Plzeňský Prazdroj se definitivně rozloučil s plastovými lahvemi. Přestal do nich stáčet poslední značky Kozel a Primus
Plastové dvoulitrovky plné velkopopovického moku si už brzy nekoupíte. Plzeňský Prazdroj totiž skončil se stáčením piva do plastů také u dvou svých zbývajících značek, Velkopopovického Kozla a Primusu. Pivovar už jen doprodává připravené zásoby a z více než sedmdesáti procent teď plní veškeré své pivo do vratných, znovupoužitelných obalů, tedy sudů a skleněných lahví. Ročně tak ušetří přes 1 300 tun plastu.
Pod Prazdroj patří mimo jiné i značky Pilsner Urquell, Birell, Radegast nebo Gambrinus. Plasty opustil postupně u všech z nich, například na Gambrinus přišla řada v roce 2019. Už tehdy skupina hlásila, že se jednoduše rozhodla vydat cestou zdravého rozumu.
„Rozhodnutí skončit s PET lahvemi souvisí s dlouhodobou snahou minimalizovat dopad našeho podnikání na životní prostředí. Naším cílem je maximální cirkularita obalů, to znamená využívat je opakovaně, nebo je vyrobit z použitého obalu, tedy z recyklátu,“ říká ředitelka firemních vztahů a komunikace Plzeňského Prazdroje Pavlína Kalousová.
Nejedná se však o čistě ekologickou iniciativu, protože Prazdroj zjistil, že varianty bez plastů preferují i spotřebitelé. Zhruba dvě třetiny zákazníků, kteří dříve sáhli po PET lahvích, přešli ke skleněným vratným lahvím, třetina lidí pak nakupuje plechovky.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsTaké u nich usiluje pivovar o co největší snížení ekologické stopy, proto se stal členem Iniciativy pro zálohování. „Obrovskou výhodou hliníku je skutečnost, že jej lze recyklovat v podstatě donekonečna, přičemž kvalita materiálu zůstává stejná. V případě zavedení zálohového systému tak prakticky ze starých plechovek bude možné téměř beze zbytku vyrábět nové plechovky,“ uvádí Pavlína Kalousová.
Konec stáčení piva do PET lahví není jediným krokem, kterým Prazdroj snižuje spotřebu plastů, i když v ostatních případech jde o relativní drobnosti. Kupříkladu pro plastové fólie, které drží pohromadě větší množství plechovek, používá výhradně recyklovaný plast, čímž ročně nevyprodukuje téměř 600 tun nového plastu. K tomu lze přičíst i loni představenou novou láhev Pilsner Urquellu, ze které pivovar odstranil plastovou nálepku. To přináší úsporu dalších 58 tun plastů za rok.
Omezit plasty se snaží i další velcí hráči v potravinářství. V srpnu oznámily shodně své iniciativy Mattoni a Kofola. Obě skupiny zákazníkům chtějí nabídnout možnost koupit sycené nápoje i perlivou a neperlivou minerální vodu ve vratných litrových lahvích. Součástí jsou i vratné modulární přepravky – systém se tak přibližuje právě klasickým lahvím na pivo. Zcela opustit PET lahve se ovšem zatím nechystají.
„Ctíme metodu RRR, čili Reduce, Reuse, Recycle (Omez, Znovupoužij, Zrecykluj), která tvoří základní princip při ekologickém nakládání s odpady. Poté, co jsme uvedli na trh lahve ze 100% recyklovaného plastu (rPET), jsme se nyní rozhodli přijít s konceptem snadno vratných lahví na nealko,“ vysvětlil tehdy Jannis Samaras, generální ředitel skupiny Kofola.
Současná legislativa Prazdroj k opuštění plastů nijak netlačila, ovšem dle jeho vlastních statistik je tržní sentiment rychlejší než zákonodárci. Evropská unie už v roce 2019 prostřednictvím nařízení omezila prodej některých plastových produktů na jedno použití, jako například jednorázových kelímků, příborů či tašek.