Od supersportů k vlakům. Legendární designérské studio Pininfarina navrhlo express s výhledem na Alpy

pininfarina-goldenpass2

Foto: Pininfarina

Vizualizace designu připravované železniční novinky

0Zobrazit komentáře

Přeprava osob vždy představovala klíčový prvek ve vývoji dějin lidstva. Každá inovace, ať už ochočení koně, vynález loukoťového kola či položení prvních kolejí přinesla velký skok v civilizačním vývoji. Železniční doprava hrála velmi významnou roli pro rozvoj Evropy v 19. století, kdy kontinent postupně protkala hustá železniční síť.

Potvrzení, že ani dnes neztrácí vlaková doprava na důležitosti, nyní přinesl nový vlak Goldenpass Express, respektive ten, kdo ho navrhoval – renomovaná italská designová společnost Pininfarina.

Jak moc oblíbená je přeprava pomocí vlaků, jen u nás dokládá například společnost RegioJet, která zaznamenává stále větší zájem o své služby spojené s vlakovou přepravou a otevírá nové spoje, nebo LeoExpress, který jen za první letošní pololetí přepravil 1,2 milionu cestujících a hlásí rekordní tržby. Daří se ale i Českým drahám, které v loňském roce přepravily nejvyšší počet cestujících za posledních deset let.

goldenpass

Foto:MOB

I takto může vypadat cestování vlakem

Vlak totiž stále představuje poměrně pohodlný způsob přepravy nabízející množství prostoru, a zároveň i rychlost či pohled na okolní krajinu, kterou cestující projíždí. Tyto zážitky se ještě umocňují při delších cestách například mezi státy, při kterých se vlaková souprava stává malým světem sama pro sebe s jedinečnou atmosférou.

Okolo šesti jezer a třemi průsmyky

Romantickou jízdu vlakem v luxusním italském stylu si již brzy budou moci vychutnat i zákazníci švýcarského železničního dopravce Montreux Oberland Bernes (MOB), který provozuje vyhlídkové jízdy po železnici propojující města Montreux, Gstaad a Interlaken.

Spoj se vine šesti kantony, okolo šesti jezer a třemi průsmyky. Aby si cestující užili tento jedinečný zážitek v co největším komfortu, spojila se MOB s italskou designovou legendou v podobě studia Pininfarina, která pro ni navrhla nový vlak jménem Goldenpass Express.

pininfarina-goldenpass

Foto: Pininfarina

Vlak propojuje unikátní desing i technologie

Pininfarina je znám především jako autor designu celé řadu modelů sportovních vozů vyráběných italskými automobilkami Ferrari a Maserati a také pro svůj nedávný model Battista s cenovkou 60 milionů korun. Pro MOB však nyní navrhl design vlaku, který je unikátní nejen svým interiérem a exteriérem, ale také technickým řešením podvozku.

aeroroom

Přečtěte si takéNocleh přímo u letadla. Letiště Praha pro cestující otevírá nový hotel mezi terminályNocleh přímo u letadla. Letiště Praha pro cestující otevírá nový hotel mezi terminály

Železniční spoj, po kterém Goldenpass Express přejíždí, má totiž tu zvláštnost, že koleje mezi Montreux a Zweisimmenem mají užší rozchod než navazující trať spojující Zweisimmen a Interlaken. Cestující tak byli vždy nuceni v malebném alpském středisku přestupovat na jinou vlakovou soupravu s odlišným podvozkem.

Díky inovativnímu technologickému řešení však již nebude tento přesun potřeba, protože rozchod kol nového vlaku se dokáže přizpůsobit oběma roztečím.

pininfarina-goldenpass-1-min

Foto: MOB

Jedna ze souprav společnosti MOB při projížďce v Alpách

Další výzvou byl samotný design vlaku. „Chtěli jsme, aby byl tento turistický vlak krásný a elegantní. Proto jsme úkol zadali studiu Pininfarina, jedné z nejprestižnějších designérských společností na světě,“ říká Georges Oberson, generální ředitel MOB.

