teď, o dva roky později. Jeho vzhled jako reproduktoru je na jednu stranu dokonale nenápadný, na druhou výraznější než u starších produktů, takže IKEA mluví o splývání s okolím a zároveň o zdůrazňování umění.
„Představuji si, jak reproduktor splyne s okolím mezi dalšími obrazy a rámy. To bylo hlavním účelem návrhu: chtěli jsme, aby byl tento produkt do velké míry jako tradiční rám na obrazy, ať už jde o způsob zavěšení, nebo to, jak zapadá mezi ostatní rámy na stěně,“ popisuje vývojář Stjepan Begic. Tvůrci hrajícího rámu pak mluví také o navozování atmosféry domova všudypřítomným uměním.
Vlastně můžeme říci, že IKEA a Sonos zde z opačné perspektivy přistupují k původní myšlence otce moderní ambientní hudby Briana Ena. Jeho extrémně minimalistická zvuková tvorba stojí často na hranici pozornosti a má působit jako prvek atmosféry, ale stejně tak má umožnit věnovat jí hluboké soustředění. Možná by pro Sonos a IKEA nebylo od věci pokusit se s ním do budoucna navázat spolupráci, zvlášť v kontextu s jeho světelnými obrazy.
Ale zpátky k novému Symfonisku. U reproduktoru – a zvlášť takto tenkého – je samozřejmě důležitou vlastností i kvalita zvuku. Podobný design s útlým profilem a větší plochou používá například firma Magnepan, ta ovšem vyrábí jen velice drahé hi-fi reproduktory. Jak hraje dvojice měničů v novince od IKEA a Sonosu, zatím můžeme jen hádat, soudě podle předchozích modelů z řady Symfonisk by nicméně zvuk neměl za tradičnější konkurencí zaostávat, spíše naopak.
Totéž má platit pro konektivitu. Základem je Wi-Fi s možností poslouchat hudbu takřka z jakéhokoliv telefonu, počítače a podobných zařízení. IKEA zmiňuje i podporu více než stovky streamovacích služeb. Rám (potažmo obraz) přitom nebude nutné používat jen samostatně, ale bude možné ho propojit s ostatními členy rodiny Symfonisk i se všemi reproduktory Sonos s aktuálním softwarem. Do Česka má novinka dorazit 15. července za cenu 4 990 korun.