Od papírových kartiček ke kryptu a velkému prodeji. České herní studio koupil obří hráč z Hongkongu

Postavil byznys na inovativní karetní hře. Když to vypadalo, že je nejhůř, zapojil i krypto a svou firmu za desítky milionů prodal.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

notregame

Foto: CzechCrunch

Jiří Mikoláš, zakladatel herního studia Notre Game

0Zobrazit komentáře

Deskové hry s kartičkami, kostkami a figurkami jsou fenomén, který dokáže i dnes porážet digitální zábavu. Stále více se ale světy fyzických deskovek a hraní s moderními technologiemi prolínají. Vsadil na to také Jiří Mikoláš, jehož hry všeho druhu fascinovaly od dětství, a nakonec na nich postavil slušný byznys. Během let se mu podařilo prodat kartičky za desítky milionů, a když k nim připojil atraktivní prvky z kryptosvěta, upekl se z toho nakonec další velký prodej českého herního studia. Obří Animoca si přitom pro jeho firmu Notre Game přišla za pět minut dvanáct.

„Minulé léto jsme byli v situaci, kdy už jsme neměli skoro žádné peníze a hledali cestu, jak z toho ven,“ říká pro CzechCrunch čerstvě čtyřicetiletý Mikoláš. Právě tak se začal psát příběh, který skončil až tím, že dnes již Notre Game stoprocentně patří společnosti, jež se jmenuje Animoca Brands a patří mezi nejvýznamnější hráče v digitální zábavě propojené s kryptoprvky, jako je blockchain nebo NFT. V Česku o ní bylo nedávno slyšet díky tomu, že koupila jiné tuzemské herní studio Gamee, a nyní tu úřadovala znovu.

Kolik za Notre Game rychle rostoucí firma, která sídlí v Hongkongu a má zainvestováno do několika stovek projektů, zaplatila, oficiálně žádná ze stran neprozradila. Podle odhadu CzechCrunche šlo o deal v řádech desítek milionů korun. Pod křídly silného hráče se má nyní naplno rozvinout nejnovější hra zvaná Scratch Lords, na níž Mikoláš se svým týmem pracuje, ale i kvůli pandemii vše nešlo tak rychle, jak by si představoval. Pro přežití firmy nicméně udělal už loni v zimě klíčové rozhodnutí, když ukončil vývoj původní hry Scratch Wars.

Jinak bychom tu už nebyli

Šlo o prvotinu Notre Game, která spočívala v propojení fyzických kartiček s hrdiny a digitálního světa. Uživatel si mohl naskenovat své kartičky do aplikace a dál s nimi interagovat. Primární byl ale pořád fyzický zážitek, respektive nutnost si pořizovat jednotlivé papírové karty. „Pandemie však ukázala, že fyzické karty jsou slepá cesta. Začali jsme proto pracovat na čistě digitální hře, která bude vycházet ze Scratch Wars, ale bude založená na NFT. To nás zachránilo, protože kdybychom v kartičkách dál pokračovali, kupce bychom nejspíš nenašli,“ míní Mikoláš.

Právě na hry s využitím technologií jako NFT, tedy nezaměnitelných tokenů, díky kterým lze i v digitálním prostoru distribuovat unikátní kartičky s jediným vlastníkem, sází Animoca Brands. Firmu založil v roce 2014 hongkongský podnikatel Yat Siu, který se narodil ve Vídni a má za sebou poměrně pestrou historii. Mezi roky 2015 a 2020 byla jeho firma na australské burze, odkud se nakonec musela poroučet, když se dostala do křížku s regulátorem. Podle Siua se burze nelíbilo, že se pohybuje v kryptosvětě. To však jeho firmu nezastavilo.

scratch-lords

Foto: Scratch Lords

Česká digitální NFT hra Scratch Lords

Dnes má Animoca Brands díky investorům, kteří do ní naposledy začátkem roku vložili téměř 360 milionů dolarů, hodnotu 5,5 miliardy dolarů. Jen pár měsíců předtím přitom byla ani ne poloviční, když od investorů nabírala 65 milionů dolarů. Navíc stále roste. Letos v dubnu koupila lyonskou herní společnost Eden Games a nyní přidala také Notre Game. Jeho zakladatel Jiří Mikoláš říká, že měl také několik nabídek z oblasti mobilních her, ale nakonec se rozhodl pro Animocu kvůli její specializaci na krypto.

Celý deal se přitom domlouval téměř rok, když první námluvy začaly už loni v létě, a pražská firma tak musela kvůli docházejícím penězům omezit svůj vývoj. Mikoláš ale věří, že teď s kolegy vše dožene. Základ nové hry Scratch Lords stojí na té předchozí. Pořád jde o sbírání karet a obchodování s nimi, jen v digitální podobě. S původními fyzickými kartami přitom v Notre Game dokázali v Česku a na Slovensku vytvořit trh o velikosti 60 milionů korun, což je podle Mikoláše na poměry místního trhu velmi slušné číslo.

