Olympiády se budou řídit z nejekologičtější budovy světa. V Lausanne vyrostl nový designový Olympijský dům

Filip HouskaFilip Houska

mov-lausanne

Foto: MOV

Nové sídlo Mezinárodního olympijského výboru v Lausanne

0Zobrazit komentáře

Olympijské hry se nikdy nebraly pouze jako místo pro špičková sportovní klání. Od znovuobnovení v roce 1894 se představitelé vždy snažili o to, aby byly letní a zimní olympiády ukázkou životního stylu, který míchá kulturu, výchovné hodnoty a respekt. A ideálně také pozitivní přístup k životnímu prostředí.

Toho logicky není příliš jednoduché dosáhnout. Vzhledem k tomu, že jde o tak komplexní akce, je téměř nereálné uhlídat veškeré dopady, které po sobě zanechají desítky tisíc diváků a sportovců. Mezinárodní olympijský výbor (MOV) to však nevzdává a začíná znovu u sebe. Konkrétně v novém ústředí.

Před několika dny se oficiálně otevřel dlouho chystaný komplex pod taktovkou dánských a švýcarských architektů z 3XN a IttenBrechbühl, nacházející se u břehů Ženevského jezera. Takticky je umístěn hned vedle slavné vily Château de Vidy, kde výbor původně sídlil.

olympic-house-ioc1-min

Foto: MOV

Olympijský dům v Lausanne

Vyjma ikonické lokality obehnané tradičními švýcarskými krásami však zaujímá především svým provedením. Na první pohled jde o vskutku megalomanskou budovu, která potěší jak fanoušky moderní architektury, tak příznivce nápaditého ekologického přístupu.

Po vzoru sportovce v pohybu

Nový olympijský dům byl hned zpočátku naprojektován tak, aby primárně vycházel ze sportovní tématiky. Z toho důvodu je exteriér sídla, který se rozprostírá na zhruba 22 tisících metrů čtverečních, odlišný z každého úhlu, aby nedodržoval konzervativní parametry, ale naopak čerpal ze specifických pohybů sportovců.

Součástí jsou tak různé skleněné oblouky, zkosené stěny, netradiční podpěry a také kreativně vystavěné terasy se zahradami. Pravděpodobně neexistuje architektonický styl, který by exteriér této budovy nějak blíže definoval.

olympic-house-ioc4-min

Foto: MOV

Olympijský dům v Lausanne

Vnitřní pohled je stejně tak zajímavý. Architekti v tomto případě sázely hlavně na modularitu, díky níž je možné si jednotlivé kanceláře až pro 500 zaměstnanců různě přemísťovat podle potřeby. Jde totiž o rušné pracoviště a jak naznačuje 3XN, „nevšední provedení musí i skvěle sloužit“.

Unikátní design chytře dotváří i hlavní točité schodiště v átriu, propojující všech pět pater budovy, které bylo navrženo po vzoru olympijských kruhů. Cit pro detail lze vidět také v tom, že patra musí početně sedět s olympijskými kruhy.

mov-lausanne-1

Foto: MOV

Točité schody uvnitř sídla

Udržitelnost především

Na samotné designové provedení úzce navazuje i ekologické pojetí, díky kterému má být nový olympijský dům „nejudržitelnější budovou na světě“. Byť může jít pouze o tvrzení architektů, jež nelze přesně ověřit, rozhodně na tom něco bude. A nestojí to pouze na vysázených stromech a zeleni.

Základem jsou dnes již poněkud standardní, byť masivní solární panely na střeše, které jsou rozvrženy tak, aby minimalizovaly nároky rozvodné elektrické sítě. Pro vodu naopak tvůrci sáhli po sběrném systému dešťové vody, který bude sloužit pro zavlažování a splachování toalet.

olympic-house-ioc5-min

Foto: MOV

Olympijský dům v Lausanne

S vodními zdroji se pojí také speciální pumpa napojená na Ženevské jezero v hloubce 60 metrů, jež má čerpáním vody ochlazovat teplotu uvnitř budovy a zároveň efektivně kombinovat případné vyhřívání. Veškeré prvky pak mají být monitorovány centrálním systémem.

