PewDiePie ztratil titul nejodebíranějšího kanálu na YouTube. Indického giganta nemohl porazit

Jiří SvobodaJiří Svoboda

PewDiePie2
0Zobrazit komentáře

Jedna z nejprobíranějších kauz internetu v poslední době by již měla být u konce, ale není. Švédský youtuber Felix Kjellberg totiž ztratil po několikaměsíčním souboji titul nejodebíranějšího kanálu na YouTube, když ho ve čtvrtek předběhla indická produkční společnost T-Series. Po zhruba dvanácti hodinách se však prvenství opět dostalo do rukou Švéda, a tak konfrontace, která je mnohdy vnímána jako boj mezi osobní a korporátní stránkou YouTube, stále pokračuje. Ve finále však nejde ani tak o výsledné číslo jako spíš důsledky, které sahají mnohem dále než jen na dva kanály na YouTube.

Po několika měsících, kdy světová komunita na YouTube žila heslem „subscribe to PewDiePie“ (odebírejte PewDiePie), T-Series Kjellberga vůbec poprvé předběhlo už před měsícem, 24. února. Vedení si však udržela na osm minut a svět tento milník sotva zaznamenal. Stejně jako v následujících dnech byl obrat způsoben náhlým auditem YouTube, který automaticky maže tisíce neaktivních odběratelů.

Křivka v rozdílu sledujících mezi oběma kanály vykazuje jasný trend – jakmile se přiblíží k nule, fanoušci PewDiePie opět rozdíl zvýší. To se mnohdy opakovalo i jednou za 24 hodin, občas však vyrovnání nestačilo a T-Series švédského youtubera přeskočila na pár momentů.

Výraznější posun se udál až tento čtvrtek, kdy T-Series upevnilo vedení na 11,5 hodiny s náskokem v řádech desítek tisíc odběratelů. Právě tento moment byl mnohými médii označován jako definitivní porážka pro PewDiePie, nicméně počet odběratelů se neustále mění a i v čase psaní tohoto článku se oba aktéři neustále předbíhali. Jak se souboj nadále vyvíjí, můžete sledovat v reálném čase na přiloženém videu.

Hon za 100 miliony

Ačkoliv vítěz tedy není a nejspíš ani nebude jistý, jisté je, že oba kanály na v podstatě fabrikované kauze zásadně vydělaly, alespoň co se čísel týče. Jak uvádí statistiky serveru Social Blade, ještě před rokem měl PewDiePie 61 milionů odběratelů a T-Series necelých 40 milionů. Dnes jsou oba na více než 90 milionech a v polovině května se očekává, že překročí hranici sto milionů odběratelů. Zejména švédskému youtuberovi se výrazně zvýšilo tempo, jakým mu roste počet odběratelů, reálná zhlédnutí však prakticky zůstala nezměněna.

Právě stomilionový milník je dle mnohých tím pravým cílem, o který ve finále jde. Jak uvádí ve svém videu youtuber Andrei Terbea, na dlouhou dobu totiž půjde o poslední významný milník, kterého youtuber může dosáhnout – doposud ostatně YouTube dával ceny v podobě kovových plaket za 100 tisíc, 1 milion a deset milionů odběratelů. „Není to jen o o sporu mezi korporací a YouTubem, ale také jde o stanovisko pro YouTube, že nemůže diktovat, za kým platforma stojí,“ říká Andrei Terbea.

https://twitter.com/pewdiepie/status/1108755297047375873

Terbea tak odkazuje na paradox, který je s tímto závodem neodmyslitelně spjatý – a to sice, že ačkoliv PewDiePie je nejodebíranějším uživatelem, pro YouTube samotný je tak trochu nežádoucí osoba v důsledku kontroverzí, které za sebou má. Ty mohou platformu poškodit a odradit tak zadavatele reklam, bez kterých YouTube nepřežije. Konkrétně byl PewDiePie v minulosti označován za antisemitu, známý je také pro svůj černý a nekorektní humor, který se jednoduše YouTubu příliš nehodí.

