První tuzemský obchod začal s pěstováním rostlin hydroponií, a ještě přímo na prodejní ploše. Bylinky a saláty vysadil rovnou mezi regály hypermarket Albert na pražském Chodově. Domluvil se s českým projektem GreeenTech, který celý systém uvedl do provozu a na dálku ho dokáže obsluhovat. Startup se v posledních měsících začal rychle rozšiřovat, doteď ale spíš v zahraničí.
Jestli se dá říct, že jsou nějaké rostlinky pod přísným dohledem, bude to přímo tady. Hlídají je totiž technologie. Na dálku jejich stav řeší odborníci ze startupu GreenTech. Jak se jim daří, chodí pravidelně kontrolovat pracovníci zdejšího obchodu. A vedle těch všech je to taky hodně kolemjdoucích – lidí, kteří okolo zvláštních regálů procházejí, na zeleň si ukazují a sledují, jak roste. Zastavují se tu všichni. Od dětí až po starší zákazníky.
„Bylinky vypěstujeme v naší prodejně díky technologii hydroponie, kdy rostou z organického roztoku. Zákazník tak dostane nejčerstvější možné rostlinky pěstované přímo v místě,“ říká Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert. Speciální hydroponický skleník je totiž přímo v prostorách prodejny, hned vedle klasické zeleniny z jedné strany a oříšků a suchých plodů ze strany druhé. Hydroponie umožňuje pěstování kdekoliv. Díky organickému roztoku se živinami není nutná půda. Není potřeba postřiků či GMO.
Samotný prostor je pro lidi jako magnet. Týdny tu bylo úplně prázdné místo, když se sem dostala „skříň“ pro pěstování rostlin, zdejší zaměstnanci ji pro začátek zahalili plachtou. Teď tu zeleň doslova bují. Od bazalky přes šťovík až po některé druhy salátů. A další mají přibývat. Zatím si je zákazníci koupit nemůžou, od příštího týdne už ale ano.
Když se na zařízení před pár dny byl podívat otec zakladatele projektu, několik minut před rostlinkami stál a hleděl na ně. Okolo něj začali chodit lidi a ptát se, kdy budou k dispozici. „Lidi chodí a ptají se, kdy to bude. Jsou jak na čekačce. Těší se,“ říká Dmitrij Lipovskij, šéf startupu GreeenTech.
Jakmile tady zeleň doroste, budou si ji lidé moci koupit hned ve vedlejších regálech. Bez hlíny, zato s výrazně větším kořenovým systémem, než jak je to obvyklé. Taková rostlinka vydrží déle než ta, kterou obchody nabízejí klasicky. „Bude to stále živá plodina,“ zjednodušuje Lipovskij.
Vánek v obchodě
Hydroponická farma je vysoká přes dva metry, na délku má metrů šest a do hloubky 80 centimetrů. Je to jedna z možností, jak ji sestavit. Albert si vybral vůbec největší variantu jednoho modulu. Prostor je tu pro pět pater na pěstování. Dohromady to dává dvacet metrů čtverečních pro rostlinky.
Víc než to viditelné je ale zvláštní to, co vidět na první pohled třeba vůbec není. Bylinky a saláty tu mají bez přehánění speciální péči. Zvláštní světlo se upravuje podle toho, o jakou rostlinku jde. V každé sekci jsou nainstalované speciální LED pásky, které na ně září a které mají podle každého rostlinného druhu nastavený poměr barev světelného spektra.
Foto: GreeenTech
Dmitrij Lipovskij, spoluzakladatel GreeenTech
Některé vyžadují trochu víc světla červeného nebo zeleného, případně obou. A to tak, aby jim zdejší světlo nespálilo listy, ale zároveň poskytlo ideální podmínky k růstu. S dalšími barvami se hýbe jen výjimečně.
Pak je tu vlhkost a teplota. Do vody, kterou v 500litrové nádrži hlídají sondy, jim tu systém automaticky přimíchává živiny a kontroluje mimo jiné její pH. A jednou za půl hodiny tu zavane vánek. Tedy, do pohybu se dají větráky v každém patře a rostlinkám tak přibližují podmínky, které by měly někde venku. „Rostlina je díky tomu silnější. Je to lepší pro její stonky. A o to víc živin má,“ vysvětluje Lipovskij.