Myslí si to také investor Jiří Hlavenka, který se s Jiřím Mikolášem zná přes deset let a jeho inovativní fyzické hry se mu vždy líbily. „Sledoval jsem, jak se Scratch Wars dosáhli slušného úspěchu, tak mi přišlo zajímavé se k projektu připojit,“ říká pro CzechCrunch Hlavenka. Předloni tak do projektu vložil blíže nespecifikovanou investici, aby firmě pomohl překlenout složitější období. Nová hra totiž byla pořád v začátcích, nevydělávala, a jelikož původní hru v Notre Game zařízli, potřebovali peníze.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„To, co jsme dokázali se Scratch Wars, nám pak pomohlo také při jednání s Animocou, protože díky tomu viděli, jak dobří a zajímaví jsme a co umíme,“ konstatuje Mikoláš. Pomohlo prý také přimluvení Boženy Řežáb, která už Gamee pod křídly Animocy rozvíjí dva roky a na začátku roku dokázala přilákat investici od největší kryptosměnárny světa. „Máme z toho radost, v Praze teď stavíme herní powerhouse a vnímáme, že jsme pořád teprve na začátku,“ říká pro CzechCrunch šéfka Gamee. Také Mikoláš zůstává dál v čele firmy, která má aktuálně deset členů a měla by se postupně rozrůstat.

K úspěchu celého Notre Game přitom zdaleka nedopomohl pouze Jiří Hlavenka, ale také další známá jména tuzemského byznysu. Mezi prvními rozjezd herního studia podpořili už v roce 2015 v pozici andělského investora fond J&T Ventures a spoluzakladatel Pilulky Petr Kasa. Zatímco druhý jmenovaný svůj podíl prodal v roce 2018, J&T Ventures zůstalo až do letošního prodeje. Celkově několik milionů korun do firmy v průběhu let vložili také investor a minoritní akcionář ČEZu Michal Šnobr a majitel hračkářství Bambule Petr Homolka.

jiri-hlavenka1

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Investor a podnikatel Jiří Hlavenka

A zatímco někteří investoři jako J&T Ventures se rozhodli vzít za prodej svého podílu do rukou nového vlastníka výhradně hotovost, v nabídce byly také akcie Animoca Brands. Pro druhou z nabízených variant se rozhodl zakladatel Notre Game Jiří Mikoláš i třeba Jiří Hlavenka. „Možnost pokračovat mi vzhledem k jejich dalším plánům přišla zajímavá,“ říká známý investor, který ve startupech nejvíce vydělal díky brzké investici do Kiwi.com.

Jelikož se do Notre Game připojil Hlavenka až později, jeho exit by navíc dva roky po vstupu nebyl kdovíjak velký. S akciemi Animocy v ruce věří, že se bude jeho investice dále dobře zhodnocovat. Jde o jeho první investici v kryptosvětě, ale i proto, že je celý trh takzvaného kryptogamingu teprve v rané fázi, věří, že právě díky tomu může svou investici velmi dobře zhodnotit. Třeba jako kdysi v Kiwi.com.

„Některé projekty sice připomínají letadlo a mnoho projektů selže, ale je to dobrá příležitost, protože trh je v rané fázi, a tak si můžete vstupenku do kryptogamingu koupit relativně levně,“ dodává Hlavenka. Při prodeji držel ve společnosti Notre Game pět procent. Třetina firmy patřila Michalu Šnobrovi, necelých třicet procent měl Jiří Mikoláš, přes pětadvacet procent J&T Ventures a zbylých více než šest procent držel Petr Homolka.

Máme hodnotu 20 miliard, jsme na dohled dolarovému jednorožci, říká Martin Hájek o svém Livesportu

Livesport, který přináší rychlá zápasová data, loni utržil přes tři miliardy a v čistém vydělal 1,3 miliardy korun. Počet uživatelů pokořil 100 milionů.

Luboš KrečLuboš Kreč

hajek2

Foto: Livesport

Martin Hájek, zakladatel společnosti Livesport

0Zobrazit komentáře

OT. Dvě písmenka, která nezaberou moc místa a přesto toho dokáží hodně skrýt. Třeba v účetní závěrce firmy. Znamenají totiž obchodní tajemství. Například výroční zprávy technologické společnosti Livesport jimi bývaly proslulé. Už to ale neplatí. A nejen to – firma jednoho z nejbohatších Čechů Martina Hájka se rozhodla u příležitosti svých 15. narozenin informačně otevřít. Ostatně má se čím chlubit.

