Osidlování Marsu nanečisto. V Mohavské poušti vyroste mimozemská vesnička pro vědce i turisty

interstellar-lab2

Foto: Interstellar Lab

Vizualizace připravované stanice EBios

0Zobrazit komentáře

I přesto, že zní osidlování Marsu jako neuvěřitelné sci-fi, jsme mu možná blíže, než by leckoho napadlo. Nyní nastal ten pravý čas začít se na novou éru dějin lidstva pořádně připravovat a mnozí tak již činí, přičemž nejde jen o Elona Muska. Například francouzská Interstellar Lab v Mohavské poušti vybuduje komplex budov, které budou simulovat život na rudé planetě.

Stojíme na prahu milníku, který by mohl být pro lidstvo stejně významný jako zkrocení ohně či objevení zemědělství. Již poměrně brzy bychom totiž mohli naši civilizaci začít rozšiřovat ze Země na další satelitní planety, a tou první bude zcela jistě Mars. Život na Marsu se ovšem bude od toho na Zemi zásadně lišit, a proto je nutné připravit se na něj již s předstihem.

To, že máme Mars dříve než kdy dřív, dokazuje významné množství společností, které se v poslední době začínají zabývat výzvami spojenými s jeho kolonizací. Lídrem celé této velké vesmírné výzvy je SpaceX Elona Muska, které plánuje vyslat první posádku směr Mars již v roce 2024. Stane se tak v připravované lodi Starship, která bude největší samostatnou raketou v historii.

interstellar-lab3

Foto: Interstellar Lab

Stanice EBios nabídne své prostory vědcům i turistům

Dopravou posádky na povrch Marsu ovšem všechno teprve začne. Abychom mohli planetu začít efektivně přetvářet k obrazu svému, je zapotřebí na ní vybudovat dostatečně kvalitní zázemí, které bude poskytovat přicházejícím posádkám úkryt, vybavení, ale i potravu. Tu by mohl zajistit například český projekt Marsonaut, který zkoumá možnost aeroponického pěstování rostlin v laboratorním prostředí.

beat-games-saber-hrincar-beck-ilavsky

Přečtěte si takéNejúspěšnější VR hra je z Česka. Beat Saber vyhrál herní Oscary a zlákal hudební skupinu Green DayNejúspěšnější VR hra je z Česka. Beat Saber vyhrál herní Oscary a zlákal hudební skupinu Green Day

Nejdříve je ale nutné postavit na planetě první budovy, které poskytnou zázemí pro vše ostatní. Jak by se mohlo na Marsu bydlet, naznačil 3D-Printed Habitat Challenge společnosti NASA, v rámci kterého byly hledány ty nejlepší návrhy obydlí z 3D tisku pro osadníky Marsu. Vítězem se stala vesmírná vajíčka společnosti AI SpaceFactory, která jsou ukázkou toho, jak by mohli na Marsu přebývat jedni z prvních kolonizátorů.

Vesnice pro Mars

Vajíčka však působí trochu provizorně a rozhodně neoplývají žádným velkým komfortem. Zcela opačně působí nový projekt sítě biomů Experimental Bio-Regenerative Station (zkráceně EBios) francouzské výzkumné laboratoře Interstellar Lab. Ta svůj nový projekt popisuje jako vesnici s cirkulárními regeneračními technologiemi podporujícími život. V praxi se jedná o komplex několika vzájemně propojených staveb, které budou fungovat jako obydlí a zároveň se postarají o čištění vody, nakládání s odpady a produkci potravin.

interstellar-lab4

Foto: Interstellar Lab

Uvnitř vznikne zcela nový biotop vytvořený na míru podmínkám EBios

Záměrem projektu je v alespoň částečně simulovaných podmínkách Marsu vybudovat místo, které by se mohlo stát plnohodnotným útočištěm lidské rasy ve zcela nehostinném prostředí. Projekt chce navíc zkoumat, jak by mohly vyvinuté technologie posloužit nejen na Marsu, ale také doma na Zemi.

„Mezi průzkumem vesmíru a povědomím o tom, co se děje na naší planetě, existuje silná vazba,“ řekla pro magazín VentureBeat zakladatelka a generální ředitelka Interstellar Lab Barbara Belvisiová.

