Pět let dělal makléře, teď z Česka buduje startup Realtorify na analýzu nemovitostí a má první miliony od investorů
Vladislav Kochetov, zakladatel a ředitel startupu Realtorify
Trh s nemovitostmi investory pravděpodobně nikdy lákat nepřestane. Stále více se přitom začíná spoléhat na data, když se posuzuje výhodnost koupě či prodeje daného objektu, a tak logicky vzniká stále více startupů, jež se na datovou analytiku celého trhu specializují. Nejnovějším hráčem je startup Realtorify, který své řešení začal prvním zákazníkům prodávat teprve v srpnu, dokázal však již získat důvěru investorů a v seedovém investičním kole získal pár milionů korun.
Vladislav Kochetov přišel do Prahy před jedenácti lety studovat češtinu a posléze také vysokou školu. Svůj dospělý život tak už strávil v Česku, kde posledních pět let pracoval jako realitní makléř a zaměřoval se na prodej investičních nemovitostí v rezidenčních developerských projektech.
„Prodal jsem jich takto přes čtyři stovky,“ popisuje Kochetov své zkušenosti pro CzechCrunch. „Vzhledem k tomu, že jsem pracoval přímo s developery, mohl jsem nahlédnout do toho, jak pracují, vidět problémy a překážky, které bránily v tom, aby jejich podnikání rostlo.“
Právě díky podrobným zkušenostem z praxe se pak Kochetov loni rozhodl založit svůj vlastní startup a cíl byl předem jasný – vyvinout propracovaný nástroj s automatizovanou analytikou pro development rezidenčních nemovitostí. Projekt Realtorify vznikl na konci prosince loňského roku a letos v srpnu začal první verzi svého produktu prodávat klientům, kterým poskytuje data, business intelligence a ocenění hodnoty nemovitostí.
Osmadvacetiletý startupista původně začal nabízet podrobná data o nemovitostech koncovým zákazníkům, tedy majitelům či zájemcům o nákup domu či bytu, ale tam se přepočítal. „Šli jsme tedy nejdřív do B2C. Shromáždili jsme spoustu dat, spustili jsme webovou aplikaci, ale ukázalo se, že na takovou věc nebyl trh ještě připravený,“ říká Kochetov s tím, že navazujícím logickým rozhodnutím bylo zaměřit se na B2B trh.
Mezi klienty Realtorify tak aktuálně patří realitní developeři, banky nebo konzultační firmy, kteří rozhodují o investicích v řádech desítek nebo stovek milionů korun, a tak potřebují mít dostupné všechny důležité informace. A to jim na jednom místě právě Kochetovův startup zprostředkovává.
„Protože jsem zblízka viděl potíže developerů při analyzování akvizic, naceňování, zkoumání konkurence a infrastruktury, rozhodli jsme se naše data použít k ulehčení této části procesu. Jinými slovy, rozhodli jsme se vybudovat komplexní a flexibilní platformu úzce spjatou se reálnou prací profesionálů v oblasti nemovitostí,“ vysvětluje. Konkurence prý proti tomu nabízí buď řešení postavená pouze na datech z katastru nemovitostí, nebo listingy z webových realitních serverů.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„My jsme šli o kousek dál a kombinujeme nejen rozsáhlé datasety z katastru a webových stránek, ale přidali jsme nad to i naše vlastní algoritmy, které doplňují chybějící data,“ popisuje výhody šéf Realtorify, jehož algoritmy prý zpracovávají přes dva miliony datových vstupů, pět let historických dat o každé prodané či koupené nemovitosti a v reálném čase přes dvě stě zdrojů. Nabídnout tak chce klientům ještě podrobnější data než například tuzemský startup Reas.
Realtorify nabízí kromě údajů o odhadu ceny nemovitosti například přehled projektů konkurence v dané oblasti, stav infrastruktury a dopravní dostupnosti, občanskou vybavenost a další související data. Realtorify tedy dokáže zhodnotit také socioekonomický aspekt dané oblasti a stav životního prostředí – hlučnost, stav ovzduší a zeleně. Aktuálně v tuzemsku nabízí data pro Prahu a střední Čechy, brzy by měla přibýt také z Jižní Moravy, Moravskoslezského kraje, Pardubic a Plzně.
„Naši klienti vždy vidí všechna data bez omezení. Jsme tu pro firmy, které hledají okamžité řešení svých bolístek spojených s analytickými procesy, aniž by si musely říkat o cokoliv navíc. Naši platformu si každý klient může přesně přizpůsobit svým potřebám. Důležité také je, že Realtorify je naprosto neutrální a nezávislé na trhu. A je to samozřejmě moderní automatizovaná platforma, takže onboarding trvá minuty,“ říká Kochetov.
Fungujeme na dálku
Aktuálně využívá Realtorify sedm společností, rozběhnutých je několik dalších trialů a do konce roku tak startup plánuje mít 25 klientů s tím, že cenu za službu nastavuje individuálně podle potřeb zákazníka. V dalším vývoji teď navíc startupu pomůže také investice 100 tisíc eur (2,7 milionu korun) od předního evropského akcelerátoru Startup Wise Guys, jež v tuzemsku investoval například do Trisbee, ImpromptMe nebo Amio.
„Viděli jsme už několik pokusů o vytvoření podobného produktu, ale žádný z nich nebyl založený na tak podrobné datové analytice. Na trhu vidíme příležitost pro jeho rychlé škálování,“ říká Jone Vaituleviciute, partner SWG. „Při výběru startupů je pro nás nicméně vždy hlavním kritériem tým. V případě Realtorify jsme byli ohromeni Vladislavovým odhodláním, vytrvalostí a tím, jak rychle projekt posouval dopředu,“ pokračuje Vaituleviciute.
Zajímavostí je, že Kochetov naprosto věří v distančně fungující týmy a do svého startupu tak najímá lidi z celého světa. Část z nich je v jeho domovském Rusku, několik dalších pak v Maďarsku a samozřejmě také v Česku. Realtorify tedy bylo od začátku připraveno na práci na dálku a pandemie koronaviru tak neovlivnila jeho vývoj.
„Úspěšnou seed investici považujeme za potvrzení kvality a udržitelnosti našeho projektu. Aktuálně pracujeme na B2B projektu, ale v pipeline máme mnoho dalších produktů, včetně takových, které cílí na širší publiku nebo veřejnost. Jednoznačný plánem je pak expanze na trhy střední a východní Evropy, kde zatím nevidíme významnou aktivitu konkurence,“ nastiňuje budoucí plány Kochetov.