Od papírových kartiček ke kryptu a velkému prodeji. České herní studio koupil obří hráč z Hongkongu
Postavil byznys na inovativní karetní hře. Když to vypadalo, že je nejhůř, zapojil i krypto a svou firmu za desítky milionů prodal.
Deskové hry s kartičkami, kostkami a figurkami jsou fenomén, který dokáže i dnes porážet digitální zábavu. Stále více se ale světy fyzických deskovek a hraní s moderními technologiemi prolínají. Vsadil na to také Jiří Mikoláš, jehož hry všeho druhu fascinovaly od dětství, a nakonec na nich postavil slušný byznys. Během let se mu podařilo prodat kartičky za desítky milionů, a když k nim připojil atraktivní prvky z kryptosvěta, upekl se z toho nakonec další velký prodej českého herního studia. Obří Animoca si přitom pro jeho firmu Notre Game přišla za pět minut dvanáct.
„Minulé léto jsme byli v situaci, kdy už jsme neměli skoro žádné peníze a hledali cestu, jak z toho ven,“ říká pro CzechCrunch čerstvě čtyřicetiletý Mikoláš. Právě tak se začal psát příběh, který skončil až tím, že dnes již Notre Game stoprocentně patří společnosti, jež se jmenuje Animoca Brands a patří mezi nejvýznamnější hráče v digitální zábavě propojené s kryptoprvky, jako je blockchain nebo NFT. V Česku o ní bylo nedávno slyšet díky tomu, že koupila jiné tuzemské herní studio Gamee, a nyní tu úřadovala znovu.
Kolik za Notre Game rychle rostoucí firma, která sídlí v Hongkongu a má zainvestováno do několika stovek projektů, zaplatila, oficiálně žádná ze stran neprozradila. Podle odhadu CzechCrunche šlo o deal v řádech desítek milionů korun. Pod křídly silného hráče se má nyní naplno rozvinout nejnovější hra zvaná Scratch Lords, na níž Mikoláš se svým týmem pracuje, ale i kvůli pandemii vše nešlo tak rychle, jak by si představoval. Pro přežití firmy nicméně udělal už loni v zimě klíčové rozhodnutí, když ukončil vývoj původní hry Scratch Wars.
Jinak bychom tu už nebyli
Šlo o prvotinu Notre Game, která spočívala v propojení fyzických kartiček s hrdiny a digitálního světa. Uživatel si mohl naskenovat své kartičky do aplikace a dál s nimi interagovat. Primární byl ale pořád fyzický zážitek, respektive nutnost si pořizovat jednotlivé papírové karty. „Pandemie však ukázala, že fyzické karty jsou slepá cesta. Začali jsme proto pracovat na čistě digitální hře, která bude vycházet ze Scratch Wars, ale bude založená na NFT. To nás zachránilo, protože kdybychom v kartičkách dál pokračovali, kupce bychom nejspíš nenašli,“ míní Mikoláš.
Právě na hry s využitím technologií jako NFT, tedy nezaměnitelných tokenů, díky kterým lze i v digitálním prostoru distribuovat unikátní kartičky s jediným vlastníkem, sází Animoca Brands. Firmu založil v roce 2014 hongkongský podnikatel Yat Siu, který se narodil ve Vídni a má za sebou poměrně pestrou historii. Mezi roky 2015 a 2020 byla jeho firma na australské burze, odkud se nakonec musela poroučet, když se dostala do křížku s regulátorem. Podle Siua se burze nelíbilo, že se pohybuje v kryptosvětě. To však jeho firmu nezastavilo.
Dnes má Animoca Brands díky investorům, kteří do ní naposledy začátkem roku vložili téměř 360 milionů dolarů, hodnotu 5,5 miliardy dolarů. Jen pár měsíců předtím přitom byla ani ne poloviční, když od investorů nabírala 65 milionů dolarů. Navíc stále roste. Letos v dubnu koupila lyonskou herní společnost Eden Games a nyní přidala také Notre Game. Jeho zakladatel Jiří Mikoláš říká, že měl také několik nabídek z oblasti mobilních her, ale nakonec se rozhodl pro Animocu kvůli její specializaci na krypto.
Celý deal se přitom domlouval téměř rok, když první námluvy začaly už loni v létě, a pražská firma tak musela kvůli docházejícím penězům omezit svůj vývoj. Mikoláš ale věří, že teď s kolegy vše dožene. Základ nové hry Scratch Lords stojí na té předchozí. Pořád jde o sbírání karet a obchodování s nimi, jen v digitální podobě. S původními fyzickými kartami přitom v Notre Game dokázali v Česku a na Slovensku vytvořit trh o velikosti 60 milionů korun, což je podle Mikoláše na poměry místního trhu velmi slušné číslo.
Myslí si to také investor Jiří Hlavenka, který se s Jiřím Mikolášem zná přes deset let a jeho inovativní fyzické hry se mu vždy líbily. „Sledoval jsem, jak se Scratch Wars dosáhli slušného úspěchu, tak mi přišlo zajímavé se k projektu připojit,“ říká pro CzechCrunch Hlavenka. Předloni tak do projektu vložil blíže nespecifikovanou investici, aby firmě pomohl překlenout složitější období. Nová hra totiž byla pořád v začátcích, nevydělávala, a jelikož původní hru v Notre Game zařízli, potřebovali peníze.