Od počítače k nůžkám. Pětadvacetiletá Tereza Vlasáková si plní sen a vede v Česku vlasovou revoluci
Tereza Vlasáková ze kadeřnického studia Tenpocit
Ke kadeřnickému řemeslu se sice dostala úplnou náhodou teprve před čtyřmi lety, i přesto se ale dnes řadí ke známým českým jménům svého oboru. Vlastní úspěšné kadeřnické studio, nové klienty už nepřijímá, školí ostatní začínající i pokročilé kadeřníky a své receptury, rady o vlasech i podnikání sdílí pravidelně na svých sociálních sítích a YouTube s desítkami tisíc fanoušků. Seznamte se s vlasovou aktivistkou Terezou Vlasákovou.
Svůj sen otevřít vlastní studio si Tereza splnila před dvěma lety, kdy si v karlínské ulici Křižíkova otevřela salon „tenpocit“. Málokdo však v té době tušil, že se brzy stane místem, kam je nyní téměř nemožné získat termín. I přes krušné začátky je pětadvacetiletá Tereza Vlasáková důkazem, že pracovitost a píle přináší své ovoce.
„Otevřít si vlastní studio byl můj sen. Nešlo mi jenom o to, pracovat sama na sebe, ale hlavně vytvořit něco, co mi chybělo. Vždy mi šlo primárně o kvalitu a zdraví vlasů, o vzdělání mých klientek a o správnou domácí péči,“ usmívá se Tereza, kterou ke kariéře vlasové specialistky zřejmě předurčilo i její příjmení.
„V salonech ale na tohle všechno běžně není čas. Majitelé, a někdy i klientky, kadeřníky tlačí do nesmyslných časových a cenových limitů, a tak se spěchá a šetří. To se ovšem ne vždy slučuje s kvalitou nebo dlouhodobým zdravím vlasů,“ vysvětluje Vlasáková, kterou zrovna teď můžete potkat s platinovými vlasy.
Obecným problémem v této oblasti je domněnka kadeřníků, že jim za dobré služby klientky nezaplatí, a tak jsou nuceni pracovat o víkendech, svátcích, nebo dokonce na více klientkách zároveň, aby se alespoň slušně uživili. Tereza se proti tomuto trendu ale rozhodla zakročit a ve svém studiu zavedla opačný systém, kterým se snaží inspirovat i jinde.
Z kanceláře ke kadeřnickému křeslu
Může být překvapivé, že Tereza není vyučenou kadeřnicí, jak je v téhle branži zvykem. Po vystudování obchodní akademie a pár letech práce v kanceláři se rozhodla, že v životě potřebuje změnu. Cítila, že administrativa není směr, kterým se chce dál ubírat, a po rozmýšlení se přihlásila na několikaměsíční kadeřnický rekvalifikační kurz.
„Šla jsem to prostě jenom zkusit. Říkala jsem si, že umět dělat pěkný vlasy by nebylo vůbec špatný,“ vzpomíná. Jak už to tak bývá, ani začátky v kariéře Vlasákové nebyly jednoduché. Jako asistentka kadeřníka neměla příliš vysoký plat, pracovní doba byla dlouhá a investice do několika školení měsíčně i vlastních pracovních pomůcek rozhodně nebyla malá. Ani to ji však neodradilo.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„Klientky jsem lovila mezi přáteli na Facebooku. Asi po roce už jsem měla dostatek jistoty, tak jsem si pronajala vlastní křeslo a začala podnikat. To hodně změnilo a chvilku nato jsem už musela klientelu uzavřít,“ vzpomíná Tereza.
I přesto, že nové klientky už dál nepřijímala, její denní pracovní doba téměř bez přestávky překračovala 12 hodin. Jak se ale k tolika klientům relativně za krátkou dobu vůbec dostala? Trik spočíval v sociálních sítích, kde hned začala sdílet výsledky své práce, a pokračuje v tom i dnes. Sociální sítě jsou pro ni důležitým způsobem, jak ukázat své umění a předat lidem znalosti či inspiraci. I z toho důvodu se k tomu také snaží přimět i další kadeřníky.
Vše ale pochopitelně nebylo jen růžové. Vlasáková do toho totiž skočila po hlavě. „Ze začátku jsem měla velké problémy u toho vydržet. Moc mi to nešlo, šíleně jsem dřela, ale stejně jsem neměla moc peněz. Tenkrát byl pro mě velkou oporou můj přítel Milan, který ve mě věřil,“ přiznává Tereza, která po otevření svého salonu přítele přizvala a byznys nyní dělají spolu. Právě za ním jde veškerá administrativa a stejnojmenný e-shop s vlasovou kosmetikou.
