Padá hvězda, něco chtěj. Animák Přání oslavuje 100 let Disney, dobrou službu mu ale nedělá

Neohrožená dívka, písně, roztomilá hvězda, mluvící ovce a hromada odkazů na ikonické a mnohem lepší filmy. Tak slaví Disney své úctyhodné jubileum.

prani

Foto: Disney

Disneyovka Přání představuje dívku Ashu a mluvící ovci

0Zobrazit komentáře

Marvel chrlí jednu špatnou podívanou za druhou, není v tom ale tak úplně sám. Studio Disney, pod které komiksový svět Stana Leeho už nějakou dobu patří, se nedaří i jinde. Vedle šláplo s předělávkami taktéž koupených Star Wars a v posledních letech mu nejde ani to, na čem samo vyrostlo – tedy silné animované příběhy, které k plátnu či televizi přikovají jak děti, tak jejich rodiče a zařadí se do kánonu toho, o čem se vypráví před spaním. Jen to zkuste, říká vám něco Divnosvět nebo Mezi živly? Nejspíš nebude ani Přání.

Říká se, že i mistr tesař se někdy utne, Disney má ale teď období, kdy mu to spíš vyloženě nejde. O to větší škoda je, že právě letos slaví 100 let od svého založení. Pokud ještě pořád chodíte na marvelovky do kina, jistě vás neminul skeč nabízející průstřih známými filmy, novodobými seriály, rozhovory s Waltem Disneyem nebo záběry z opulentních DisneyWorldů, který má jednoduché sdělení – jsme tu s vámi už 100 let a tak dlouho vás přenášíme do světa snů, kde se plní vaše přání.

Právě proto se film, který Disney divákům naděluje jako dárek ke svým narozeninám, jmenuje Přání. A vypráví kupodivu příběh o tom… jak mocná mohou přání být. Uhh? Ano.

Jeho hlavní hrdinkou je dívka Asha, která žije na ostrově ve Středozemním moři, kde se rozkládá království Rosas. Jeho vládce, král Magnifico, ho založil (!) jako místo, kde mohou lidé bez obav žít a snít a svěřit mu – jelikož se naučil ovládat magii – svá největší přání. Pravidelně pak mezi svými poddanými vybírá, komu jeho sen – na který ale ve chvíli, kdy mu ho odevzdají, zapomenou – splní.

Asha netouží po ničem jiném než se stát jeho učednicí. Vysněná schůzka, kde k tomu má dojít, ale úplně nevyjde. A zklamaná, ale ryzí dívka náhodou udělá něco, co se Magnificovi ani trochu nelíbí. Jenže se ukáže, že král možná není tak dobrý, jak se na první pohled zdá.

Trochu komplikované? Teď si k tomu ještě přidejte, že Přání má složit poklonu tomu, co udělalo z Disney to, čím dnes je. Připravte se tedy jak na kombinovanou animaci, kdy pozadím nebo některými postavami odkazuje třeba na Sněhurku a sedm trpaslíků, zatímco postava Ashy plně odpovídá moderním trendům. Filmem proletí ptáčci, co pomáhali Popelce, mihne se tu i Bambi, zlá kouzla jsou pak zelená jako v Šípkové Růžence.

Asha svým vzhledem i chováním nejvíce připomíná odvážnou Vaianu ze stejnojmenné pohádky, ladění celého filmu ale mnohem víc odkazuje na Ledové království, nečekaný, ale o to větší hit, který se v Disney snažili zopakovat už druhým dílem a zkusí to podle všeho i třetím a nejspíš i čtvrtým. Ani ten druhý ale na kouzlo původní verze nestačil. A stejně jako v mnoha už jmenovaných filmech se v Přání zpívá.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V narozeninovém snímku je toho zkrátka moc, ale jen na straně toho, co do něj autoři chtěli nacpat. Že by se nějak výrazně snažili i o to, aby to všechno fungovalo dohromady, se říct nedá. Nebo to tak alespoň nepůsobí. Přání nemá čas na to, aby vyprávělo svůj příběh pořádně a dopřálo svým postavám dostatek prostoru k tomu, aby se přirozeně rozvinuly tam, kde je potřebuje mít. Úvod je povedený, pak ale nasednete na rychlodráhu, která vás proveze modelovými situacemi kolem zkratkovitě a šablonovitě popsaných a jednajících obyvatel Rosas. Ashe jsou přitom partnery roztomilá hihňající se hvězdička a mluvící ovce, protože to přeci děti baví, ne?

Podobně jednoduché a až příliš přímočaré je i poselství Přání, které se točí kolem síly toho, když něco opravdu chcete. O co ve filmu jde, si domyslíte během prvních deseti minut, a pak jen sledujete, jak se různě kreslený a místy až přeplácaný kolotoč nepříliš elegantně sune k tomu samému – výsledkem je tak ploché a zapomenutelné klišé. Právě proto, že má kolem sebe jen líbivé kulisy, a ne promyšlené kompomenty, které v povedených pohádkách slouží k tomu, aby pomohly podtrhnout sílu základních pravd, o nichž vypráví. Na to, že jde o film, kterým chce Disney oslavit samo sebe a připomenout svou ikonickou práci, je to zoufale málo, zoufale nepromyšlené a nepropracované.