„Není jednoduché popsat stručně celý rok v životě globální technologické společnosti, ale napadá mě slovo, které ho vystihuje: restart,“ píše zakladatel a většinový akcionář Hájek hned v úvodu firemního shrnutí roku 2021. Na mysli má to, že celý sportovní svět se loni vrátil na koleje, které předloni kvůli covidu opustil. A Livesport, který je ve světě známější pod značkou Flashscore, z toho samozřejmě profitoval.

Jádrem jeho byznysu je poskytování sportovních výsledků a zpravodajství fanouškům z celého světa. A to hlavně do mobilních aplikací, ale i na webové stránky. U toho se jim zobrazují reklamy – a právě na tom Livesport vydělává. Loni společnost překonala poprvé 100 milionů aktivních uživatelů ve více než 40 zemích světa. To je 200 milionů očí, kterým se zobrazuje poutání na všechno možné včetně sázkovek a různých herních portálů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

A jaké tedy byly loni tržby? Celkem Livesport utržil 3,2 miliardy korun, předloni to bylo „jen“ 2,4 miliardy korun. Livesport je přitom dnes už poměrně košatá a složitá skupina vzájemně propojených firem. Například Sportnet Data zpracovává a šíří sportovní údaje z datových center v Brně a v Třebechovicích pod Orebem, dánský Enetpulse prodává sportovní data jiným firmám, Livesport Media provozuje weby a aplikace, jež programátoři firmy vyvíjí.

Aby toho nebylo málo, do hájemství jménem Livesport patří také obchodník s vysílacími sportovními právy Pragosport, administrativní komplex Aspira v Nových Butovicích, dvaapadesát procent v dopravní službě Liftago nebo výrazný podíl v investičním fondu Y Soft Ventures.

Klíčovým parametrem v každém byznysu je ale nikoliv obrat, nýbrž zisk. Hájek se svým obchodním partnerem Jiřím Marešem (ten drží ve společnosti 15 procent) a se svými bezmála 180 zaměstnanci vykázali za rok 2021 čistý zisk po zdanění 1,3 miliardy korun. Taková zisková marže je… luxusní.

livesport_cz_new_app_web-051

Foto: Livesport

Náhled na mobilní aplikaci českého Livesportu

A tomu odpovídá i hodnota celého Livesportu. I v tomto ohledu byli tentokrát Hájek a spol. nečekaně otevření. „Ocenění podílu ve společnosti Livesport s.r.o. jsme svěřili jednomu z největších znaleckých ústavů v České republice – společnosti Grant Thornton Appraisal services a.s. Její experti dospěli na základě odborného stanoviska k závěru, že hodnota společnosti Livesport s.r.o. k 31. 12. 2021 činila 20,25 miliardy korun,“ stojí v oficiálním dokumentu.

Martin Hájek k tomu pro CzechCrunch řekl: „Nezávislý odhad ocenil Livesport na dvacet miliard. Přiblížil nás statusu jednorožce a povzbudil v úsilí o globální český úspěch. Moje díky patří fantastickému týmu Livesportu, který nás, sportovní hantýrkou, posouvá na čelo pelotonu.“

Mimochodem – časopis Forbes ve svém žebříčku nejbohatších Čechů zařadil Hájka, kterému patří 85 procent Livesportu, loni na 34. místo s odhadovaným majetkem deset miliard korun. Podle údajů, které firma sama zveřejnila, by jen jeho majetkový podíl v Livesportu představoval sedmnáct miliard korun a rázem by se ze čtvrté desítky posunul do té druhé, někam mezi oceláře Tomáše Chrenka a bývalého uhlobarona Zdeňka Bakalu.

martin-hajek

Přečtěte si takéZáchranné lano pro divadla. Martin Hájek se po Livesportu pouští do streamování českých divadelních inscenacíZáchranné lano pro divadla. Martin Hájek se po Livesportu pouští do streamování českých divadelních inscenací

Ze slov Martina Hájka se dá také vyčíst, že Livesport plánuje výrazně přidat ve své mediální produkci. „Náš klíčový projekt Flashscore, který přináší rychlá zápasová data, plánujeme na čtrnácti hlavních trzích obohatit o zásadní události ze světa sportu. Zprávy budeme generovat, cílit a distribuovat uživatelům podle jejich preferencí. Chceme definovat nový standard pro přístup ke sportovním informacím,“ uvedl pro CzechCrunch.

Martin Hájek, který patří mezi přední české mecenáše a finančně podpořil například vznik Deníku N, do světa médií nakukuje dlouhodobě. Před dvěma lety firma spustila ambiciózní projekt Flashnews, který v sobě snoubí možnosti sociálních sítí a klasické zpravodajství. Služba se ale setkala s nepříliš pozitivní odezvou tradičních vydavatelských domů a v aktuální výroční zprávě není zmíněná. Dvaačtyřicetiletý Hájek se v minulosti netajil ani tím, že by rád vybudoval například obdobu internetové televize.

Každou neděli vám naservírujeme nejdůležitější zprávy týdne.

Newsletter Weekly | Poslední vydání