GreeenTech už před nějakou dobou zaujal v prostoru Manifesta v Praze, pak o něco víc během Expa v Dubaji a před pár týdny mohl veřejně říci, že se dostal do supermarketů v Kataru. Tuzemský Albert tedy následuje až po katarských obchodech Spar, Carrefour nebo Monoprix.
Úspora energií, vody i půdy je to, co dokázalo GreeenTech v zahraničí dostat až k opravdové realizaci projektů. Právě na místa, kde je především vody nedostatek, se mladý český tým zaměřuje. Proto se představoval v Dubaji, a proto si našel odbyt v Kataru. V tuzemsku je zas pro partnery lákavé, že jde o zdejší projekt, který je schopný poměrně rychlé realizace.
V Česku Albert není jediné místo, kde se teď GreeenTech má objevovat. Spolupráci domlouvá se sítí salaterií Puzzle Salads. Jeho pěstírny brzy budou v kancelářích Veolie. A mezi další rýsující se spolupráce nebo rovnou ty v běhu patří instalace pro Siemens či rehabilitační centrum Kladruby. Ve vážném jednání je projekt s dalším řetězcem, o tom ale zatím startup nemůže blíž mluvit.
Tihle kluci to prostě nevzdávají. Vidle jim do budování startupu Skychatters, jenž v aplikaci propojuje cestující v letadlech, hodila například pandemie koronaviru, ale také několik ne úplně správných rozhodnutí o budování týmu, kvůli kterým museli aplikaci vyvíjet od nuly natřikrát. Po uzavření spolupráce s ostravským letištěm se však už aplikace začala odlepovat ze země, nyní funguje na téměř tři sta linkách a její vizí je stát se největší social cestovní aplikací.
Skychatters po přidání letu do aplikace uživatelům dávají možnost navzájem se kontaktovat ještě předtím, než dorazí na letiště. Mohou si tak vyměnit informace o neustále měnících se restrikcích, zjistit si cestovní podmínky v praxi anebo kontaktovat ostatní cestující, kteří do jejich destinace už přiletěli.
„Díky technologii, která propojí uživatele klidně i měsíce před odletem, dáváme cestujícím možnost se také společně odbavit, sedět vedle sebe, strávit společný čas na letišti, letět spolu, v případě přestupu jít třeba spolu ven a po příletu do destinace sdílet taxi do města a ušetřit tak nějaké peníze. Zároveň v případě přidání jiného uživatele jako sledujícího aplikace řekne, kde právě létají vaši kamarádi,“ popisuje pro CzechCrunch zakladatel Vít Musílek.
Skychatters spustili pilotní provoz na lince do Velké Británie, ve spolupráci s ostravským letištěm testují nové nápady a jsou tak součástí servisu pro cestující. Už měsíc po loňském spuštění aplikace získala uživatele na 30 mezinárodních linkách v Evropě, půl roku od začátku ji lidé využívají na 296 leteckých spojích. Tvůrci tak získali takzvaný proof of concept, tedy ověření tržního zájmu, a stejnou spolupráci jako s tím ostravským plánují i s londýnským letištěm Stansted, kde chtějí v růstu pokračovat.
Foto: Skychatters
Rozhraní aplikace Skychatters
„Protože jsme měli stovky uživatelů letících do Velké Británie, oslovilo nás jejich velvyslanectví v Praze,“ vypráví Musílek. „Díky tomu aktuálně s výkonným ředitelem Christianem Kumarem z venture kapitálového fondu Capital Kinetics připravujeme jako první český startup finanční kolo do naší nově založené firmy v Anglii,“ dodává.
Jak Musílkovi ovlivnilo kariéru levné zboží z Číny
Celý příběh Skychatters je však mnohem komplikovanější. Psát se začal už před dlouhými lety, když si dnes šestadvacetiletý Vít Musílek v osmé třídě na základní škole koupil z amerického eBaye barevná sluchátka za jeden dolar. „Do třídy jsem přišel na frajera a kámoš mi za ně hned nabízel stovku. Tak jsem mu je prodal a koupil si nové,“ usmívá se při vzpomínkách na transakci, která však ovlivnila jeho další kariérní směřování.
