Pavel Doležal z Kebooly: Jen kouknout na data už nestačí. Musíte je pochopit, propojit a otevřít je pro všechny ve firmě
Pavel Doležal, spoluzakladatel a CEO startupu Keboola
Nenápadně, tak trochu stranou reflektorů vyrostl český startup Keboola, ale o to zajímavější je jeho příběh. Na svém unikátním produktu, který pomáhá ve velkých firmách zásadně zjednodušovat přístup k datům, sice začali v Keboole pracovat už před pěti lety, ale kdybychom o něm slyšeli už tehdy, bylo by to vlastně špatně. Výkonný ředitel pražské firmy Pavel Doležal vysvětluje, že doba, kdy do toho Keboola pořádně šlápne, je právě teď.
„Naše vlna začala před rokem a půl a teď začíná nabírat na síle,“ líčí mi třiačtyřicetiletý Pavel Doležal, když se spolu potkáváme v jedné z kaváren v pražských Holešovicích. Důvodů to má víc. Jednak nové kanceláře poblíž, kam se firma stěhuje z Karlína, se teprve dokončují a navíc i tak jde pro Doležala jen o dočasné útočiště. Před rokem se totiž přestěhoval do Spojených států, protože právě tam chce Keboola ukázat, co všechno umí.
A nutno říct, že se jí to daří. Českému datovému startupu se podařilo za poslední rok zdvojnásobit obrat a začíná získávat první velké americké klienty, kteří zjišťují, jaká kouzla jdou s Keboolou vytvářet. Mluvíme o datových kouzlech, na která se dnes už jen nestačí dívat v tabulce v Excelu, ale je třeba s nimi aktivně pracovat, porozumět jim, propojovat je a především je otevřít úplně všem zaměstnancům ve firmě. Právě to Keboola umožňuje a Pavel Doležal v našem rozhovoru poodkrývá, v čem je vlastně unikátní.
Jak se ti daří v Chicagu, kam ses před rokem kvůli rozvoji Kebooly přestěhoval?
Byl to zajímavý rok. Na začátku roku 2019 jsme si určili několik firemních cílů a jeden z nich byl, že chceme být tzv. enterprise ready, tedy připraveni na nástup do skutečně velkých korporací. A to jsme splnili. Významně jsme se velkým podnikům přiblížili, což je pro nás opravdu velká věc, protože to má implikace do softwaru, procesů, typu lidí, které najímáš, jak cílíš na zákazníky. V Americe jsme teď ve druhé vlně stavění našeho týmu.
Ve druhé vlně?
Stavěl jsem předtím několik obchodních oddělení, ať už v Ataxu nebo Atlasu, a vždy se nám podařily postavit až napotřetí. V Keboole nyní máme druhou iteraci a vypadá to dobře. Z první nám zbylo dost lidí, z čehož mám radost, a zároveň jsme přitáhli zajímavý talent z Microsoftu, kde si nás původně sami našli, protože jim chybělo přesně to, co děláme my, a zákazníci to po nich chtěli.
Tím se dostáváme k tomu, co vlastně Keboola dělá. Co bylo to, co Microsoft chtěl?
Prodávali svou holou cloudovou infrastrukturu Azure, ale zákazníci, kteří nebyli ajťáci, s ní neuměli pracovat. Přitom pokud chcete ve firmě demokratizovat přístup k datové analytice a dát k datům přístup skutečně všem, staré přístupy už nefungují. Na tři byznysáky, kteří by chtěli s daty pracovat, byste potřebovali jednoho ajťáka – a to v momentě, kdy pro vás pracuje sedm tisíc lidí, není z mnoha ohledů reálné.
My jsme schopní nad jejich cloudovou infrastrukturu nasadit vrstvu, která vše zjednoduší, a v Microsoftu se jim zalíbila natolik, až k nám někteří začali přecházet. Pro nás je teď klíčové, že začínáme v Americe spolupracovat s prvními bankami, což je za dvanáct měsíců tady neuvěřitelně rychlé. A pořád jsme velmi na začátku.
Zmiňoval jsi, že jste chtěli být připraveni na velké firmy. To jsou právě ty banky?
Ano, ale nese to s sebou vícero věcí. Museli jsme si udělat několik certifikátů na bezpečnost, změnit naše procesy, najmout lidi z korporátů. Jenže najímat lidi z velkých firem do startupu je vždy ošemetné. Na jedné straně potřebuješ lidi, kteří korporát znají, ale zároveň dělali nějaké startupy, protože ty mají jinou dynamiku a ne každému vyhovuje. Hraje nám nicméně do karet fakt, že velké firmy začínají s agilní transformací. Vidíme to hodně v českých bankách, v Americe s ní začínají, a to nám pomáhá. Před rokem jsme ještě s takovými velkými firmami vůbec neuměli pracovat, dnes už víme, jak na to.
„Data nejsou samospasitelná, to je největší omyl.“
Jak je dnes Keboola velká?
