Pilulka.cz Petra a Martina Kasy by se měla v průběhu roku stát největším prodejcem léků na internetu
Martin a Petr Kasa založili v roce 1999 internetový obchod Kasa.cz, který se jim podařilo úspěšně odprodat. Nyní je to jen něco málo přes 2 roky od doby, kdy se pustili spolu s několika partnery do nového projektu Pilulka.cz a na to navazujících divizí. Pilulka je novou internetovou lékarnou, které se daří z pohledu tržeb růst ve stovkách procent ročně.
Nedávno Pilulka získala od All-Star Holding desítky milionů korun za 16,7% podíl. Tento rok by se chtěla divize lékárenského e-shopu dostat až na první pozici mezi internetovými lékárnami z pohledu měsíčních obratů a roční obrat zakotvit na 200 milionech korun. Od října 2013 do 2014 vyrostla Pilulka o 687% a držela týdně v průměru 20% růst.
Martin Kasa odpověděl na několik otázek, které trochu přibliží aktuální situaci, ve které se Pilulka nachází a kam tento rok bude směřovat.
1) Na začátku tohoto roku jste nám psal, že připadá v úvahu jen trojciferný růst. Směřujete k němu?
Ano směřujeme. Již nyní se nám ukazuje, že náš velmi ambiciózní plán jsme schopni plnit. Co nás těší ještě více, že rosteme na trhu internetových lékáren nejrychleji ze všech hráčů. V současné době jsme již těsná dvojka a odhadujeme, že v říjnu nebo listopadu budeme největší e-lékárna v ČR. Tj. internetová lékárna s největším měsíčním obratem. Samozřejmě do těchto čísel nazahrnuji druhou divizi firmy, kamenné lékárny.
2) Za rok se v ČR prodá přibližně za 1 miliardu korun volně dostupných léků na internetu, jaký je aktuálně podíl Pilulky?
My dnes odhaduji děláme tak 10% online trhu. Ambice jsou dostat se k přibližně 20%, což už je velmi obtížný market share. Většinu položek nedělají léčiva, ale potravinové doplňky apod.
3) Kam se v první polovině tohoto roku dostal obrat a jaký je růst oproti první polovině 2014?
Opět budu hovořit pouze za internetová čísla. Za první pololetí jsme výrazně překonali tržby celého loňského roku, které byly 60 milionů korun. Druhé pololetí je vždy navíc výrazně silnější a z loňského roku máme zkušenost, že téměř 2x silnější než první půlrok.
4) Můžete přiblížit čistý zisk, který z výše obratu plyne?
Zisk internetové divize není v současné době důležitý pro akcionáře, ani pro spolupracující banky. V přištím roce již chceme generovat drobný zisk kvůli kovenantům pro banky, nicméně nyní jsme v lehké ztrátě. Ve vztahu k obratu měsíčně osciluje mezi 0-3%. Přehoupnout se do zisku je otázka snížení prorůstových investic. Nicméně žádného našeho akcionáře nezajímá vydělat “drobné” a utlumit růst.
5) Kolik jste za půl roku prodali kusů zboží a kolika zákazníkům?
Každým dnem prodáme miliontou krabičku zboží, pokud se tak již nestalo dnes. Vím, že k našim narozeninám (v červenci) chybělo asi 60 tisíc krabiček. Zákazníků máme za dva roky přes 150 tisíc. Co nás těší a na čem rozhodně nešetříme, je zákaznická podpora. Například potvrzená i vysokými známkami Ověřeno zákazníky.
Více jak polovina denních objednávek je již od zákazníků, kteří u nás nenakupují poprvé. Nejsou výjimkou ani zákazníci s deseti a více objednávkami. To je pro budování hodnot strašně důležité.
6) Otevřeli jste první lékárnu v Praze, co si od ní slibujete a kolik jich plánujete na tento rok otevřít v celé republice?
Otevřeli jsme jich od března již více než 10 po celé ČR a do konce práznin jich bude 15. Do konce roku bychom se chtěli dostat na číslo 25 a v následujícím roce jej zdvojnásobit. V Praze jsme koupili první lékárnu nyní v srpnu. Nicméně to bylo pouze otázkou času, jelikož se koukáme po celé ČR. Od koupě si slibujeme vybudování TOP3 lékárenského řetězce v ČR. Počítáme, že zde v budoucnu svedeme konkurenční boj s Dr. Max lékárnami a Benu.
7) V dubnu jste uzavřeli investici s partnerem All-Star Holding, na co se použily prostředky a jaká je role investora? Spíše aktivní nebo pasivní?
Investiční prostředky se používají zejména na kamennou část našeho řetězce. Investor je pasivní a ani jsme nějakou aktivitu mimo kontaktů a poradenství při dalším financování nečekali. Všechna aktivita je na nás a nijak se odpovědnosti nezříkáme. Většina naší práce navíc není příliš vidět.
Jelikož velké množství energie dáváme nejdůležitější části našeho řetezce – internímu informačnímu systému. To odděluje efektivní řetězec od shluku několika lékáren a to co již běží v Pilulce nebo je v přípravě má z části pouze 1 konkurenční řetězec. Zbytek trhu nic.
8) V jakém horizontu se budeme dívat na další investici?
Máme s investory kolem Wood & Company dohodu, že když vše půjde jak má, začneme se dívat po druhém kole investice nejdříve na konci příštího roku. Nicméně to je ještě dlouhá doba. Pokud se však ukážou reálná očekávání z první vlny, mohlo by se v druhé vlně jednat o řádově vyšší insvestici a to by bylo již velmi zajímavé.