Jelikož se jedná o vlak, který má poskytovat ty nejkrásnější výhledy na švýcarské Alpy, bylo zapotřebí, aby měl co nejvíce prosklených ploch, velké čelní okno nevyjímaje. Zároveň však bylo nutné dodržet veškeré bezpečnostní předpisy.

beatsaber

Přečtěte si takéBeat Saber představil limitovanou vibrační vestu, díky které si hru vychutnají i neslyšící hráčiBeat Saber představil limitovanou vibrační vestu, díky které si hru vychutnají i neslyšící hráči

Studio Pininfarina všem požadavkům dopravce vyhovělo, zároveň zachovalo bezpečnost vlaku na nejvyšší úrovni a výsledkem je, že cestující se budou moci i nadále kochat nádherným výhledem z přídě vlaku na koleje a krajinu před ním. Všechna výhledová okna jsou navíc upravena tak, aby neodrážela obraz, což by mohlo narušit nejen výhled, ale hlavně kvalitu pořizovaných fotografií.

pininfarina-goldenpass-ee

Foto: Pininfarina

Preméra je naplánovaná na prosinec příštího roku

MOB si objednalo 19 vagónů, od kterých si slibuje zvýšení objemu přepravených osob meziročně až o 1,5 milionu, celkově na 4 miliony osob. Zahájení provozu vlaku má již i stanovené datum na 13. prosince příštího roku, tedy akorát na začátek hlavní lyžařské sezóny v tomto regionu.

Pro italské designérské studio se zdaleka nejedná o první zkušenost s železničním dopravním prostředkem. Již v minulosti pracovalo na podobě italského vysokorychlostního vlaku ETR 500 či soupravy společnosti Eurostar spojující Britské ostrovy s evropskou pevninou. Z pera Pininfariny pochází i design celé řady souprav pro dánské i norské železniční dopravce či tramvají v Itálii, Řecku, Švédsku a Turecku.

Novinkou pro Pininfarinu není ani spolupráce s dopravcem MOB. Pro něj již v roce 1945 navrhnul Cristal Panoramic Express, který si turisté doslova zamilovali.

Ožívá legenda minulého století. Volkswagen představil elektrickou verzi ikonického Brouka

vw-beetle-electric-boxed

Foto: Volkswagen

Volkswagen e-Beetle

0Zobrazit komentáře

Automobilový průmysl má hned několik modelů, které zná snad každá osoba, ať už je majitelem řidičského oprávnění, či nikoliv. Minimálně dva takové modely má i Volkswagen ve svém Golfu a Beetlu. Zatímco první jmenovaný se brzy představí ve své již osmé generaci, které nebude chybět ani elektrická verze, výroba znovuoživeného Beetlu byla již definitivně ukončena a s jejím pokračováním se nepočítá.

Klasického Brouka, který zažil svou slávu v letech 1938 až 2003, bylo vyrobeno celkem 21,5 milionu, díky čemuž se jedná o jeden z modelů s největším počtem vyrobených kusů. Jeho nástupci jménem New Beetle se překonat úspěchy slavného předka nepodařilo a po 1,7 milionech vyrobených kusů Volkswagen jeho výrobu letos definitivně ukončil.

Německý výrobce se totiž po svých problémech v rámci aféry Dieselgate, kdy falšoval výsledky produkce emisí u svých naftových vozidel, ve velkém opřel do elektromobility. Představil rodinu I.D., která zastřešuje koncepty i produkční verze elektromobilů a tento týden odhalil svůj očekávaný první „masový“ elektromobil ID.3.

volkswage-e-beetle-2

Foto: Volkswagen

Volkswagen e-Beetle

Plánem automobilky je prodávat 2 až 3 miliony elektromobilů ročně a do tří let představit hned 27 elektrifikovaných novinek. Elektrický Brouk však mezi nimi s největší pravděpodobností nebude. To ale neznamená, že elektrického Brouka nemůžete mít.

