Online supermarkety Rohlik.cz a Kosik.cz začínají omezovat nabídku vajec z klecových chovů

Filip HouskaFilip Houska

cupr

Tomáš Čupr

0Zobrazit komentáře

Téma živočišných potravin a jejich původu je v dnešní době čím dál aktuálnější. Lidé se postupně, avšak velmi pomalu, začínají zajímat, zdali maso, mléko nebo vejce, které si běžně kupují v obchodech, pochází z ověřených chovů zaručujících co nejmenší utrpení na zvířatech. Nedávno se však na povrch dostala kontroverzní reportáž od České televize, která zachycuje různé klecové velkochovy slepic pro produkci vajec. Na uvedené záběry, jež vyobrazují hrůzné pohledy na zohavené slepice a vejce pokrytá roztoči, začaly ihned reagovat velké supermarkety včetně těch internetových.

Právě e-shopy s potravinami Rohlik.cz a Kosik.cz se rozhodly, že vejce pocházející z chovů v klecích přestanou v následujících letech od příslušných dodavatelů postupně odebírat, respektive přestávat nabízet (alespoň ve větším množství) svým zákazníkům. Namísto toho chtějí do sortimentu zahrnout více takových vajec, které pocházejí z nosnic v halách a z volných chovů.

Optimized by JPEGmini 3.13.3.15 0x9bf27467

Přečtěte si takéAmeričanka vytvořila startup, který využívá technologie blockchainu k zamezení plýtvání jídlemAmeričanka vytvořila startup, který využívá technologie blockchainu k zamezení plýtvání jídlem

Přístup obou internetových supermarketových služeb se však liší. Zatímco Rohlik.cz, za kterým stojí podnikatel a zakladatel Slevomatu nebo DameJidlo.cz Tomáš Čupr, chce do konce roku 2019 ze své nabídky vejce z klecových velkochovů zcela vymýtit, potravinový e-shop pod křídly e-commerce skupiny Mall Group Kosik.cz plánuje sortiment vajec z klecí jen zredukovat. Konkrétně má jít o nadpoloviční snížení do poloviny příštího roku s tím, že si bude důkladněji hlídat podmínky chovů od svých dodavatelů.

062618_rohlikcz1

Podíl vajec z podestýlek, v biokvalitě a z volného chovu má tvořit až 80 % „vaječného“ sortimentu na Rohlik.cz

Čeští spotřebitelé nejsou na změnu připraveni

Minimálně v Česku se běžná veřejnost stále drží pravidla, že „nižší cena je důležitější než vyšší kvalita“. Průměrný Čech totiž raději vždy sáhne po co nejlevnější potravině i přes to, že její původ není úplně optimální. Není to však chybou jen zákazníků, ale také velkých obchodních řetězců, které podle Čupra „tlačí lidem do hlavy, že vejce (potažmo jiná potravina, pozn. red.) musí stát co nejméně a bojí se toto tabu – kvalita versus cena – prolomit“.

„Bez tlaku spotřebitelů na obchodníky a velké řetězce ke změně hned tak nedojde. Jdeme proti trhu, ale pokusíme se být inspirací pro ostatní, že to jde,“ dodává Čupr k uvedené situaci.

cupr

Tomáš Čupr

Ač se tento přístup může jevit jako mnohem ekologičtější a hodný roku 2018, pro běžné zákazníky by to mohlo znamenat, že si za vejce v budoucnu bude muset výrazně připlatit. Aktuálně se cena za klecové vejce pohybuje okolo 1,80 Kč, nicméně vejce od volně žijících slepic mohou stát až trojnásobek.

Na biovejce slyší i zaběhlé supermarkety

Rohlik.cz a Kosik.cz nejsou jedinými potravinovými subjekty, které na trend biovajec pomalu nastupují. Do konce roku 2025 by ze svých nabídek měly vejce z klecových chovů odstranit i řetězce jako Globus, Kaufland, Lidl, Penny Market, Billa nebo Tesco.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Je však nyní otázkou, zdali se v rámci naplnění tohoto scénaře bude na pultech objevovat stále dostatek českých vajec pro uspokojení všech zákazníků. Jak informuje Česká televize, výrobci do roku 2025 nestihnou implementovat nové systémy pro produkci neklecových vajec, a to hlavně z důvodu financí – v roce 2012 totiž do inovací klecí investovaly velké peníze, jelikož původní klece, které byly v Česku používány, byly v celé Evropské unii zakázány.

Vesmírný startup Blue Origin miliardáře Jeffa Bezose začne příští rok prodávat letenky do vesmíru

Filip HouskaFilip Houska

Jeff_Bezos_Pad
0Zobrazit komentáře

Pojem „vesmírný turismus“ se v posledních letech začíná čím dál více skloňovat. Je to důsledkem nejen smělých vizí Elona Muska a jeho startupu SpaceX, ale také zajímavých iniciativ ohledně výstavby prvních hotelů na oběžné dráze. Možnost vycestování do vesmíru se tak veřejnosti neustále přibližuje a nově to dokazuje i Blue Origin, ambiciózní startup miliardáře a zakladatele e-commerce giganta Amazon Jeffa Bezose, který se chystá zahájit prodej letenek pro suborbitální lety.

Podle Roba Meyersona, senior viceprezidenta v Blue Origin, by měl prodej letenek odstartovat v průběhu roku 2019. Zatím však není jisté, za jakou cenu. Zcela logicky se očekává, že to nebude žádná levná záležitost a pro drtivou většinu lidí to bude zážitek nad jejich finanční možnosti. Co se týče rakety, která by lidskou posádku na nízkou orbitu Země dopravila, půjde o model New Shepard včetně speciální kapsle pro pasažéry.

DB29DAD8-E575-4432-A473-913735BAB6E2

Přečtěte si takéAmerická stanice The Weather Channel ukázala, jak vypadá předpověd počasí v rozšířené realitěAmerická stanice The Weather Channel ukázala, jak vypadá předpověd počasí v rozšířené realitě

Právě tento model má být postupně modifikován tak, aby maximálně vyhovoval přítomným cestujícím. Server Space News také pojednáváo tom, že Blue Origin má s raketou New Shepard podniknout několik testovacích letů s lidskou posádkou. A vzhledem k těmto a dalším technologickým krokům, by se mohl výraznějším způsobem přiblížit k raketám od SpaceX, konkrétně Falcon Heavy a Falcon 9, které jsou o něco vyspělejší.

newshepard_1

Pohled na modul pro cestující

Nedávný úspěch Blue Origin

V dubnu si startup Blue Origin, který se spíše skrývá za stínem Muskova SpaceX, připsal velký úspěch. Bez žádných technických problémů totiž vypustil první letošní raketu New Shepard, která se následně pomalu a automaticky snesla na zem. Právě tyto momenty, respektive častější testování nových raket a raketových modulů, mohou Blue Origin výhledově zaručit lepší postavení mezi poměrně silnou konkurencí, kam se bezpochyby řadí i Virgin Galactic britského miliardáře Richarda Bransona.

Foto: Blue Origin