Pepsi ukázala plody akvizice SodaStreamu. Nový automat šetří plasty a čepuje nápoje do vlastních lahví
Zodpovědnost vůči životnímu prostředí a důraz na udržitelnost je minimálně v západním světě tématem, které rezonuje. Zvláštní pozornost je přitom věnována produkci jednorázových plastů, které způsobují řadu environmentálních problémů. Na tento fakt již reagují společnosti prakticky ze všech sfér podnikání a výjimkou naštěstí nejsou ani výrobci nápojů. Coca-Cola a Pepsi jsou totiž vůbec největšími producenty plastového odpadu na světě. Situace se ale snad obrací k lepšímu a Pepsi nyní představuje nový typ automatů na nápoje, který vám načepuje pití do vlastní lahve.
Nový automat Pepsi určený primárně do škol a na pracoviště je prvním hmatatelným důsledkem akvizice známé firmy SodaStream. Oblíbený přístroj pro tvorbu sodovky brnká na strunu ekologického cítění již od svých počátků a technologie SodaStreamu nyní podle všeho pomohou s budováním obrazu odpovědné značky i samotné PepsiCo.
Automat bude distribuován jak v klasické „skříňové“ verzi, tak i ve verzi vhodné pro umístění třeba na skříňku či desku stolku. Hlavní odlišností novinky od klasických nápojových automatů je, že z něj nevypadne žádná jednorázová plastová láhev. Zájemce o nápoj si bude muset přinést láhev svoji. K dostání navíc nebudou klasické nápoje z nabídky amerického obra PepsiCo jako ikonická Pepsi Cola, Mirinda, 7 Up či třeba Gatorade, ale nápoje založené na sodovce.
Na výběr budou neobrandované nápoje s příchutěmi jako citron s mátou či malina s limetkou a automat umožní si nastavit stupeň oslazení nápoje i jeho teplotu. Možné bude zvolit si i nasycení nápoje – od úplně neperlivého přes různé mezistupně až po perlivý. Automat vedle toho dokáže do lahve napustit i čistou, filtrovanou vodu.
SodaStream hraje důležitou roli
Podíváme-li se na deklarované vlastnosti automatu, zařízení působí zkrátka jako velký a automatizovaný SodaStream, který nápojový gigant Pepsi dostal pod svá křídla v srpnu 2018, a to za 3,2 miliardy amerických dolarů, tedy zhruba 74 miliard korun.
Nový automat je jasnou reakcí na viditelné trendy, které se dotýkají nápojového byznysu. Těmi jsou především ekologické cítění konzumentů a klesající popularita nezdravých sladkých nápojů. „Reagujeme na trendy, které mezi našimi zákazníky rezonují. Těmi jsou vzrůstající starost o životní prostředí, preference znovu plnitelných lahví nad těmi jednorázovými a v neposlední řadě také obliba širší možnosti výběru a personalizace, kdykoli je to možné,“ komentuje novinku Scott Finlow, šéf marketingu PepsiCo.
Registrovaní uživatelé si budou na svou láhev, do které si budou nápoje točit, moci nalepit QR kód, díky kterému je automat sám rozpozná. K dispozici pak bude aplikace, která bude uživateli měřit příjem tekutin a vedle toho ukazovat, kolik jednorázových plastových lahví díky automatu ušetřil. Aplikace bude umět také nabádat uživatele k tomu, aby dodržoval pitný režim. Dá se rovněž předpokládat, že automat dokáže nabídku na displeji přizpůsobit danému uživateli, který se přes QR kód přihlásí.
Bude zajímavé sledovat, jakým směrem bude Pepsi své aktivity v rámci ústupu od enormní produkce jednorázových plastů dále rozvíjet. Každopádně to ale vypadá, že SodaStream by mohl v bezplastové budoucnosti Pepsi hrát důležitou roli a že chce americký nápojový gigant svou akvizici skutečně maximálně využít. Nový automat je hezkou první vlaštovkou. Je ale otázka, jak rychle se bude nový typ automatů po školách či pracovištích šířit a zda jej v dohledné době uvidíme i třeba v České republice.
V každém případě je ale dobrou zprávou, že je pro Pepsi tato problematika tématem. Firma má svůj program s názvem „Beyond the Bottle“ a v rámci něj přináší právě řešení minimalizující spotřebu plastových lahví. Coby součást programu je prezentován právě SodaStream a také například produkt Drinkfinity. Ten spočívá rovněž v tom, že má člověk vlastní láhev pro opakované použití, kterou si napouští vodou, a k dispozici má speciální „kapsle“ pro její ochucení.