Opět nenaplněná očekávání. Bezvavlasy snižují objem akcií, které nabídnou na pražské burze

Poptávka investorů o akcie firmy překonala nabídku, majitelé Bezvavlasy.cz ale očekávali, že se budou prodávat za vyšší cenu. Proto prodají menší část.

vlasy

Foto: Bezvavlasy.cz

Spolumajitelé Bezvavlasy.cz František Novotný a Aleš Hudeček

I když jde o téměř půlmiliardový byznys a po e-shopu Notino je druhým největším prodejcem vlasové kosmetiky v Česku, společnost Bezvavlasy.cz není zase tak příliš známá. Lámat se to ale začalo před pár týdny, kdy její majitelé zmínili zájem vstoupit na trh Start pražské burzy, kde chtěli nabídnout 35 procent firmy a získat 171 až 214 milionů korun. V první zářijový den skončil příjem poptávek od investorů v rámci veřejné části nabídky akcií, majitelé ovšem oznámili, že nakonec prodají jen menší část firmy, než původně plánovali.

Do veřejné nabídky akcií na burze mělo jít celkem 30 procent firmy, konkrétně pak šlo o přibližně 314 tisíc kusů. Dalších pět procent si v prvním neveřejném kole plánoval koupit investor Jaroslav Šura, fond Starteepo Invest finančníka Františka Bostla, který s úpisem akcií Bezvavlasy.cz pomáhá, a nynější ředitel e-shopu Jaromír Muchka.

Investoři měli i ve veřejném úpisu o akcie zájem. Na spodní hranici cenového rozpětí 490 korun za kus (horní hranice byla stanovena na 630 korun) bylo poptáno dokonce 105 procent nabízeného množství. Poptávka tak převýšila nabídku. Zakladatelé firmy Aleš Hudeček a František Novotný ale oznámili, že nakonec na burzu prodají maximálně 230 tisíc akcií místo plánovaných 314 tisíc. Celkem tak firma získá 112,7 milionu korun. S akciemi se na burze začne obchodovat 7. září.

„Naše ambice, na které ceně akcie upisovat, byly blíže hornímu cenovému pásmu. Chápeme, že pohledem současného negativního sentimentu na trzích je tento cíl nereálný. Rozhodli jsme se tak využít možnosti neprodávat všechny nabízené akcie, což nám umožňuje prospekt veřejné nabídky,“ napsal Hudeček s Novotným ve vyjádření investorům.

Snížení objemu o čtvrtinu

„Na spodní cenové hladině hodláme prodat maximálně 230 tisíc akcií. Jedná se o 77 procent původně zamýšleného objemu. Věříme, že reálná hodnota naší společnosti je ve skutečnosti vyšší než 490 korun za akcii. Proto si hodláme zbylé akcie dlouhodobě ponechat,“ dodali majitelé Bezvavlasy. Na oznámení reagovali také zmiňovaní investoři, kteří se účastnili již neveřejného kola.

„Náš fond poptává 170 tisíc akcií (74 procent emise). Rozhodnutí snížit nabídku ze strany majitelů chápeme. Proporčně tak snížíme námi poptávaný objem. Upsat a následně držet tak nyní hodláme 110 tisíc kusů akcií. Je i v našem zájmu, aby nebyl drobný investor tolik krácený,“ oznámil na Twitteru fond Stareepo.

„Rozhodnutí managementu mě mrzí, ale naprosto ho chápu. Negativní sentiment opět stříká na všechny strany a očekávání majitelů byla nejspíš vyšší. Na IPO (prvotní úpis akcií na burze – pozn. red.) není moc dobrá doba. Holt budu mít podíl ve firmě nižší,“ komentoval pak investor Jaroslav Šura.

Společnosti Bezvavlasy.cz se přitom na trhu daří. Za loňský rok dosáhla tržeb ve výši 450 milionů korun a hrubého zisku před zdaněním, úroky a odpisy (EBITDA) ve výši 41,3 milionu. Za deset let od svého vzniku šlo o stonásobný nárůst – formálně firma vznikla v roce 2021, kdy utržila 4,5 milionu korun. Prospekt byl pro investory lákavý, o akcie zájem projevili, majitelé firmy ale měli vyšší očekávání.

Firma funguje jako klasický e-shop a vidíme, že společnosti z e-commerce již investory tolik netáhnou.

„Jakékoliv úvahy o vyšší ceně vnímám jako zbožné přání. Firma funguje jako klasický e-shop a vidíme, že společnosti z e-commerce již investory tolik netáhnou. Masivní růsty jejich tržeb vyvolané pandemií se stávají vzdálenou vzpomínkou. Jelikož IPO mířilo na nezkušené retailové investory, vytěžila z něj firma mnohem lepší prostředky, než pokud by zvolila možnost prodat podíl strategickým či private equity investorům. Retailoví hráči se adekvátností projektovaných zisků nebo valuačních násobků příliš netrápí. Férová valuace je o několik desítek procent nižší,“ komentuje dění pro CzechCrunch Tomáš Pfeiler, portfolio manažer společnosti Cyrrus.

Jde tak o jiný případ, než byl nedávný vstup gastronomické skupiny Coloseum na trh Start pražské burzy. Při úvodní veřejné nabídce akcií se podařilo vybrat necelých 40 milionů korun, podle původního plánu mělo ale jít o více než 100 milionů korun. I analytici mluvili o tak trochu kuriózním případu. V posledních měsících je přitom na pražské burze docela živo, kromě Colosea tam směřoval například slovenský strojírenský podnik Gevorkian, Ulichovo M&T nebo společnost Fixed, která prodává příslušenství k telefonům.

Peter Brejčák

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: startupy, technologie, byznys, e-commerce.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: startupy, technologie, byznys, e-commerce.