Petr Kováčik: Jak stavět tým od nuly aneb dilema mezi startupovými nadšenci a áčkovými profíky
Zakladatel Skrz.cz Petr Kováčik
Ke konci loňského roku opustil Petr Kováčik po osmi letech pozici CEO v největším vyhledávači slev v Česku Skrz.cz, který byl v roce 2017 společně s portálem Slevomat součástí miliardové akvizice britské společnosti Secret Escapes. Nyní se Petr Kováčik věnuje vývoji nového startupu na výuku jazyků Blabu a v novém blogpostu popisuje, jakým způsobem si vybírá lidi do týmu a jakou zvolil úvodní strategii.
Než jsem založil Blabu, tak jsem hodně přemýšlel o tom, jak přistoupím k nové firmě, jak ji nastavím od začátku. Některé věci se během života firmy už jen těžko mění. Jestli začít jako jediný founder, nebo si do začátku najít co-foundery, mezi které se rozloží všechny starosti. Jestli firmu financovat kompletně ze svých peněz, nebo hledat investici. A taky nejdůležitější otázka byla, jaké typy lidí a jak zkušené kolegy budu hledat do týmu. Půjdu tradiční cestou, že spíš najímám kamarády a nadšence, nebo rovnou odborníky s konkrétním track recordem, kteří ale můžou mít jen naleštěné jméno a skutek utek’?
Startup plný nadšenců
Velmi často na začátku startupu chybí zakladatelům peníze, a tak přistupují k tomu, že do firmy zainteresují své přátele, rodinu nebo nadšence, často čerstvé prvozaměstnance po škole bez mnoha zkušeností. Najímají lidi, kteří doteď dělali například obecnou kancelářskou práci a teď si věří, že rozjedou mezinárodní marketing globální firmy. Je to levnější a často v takovém týmu může být i mnohem silnější týmový duch, budete přespávat v kanceláři, nebudete mít osobní životy a celkové nadšení z vás bude jen sršet.
Na opravdové profíky si takové startupy většinou nesáhnou. Můžou nabízet stock options, ale profík, kterému někdo jiný mává stotisícovým platem kolem nosu, nebude rok pracovat za nulu a plně se věnovat jen této jediné věci – má už své závazky a životní standard.
Tým nadšenců bez předchozích zkušeností může udělat spoustu chyb na začátku startupu, které ve výsledku požírají spoustu času, ať už vymýšlením kola nebo opakovaném předěláváním toho samého. Během toho ztraceného času dojdou životní úspory, nebo si prostě všichni uvědomí, že rok za nulu nejde fungovat, a týmový duch se pomalu rozpadne s tím, jak si všichni začnou hledat bokovky, které jim zaplatí nájem.
Zkušený tým
Alternativní přístup je vybudovat tým, který od začátku postavený na profících. A nejen profících, ale „áčkových“ lidech. Platí pravidlo, že áčkoví lidé budou hledat do týmu zase áčkové lidi, béčkoví už hledají céčkové. Zaměřit se tedy na lidi, kteří mají reálné zkušenosti a úspěchy ve svých oborech, na kterých budou stavět.
Už pak nestavíte první databázi, neučíte se teprve teď pravidla zaměstnávání lidí, nepíšete první všeobecné podmínky, máte kontakty v bance, která vám zařídí lepší podmínky, máte best practices ze svých oborů nebo jiných firem, máte zkušenosti s hiringem lidí a samozřejmě máte renomé, a tak je spousta věcí pro vás mnohem jednodušší.
Na druhou stranu profíci ve svých oborech si řeknou o dost vysoké peníze, a tak nemůžete startup stavět za nulu. To by se mělo ale vrátit na rychlosti exekuce a díky tomu co nejrychlejšímu proof of concept v praxi.
Obzvlášť na klíčových pozicích hledejte lidi, kteří jsou kvůli tomuto jobu ochotní udělat velký ústupek. Cílem není je stlačit peněžně a vydělat na tom – nebudou pracovat za nulu, ale můžete se dohodnout, že prvních pár měsíců budou mít menší plat. Klíčové je vidět jejich ochotu jít do startupu, protože věří jeho myšlence a ukázat tím, že když přijdou těžší období, jsou ochotni částečně upozadit své já. Takové lidi přesně chcete. Oni sami se nebudou s menším platem cítit komfortně a budou chtít firmu tlačit dopředu co nejdřív vůči dohodnutým podmínkám, kde se už jejich platové ohodnocení srovná s trhem.
Jakou jsme zvolili cestu v Blabu?
Velmi často dostávám otázku, jestli na hiring nejdeme moc rychle, že bychom měli postupně budovat funkcionalitu, testovat pomalu reklamy, povídat si s uživateli. Teprve když budou kladné výsledky, tak začít budovat pořádný tým. Věděl jsem, že tentokrát chci založit firmu s více co-foundery a rozdělit si tak role a zodpovědnosti hned od začátku. Abych se jako CEO mohl soustředit na strategické uvažování, měl jsem dostatek času na hiring klíčových lidí a také, abych měl do budoucna prostor na raisování investic od investorů.
K tomu nabíráme plnohodnotný tým jak na straně vývoje, produktu a marketingu, tak budeme nabírat i na straně podpůrných týmů jako customer care nebo key account managers. Aktuálně je nás devět, v květnu přijdou další kolegové. Už teď se nevejdeme do kanceláří v Glami a připravujeme nové místo. Do léta by nás tak mohlo být klidně patnáct, a to po šesti měsících projektu. Čas je podle mě u startupu ta nejdůležitější komodita, kterou nechcete mrhat. Za pár měsíců si dáme retrospektivu a řekneme si, jestli jsme na to šli dobře.