I druhá sluchátka si totiž od něj chtěl koupit další kamarád. „Říkal jsem jim, ať mě nechají být, já jsem chtěl jen poslouchat hudbu,“ směje se Musílek. Uvědomil si však příležitost ve hladu svých vrstevníků po levných produktech a své rodiče přesvědčil, aby se na dovolenou vydali do Číny, kde pak nakoupil několik kufrů „krámů“ od sluchátek po oblečení.
Takovým způsobem začal do Číny létat pravidelně. Jednoduše několik dnů nakupoval věci a doma v Česku je opět prodával. Neboť však v té době Musílkovi nebylo osmnáct, neustále potřeboval jezdit na ambasádu vybavovat víza a dokumenty potřebné kvůli své nezletilosti. A protože na velvyslanectví jezdil opravdu často, postupně se skamarádil s některými úředníky, kteří mu navíc po maturitě pomohli dostat se na čínskou vysokou školu, kde vystudoval mandarínskou čínštinu.
Po dokončení studii pomáhal čínskému velvyslanectví jako tlumočník. Jako častý cestovatel však měl velkou síť známých, což jej nakonec dovedlo k práci na různých mezinárodních investičních projektech. V Číně bydlel celkem tři roky, kdy často létal mezi Pekingem a Prahou – měl až šestnáct letů za měsíc. Právě během tohoto období jej napadla idea založit projekt, který by cestovatele propojoval.
S personálními změnami na velvyslanectví svoji štaci ukončil i Musílek, což mu v roce 2018 otevřelo cestu k rozběhnutí vlastního byznysu – startupu Skychatters. „Měl jsem jen nápad, nevěděl jsem nic o startupech ani programování, jednoduše jsem chtěl propojovat lidi cestující letadlem,“ vzpomíná. U vývojářské firmy si za dvacet tisíc korun nechal udělat web a s ním začal testovat, jestli budou mít uživatelé o takovou službu vůbec zájem a zaregistrují se.
V rozjezdu požádal o pomoc CzechInvest, díky němuž se dostal na konference do Tokia i New Yorku. Nápad se setkával s úspěchem, u Skychatters se rovnou na stánku registrovalo sedm z deseti návštěvníků. Pomalu rozbíhající se startup však v tento moment začal narážet na první problémy.
Protože služba Skychatters fungovala jen na webu, notifikace svým uživatelům o spolucestujících na daných letech posílala mailem, což se ale ukázalo jako nepříliš funkční model. Musílek už v té době měl v týmu několik spolupracovníků a vývojářů, neměli však zkušenosti s vývojem mobilních aplikací a u náboru dalších lidí se tak obrátil na studenty střední školy.
Foto: Skychatters
Zakladatel aplikace Skychatters Vít Musílek
„Takhle nám začal růst tým a ani jsme tolik nepřemýšleli nad tím, jak na nápadu vydělat nebo jej šířit. Práce nás ale bavila, dělali jsme si vlastní appku a všichni jsme byli kámoši,“ popisuje Musílek. Protože ale z většiny týmu nikdo žádnou aplikaci reálně nedělal, vývoj pokračoval pomalu a všichni se všechno učili za pochodu.
Aby byznys rychleji nastartoval, nechal v Česku tým dokončit první verzi aplikace a bez reálného plánu si koupil letenku do San Francisca. První tři dny měl zabezpečené ubytování na Airbnb, kvůli nedostatku peněz se pak uchýlil k šetrnějšímu přístupu. Koupil si dodávku bez registrace, v níž také spal, sprchoval se v posilovnách a každý den jezdil na různé networkingové akce. „Docela hodně času mi ušetřilo, že jsem se nemusel vracet domů,“ směje se Musílek.
Po třech měsících si takovým způsobem vytvořil síť kontaktů a od potenciálního investora dostal zadání, aby zpátky v Evropě připravil firmu na vstup investora a finanční plány na due diligence. V mezičase se do firmy jako druhý spoluzakladatel Skychatters přidal o něco zkušenější vývojář Jaroslav Krajča, student vysoké školy.
Všichni v týmu měli slíbené podíly, když ale slyšeli o potenciálních penězích, chtěli si koláč urvat celý pro sebe.
Pro tým studentů střední školy, kteří vyvíjeli aplikaci, se však vidina investice stala více méně osudnou. „Všichni za svou práci měli slíbené podíly, když ale slyšeli o potenciálních penězích, měli zlaté oči, chtěli si koláč urvat celý pro sebe a peníze si dát do vlastní kapsy,“ vzpomíná Musílek. Kvůli neshodám v otázkách financí i nastavení celé další strategie se tým rozhádal a nedokázal pokračovat pohromadě.
