Pět let dělal makléře, teď z Česka buduje startup Realtorify na analýzu nemovitostí a má první miliony od investorů

Peter BrejčákPeter Brejčák

vladislav-kochetovStory

Foto: Realtorify

Vladislav Kochetov, zakladatel a ředitel startupu Realtorify

0Zobrazit komentáře

Trh s nemovitostmi investory pravděpodobně nikdy lákat nepřestane. Stále více se přitom začíná spoléhat na data, když se posuzuje výhodnost koupě či prodeje daného objektu, a tak logicky vzniká stále více startupů, jež se na datovou analytiku celého trhu specializují. Nejnovějším hráčem je startup Realtorify, který své řešení začal prvním zákazníkům prodávat teprve v srpnu, dokázal však již získat důvěru investorů a v seedovém investičním kole získal pár milionů korun.

Vladislav Kochetov přišel do Prahy před jedenácti lety studovat češtinu a posléze také vysokou školu. Svůj dospělý život tak už strávil v Česku, kde posledních pět let pracoval jako realitní makléř a zaměřoval se na prodej investičních nemovitostí v rezidenčních developerských projektech.

„Prodal jsem jich takto přes čtyři stovky,“ popisuje Kochetov své zkušenosti pro CzechCrunch. „Vzhledem k tomu, že jsem pracoval přímo s developery, mohl jsem nahlédnout do toho, jak pracují, vidět problémy a překážky, které bránily v tom, aby jejich podnikání rostlo.“

Právě díky podrobným zkušenostem z praxe se pak Kochetov loni rozhodl založit svůj vlastní startup a cíl byl předem jasný – vyvinout propracovaný nástroj s automatizovanou analytikou pro development rezidenčních nemovitostí. Projekt Realtorify vznikl na konci prosince loňského roku a letos v srpnu začal první verzi svého produktu prodávat klientům, kterým poskytuje data, business intelligence a ocenění hodnoty nemovitostí.

realtorify

Foto: realtorify

Platforma Realtorify

Osmadvacetiletý startupista původně začal nabízet podrobná data o nemovitostech koncovým zákazníkům, tedy majitelům či zájemcům o nákup domu či bytu, ale tam se přepočítal. „Šli jsme tedy nejdřív do B2C. Shromáždili jsme spoustu dat, spustili jsme webovou aplikaci, ale ukázalo se, že na takovou věc nebyl trh ještě připravený,“ říká Kochetov s tím, že navazujícím logickým rozhodnutím bylo zaměřit se na B2B trh.

Mezi klienty Realtorify tak aktuálně patří realitní developeři, banky nebo konzultační firmy, kteří rozhodují o investicích v řádech desítek nebo stovek milionů korun, a tak potřebují mít dostupné všechny důležité informace. A to jim na jednom místě právě Kochetovův startup zprostředkovává.

„Protože jsem zblízka viděl potíže developerů při analyzování akvizic, naceňování, zkoumání konkurence a infrastruktury, rozhodli jsme se naše data použít k ulehčení této části procesu. Jinými slovy, rozhodli jsme se vybudovat komplexní a flexibilní platformu úzce spjatou se reálnou prací profesionálů v oblasti nemovitostí,“ vysvětluje. Konkurence prý proti tomu nabízí buď řešení postavená pouze na datech z katastru nemovitostí, nebo listingy z webových realitních serverů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„My jsme šli o kousek dál a kombinujeme nejen rozsáhlé datasety z katastru a webových stránek, ale přidali jsme nad to i naše vlastní algoritmy, které doplňují chybějící data,“ popisuje výhody šéf Realtorify, jehož algoritmy prý zpracovávají přes dva miliony datových vstupů, pět let historických dat o každé prodané či koupené nemovitosti a v reálném čase přes dvě stě zdrojů. Nabídnout tak chce klientům ještě podrobnější data než například tuzemský startup Reas.

Realtorify nabízí kromě údajů o odhadu ceny nemovitosti například přehled projektů konkurence v dané oblasti, stav infrastruktury a dopravní dostupnosti, občanskou vybavenost a další související data. Realtorify tedy dokáže zhodnotit také socioekonomický aspekt dané oblasti a stav životního prostředí – hlučnost, stav ovzduší a zeleně. Aktuálně v tuzemsku nabízí data pro Prahu a střední Čechy, brzy by měla přibýt také z Jižní Moravy, Moravskoslezského kraje, Pardubic a Plzně.

