Olympiáda bez řidičů. Toyota bude v Tokiu vozit sportovce v plně samořízeném vozítku
Do začátku letních olympijských a paralympijských her v Tokiu zbývá necelý rok a již nyní je jasné, že mimo velký sportovní svátek se můžeme těšit i na velkou technologickou událost. Japonsko si totiž nenechá ujít příležitost jasně demonstrovat fakt, že je stále onou technologickou velmocí. A nejvíce prostoru bude při této akci patřit Toyotě.
Již po dvaatřicáté se v moderní historii letních olympijských her sjedou sportovci z celého světa na jediné místo, aby zde soutěžili o medaile vyrobené z recyklovaných drahých kovů, soupeřili o přízeň diváků, kteří budou moci díky spolupráci pořadatelů s Intelem sledovat jejich výkony tak, jak nikdy předtím, a které budou bavit robotičtí maskoti celých her.
Oním místem bude Tokio, na které bude po 26 dní upřen zrak celého světa. A pro Japonsko se jedná o skvělou příležitost ukázat, jak velký technologický náskok má země před celým světem.
Jednou ze společností, která zde bude prezentovat svůj technologický um, je i Toyota. Ta mimo robotů pomáhajících návštěvníkům a pořadatelům nasadí v rámci her také vozítko e-Palette, které bude sloužit pro přepravování sportovců účastnících se olympiády a paralympiády.
Toyota představila koncept svého čistě elektrického vozidla během loňského veletrhu CES hned ve třech variantách. Nyní zveřejnila obrázky vozidla, které bude ve 20 exemplářích nasazeno přímo na linkách propojujících jednotlivé body olympijských a paralympijských vesnic, jež vyrostly na předměstí japonské metropole.
Tyto dopravní prostředky budou určeny jak pro samotné sportovce, tak i pro podpůrný personál. Sportovní fanoušci se jimi však bohužel nesvezou.
„Během celého procesu vývoje nám sportovci, především ti paralympijští, pomohli lépe porozumět tomu, jak bychom mohli přizpůsobit a upgradovat e-Palette, abychom lépe vyhověli potřebě jednoduché, pohodlné a pohodlné mobility,“ říká Takahiro Muta, vedoucí vývoje e-Palette.
„Jsme hrdí na to, že s nimi můžeme spolupracovat na vozidle, které bude nejen přesouvat sportovce po olympijských a paralympijských vesnicích, ale nabídne jim také nové příležitosti k interakci s ostatními, sdílení nových zkušeností a emocionální pohyb,“ dodává.
Plně autonomní transport
Mutův tým spolu se sportovci vyvinul vozidlo, jehož interiér nabízí prostor až pro čtyři cestující na kolečkových křeslech a sedm stojících či sedících pasažérů. Všichni budou moci do vozu pohodlně nastupovat a vystupovat díky širokým dveřím, nízké podlaze a elektrickým platformám. Na podlahu, sedadla a další prvky interiéru byla nanesena kontrastní barva, která pomůže v orientaci osobám se zrakovým postižením v podobě barvosleposti.
Zajímavostí je, že tato vozidla sice budou mít na své palubě bezpečnostního operátora, ten však bude na automobil pouze dohlížet. Samotné řízení vozu má na starosti autonomní systém využívající kamery, lidar a softwarovou a 3D mapovací řídicí jednotku.
Tento systém propůjčuje vozu autonomii 4. úrovně, v rámci které se bude e-Palette pohybovat rychlostí až 19 km/h. Jeho maximální dojezd na jedno nabití činí 150 kilometrů, během kterých může operátor vždy převzít řízení vozu do vlastních rukou.
Sportovci a ostatní osoby, jež se budou po vesničkách pohybovat, by se měly pomalu začít učit i jednotlivé signalizační značky, prostřednictvím kterých bude vůz komunikovat se svým okolím. Tyto signalizace budou vydávat přední a zadní svítilny vozu a například dva bílé oblouky budou svítit během standardní jízdy. Jeden bílý oblouk bude svítit během pouštění chodců a červený oblouk se objeví při nabíjení či nečinnosti vozu.
K plnému odhalení e-Palette dojde na autosalonu v Tokiu, který proběhne koncem toho měsíce a který bude další velkou událostí pro všechny milovníky moderních technologií, zejména těch na čtyřech kolech. Zároveň je dost pravděpodobné, že Toyota svou elektrickou novinku nezavře po skončení olympijských her do šuplíku, ale nabídne ji přepravním společnostem a dalším podnikům.