„Nerozpadl se nu jen startup. Dal jsem do něj stovky tisíc korun, všechny našetřené peníze, v podstatě se mi rozpadl můj život. Řešil jsem své osobní bytí, spal jsem tehdy u kamaráda ve sklepě,“ popisuje Musílek nelehkou fázi svého života. S Krajčou totiž zůstali i bez samotného kódu aplikace, který jim tým odmítl bez peněz odevzdat.
Ve startupu tak z patnácti lidí zůstali jen tři – ještě s technologickým ředitelem, jenž od začátků pomáhal s vývojem webové verze aplikace. Společně s vidinou finanční podpory ze Spojených států opět nabrali síly, přehodnotili vizi a od nuly se pustili do práce na nové mobilní aplikaci. Opět však šlo o nezdařený pokus.
„Vytvořili jsme designové návrhy a mysleli jsme si, že aplikace bude hotová za dva měsíce, práce se ale táhla téměř rok. Když jsme nakonec na třetího kolegu zatlačili, abychom aplikaci spustili, zjistili jsme, že je pro uživatele téměř nepoužitelná. Museli jsme se s technologickým ředitelem rozloučit a zůstali jsme sami dva,“ říká Musílek.
Pokud vás už v tento moment napadá otázka, z čeho vlastně Musílek a Krajča vůbec žili, je to na místě. Musílek pracoval v dalších startupech a zároveň pronajímal romantické ubytování Skyhomes.cz uprostřed lesů na Airbnb (v mezičase jej už předal), Krajča studoval vysokou školu a bokem pracoval také na dalších IT projektech.
Přímé zkušenosti s vývojem aplikací však nemá, a proto se dvojice v dalším kroku rozhodla Skychatters vyvinout v low-codovém řešení, v němž uživatel nepotřebuje znát kód a dokáže si vytvořit zjednodušenou verzi aplikace. Do týmu přibrali třetího člena – Matěje Kováře, zkušeného low-codera, a tak vznikla už třetí verze aplikace.
Aby však personální problémy a peripetie s aplikací nebyly málo, projekt navíc ještě během vývoje narazil na další překážku. Globální cestovní ruch a létání téměř úplně zastavila přicházející pandemie koronaviru. Ta však tvůrcům dala možnost aplikaci částečně dokončit a v konečném důsledku uzavřít své první partnerství, a to s mezinárodním letištěm v Ostravě.
Odlepení od země
Od uzavření této spolupráce se Skychatters konečně mohli odlepit od země a začali hledat další partnery včetně potenciálních investorů, mezi něž se řadí například výrobce letadel Airbus a jeho fond Airbus Ventures, jenž má startup v hledáčku. Po navázání první spolupráce s letištěm přibližně před rokem se ale aplikace začala šířit mezi lidmi.
Nyní registruje tisíce uživatelů a funguje celkem na 296 spojích v Evropě, jejichž počet se zvyšuje o desítky leteckých tras měsíčně. Kromě toho se Skychatters rozšiřují i do dalších vertikál, když na základě spolupráce s portálem Click2Claim spustili službu Premium Covid Assistance pro řešení problémů při cestování spojených s koronavirem. Například v případě zrušeného letu kvůli covidu pomůže s vymáháním kompenzace od příslušné aerolinky.
Aktuálně je aplikace k dispozici jen pro operační systém iOS, pro Android je zatím v testování. Další verze pak má přinést rozšíření, kdy uživatel při přidání letu může využít doporučený servis na odletovém letišti jako slevy do salónků a restaurací nebo související nabídky v cílové destinaci.
„Při přidání zpátečního letu do Prahy uživatelům pošleme kontakt na našeho řidiče s modrou Teslou, který je za výhodnou cenu hodí, kam budou chtít. Skychatters také připravujeme na naše první investiční kolo pomocí SEIS fundraisingu, který investorům nabízí výhodné odepsání investice z daní,“ predikuje Musílek a postupně tak naplňuje svou vizi: „Minimálně v Evropě chceme být číslo jedna mezi social cestovními aplikacemi.“
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.