Ve spolupráci se společností eClassic připravil Volkswagen pro nadcházející autosalon ve Frankfurtu zajímavost v podobě vozu Volkswagen e-Beetle. Nejedná se o elektrickou verzi poslední generace New Beetlu, ale naopak o přestavbu klasického Brouka, kterému byl propůjčen elektrický pohonný systém z moderního Volkswagenu e-Up.

greengo-praha-carsharing

Přečtěte si takéDo Prahy míří další sdílená auta. Maďarský carsharing GreenGo přiveze elektrické Volkswageny e-UpDo Prahy míří další sdílená auta. Maďarský carsharing GreenGo přiveze elektrické Volkswageny e-Up

Díky tomu je e-Beetle schopen uhánět rychlostí až 150 km/h a energie uložená v bateriích o kapacitě 36,8 kWh vystačí na dojezd 200 kilometrů. Z 0 na 50 km/h dokáže zrychlit za necelé 4 sekundy, o což se stará elektromotor o výkonu 82 koňských sil. S novým pohonným ústrojím dostala klasika také vyztužení podvozku a lepší brzdy.

volkswagen-e-beetle-1

Foto: Volkswagen

Nabíjecí konektor se chytře schoval pod zadní lampu vozu

Díly dodal samotný Volkswagen, ale přestavbu má na svědomí společnost eClassics. Ta uvedla, že způsob, kterým byl přestavěn e-Beetle, bude možné používat i u dalších historických vozidel. Díky tomu bude i do budoucna možné jezdit v klasických vozech 20. století a zároveň nezanechávat jejich provozem žádnou uhlíkovou stopu. eClassic nyní pracuje na platformě pro přestavbu historických autobusů a v nejbližší době by se chtěli pokusit o vytvoření e-Porsche 356.

nntb_1

Přečtěte si takéČeská aplikace proti šikaně je i na škole, kam chodil Elon Musk. Vytvořil jí devatenáctiletý podnikatel z BrnaČeská aplikace proti šikaně je i na škole, kam chodil Elon Musk. Vytvořil jí devatenáctiletý podnikatel z Brna

Elektrický Brouk z dílny eClassic bude prozatím jedinou možností, jak získat klasiku od Volkswagenu v elektrické podobě. Konec nadějím na návrat legendy totiž učinil šéf VW Herbert Diess, který prohlásil, že je Brouk natolik ikonickým modelem, že by jeho přeměna na elektromobil nebyla správná a že si lidé spojují elektromobil s něčím moderním a nikoli s vozem s moderní technikou v retro designu.

Tato slova však trochu podkopává fakt, že přesně takový elektromobil ztělesňuje koncept I.D. Buzz. Ten je elektrickým odkazem na minibus Transporter T1, který se stal jedním ze symbolů nespoutaného životního stylu za éry hippie. Jeho design legendární „Téčko“ nápadně připomíná a Volkswagen se vůbec nebrání výrobě jeho sériové verze, která by měla být zahájena v roce 2022.

volkswagen_082017_1

Inovovaný elektrický mikrobus I.D. BUZZ

Elektrické verze starých dobrých klasik nejsou u automobilek ničím výjimečným. Svou elektrickou verzi má například italský drobeček Fiat 500 a co nevidět se nám představí i elektrická verze pokračovatele ikonického Mini jménem Mini Cooper SE. Moderní elektrický Brouk by si tak zcela jistě své kupce našel, ale Volkswagen se rozhodl jít trochu jinou cestou, na které si nostalgickou písničku rozhodně pobroukávat nehodlá.

volkswagen-e-beetle-4

Foto: Volkswagen

Volkswagen e-Beetle

volkswagen-e-beetle-5

Foto: Volkswagen

Volkswagen e-Beetle

volkswagen-e-beetle-3

Foto: Volkswagen

Volkswagen e-Beetle

volkswage-e-beetle-2

Foto: Volkswagen

Volkswagen e-Beetle

volkswage-e-beetle-3

Foto: Volkswagen

Volkswagen e-Beetle

volkswage-e-beetle-4

Foto: Volkswagen

Volkswagen e-Beetle

volkswage-e-beetle-5

Foto: Volkswagen

Dobíjení Volkswagenu e-Beetle

volkswage-e-beetle-8

Foto: Volkswagen

Potkat takový automobil u dobíjecí stanice bude pro ostatní majitele elektromobilů celkem překvapení