„Naši klienti vždy vidí všechna data bez omezení. Jsme tu pro firmy, které hledají okamžité řešení svých bolístek spojených s analytickými procesy, aniž by si musely říkat o cokoliv navíc. Naši platformu si každý klient může přesně přizpůsobit svým potřebám. Důležité také je, že Realtorify je naprosto neutrální a nezávislé na trhu. A je to samozřejmě moderní automatizovaná platforma, takže onboarding trvá minuty,“ říká Kochetov.

Fungujeme na dálku

Aktuálně využívá Realtorify sedm společností, rozběhnutých je několik dalších trialů a do konce roku tak startup plánuje mít 25 klientů s tím, že cenu za službu nastavuje individuálně podle potřeb zákazníka. V dalším vývoji teď navíc startupu pomůže také investice 100 tisíc eur (2,7 milionu korun) od předního evropského akcelerátoru Startup Wise Guys, jež v tuzemsku investoval například do Trisbee, ImpromptMe nebo Amio.

„Viděli jsme už několik pokusů o vytvoření podobného produktu, ale žádný z nich nebyl založený na tak podrobné datové analytice. Na trhu vidíme příležitost pro jeho rychlé škálování,“ říká Jone Vaituleviciute, partner SWG. „Při výběru startupů je pro nás nicméně vždy hlavním kritériem tým. V případě Realtorify jsme byli ohromeni Vladislavovým odhodláním, vytrvalostí a tím, jak rychle projekt posouval dopředu,“ pokračuje Vaituleviciute.

hendrik-meyer-bezrealitky

Přečtěte si takéBezrealitky nově plní stejné podmínky jako realitky a hlásí: Nechceme se schovávat, ale makléře ani provize nechystámeBezrealitky nově plní stejné podmínky jako realitky a hlásí: Nechceme se schovávat, ale makléře ani provize nechystáme

Zajímavostí je, že Kochetov naprosto věří v distančně fungující týmy a do svého startupu tak najímá lidi z celého světa. Část z nich je v jeho domovském Rusku, několik dalších pak v Maďarsku a samozřejmě také v Česku. Realtorify tedy bylo od začátku připraveno na práci na dálku a pandemie koronaviru tak neovlivnila jeho vývoj.

„Úspěšnou seed investici považujeme za potvrzení kvality a udržitelnosti našeho projektu. Aktuálně pracujeme na B2B projektu, ale v pipeline máme mnoho dalších produktů, včetně takových, které cílí na širší publiku nebo veřejnost. Jednoznačný plánem je pak expanze na trhy střední a východní Evropy, kde zatím nevidíme významnou aktivitu konkurence,“ nastiňuje budoucí plány Kochetov.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

České Flatio kupuje za miliony eur portugalskou platformu pro ubytování nomádů a chystá se do Jižní Ameriky

Peter BrejčákPeter Brejčák

podpis-akvizice_-z-leva-za-nomadx-spoluzakladatel-david-williams-a-radim-rezek-spoluzakladatel-a-ceo-flatio-minInsider

Foto: Flatio

Spoluzakladatel NomadX David Williams a Radim Rezek, spoluzakladatel a CEO Flatio

0Zobrazit komentáře

Tuzemská služba Flatio se dlouhodobě věnuje zprostředkování střednědobých pronájmů, tedy bydlení na několik měsíců. I když firmu tvrdě zasáhla letošní pandemie, postupně se jí z krize podařilo vymanit a teď oznamuje velkou akvizici. Za jednotky milionů eur kupuje svého portugalského konkurenta NomadX, platformu zajišťující přechodné ubytování zejména digitálním nomádům. Flatio chce totiž expandovat do Jižní Ameriky a tento nákup mu má pomoci.

„V Portugalsku máme jako Flatio k dnešnímu dni 178 nabídek. Díky NomadX převezmeme dalších více než 1 700 nabídek v tomto regionu,“ nastiňuje šíři aktuální expanze spoluzakladatel a marketingový ředitel Ondřej Dufek s tím, že vyjednávání začala počátkem července a NomadX pod Flatio oficiálně spadá od října.