Motivace k podnikání
Protože jako malá Tereza dobře vnímala, že její matka musí tvrdě pracovat, aby byla schopna zajistit rodinu, vyrostla s přáním být jednou dobře finančně zajištěná. A tak nakonec začala podnikat. Motivací byla mimo finanční stránku také samostatnost a průbojná povaha, která Vlasákovou provádí už od mala.
„Narodila jsem se ve znamení býka a už odmalička jsem chtěla vždycky být ve všem nejlepší, neposlouchat autority a všechny prostě přechytračit,“ popisuje Tereza s úsměvem. A její kadeřnický salón to teď dokazuje. Zároveň ji k založení vlastního byznysu dohnala také nespokojenost se situací pracovních příležitostí a podmínek v kadeřnické branži.
Z vlastní zkušenosti během praxe a potom i práce v kadeřnickém studiu na pozici asistenta Vlasáková zjistila, že kadeřnický průmysl má i svou stinnou stránku. „Nekalé kadeřnické praktiky, špatné finanční ohodnocení a nevlídný přístup nejen k zaměstnancům, ale i ke klientům, mě přimělo jít vlastních svou cestou podle vlastních pravidel,“ vzpomíná.
Zaměstnanci potřebují šéfa
Denních činností v začátcích podnikání samozřejmě nebylo málo a zahrnovaly kromě správy salonu, administrativy, vyřizování objednávek a doplňování zboží také ještě samotnou kadeřnickou profesi a obsloužení klientek. Tehdy Vlasáková doufala především v to, že se jí rychle podaří najít kadeřníky do svého týmu, aby pro ni bylo splácení výdajů jednodušší.
Kadeřnictví otevírala s obsazeným křeslem velmi nadané kadeřnice Karolíny, která od začátku pozitivně kvitovala koncept studia a je dodnes jeho nedílnou součástí. Tým doplňovaly také dvě začínající kadeřnice, se kterými Tereza trávila veškerý čas a učila je vše prakticky od nuly.
Ačkoliv do nich Tereza investovala spoustu svého času i několik odborných školení, po několika týdnech práce se obě rozhodly dát ze dne na den výpověď a začít podnikat na sebe. „Tenkrát jsem byla dost naivní a nechtěla jsem, aby mě brali jako ‚šéfa‘, takže jsme měli velmi přátelské vztahy,“ vzpomíná Vlasáková na svůj počáteční přístup, v němž neexistovalo rozdělení na šéfa a podřízeného.
Brzy ale přišla na to, že takový stav udržitelný není. „Když lidem nedáte šéfa, je to od vás sobecké. A já jsem se to sama musela naučit. Zaměstnanci musí mít někoho, kdo na sebe bere všechnu zodpovědnost, kdo je bude vést a na koho si občas můžou zanadávat,“ popisuje své zkušenosti.
Složitá psychologie za každým účesem
Během našeho setkání mi Tereza popsala i svou zkušenost z fungování kadeřnického řemesla v Česku. „Při návštěvě většiny salonů je průběh velmi podobný. Jakmile klientka dosedne do křesla, kadeřník jí položí několik dotazů ohledně požadovaného stylu či barvy a následně začne s úkonem. To ovšem trvá pouze do té doby, než nastane prodleva jako třeba působení barvy. V této fázi přichází ve velké spoustě případů na řadu další klient, který je obsloužen v mezičase.“
Protože se jí takový přístup od začátku nelíbil, rozhodla se ve vlastním salonu vybudovat prostředí, které jde zcela opačným směrem. Při první návštěvě salonu Tenpocit se proto klient nedočká samotného zákroku, nýbrž předcházející důkladné konzultace s kadeřníkem.
„Chci, aby přibývalo spokojených žen i mužů, kterým kvalitní vlasy dodávají sebevědomí a sílu v každodenním životě.“
Samotný úkon potom přichází na řadu běžně až v jiný termín, poté, co kadeřník zná všechny detaily o historii vlasů.
„Snažím se docílit toho, aby se kadeřníci nebáli zamýšlet nad vlasy trochu víc a aby klientky věděly, že právě to mají od svého kadeřníka očekávat. S tím, jak to funguje u nás v Česku teď nejsem vůbec spokojená,“ vysvětluje zakladatelka konceptu Tenpocit.