Přání je zkrátka jen barevná taškařice bez pořádného příběhu, která má začátek a konec, ale to je tak všechno. A je to velká škoda a další špatná vizitka pro Disney. Dětem se bude líbit, jsou tam písničky, mluvící zvířátka, kouzla a mnoho dalšího, rozhodně ale nejde o nic, čím byste čekali, že se ikonické studio po sto letech vyfikne. A stejně jako vy i děti na Přání pravděpodobně rychle zapomenou, pokud se tedy vůbec rozhodnete do kina jít.

Že film zrovna netáhne, dosvědčují i celosvětová čísla. Jsou pořádně smutná – od 22. listopadu, kdy bylo Přání uvedené do amerických kin, si přišlo globálně na zhruba 80 milionů dolarů. A ani u nás pestrobarevná pohádka zrovna dvakrát netáhne. Kouzlo, na které Disney tak vehementně odkazuje, je momentálně zkrátka opravdu pryč.

O nové GTA VI je obrovský zájem. První trailer zbořil rekord a sesadil i nejsledovanějšího youtubera

Král je mrtev, ať žije král. Youtuber MrBeast přišel o rekord poté, co ho převálcoval trailer na jednu z nejočekávanějších her posledních let.

Filip HouskaFilip Houska

gta-mrbeast-1

Reprofoto: Rockstar Games & MrBeast / YouTube

GTA VI překonalo MrBeasta

0Zobrazit komentáře

S úderem půlnoci se na internetu objevilo něco, na co fanoušci herní série Grand Theft Auto čekali deset let. Vyšel oficiální trailer na nový díl GTA VI – a rychle se stal virálním. Zájem o něj byl tak velký, že už za půl dne od vydání pokořil rekord, u kterého se zdálo, že je neotřesitelný. Dosud ho držel youtuber MrBeast, který tak přišel o prvenství v počtu zhlédnutí videa za čtyřiadvacet hodin.

MrBeast je fenoménem dnešní youtubové éry a už několik let produkuje tak divácky zajímavý obsah, že na svých videích za debutové dny nastřádal desítky milionů zhlédnutí, jako by se nechumelilo. Jenže teď jedna vánice přišla – a způsobilo ji vývojářské studio Rockstar Games. To odhalilo první velkou ukázku pokračování ságy Grand Theft Auto, která obsahuje jak dvojici ústředních hrdinů, tak návrat do Vice City i rok vydání hry.

O příchodu traileru na GTA VI se vědělo už delší dobu, proto řada fanoušků čekala na přesný čas jeho vydání. Firma nakonec všechny překvapila, vypustila ho do světa dříve a nejen hráči ho vzali útokem. Za prvních čtrnáct hodin nasbíral více než 63 milionů zhlédnutí a přes půl milionu komentářů, a to pouze na YouTube. Obrovskému tempu nezabránil ani kus videa, který před zveřejněním unikl.

Přes šest desítek milionů zhlédnutí zároveň znamená, že se MrBeast musí rozloučit se svým rekordem. Žádnému jinému nehudebnímu videu se nepodařilo v tak krátké době dosáhnout na taková čísla. A teoreticky je ve hře i překonání rekordu v rámci hudebních videí, tomuto žebříčku vévodí jihokorejský boyband BTS s hitem Butter, který za prvních čtyřiadvacet hodin nasbíral 108 milionů zhlédnutí.

Ačkoliv se profesionalita tvorby na YouTube rok od roku posouvá, jen málokdo si myslel, že by milníky stanovené MrBeastem, nejsledovanějším tvůrcem s 216 miliony odběratelů, mohly být takto snadno překonány. Ten svou jízdu populární videoplatformou zahájil s videem na motivy netflixovského seriálu Hra na oliheň, když jeho princip replikoval v reálném životě. Po dvou letech od vydání má přes 540 milionů zhlédnutí. A tím to neskončilo.

28-let-pote-03

Přečtěte si takéRecenze 28 let poté. Zombie apokalypsa je jako šílený drogový tripBizarní psycho apokalypsa. Nový díl série 28 let poté je úplně jiný, než byste podle traileru čekali

Obrovskou sledovanost mu zajistil i počin, kdy týden přežíval na hladině oceánu na polorozpadlém voru, což mu vyneslo necelých 50 milionů zhlédnutí za úvodní den od vydání – tehdy šlo o rekord. Rychle ho ale překonal výzvou, kdy na vlastní kůži zkoušel, jaké to je žít v přepychové vile za miliony korun a naopak i přežívat v chatrči za jeden dolar. Co udělal potom? Uspořádal vlastní verzi olympijských her, kde byl i Čech, která počítadla YouTube opět přetočila na rekordních více než 59 milionů zhlédnutí. Tedy do dneška.

Sesazení z trůnu ze strany Rockstar Games je tak v kontextu youtubové tvorby velkou věcí. Hráče bude ale spíše zajímat, že v GTA VI bude možné hrát i za dámskou protagonistku a že vyjde někdy v roce 2025, podle spekulací zřejmě na podzim. A zvýhodněni budou zpočátku majitelé konzolí PlayStation 5 a Xbox Series X/S. O tom, kdy hra dorazí na PC, zatím nepadla řeč. U Rockstaru by ale zpoždění u počítačových verzí nebylo novinkou.