Obratově jsme se za poslední rok více než zdvojnásobili, přitom jsme prakticky nenarostli v počtu zaměstnanců. Je nás stále kolem pětapadesáti, ale změnila se struktura týmů. Hodně nám narostl vývoj, který dnes tvoří zhruba dvacet lidí a nabíráme každý měsíc, narostl nám obchod a naopak jsme snížili odborné služby, jelikož jsme je předali na partnery. Každopádně to, že se nám podařilo zdvojnásobit obrat bez růstu počtu lidí, považuji za velmi dobrý výkon.
Když už se bavíme o změně struktury, ke změně došlo i na místě nejvyšším. Ty ses před příchodem do Ameriky stal výkonným ředitelem (CEO) celé Kebooly.
Jsme tři partneři, já, Petr Šimeček a Milan Veverka. Až do loňského roku jsme CEO neměli, ale když jsme viděli, jak rosteme a jak chceme růst dál, vytvořili jsme základní strukturu, která nám pomohla v lepší komunikaci i růstu. Přitom jsme zachovali velice plochou organizaci a lidé mají velkou samostatnost. Seniornější lidé, kteří k nám dnes jdou z korporací, přichází proto, že jsme jednak připraveni na velké firmy, ale zároveň je u nás agilní prostředí, o kterém se ve velkých firmách často jen mluví.
Expanze do Spojených států je pro Keboolu velká věc. Chcete jít ve stopách GoodData, jednoho z nejznámějších a nejúspěšnějších českých datových startupů, se kterým Roman Staněk taktéž uspěl v USA?
GoodData byli jeden z našich prvních technologických partnerů. Mají skvělý produkt, ale máme jiné přístupy. GoodData vzešli z korporátu, my jsme hodně komunitní, pořádáme hackathony a další podobné akce. Oni šli od začátku korporátní cestou, zatímco my jdeme odspodu, rádi spojujeme komunity a museli jsme se naučit, jak jít seshora. Zaměřujeme se na partnerský ekosystém a cítíme, že demokratizace dat je velké téma. To v GoodData viděli už před deseti lety, proto jsou tam, kde jsou, ale zatímco oni mají stovky zaměstnanců, nás je jen šedesát, protože se v mnoha ohledech spoléháme na partnery.
V čem se ten přístup liší v praxi?
Snažíme se především řešit jen jedno téma, zato masivně a plošně, protože datový svět je jinak nesmírně komplexní a složitý. Dám příklad. Začne to tím, že se chci ve firmě podívat do tabulky v Excelu a na data v Tableau, jenže to nestačí, tak přidám ještě datový model od GoodData, aby ho mohli používat lidi v byznysu. Do toho ovšem přichází ještě strojové učení, umělá inteligence a najednou potřebujete řídit přístup lidí do všech nástrojů, vybrat správná data, a to je dobré dělat automatizovaně. A na to se specializujeme. Pracujeme v několika vrstvách.
O jaké jde?
První vrstva je o automatizaci infrastruktury, kterou člověk vůbec nepotřebuje vidět a řešit. Druhá je v integraci dat, procesů a lidí a třetí vrstva je tzv. orchestrace. Ta existuje v inovačním a produkčním cyklu a mluví o tom, že dnes to není jen o tom, že se „kouknu na data“. Musíte je pochopit, rozšířit je, na základě nich udělat algoritmy strojového učení, podle kterých se pak řídí procesy. My otevíráme cestu, jak toho dosáhnete. Celé to zabalíme do aplikace, díky které jste schopní na jeden klik spustit kompletní datový model, do kterého může být napojeno třeba deset nástrojů.
O datech sice dnes všichni mluví, mají tzv. data-driven firmy, ale ve skutečnosti často zůstává pouze u slov. Jaká je vaše reálná zkušenost z trhu?
České firmy jsou podle mě v tomto ohledu hodně vepředu. Platí to, co řekl kdysi Vojta Roček (zakladatel datového startupu Stories, který v roce 2018 prodal – pozn. red.), že Česko je jako Švýcarsko na data, což je vidět například na exitech jako Stories, Ytica nebo Apiary. U velkých korporací se to děje ve vlnách, protože za sebou mají spoustu zastaralých systémů, tzv. legacy softwaru.
Třeba Česká spořitelna nebo Tesco jsou více než 100 let staré firmy a všechno, co kdy vytvořily, tlačí před sebou. Před pár lety potřebovaly udělat mezikrok v přístupu k datům, ale tehdy ještě nevěřily cloudu, kam přechází až nyní. Nicméně si alespoň daly svá interní data dohromady a připravily se na další krok, kde už skutečně začíná demokratizace dat.
Jakmile si tedy udělám pořádek v datech, můžu si vás zavolat a vy je všechny propojíte, aby fungovaly dohromady?
Zjednodušeně řečeno ano. Například Twilio, které koupilo Yticu, propojuje na jednom místě všechny komunikační služby. Stripe zase spojuje platební služby a my jsme propojili všechny analytické nástroje. V běžné firmě potřebujete 50 až 60 infrastrukturních komponent, abyste to celé zvládli, ale my to pokryli jedním datovým API, přes které jdou data dovnitř i ven. Uživatelé tak vůbec nemusí řešit, na čem a jak data běží.