Opustil rodinu, aby dal Ukrajině naději. Usykova výhra nad Furym v boxu je vítězství pro celou zemi

Ukrajina má nového hrdinu. Oleksandr Usyk se stal nepopiratelným boxerským šampionem těžké váhy. Pouze o sportovní vítězství ale nešlo.

Filip HouskaFilip Houska

usyk-1Komentář

Foto: Depositphotos / CzechCrunch

Oleksandr Usyk

0Zobrazit komentáře

Komentář Filipa Housky: Hned jak se vrátil z vyšetření, zamířil si to mezi novináře. Dotlučený, emočně vyšťavený, ale spokojený. Pod paží dřímal plyšového osla, kterého mu půjčila dcera. „Měl mi přinést sílu,“ hlesl Oleksandr Usyk. A to se také stalo. Ukrajinský boxer se o víkendu zapsal do dějin sportu, ale ještě mnohem důležitější poselství vyslal do svého domova. Tam, kde už třetím rokem jeho lid bojuje proti invazním ruským hordám. Jeho vítězství nad obávaným – a mnohem větším – Tysonem Furym je totiž vítězstvím pro celou Ukrajinu. A možná tím, co stateční Ukrajinci na frontě teď potřebují.

Po tomto zápase prahli boxerští nadšenci už dlouho. Hlavně proto, aby konečně dostali jednoho nepopiratelného šampióna těžké váhy napříč všemi čtyřmi hlavními organizacemi, které v mezinárodním boxu jsou. Jejich tužby se naplnily o víkendu, kdy se proti sobě Tyson Fury a Oleksandr Usyk postavili. Oba byli ještě v pátek neporaženi a jejich setkání mělo rozhodnout. A rozhodlo.

První prohru v profesionální kariéře si připsal britský tlučhuba Fury, kterého ukrajinský sympaťák Usyk udolal v atraktivním klání. Knock-out mu ale neuštědřil, muselo se proto jít až k bodovým rozhodčím, kteří o výsledku dvanácti kol vydali verdikt. Je ale vlastně úplně jedno, jak Usyk v dost možná největším zápasem tohoto století zvítězil. Šlo totiž o událost, která má a bude mít ohromný společenský přesah.

I když Fury dokáže být nesnesitelným protivníkem, kterého do ještě nesnesitelnější role staví jeho místy šílený, ale zábavný otec John, anglický bijec byl v celé této hře tak trošku nevině. Šlo hlavně o Usyka, jenž do zápasu vstupoval nejen s vizí si sáhnout na všechny mistrovské pásy organizací WBA, WBO, IBF a nově WBC, ale také vyhrát tvrdý, nelítostný souboj pro svou rodnou zemi. Pro Ukrajinu.

Ukrajinci trefují tvrdě. A nakonec budou všichni naši soupeři poraženi.

Ukrajinský lid sledoval jeho zápas s permanentním strachem, jestli v jejich blízkosti zrovna nespadne raketa. Nebo se nedozví další hrůzné zprávy z jiných koutů země. Ostatně tak, jak se to děje už třetím rokem, co na Putinův rozkaz k nim vtrhla ruská armáda a rozpoutala největší pozemní konflikt v Evropě od druhé světové války. Usyk si tak navlékl boxerské rukavice i pro ně.

„Devět měsíců jsem makal. Přišel jsem o Nový rok. Přišel jsem o narozeniny prvního syna. Přišel jsem o narozeniny druhého syna. Přišel jsem o narozeniny dcery. Přišel jsem o narození druhé dcery. Pořád jsem jen trénoval, trénoval, trénoval. Soustředil jsem jen na tento zápas,“ řekl Usyk na pozápasové tiskové konferenci, kam mimo jiné dorazil s vlajkou Ukrajiny.

Právě tu před usazením za pultík rozvěsil na svých rukou a vyjádřil jasné gesto nejen vstříc svému domovu, ale vůči celému světu: „Stojím za Ukrajinou.“ Reagovaly na to i ukrajinské špičky… „Ukrajinci trefují tvrdě. A nakonec budou všichni naši soupeři poraženi,“ napsal po skončení zápasu prezident Volodymyr Zelenskyj na Telegramu. A soupeři pochopitelně myslel ruské hordy, které devastují jeho zemi.

