Od prasklé žárovky k hororu v opuštěném domě. České studio Amanita Design uvádí novou adventuru Creaks

Filip HouskaFilip Houska

creaks-amanita-design-mpInsider

Foto: Amanita Design

Atmosférická hra Creaks od studia Amanita Design

0Zobrazit komentáře

Sedíte večer v pokoji starého, polorozpadlého domu a najednou vám přestane fungovat světlo. V hlavě se vám začnou honit děsivé myšlenky, ale i tak se snažíte racionálně pochopit, proč žárovka vlastně praskla. Rychle ale zjistíte, že něco není v pořádku. Za zdmi se totiž začínají probouzet k životu neživé objekty a vy si uvědomíte, že právě světlo je to, díky čemu můžete přežít.

Přesně do této atmosféry vás zasadí nová logická adventura jménem Creaks, kterou vymyslelo brněnské vývojářské studio Amanita Design. Vývojáři stojící za oceňovanými tituly Machinarium, Samorost nebo Chuchel se pro tentokrát rozhodli, že fanouškům nezávislých her nenabídnou roztomilý svět plný líbivých postav a prvků, ale raději vsadí na temnotu okořeněnou hororovými parametry.

„Creaks jsme s mým spolužákem Honzou Chlupem začali vymýšlet jako diplomovou práci na vysoké škole a na koleni vyráběli neohrabané prototypy na platformě Flash,“ zmiňuje pro CzechCrunch na úvod Radim Jurda, hlavní designér a výtvarník hry, jehož grafický rukopis se propisuje do celého děje.

creaks-amanita-design-1

Foto: Amanita Design

Pokoj, ze kterého zjistíte, že se v domě dějí prazvláštní věci

A rozhodně nejde o styl, který byste znali z běžných, mainstreamových titulů podobného žánru. Právě na netradičních grafických linkách buduje Amanita dlouhé roky své jméno a jejich díla s velkou pravděpodobností poznáte hned, co je poprvé uvidíte. Creaks není výjimkou, na druhou stranu samotná grafika není tím jediným, čím hra zaujme.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vzhledem k tomu, že jde pro Amanitu o první titul, který není založen na klikacím formátu, museli tomu přizpůsobit i samotný herní mechanismus. V Creaks proto přímo ovládáte postavu chlapce, s nímž se vydáváte prozkoumávat tajemná zákoutí opuštěné vily, a během této poutě bojujete s podivnými ptakotvory a oživlým nábytkem.

Hrátky se světlem i s uměním

Alfou a omegou Creaks je práce se světlem a logické myšlení. Pokud totiž dokážete tyto aspekty během hry dobře využívat, zabráníte příšerám (nazývaným jako creaks), aby na vás útočily, a to tak, že je pod září světla proměníte na neškodný nábytek, který se navíc může stát užitečným objektem pro další úkoly.

creaks-2

Foto: Amanita Design

Temné prostředí

creaks-3

Foto: Amanita Design

Obrazy, které se chovají i jako hrací automaty

K tomu všemu je zapotřebí manipulovat také s různými tlačítky, pákami, spínači, vypínači nebo mosty, které jsou součástí všudypřítomných logických hádanek a dávají dvourozměrnému temnému světu propracovanější prvky hratelnosti.

„Seznámili jsme se s Jakubem Dvorským (zakladatelem Amanity, pozn. red.) a několikrát naše nápady společně probírali u piva. Získali jsme cennou zpětnou vazbu a nápad na Creaks ho nakonec zaujal natolik, že se ho rozhodl vzít pod křídla Amanity. Mohli jsme tak doplnit tým a díky tomu hra vyrostla do takových rozměrů,“ dodává Jurda.

Vedle hlavního příběhu připravila Amanita ve svém novém titulu i doplňkové minihry inspirované estetikou 18. a 19. století. Ty jsou ve formě starých obrazů, kterých je po celém starobylém komplexu přesně 35, a vaším cílem je tato ručně malovaná díla ve volných chvílích sbírat.

dvorsky-1

Foto: Nikon Czech Republic/YouTube

Jakub Dvorský, zakladatel studia Amanita Design

I to skvěle doplňuje surrealistickou atmosféru domu, která navíc graduje s propracovaným soundtrackem od skotského instrumentalisty Hidden Orchestra a navozuje pocit netradičního herního zážitku, jenž se od brněnských indie tvůrců z principu očekává.

Nápad, který si zamiloval Apple

Ačkoliv byla hra Creaks představena už v roce 2018, teprve včera byla spuštěna pro veřejnost. Zatím však pouze prostřednictvím platformy Apple Arcade, která funguje na bázi měsíčního předplatného a je dostupná pro iPhone, iPad, Mac a Apple TV. Amanita přitom zpočátku neměla vůbec v plánu vyvíjet Creaks pro dotyková zařízení, minimálně ne v první fázi.