Belvisiová v loňském roce opustila svůj dobře rozjetý podnik a založila laboratoř, která pracuje na koncepci prostředí vhodného pro život na Marsu. Její projekt je momentálně ve fázi, kdy se veškeré teorie začnou realizovat v praxi. Belvisiová má pro výstavbu kolonie EBios vytipovaná čtyři místa v Mohavské poušti, která se svým charakterem alespoň částečně přibližují podmínkám Marsu.

photo-fondatrice-barbara-belvisi-min2

Foto: Interstellar Lab

Barbara Belvisiová, zakladatelka Interstellar Lab

Pro vědce i turisty

Výstavba projektu, se kterým pomáhá jeho zakladatelce i NASA, začne v roce 2021. Kompletní projekt by měl poskytnout střechu nad hlavou až pro 100 osob a již nyní se mluví o tom, že by v budoucnu mohla vyrůst i druhá taková kolonie poblíž Kennedyho vesmírného centra na Mysu Canaveral na Floridě.

Představa Barbary Belvisiové je taková, že na půl roku bude stanice k dispozici výhradně pro vědce, kteří se věnují vlastním projektům spojených s osidlováním Marsu. Druhou část roku bude EBios k dispozici turistům, kteří budou mít zájem vyzkoušet si životní styl ve jménu extrémní udržitelnost.

Belvisiová totiž chce mít svůj projekt i coby formu podnikání, které by jí přinášelo finance na chod samotné stanice a další projekty. Cena za týden na Marsu nanečisto je prozatím odhadována na 3 až 6 tisíc dolarů, tedy přibližně 70 až 140 tisíc korun.

Projekt EBios může v mnohém připomínat experiment Biosphere 2 z počátku 90. let, kdy v Arizonské poušti vyrostl biom, který se pokoušel simulovat biotop jako deštný prales, mokřady, pastviny a další. Tým vědců strávil v jeho prostředí dva roky, během kterých musel čelit řadě problémů v podobě úhynu zvěře a nedostatku kyslíku a potravin.

Mladá podnikatelka však podobnost obou projektů odmítá s tím, že v jejím EBiosu nebudou simulovány existující biotopy, ale vznikne zde od základu zcela nový biotop optimalizovaný přímo na míru celému projektu a jeho obyvatelům. „Jejich cílem bylo obnovit ekosystém Země. Naším cílem je vytvořit způsob, jakým mohou lidé žít zcela mimo síť udržitelným způsobem,“ vysvětlila Belvisiová.

interstellar-lab1

Foto: Interstellar Lab

Podobné vesnice by jednou mohli stát na Marsu

interstellar-lab2

Foto: Interstellar Lab

Interiér obytné části kolonie

interstellar-lab1

Foto: Interstellar Lab

Interiér obytné části kolonie

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Místo linky tiskárna. Německý BigRep představil svou vizi městských vozů vyráběných 3D tiskem

bigrep-loci

Foto: BigRep

Městské vozítko BigRep LOCI

0Zobrazit komentáře

Kde přesně se ukrývá budoucnost osobní dopravy budoucnosti? Těžká otázka, na kterou má každá společnost, vyvíjející své vlastní futuristické dopravní prostředky, jinou odpověď. Mezi ty originálnější patří i projekty z dílny německé firmy BigRep, která odhalila svůj prototyp elektrického vozidla vyrobeného 3D tiskem.

Technologie 3D tisku se ukazuje být užitečnou pro vytváření struktur v celé řadě odvětví. Od stomatologie až po stavební průmysl, tam všude nachází 3D tisk své uplatnění. A cestu si hledá i do automobilového průmyslu, ve kterém některé automobilky začínají 3D tisk využívat k vytváření automobilových dílů, jako jsou například výbavové prvky interiéru.