„Ukrajinská vytrvalost a síla rodí ukrajinské vítězství,“ pokračovala hlava státu. Na konto Usykova úspěchu se vyjádřil i jeho někdejší kolega z branže, slavný Vitalij Kličko, který zastává post starosty hlavního města Kyjeva. „Toto vítězství je pro dnešní Ukrajinu velmi důležité,“ napsal. „Prohrát nepřicházelo v úvahu,“ dodal později jeho bratr Wladimir, také bývalý úspěšný boxer.

Usykovo pozápasové stanovisko se dostalo až k těm, kteří jsou přímo v centru válečné vřavy. Mikola Oleščuk, velitel ukrajinských vzdušných sil, řekl, že Ukrajina opět dokazuje, jak silným národem je. „Jsme schopni bojovat za svou identitu, jazyk, kulturu i tradice,“ zmínil. Sama bojová jednotka pak zveřejnila úderný, nadšený vzkaz: „Sláva Ukrajině! Sláva těm, kteří ji brání, i těm, kteří ji oslavují.“

Ukrajina takové momenty úspěchu potřebuje. Samy o sobě jim válku nevyhrají, ale mohou posloužit jako motivace k bojům za záchranu země a vyštípaní ruských sil. Mohou pozvednout morálku vojáků na frontě. Vždyť o víkendu vznikl nový nejlepší boxer tohoto tisíciletí – a je z jejich země, z Ukrajiny. Je prvním boxerem, který se stal nesporným šampionem těžké váhy od doby, kdy Lennox Lewis porazil Evandera Holyfielda. A to byl rok 1999.

Usyk je tak dalším z velkých ukrajinských hrdinů – a svými výroky si dávno před zápasem, respektive po začátku války, vysloužil zpět respekt od národa. Není totiž tajemstvím, že když Rusko v roce 2014 obsadilo poloostrov Krym, kde se Usyk narodil, proti anexi se nijak neohradil, za což byl mnoha Ukrajinci kritizován. Teď je ale situace jiná. A Ukrajina vedle zbraní od Západu potřebuje do – doufejme – vítězného koktejlu přidat i více podobně velkých úspěchů.

Vycpaný žralok má být milník civilizace a my řešíme fialové motýly? To je vtip, píše Václav Dejčmar

Známý investor a filantrop zhodnotil debatu, která se vede o obchodním domě Máj v centru Prahy, jako typicky českou.

maj-dejcmarKomentář

Foto: CzechCrunch

Václav Dejčmar a motýl na Máji

1Zobrazit komentáře

O víkendu se na fasádě obchodního domu Máj v centru Prahy objevily tyrkysoví motýli z dílny sochaře Davida Černého. Před instalací i po ní projekt provází intenzivní debata v podstatě všech, kteří k němu mají i nemají co říct. Je to umění? A dobré, či nikoli? Proč zase Černý? Víří otázky. Známý investor, spolumajitel finanční skupiny RSJ a filantrop Václav Dejčmar k povaze diskuze vydal úderný příspěvek na svém Facebooku a CzechCrunch jej s jeho svolením přetiskuje. „Umění nelze spoutat do žádných definic,“ píše Dejčmar.

Václav Dejčmar má blízko k umění (spolufinancuje holešovické Centrum současného umění DOX) i se dobře zná s Davidem Černým. Ve svém facebookovém textu ale nehoruje za práci sochaře, který se proslavil miminy na Žižkovské věci: spíše věcně upozorňuje, že je v podstatě jediným, kdo se věnuje náročným pohyblivým projektům, které jsou určené pro veřejný prostor.

A těm, kteří chtějí škatulkovat, co umění je a co už není vzkazuje: „Pokoušet se v časech, kdy se vycpaný žralok ve formaldehydu považuje za kulturní milník západní civilizace a prodává se za desítky milionů dolarů, kázat z Česka světu, co je umění, co je kýč a co není ani jedno z toho, představuje dokonale výstřední vtip.“

***

V souvislosti s instalací motýlů na fasádu OC Máj doporučuju každému přečíst precizní vyjádření Butterfly Effect od samotného autora. Samozřejmě úplně chápu, že se někomu motýli líbí a někomu nelíbí. Stejně tak, jako se někomu líbí nebo nelíbí samotná masivní budova OC Máj anebo temná stavba komplexu Quadrio vedle. Co ovšem osobně nechápu vůbec, je úroveň veřejné diskuze nad dvěma otázkami.