Cílem bylo co nejlepší odladění pro PC a herní konzole jako Xbox a PlayStation. Applu se nicméně podle slov Jurdy nápad zalíbil natolik, že se ho rozhodl podpořit.

ryanair-oliver

Přečtěte si takéRyanair útočí na Kiwi.com: Peníze jejich zákazníkům nedokážeme vrátit. Chtějí podkopat náš byznys, reaguje DlouhýRyanair útočí na Kiwi.com: Peníze jejich zákazníkům nedokážeme vrátit. Chtějí podkopat náš byznys, reaguje Dlouhý

„Největším oříškem bylo odladit hru pro různé poměry stran a pro všechna zařízení, která Apple Arcade podporuje. Původně totiž byla připravená pouze pro poměry 16:9 a 16:10. V Creaks hraje kamera důležitou roli, plynule přechází z herních pasáží do cutscén a vždy ukazuje přesně to, co má hráč vidět. Pro nové poměry stran jsme tak museli nachystat i úplně nové kamery, které často odkrývaly i nedokreslené kusy pozadí,“ vysvětluje.

Ještě v červenci má ale hra dorazit také na PC, Xbox One a PlayStation 4, přičemž se usilovně pracuje také na verzi pro Nintendo Switch. Proces vydání tak bude kopírovat release další hry od Amanity pod názvem Pilgrims, která se loni v říjnu objevila na Apple Arcade a následně na hlavních herních platformách.

Sony si chce uloupnout z úspěchu Fortnite. Za čtvrt miliardy dolarů kupuje podíl ve studiu Epic Games

Filip HouskaFilip Houska

fortnite-chapter2-boxed

Foto: Epic Games

Populární hra Fortnite od Epic Games

0Zobrazit komentáře

Fortnite začínal jako lákavá hra, která díky formátu battle royale zajišťovala skvělou kompetitivní řežbu. Byť je tento žánr pro více než 350 milionů registrovaných hráčů stále alfou a omegou, z vlajkového titulu studia Epic Games se stává i zábavní hub, v němž si můžete poslechnout virtuální hudební koncerty nebo zhlédnout filmy. A to je jeden z klíčových aspektů, proč do firmy nyní vstupuje japonský gigant Sony.

V době, kdy se ve spojitosti se Sony skloňuje hlavně nový PlayStation 5, oznámila společnost pod vedením Keničira Jošidy, že do Epic Games investuje 250 milionů dolarů, čímž si podle magazínu VentureBeat ukrajuje podíl ve výši 1,4 procenta. Díky této částce tak vývojářské studio navyšuje nasbírané investice již na 1,83 miliardy dolarů a současně zvyšuje svou valuaci na 17,86 miliardy.

Čísla však nejsou to, co běžnou veřejnost, respektive hráče Fortnite a milovníky produktů od Sony, úplně tak zajímá. Důležitější je důvod toho vstupu. Ačkoliv v tiskové zprávě obě firmy nic konkrétního nezmiňují a hovoří o „rozšíření portfolia zábavních prvků, technologií a posílení platformy, aby byly uživatelům zajištěny zcela nové zážitky“, tak pokud se podíváme, co Epic Games i Sony v zábavním průmyslu dělají, dostaneme několik indicií.

tenet-fortnite

Foto: GameSpot/YouTube

Kinosál ve Fortnite během promítání traileru filmu Tenet

Zásadním aspektem toho dealu bude právě Fortnite, jehož sláva ne a ne ustupovat. Sony totiž bude chtít být v pozici, kdy se bude více podílet na dalším multimediálním obsahu, který by se do této hry promítal. Možná si pamatujete obrovský úspěch, jaký měl virtuální koncert rappera Travise Scotta nebo exkluzivní promítání traileru k filmu Tenet. Nehledě na to, že tam byly pouštěny i další filmy od Christophera Nolana.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Prostřednictvím naší investice budeme zkoumat příležitosti pro další možné spolupráce s Epic Games, abychom zákazníkům a hernímu průmyslu jako celku doručili nové hodnoty. Nejde však pouze o hry, ale o celou, rychle se rozvíjející oblast digitální zábavy,“ říká k nové spolupráci šéf Sony Keničiro Jošida a vyzdvihuje sílu Fortnite.

Rozšíření dlouhodobější spolupráce

Sony do karet hraje i fakt, že má velmi uznávané produkční divize pro hudbu (Sony Music) a filmovou tvorbu (Sony Pictures), které bude chtít více propojit s herním průmyslem a vybudovat užší spolupráci právě s Epic Games. Svým způsobem ale může jít také o projev jakési náklonnosti mezi oběma firmami.

ps5-editions

Foto: PlayStation

Dvě edice PS5. Jedna s Blu-Ray mechanikou a druhá digitální a levnější verze

Není tajemstvím, že studio Tima Sweeneyho podporuje Sony, respektive herní platformu PlayStation, na jejíž očekávané nové verzi s pořadovým číslem 5 dokonce prezentovalo inovovaný herní engine Unreal Engine 5. Bližší propojení tak může být výhodné (a pravděpodobně i lukrativní) pro obě strany, byť to neznamená, že by Fortnite bylo v budoucnu exkluzivně dostupné pouze na PlayStation.

travis-scott-fortnite-1

Přečtěte si takéTravis Scott zahrál ve hře Fortnite. Na virtuální koncerty slavného rappera dorazilo přes 12 milionů fanouškůTravis Scott zahrál ve hře Fortnite. Na virtuální koncerty slavného rappera dorazilo přes 12 milionů fanoušků

„Sony a Epic Games vybudovaly byznysy v průsečíku kreativity a technologií a sdílíme vizi 3D sociálních zážitků napříč hrami, filmy a hudbou. Společně chceme vybudovat ještě otevření a dostupnější digitální ekosystém pro všechny naše zákazníky a tvůrce,“ dodává k celé věci Tim Sweeney.