Masivní nástup Indie na pozici internetové velmoci

Razantní nástup T-Series do řad největších značek světového YouTube pochopitelně vzbudil pochybnosti o tom, zda svůj růst tento koncern vybudoval zcela čistě. Začala se tak objevovat četná podezření z toho, že používá takzvané sub bots, neboli boty, kteří uměle zvyšují počet odběratelů. Faktem však je, že neexistuje žádný přímý důkaz, který by toto podezření potvrdil, protože neaktivní a spamové účty jsou problémem YouTube jako celku. Ve skutečnosti je to přesně naopak – ten, jehož křivka vykazuje anomálii, je právě PewDiePie:

pewdiepe

Že T-Series rapidně roste, je totiž s velkou pravděpodobností důsledkem prostých demografických jevů. Je třeba si uvědomit, že se firma soustředí na Indii, druhou největší zemi světa s více než 1,36 miliardy obyvatel, která brzy v tomto čísle přeskočí i Čínu. Její ekonomika každoročně roste o 5 až 10 procent v HDP. Jedná se tak aktuálně o šestou největší ekonomiku světa, což se projevuje i ve věcech, jako jsou prudce padající ceny internetu, mobilních dat a masivní penetrace chytrých telefonů.

jan-moudrik-alza-small2

Přečtěte si takéJan Moudřík: Alza je v Česku hybnou silou elektromobility. Prodali jsme už přes sto elektrických vozů a motorekJan Moudřík: Alza je v Česku hybnou silou elektromobility. Prodali jsme už přes sto elektrických vozů a motorek

Internet v Indii podle Světové banky aktuálně používá téměř 30 % populace, ještě v roce 2010 to bylo 7,5 %. Jak píše server The Economic Times, toto vše pomohlo T-Series, která si v indickém Bolywoodu vypracovala za téměř čtyřicet let existence pozici love brandu.

Neobjevená strana Youtube

Není to však jen T-Series, na kterém lze přímo na YouTube masivně vzrůstající trend vidět. V celé zemi je podle Social Blade aktuálně 35 kanálů s více než 10 miliony odběrateli, všech prvních deset příček však obsazují korporátní účty s více než 20 miliony odběratelů. Pro diváka ze západních zemí je indická scéna zcela neobjevená, například za největšího individuálního youtubera je zde považován Amit Bhadana se čtrnácti miliony odběratelů.

Ačkoliv se tak kauza PewDiePie vs. T-Series zdá být na první pohled marginální, neznamená nic jiného, než že na internetu je třeba s Indií do budoucna počítat jako s globálním hráčem. Čísla jsou jednoduše neúprosná a YouTube tak možná již brzy nebude prostředním, kde jednoznačně dominuje angličtina.

Datový inženýr vytvořil program, který za něj na Instagramu propaguje restaurace. Jídlo v nich má zdarma

Nela VítováNela Vítová

eat
0Zobrazit komentáře

Influencer marketing je v mnoha ohledech temnou záležitostí, ve které se točí neuvěřitelné množství peněz. Tento trend však v posledních letech hýbe světem a firmy dělají vše pro to, aby pro sebe získaly ty správné online celebrity, které pak reprezentují jejich image a propagují nabízené zboží a služby. Spousta influencerů si tak vydělává velké sumy a firmy za to na oplátku mají spolehlivou reklamu.

Nejde ale o profesi, která se obejde zcela bez práce. Naopak, vyžaduje spoustu času stráveného nad pořizováním fotek, jejich úpravou a posílání na sociální sítě. Datový inženýr Chris Buetti se však rozhodl využít pouze kladné stránky tohoto trendu a přišel s nápadem na algoritmus, který kompletně zajišťuje správu jeho instagramového profilu. S nulovou námahou si dnes užívá večeře v luxusním newyorských restauracích zdarma, zatímco program rozesílá dalším podnikům nabídku na propagaci.