Německý 3D tiskař BigRep ovšem uchopil myšlenku využití 3D tisku v dopravě více do hloubky a přichází již s druhým dopravním prostředkem z 3D tiskárny.

nera-3d-printed-electric-motorcycle-1

Foto: BigRep

Elektrická motorka NERA z 3D tiskárny

BigRep sídlící v Berlíně je znám především jako výrobce velkoformátových 3D tiskáren. Čas od času však vybočí ze zaběhlé rutiny a představí světu, co lze na jeho tiskárnách a s jeho materiály vytvořit. Před rokem například odhalil první 3D tiskem vytvořený elektrický motocykl.

Na motocykl NERA nyní BigRep navázal projektem dalšího dopravního prostředku z 3D tiskárny, kterým je vůz LOCI. Malé vozítko je složeno z celkem 14 částí vytvořených hned na několika tiskárnách této společnosti. Jediné, co vzniklo mimo ně, jsou stejně jako u motocyklu NERA některé komponenty elektrické hnací soustavy, spolu s baterií.

skoda-citigo-e

Přečtěte si takéSlováci zavádí jednu z největších dotací na elektromobily v Evropě. Na nákup přihodí 200 tisíc korunSlováci zavádí jednu z největších dotací na elektromobily v Evropě. Na nákup přihodí 200 tisíc korun

LOCI se motocyklu NERA v mnohém podobá i svým vzhledem. Je to dáno experimentální a inovační laboratoří NOWlab studia BigRep, která obě vozidla vytvářela a použila u nich stejný designový jazyk.

bigrep-loci1

Foto: BigRep

BigRep LOCI Berlin

Tři vize přepravy budoucnosti

Jak můžete vidět z fotografií, LOCI není koncipován jako plnohodnotné vozidlo pro meziměstskou přepravu. Bylo navrženo coby samohyb sloužící pro přepravu osob v městském prostředí, na letištích, pro krátké dojíždění za prací nebo jako dopravní prostředek sloužící v uzavřených kampusech.

Základem stroje je materiál Pro HT vyvinutý samotným BigRepem, ze kterého bylo vytištěno celé tělo automobilu. Pro nárazníky byl použit materiál BigRep PLX pro efektivní eliminaci síly nárazu v případě kolize. A z inovativních materiálů jsou vytvořeny i další díly vozu, například pneumatiky z termoplastického polyuretanu.

bigrep-loci3

Foto: BigRep

LOCI ve verzi San Francisco

Společnost bohužel neposkytla žádné detailnější informace týkající se samotné pohonné jednotky, ani autonomní technologie. Víme však, že pasažéři by měli mít uvnitř vozu k dispozici multimediální hub s dotykovou obrazovkou, prostorový audiosystém, bezdrátové nabíjení mobilních telefonů či ambientní LED osvětlení.

BigRep představil hned tři verze svého vozítka. První, pojmenovaná Berlin, je jednomístný vůz přilepený těsně u vozovky, který je určen výhradně jako dopravní prostředek po menších komplexech. Má bezvzduchové pneumatiky a zabudovanou NFC technologii pro sledování jednotlivých částí automobilu prostřednictvím mobilního telefonu.

Verze San Francisco je koncipována jako městský vůz s úzkou kabinou a dvojicí sedadel umístěných do řady za sebou. Zajímavostí tohoto modelu jsou dveře kabiny ve tvaru disku, které se vyklápějí nad střechu vozu. BigRep uvádí, že v momentě, kdy jsou zvednuté, mohou ochránit vystupující pasažéry před deštěm, než si rozevřou deštník.

bigrep-loci5

Foto: BigRep

LOCI ve verzi Dubai

Poslední verze je pojmenovaná Dubai a ztělesňuje futuristické vozidlo přepravující pasažéry v rámci letiště. Je vybavena solárními panely, zavazadlovým prostorem a pneumatikami, které posádku odvezou klidně i na letiště vybudované uprostřed pouště.

I přestože je LOCI spíše demonstrací schopností tiskáren BigRepu, společnost uvádí, že by projekt mohl do budoucna posloužit coby předloha pro produkční platformu. BigRep poukazuje na to, že díky technologii výroby 3D tiskem by bylo možné takovou platformu vyrábět ve velmi krátkém čase a mnohem flexibilněji než v případě klasických výrobních postupů. Navíc může být design vozu libovolně upravován dle potřeb jednotlivých zákazníků.