Za prvé se mnoho lidí včetně odborníků a novinářů stále dokola ptá, proč je všude po městě zastoupen právě David Černý. Inu, co třeba proto, že on jako prakticky jediný sochař v této zemi zvládá realizovat veliké a technicky nesmírně náročné umělecké objekty. A zadavatelé to vidí, oceňují a poptávají – u nás i v zahraničí.

Málokdo si umí představit, jak je těžké vyprodukovat mnohatunové kinetické sochy, které musí fungovat v mrazu, v dešti i v horku. Na spitfirech spolupracovalo dvacet subdodavatelů a jenom křídla se propočítávala přes rok. Promyšlený inženýring výtvarných objektů je dnes pro většinu současných umělců věc podružná.

Řemeslo se v aktuální době konceptuální totiž obvykle nepovažuje za důležité, čili ho – prostě a jednoduše – moc lidí neumí. Podívejte se třeba na stav dnešní AVU nebo na dokument Zkouška umění. Davidova díla jdou naprosto opačným směrem a rozhodně nikdy nejsou z řemeslného a technického hlediska banální.

Druhá „česká“ otázka, která mě nepřestává fascinovat, je nekonečné dumání, zda je fialovo-tyrkysové dílo umění nebo jde o pouhý reklamní poutač. K tomu lze snad říct pouze tolik, že pokud si v dnešní postmoderní době někdo dovolí subjektivně určovat, co je a co není umění, tak nám všem sděluje zejména fakt, že je idiot a takový názorový postoj by měl představovat okamžitou diskvalifikaci z relevantní diskuze.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Určité dílo se nám může líbit, nebo nelíbit. Je v pořádku dlouze řešit, zda ho na určitém veřejném místě chceme či nechceme. Ale pokoušet se v časech, kdy se vycpaný žralok ve formaldehydu považuje za kulturní milník západní civilizace a prodává se za desítky milionů dolarů, kázat z Česka světu, co je umění, co je kýč a co není ani jedno z toho, představuje dokonale výstřední vtip.

Umění nelze spoutat do žádných definic. Před pár lety téměř pokořil aukční rekord 100 milionů dolarů metrový stříbrný králík. Fasádu „národní kulturní památky“ Máj zase za totality zdobily ohromné nápisy oslavující socialismus a vítězství dělnické třídy. Po revoluci byla křižovatka Spálené a Národní po 30 let stokou v centru města. Na chodnících rozbitý beton, za Májem spaly šiky opilých bezdomovců a v Máji prodávalo své produkty laciné Tesco. Nikdo nic neřešil, diskuze o tomto strašidelném místě neprobíhala téměř žádná.

Současný investor naopak touží výraznou centrální křižovatku zkultivovat skrze konstrukční detaily, které většina pragmatických developerů obvykle ignoruje. Chodník kolem Máje bude konečně z žulových kostek a najdeme v něm i 359 drobných siluet stíhacích letounů vytvořených jako mozaika, protože stíhačů bylo právě 359.

motyl

Foto: CzechCrunch

Jedna z plastik Davida Černého během příprav na její instalaci na fasádu obchodního domu Máj

Stále dokola čtu, jak jsou prý motýli (umístění dočasně a se souhlasem autorů OC Máj) na fasádě kontroverzní. To já zase za kontroverzní považuju fakt, že ubohá estetická úroveň tohoto nejvíc centrálního místa v absolutním centru hlavního města naší země, kde se mnohokrát psala národní historie, dosud prakticky nikoho nezajímala.

Až nyní, kdy se z této křižovatky má stát inovativní nároží, za které by se nemusela stydět žádná moderní světová metropole, se můžou všichni unázorovat. A douška na závěr: dva motýli na fasádě Máje udělají pro PR Prahy a Česka pravděpodobně víc, než nudné reklamní kampaně CzechTourism za stovky státních milionů.

Ale hlavně, spousta Čechů si díky nim připomene, že i tato země měla své hrdiny, kteří v kritické době nepřispěchali se svým názorem do diskuse, ale neváhali jít, konat a riskovat svůj vlastní život.