Osobní minivany se vrací. Místo rodin s dětmi se ale přeorientovaly na ty nejnáročnější zákazníky

Nové Volvo EM90 potvrzuje, že o segment MPV je stále zájem. Nejsou to ale jen velké rodiny, kdo je kupuje. Praktičnost vystřídaly luxus a pohodlí.

luxusni-mpv13

Foto: Volvo

Nové Volvo EM90 potvrzuje, že segment MPV není mrtvý

0Zobrazit komentáře

Kdo nemá vůz pro požitek z řízení, ale využívá jej primárně jako pojízdnou kancelář, sáhne většinou po některé z luxusních limuzín pro jejich pohodlí a prostornost. Proč ale jezdit v komoře, když to jde v obýváku, řekli si někteří výrobci a oživili skomírající segment MPV vozidel. Tentokrát se s ním však zaměřili na tu nejnáročnější klientelu, a inspirovali se dokonce u soukromých tryskáčů. Mezi ony automobilky patří Lexus a nově také Volvo.

MPV je zkratka pro tzv. multi-purpose vehicle. Mezi nejznámější zástupce tohoto segmentu víceúčelových vozidel patří modely jako Touran či Sharan od Volkswagenu, Galaxy od Fordu či starší generace 5008 od Peugeotu. Právě poslední jmenovaný ale dobře mapuje, že segment MPV vyšel z módy a jeho popularitu převzala SUV, ve které se proměnila i 5008. Jenže MPV segmentu, zdá se, tak úplně neodzvonilo. Rodiny, které potřebují do vozu naložit spoustu dětí a věcí, vyměnil za jiného cílového zákazníka. A rovnou toho nejnáročnějšího.

Automobilky Lexus a Volvo ukazují, že MPV je ideální způsob, jak cestovat v malém mobilním obýváku napěchovaném luxusem. Volvo svou novinku ukázalo teprve nedávno a pro značku známou především pro bezpečná SUV se jedná o opravdu velké vybočení ze zajetých kolejí.

Volvo EM90 je vůbec prvním MPV švédské značky, která ovšem už dávno není ryze severským pokladem. V rukou ji má čínské Geely, které tento vůz připravilo na míru potřebám čínských zákazníků. Novinka stojí na stejné platformě jako model 009 koncernově příbuzné značky Zeekr, a byť se změnila příď i záď vozu, z boku se jedná v podstatě o dvě totožná auta.

luxusni-mpv12

Foto: Volvo

Segment MPV mění svou cílovou skupinu zákazníků

EM90 je schopné pojmout šest cestujících ve třech řadách sedadel, což napovídá o jejich nestandardním dělení. Každý z cestujících má sám pro sebe obrovské množství prostoru a také technologických vychytávek. Jednou z nich je například 15,6 palce velká obrazovka, která vyplouvá ze stropu vozu. Ten se tak může během chvíle proměnit v pojízdné kino, konferenční místnost, ale také ložnici.

Stačí jen zmáčknout k tomu určené tlačítko nebo vydat hlasový povel a automobil vše upraví přesně podle preferencí. Změní nastavení sedaček a oken, promění barvu a jas ambientního osvětlení či obrazovek a upraví také nastavení klimatizace.

Cestující se navíc nemusejí bát, že by je během jízdy rušil hluk motoru. O pohon se stará tiché elektrické ústrojí, které by mělo poskytnout výkon 268 koňských sil přenášených na zadní nápravu. Díky tomu 2,7 tuny těžký a 5,2 metru dlouhý automobil zrychlí z 0 na 100 km/h za 8,3 sekundy. Nemusí se však jednat o finální konfiguraci, jelikož sesterský Zeekr nabízí i variantu s pohonem všech kol a výkonem 536 koní, které vůz rozpohybují na 100 km/h o polovinu rychleji.

V současnosti si lze novinku už předobjednat. Tato možnost se však nabízí jen na čínském trhu a není jasné, zda tak bude možné časem učinit i jinde. Stejně tak prozatím zůstává tajemstvím cena.

Luxus od Lexusu

Zato další z luxusních MPV, model LM od Lexusu, na českém trhu nabízen je, a tak je známá i jeho cena. Startuje na částce 3,29 milionu korun, v nejvyšší možné výbavě dokonce 4 miliony.

Vybírat lze ze čtyř či sedmimístné verze. V čtyřmístné verzi je vůz koncipován coby obří limuzína. Ta ve své zadní části nabízí dvě multifunkční křesla, která jsou od přední řady sedadel oddělená přepážkou. V ní je nainstalovaná 48 palců veliká obrazovka, nechybí ani precizní sound systém s 23 reproduktory nebo prémiové materiály.

luxusni-mpv1

Foto: Lexus

MPV Lexus LM

Lexus LM je poháněn hybridní technologií kombinující elektromotor s 2,5litrovým zážehovým čtyřválcem, což dává dohromady kombinovaný výkon 184 kW. Zajímavostí je, že při jeho navrhování požádal Lexus o spolupráci i výrobce soukromých letounů, aby mu pomohli s koncepcí interiéru pro náročnou klientelu.

A té se automobilka trefila do noty, protože doma v Japonsku i v dalších částech Asie je o vůz velký zájem. Ono ani moc není kde jinde vybírat. Podobných vozidel světový trh mnoho nemá a mimo již zmíněného Volva a Zeekru podobně střižené MPV nabízí snad jen americký Buick se svým modelem GL8. Zmínit můžeme i klasiku v podobě V-Class od Mercedesu. Lze také připomenout model Staria od Hyundai či ID.Buzz od Volkswagenu, které však nabízejí již o něco nižší třídu komfortu.