PewDiePie ztratil titul nejodebíranějšího kanálu na YouTube. Indického giganta nemohl porazit

Jiří SvobodaJiří Svoboda

PewDiePie2
0Zobrazit komentáře

Jedna z nejprobíranějších kauz internetu v poslední době by již měla být u konce, ale není. Švédský youtuber Felix Kjellberg totiž ztratil po několikaměsíčním souboji titul nejodebíranějšího kanálu na YouTube, když ho ve čtvrtek předběhla indická produkční společnost T-Series. Po zhruba dvanácti hodinách se však prvenství opět dostalo do rukou Švéda, a tak konfrontace, která je mnohdy vnímána jako boj mezi osobní a korporátní stránkou YouTube, stále pokračuje. Ve finále však nejde ani tak o výsledné číslo jako spíš důsledky, které sahají mnohem dále než jen na dva kanály na YouTube.

Po několika měsících, kdy světová komunita na YouTube žila heslem „subscribe to PewDiePie“ (odebírejte PewDiePie), T-Series Kjellberga vůbec poprvé předběhlo už před měsícem, 24. února. Vedení si však udržela na osm minut a svět tento milník sotva zaznamenal. Stejně jako v následujících dnech byl obrat způsoben náhlým auditem YouTube, který automaticky maže tisíce neaktivních odběratelů.

Křivka v rozdílu sledujících mezi oběma kanály vykazuje jasný trend – jakmile se přiblíží k nule, fanoušci PewDiePie opět rozdíl zvýší. To se mnohdy opakovalo i jednou za 24 hodin, občas však vyrovnání nestačilo a T-Series švédského youtubera přeskočila na pár momentů.

Výraznější posun se udál až tento čtvrtek, kdy T-Series upevnilo vedení na 11,5 hodiny s náskokem v řádech desítek tisíc odběratelů. Právě tento moment byl mnohými médii označován jako definitivní porážka pro PewDiePie, nicméně počet odběratelů se neustále mění a i v čase psaní tohoto článku se oba aktéři neustále předbíhali. Jak se souboj nadále vyvíjí, můžete sledovat v reálném čase na přiloženém videu.

Hon za 100 miliony

Ačkoliv vítěz tedy není a nejspíš ani nebude jistý, jisté je, že oba kanály na v podstatě fabrikované kauze zásadně vydělaly, alespoň co se čísel týče. Jak uvádí statistiky serveru Social Blade, ještě před rokem měl PewDiePie 61 milionů odběratelů a T-Series necelých 40 milionů. Dnes jsou oba na více než 90 milionech a v polovině května se očekává, že překročí hranici sto milionů odběratelů. Zejména švédskému youtuberovi se výrazně zvýšilo tempo, jakým mu roste počet odběratelů, reálná zhlédnutí však prakticky zůstala nezměněna.

Právě stomilionový milník je dle mnohých tím pravým cílem, o který ve finále jde. Jak uvádí ve svém videu youtuber Andrei Terbea, na dlouhou dobu totiž půjde o poslední významný milník, kterého youtuber může dosáhnout – doposud ostatně YouTube dával ceny v podobě kovových plaket za 100 tisíc, 1 milion a deset milionů odběratelů. „Není to jen o o sporu mezi korporací a YouTubem, ale také jde o stanovisko pro YouTube, že nemůže diktovat, za kým platforma stojí,“ říká Andrei Terbea.

https://twitter.com/pewdiepie/status/1108755297047375873

Terbea tak odkazuje na paradox, který je s tímto závodem neodmyslitelně spjatý – a to sice, že ačkoliv PewDiePie je nejodebíranějším uživatelem, pro YouTube samotný je tak trochu nežádoucí osoba v důsledku kontroverzí, které za sebou má. Ty mohou platformu poškodit a odradit tak zadavatele reklam, bez kterých YouTube nepřežije. Konkrétně byl PewDiePie v minulosti označován za antisemitu, známý je také pro svůj černý a nekorektní humor, který se jednoduše YouTubu příliš nehodí.

Masivní nástup Indie na pozici internetové velmoci

Razantní nástup T-Series do řad největších značek světového YouTube pochopitelně vzbudil pochybnosti o tom, zda svůj růst tento koncern vybudoval zcela čistě. Začala se tak objevovat četná podezření z toho, že používá takzvané sub bots, neboli boty, kteří uměle zvyšují počet odběratelů. Faktem však je, že neexistuje žádný přímý důkaz, který by toto podezření potvrdil, protože neaktivní a spamové účty jsou problémem YouTube jako celku. Ve skutečnosti je to přesně naopak – ten, jehož křivka vykazuje anomálii, je právě PewDiePie:

pewdiepe

Že T-Series rapidně roste, je totiž s velkou pravděpodobností důsledkem prostých demografických jevů. Je třeba si uvědomit, že se firma soustředí na Indii, druhou největší zemi světa s více než 1,36 miliardy obyvatel, která brzy v tomto čísle přeskočí i Čínu. Její ekonomika každoročně roste o 5 až 10 procent v HDP. Jedná se tak aktuálně o šestou největší ekonomiku světa, což se projevuje i ve věcech, jako jsou prudce padající ceny internetu, mobilních dat a masivní penetrace chytrých telefonů.

jan-moudrik-alza-small2

Přečtěte si takéJan Moudřík: Alza je v Česku hybnou silou elektromobility. Prodali jsme už přes sto elektrických vozů a motorekJan Moudřík: Alza je v Česku hybnou silou elektromobility. Prodali jsme už přes sto elektrických vozů a motorek

Internet v Indii podle Světové banky aktuálně používá téměř 30 % populace, ještě v roce 2010 to bylo 7,5 %. Jak píše server The Economic Times, toto vše pomohlo T-Series, která si v indickém Bolywoodu vypracovala za téměř čtyřicet let existence pozici love brandu.

Neobjevená strana Youtube

Není to však jen T-Series, na kterém lze přímo na YouTube masivně vzrůstající trend vidět. V celé zemi je podle Social Blade aktuálně 35 kanálů s více než 10 miliony odběrateli, všech prvních deset příček však obsazují korporátní účty s více než 20 miliony odběratelů. Pro diváka ze západních zemí je indická scéna zcela neobjevená, například za největšího individuálního youtubera je zde považován Amit Bhadana se čtrnácti miliony odběratelů.

Ačkoliv se tak kauza PewDiePie vs. T-Series zdá být na první pohled marginální, neznamená nic jiného, než že na internetu je třeba s Indií do budoucna počítat jako s globálním hráčem. Čísla jsou jednoduše neúprosná a YouTube tak možná již brzy nebude prostředním, kde jednoznačně dominuje angličtina.