Influencing bez práce

Pokud člověk žijící v New Yorku preferuje místo vaření doma spíš návštěvy restaurací, je si vědom toho, že život se mu velmi prodraží. Chris Buetti je právě jedním z nich, ale z vysokých cen podniků začal být jednoho dne už otrávený. Když začal hledat řešení, jak nákladný životní styl obejít, napadlo ho stát se instagramovým influencerem a jídlo tak dostávat zdarma. Uvědomoval si ale, že taková profese si žádá velké úsilí a spoustu času stráveného na tvorbě obsahu a spravování celého kanálu. Navíc si byl vědom toho, že neumí pěkné fotky pořizovat ani je upravovat do podoby, která by na Instagramu ostatní uživatele zaujala.

buetti2

Rozhodl se proto využít svého stávajícího povolání. Jakožto vývojář schopný programovat se pustil do tvorby systému, který bude automaticky spravovat jeho profil a zároveň díky němu obejde veškerou práci běžnou pro ostatní influencery. Buetti popsal celý proces na blogu Medium, kde vysvětluje, že v první fázi program na Instagramu automaticky začal sledovat 25 tisíc různých profilů, a potom je opět sledovat přestal. Přitom doufal, že oni mu sledování oplatí, a tím získá fanoušky.

Důležité ale bylo mít také obsah, který se ostatním uživatelům bude zamlouvat. Program tedy nastavil tak, aby sdílel kvalitní fotografie z různých míst v New Yorku od ostatních uživatelů a přitom zajistil označení autora, vlastní popis i vygenerované hashtagy. Tak vznikl instagramový profil @beautiful.newyorkcity, jehož správu má pod 100% dohledem robot, který však operuje úplně stejně jako člověk.

instagram-checkout4

Přečtěte si takéPo Facebooku vstupuje do nákupů ve velkém také Instagram. Kupovat zboží půjde přímo v aplikaciPo Facebooku vstupuje do nákupů ve velkém také Instagram. Kupovat zboží půjde přímo v aplikaci

Buetti je na svůj nápad velmi pyšný a tvrdí, že je to nejlepší řešení v případě, že nechcete do této profese investovat tolik času a úsilí. Aby dosáhl svého původního záměru, program pravidelně rozesílá zprávy instagramovým profilům newyorských restaurací a nabízí jim spolupráci ve formě sdílení jejich podniku za jídlo zdarma. Kromě toho robot zajišťuje pravidelné lajkování fotek ostatních uživatelů, komentuje jejich fotky, třídí podvodné profily a kontroluje schránku se zprávami.

Vlastní sociální agentura

Vytvořením automatizovaného instagramového profilu ale Buetti nekončí. Rozhodl se ze svého nápadu udělat opravdový byznys, a proto je spoluzakladatelem společnosti Social Rise Consulting, která svým klientům nabízí velmi podobné služby. Firmy s instagramovým profilem, které chtějí zvýšit počet svých sledujících, si za stejný program mohou zaplatit a získat nové fanoušky. Podle oficiálních webových stránek má firma již 42 klientů, kterým získala na více než 220 tisíc nových sledujících.

Buetti

Nový trend ve fungování influencerů

Screenshot

Přečtěte si takéPřed 20 lety vyšel Batman začíná. Ukázal, že komiks lze brát vážněPřed dvaceti lety vtrhl do kin Batman začíná a ukázal, že superhrdinské filmy můžeme brát vážně

Moderní influencer marketing, zdá se, už tak moderní není. Ačkoliv dnes existují profily s falešnými sledujícími a možnost jejich nakoupení, existence zcela automatizovaného profilu je zase něco úplně nového. A vypadá to, že automatizace se doopravdy vyplácí. Jak Buetti sdělil magazínu BuzzFeed, jeho profil mu zajistil více než 10 jídel v luxusních newyorských restauracích se slevou či zcela zdarma. Je možné, že před sebou nyní vidíme budoucí fungování celého konceptu moderního marketingu. Protože jak tvůrce sám tvrdí, není nutné, aby tuto profesi vykonával člověk.

Vyvstává však otázka, zda je vůbec etické, aby dostával člověk jídlo zdarma za nulovou námahu a pouhé sdílení cizích fotografií na svém profilu. Podle zpětných reakcí se ale zdá, že podniky s tím nemají jediný problém. Samy totiž tvrdí, že jejich restauraci navštívili noví zákazníci právě díky Buettiho profilu. Na druhé straně ale stojí ostatní influenceři, kteří bezpochyby spokojení nejsou.