Je libo meníčko za 79 korun?
V salonu Tenpocit se s vysokou kvalitou služeb samozřejmě pojí i vyšší cena, která pro některé možná může být příliš. Jak se ale pozná, kolik už je moc, a jak funguje cenotvorba kadeřnictví?
„Kadeřnické řemeslo přirovnávám nejradši k restauracím. Existují podniky, kde vám uvaří za 79 korun celé meníčko i s pivem. Potom jsou ale takové, kde to sice něco stojí, ale všichni kuchaři dobře vědí, co dělají, a uvaří lidem tak, že na gurmánský zážitek ještě dlouho nezapomenou.“ Úplně stejně podle Terezy funguje i kadeřnická branže.
„Zákazník si musí sám rozhodnout své priority. Je naprosto v pořádku, pokud nemáte desetitisíce ročně na útratu za kadeřnické služby. V takovou chvíli ale je dobré zvolit účes, který si můžete dovolit, a neriskovat kvalitu svých přirozených vlasů s laciným chemickým koktejlem z drogerie, kterému laik i s několika stránkovým návodem jen těžko porozumí,“ míní.
Kariéra kadeřnice na YouTube
K prezentaci své práce a šíření informací se Vlasáková nebojí využívat velkou sílu sociálních sítí. Vedle Instagramu si speciální pozornost zaslouží především její kanál na YouTube, kde má v současné chvíli více než 30 tisíc fanoušků. Kromě tipů a receptů pro lidi z oboru radí lidem i s běžnými úkony, jako je správné mytí vlasů nebo jejich každodenní úprava.
Důvodem k založení vlastního kanálu a prezentaci ve formě videí byla koneckonců především inspirace známým americkým kadeřníkem Guyem Tangem, který je pro Terezu vzorem téměř ve všech jejích praktikách a od kterého pravidelně čerpá nové znalosti.
„Guy Tang sdílí svoje receptury a učí kadeřníky po celém světě. V tom obrátil kadeřnické řemeslo vzhůru nohama. Většina kadeřníků si své know-how držela pro sebe, ale on se rozhodl jinak. Přesně v tom s ním souzním, a proto jsem šťastná, že spadám pod jeho tým,“ pochvaluje si pětadvacetiletá kadeřnice.
Kromě úspěšného youtubového kanálu ovšem Guy Tang vede i vlastní značku profesionálních kadeřnických potřeb s názvem MyDentity a i s tou má Tereza Vlasáková co do činění. Školí totiž pod ní ostatní kadeřníky v celém Česku.
Z Prahy do Los Angeles
Když se Tangova značka před více než rokem začala distrubuovat i do České republiky, byla Tereza se svým studiem jejím úplně prvním zákazníkem. I díky tomu, že práci s MyDentity často prezentovala na svých sociálních sítích, dostala se koncem roku 2018 až k možnosti vést školení.
Tím to však neskončilo. Velkou příležitostí byla pro Terezu pozvánka na mezinárodní školení školitelů do západoamerického Los Angeles, kam se vydala společně s několika vybranými kadeřníky z celého světa loni v říjnu a kde měla možnost se s Guyem Tangem setkat osobně a učit se nejmodernější techniky přímo od něj.
Se svým až revolučním zapálením do práce a touhou po změně celého odvětví Tereza přiznává, že se občas dostane do střetu s jinými kadeřníky. I díky své povaze si však z negativních názorů ostatních příliš nedělá a spíše se zaměřuje na ty pozitivní, kterých je podle ní podstatně více.
„Kadeřníci v Česku se umí podporovat. Rádi se vzdělávají a učí se nové techniky, protože vědí, že jejich zákazníci budou o to spokojenější,“ vysvětluje. A kam Tereza Vlasáková plánuje svou dobře rozběhnutou kariéru směřovat dál? Na tuto otázku zatím odpovídá docela otevřeně.
„Mám pořád stejný cíl. Chci jednoduše šířit, na co jsem musela sama složitě přijít, a chci, aby přibývalo spokojených žen i mužů, kterým kvalitní vlasy dodávají sebevědomí a sílu v každodenním životě,“ říká. Z jejích slov je však jasné, že její aktuální studio nebude posledním místem, kam si lidé budou moci přijít pro „tenpocit“.