Samotný startup podle informací CzechCrunche díky transakci nezískává celou entitu portugalského konkurenta, ale v podstatě vše, co je pod ní – zaměstnance, databázi majitelů bytů a podobně. „Jsem rád, že můžeme nabídnout široký výběr bydlení všem, kteří chtějí pracovat dočasně na dálku a užít si portugalské kreativní prostředí i tamní podporu startupů,“ pokračuje Dufek.

radim-rezek-flatio

Foto: Flatio

Radim Rezek, spoluzakladatel a šéf startupu Flatio

Výše transakce je stanovena v řádu milionů eur. Samotná akvizice bude v příštích několika letech zaplacena na základě výkonnostních plateb s očekávanou akviziční hodnotou čtyři miliony eur (přibližně 108 milionů korun). Právě taková má být současná valuace společnosti, přičemž celá částka bude vyplacena, pokud bude dosaženo stanovených výkonnostních cílů.

NomadX poslední tři roky vedl jeho spoluzakladatel David Williams, který bude ve Flatiu působit jako poradce a ambasador pro Portugalsko. Samotná služba původně vznikla jako projekt dvou lidí, kteří se rozhodli vybudovat ubytovací platformu pro digitální nomády, tedy lidi často měnící své působiště, většinou ale jen na pár měsíců.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„S NomadX se perfektně potkáváme v nabídce střednědobých pronájmů, které jsou jádrem našeho podnikání ve Flatiu,“ věří spoluzakladatel a šéf Radim Rezek. Česká firma touto akvizicí zároveň započala naplňování nové strategie, jež je odpovědí na krizi spojenou s koronavirovou pandemií.

Kvůli šířícímu se onemocnění COVID-19 totiž Flatio, do kterého v průběhu let investovaly investiční skupiny Enern a Incomming Ventures, přišlo na vratkách o přibližně 1,5měsíčního cash flow. Podle svého vyjádření je však aktuálně v černých číslech a za prvních devět měsíců letošního roku přijalo rezervace ve výši deseti milionů eur (přes 270 milionů korun).

foto-po-podpisu_z-leva-pravnik-pedro-sousa-goncalves-spoluzakladatelka-nomadx-jennifer-obrien-spoluzakladatel-nomadx-david-williams-spoluzakladatel-a-ceo-flatio-radim-rezek

Foto: Flatio

Právník Pedro Sousa Gonçalves, spoluzakladatelé NomadX Jennifer O’Brien a David Williams a spoluzakladatelé Flatio Radim Rezek a Ondřej Dufek

„Pokud srovnáme prvních devět měsíců roku 2020 s lednem až zářím 2019, tak navzdory covidovým omezením jsme v počtu rezervací meziročně rostli o 18 procent a v počtu nově aktivovaných majitelů s aktivním inzerátem o 30 procent. Vzhledem k odpovědnému přístupu ke klientům máme meziroční pokles tržeb o 7 procent,“ doplňuje Dufek.

Z pohledu nejsilnější klientské základny má Flatio vybudovanou pozici v domovské Praze, v posledních měsících k tomu zaznamenává výrazný nárůst uživatelů také v maďarské Budapešti a právě i v portugalském Lisabonu. Kromě toho působí například ve Vídni, Bratislavě, Varšavě či Berlíně.

bolt-praha

Přečtěte si takéDo ulic Prahy vyjedou stovky nových elektrokol. Bolt a Lime jich postupně nasadí necelou tisícovkuDo ulic Prahy vyjedou stovky nových elektrokol. Bolt a Lime jich postupně nasadí necelou tisícovku

„Nejzajímavější růst je z pohledu tržeb v Budapešti (+ 103 %) a ve Varšavě (+ 135 %). Prahu se nám podařilo udržet na v podstatě stejném výkonu jako v minulém roce (– 6 %). Aktuálně máme aktivní nabídky v 17 zemích světa a v 60 městech,“ upřesňuje bilanci Dufek.

Výčtem těchto zemí však platforma nekončí – vzhledem k přechodu na portugalský trh má v plánu využít jazykové výhody a v dlouhodobém horizontu pokračovat v expanzi také do dalších, portugalsky mluvících zemí v Jižní Americe, tedy do Brazílie.