Olympijský dům klade mimo jiné i zvýšený důraz na kvalitní vnitřní prostředí, co se týče světla. I proto má takové množství skleněných panelů, které dovnitř dostávají přírodní světlo s cílem omezovat světelné znečišťování.

olympic-house-ioc6-min

Foto: MOV

Olympijský dům v Lausanne

Co je ale možná nejzajímavější: pro samotnou výstavbu bylo použito přibližně 95 procent veškerého materiálu z areálu, který na těchto místech stál předtím. Přesněji řečeno byl „upcyklován“ pro nutné potřeby domu. To znamená, že přítomný odpadový materiál byl přeměněn v nový, s lepší kvalitou, aby se mohl použít na výstavbu nové budovy.

Příliv ocenění

Komplex poměrně očekávaně získal řadu prestižních ocenění nejen za architekturu (1. místo na World Architecture Festival 2018 v Amsterdamu v kategorii „Office – Future Projects“), ale také za důraz na udržitelnost a ochranu životního prostředí.

olympic-house-ioc9-min

Foto: MOV

Olympijský dům v Lausanne

Mezi ně patří certifikace LEED Platinum, švýcarský standard Minergie P. pro energeticky úsporné budovy a Swiss Sustainable Construction Standard. Co se týče nákladů, areál měl stát cca 145 milionů švýcarských franků, v přepočtu přibližně 3,2 miliardy korun, a budoval se od roku 2016. Nyní se z něj budou řídit všechny olympiády včetně té letní v Tokiu v příštím roce.

olympic-house-ioc8-min

Foto: MOV

Olympijský dům v Lausanne

olympic-house-ioc3-min

Foto: MOV

Olympijský dům v Lausanne

olympic-house-ioc2-min

Foto: MOV

Olympijský dům v Lausanne

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Přestrojený Arnold Schwarzenegger baví v nové reklamě na elektrické vozy

Arnold Schwarzenegger

Foto: GESP/Flickr

Arnold Schwarzenegger

0Zobrazit komentáře

Arnold Schwarzenegger je filmovou ikonou 80. a 90. let, bývalý guvernér Kalifornie a také někdejší úspěšný bodybuilder. I ve svých 71 letech stále aktivně posiluje a natáčí nové snímky. Do kin ostatně již brzy zamíří Terminátor: Temný Osud, tedy šestý film věnovaný jeho nejslavnější roli Terminátora.

Ještě než se tento snímek dostane do kin, můžete si pustit Arnolda v nové reklamě na podporu nákupu elektrických vozidel. Tu natočil pro neziskovou organizaci Veloz, jejímž cílem je urychlit přechod z klasických vozů na elektromobily.

Maskovaný Arnold v reklamě vystupuje jako tzv. petrolhead, tedy milovník nadupaných amerických klasik a vzduchu prosyceného výfukovými výpary a vůní benzínu. Howard Kleiner, jak se Arnold v reklamě jmenuje, pracuje v lokání prodejně vozů, která nabízí i několik elektromobilů, jenže přestrojený Schwarzenegger veškeré zájemce o elektromobil přemlouvá, aby si koupili co možná nejvýkonnější a nehlasitější vůz s konvenčním motorem. A jako příklad přiveze obrovský Hummer.

Legendární herec v reklamě sází jednu hlášku za druhou a zazní i kultovní věta „I’ll be back“. Sám Schwarzenegger je ve skutečnosti velkým milovníkem automobilů, kterých má celou sbírku. Nechybí v ní ikonické americké vozy, italské supersporty, ani elektromobily. Těm dominuje elektrický Mercedes-Benz G-Class, který si Schwarzenegger nechal vytvořit na míru.

https://www.youtube.com/watch?v=rXodSqMpuUQ