Plzeňský Prazdroj se definitivně rozloučil s plastovými lahvemi. Přestal do nich stáčet poslední značky Kozel a Primus
Plastové dvoulitrovky plné velkopopovického moku si už brzy nekoupíte. Plzeňský Prazdroj totiž skončil se stáčením piva do plastů také u dvou svých zbývajících značek, Velkopopovického Kozla a Primusu. Pivovar už jen doprodává připravené zásoby a z více než sedmdesáti procent teď plní veškeré své pivo do vratných, znovupoužitelných obalů, tedy sudů a skleněných lahví. Ročně tak ušetří přes 1 300 tun plastu.
Pod Prazdroj patří mimo jiné i značky Pilsner Urquell, Birell, Radegast nebo Gambrinus. Plasty opustil postupně u všech z nich, například na Gambrinus přišla řada v roce 2019. Už tehdy skupina hlásila, že se jednoduše rozhodla vydat cestou zdravého rozumu.
„Rozhodnutí skončit s PET lahvemi souvisí s dlouhodobou snahou minimalizovat dopad našeho podnikání na životní prostředí. Naším cílem je maximální cirkularita obalů, to znamená využívat je opakovaně, nebo je vyrobit z použitého obalu, tedy z recyklátu,“ říká ředitelka firemních vztahů a komunikace Plzeňského Prazdroje Pavlína Kalousová.
Nejedná se však o čistě ekologickou iniciativu, protože Prazdroj zjistil, že varianty bez plastů preferují i spotřebitelé. Zhruba dvě třetiny zákazníků, kteří dříve sáhli po PET lahvích, přešli ke skleněným vratným lahvím, třetina lidí pak nakupuje plechovky.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs-
Také u nich usiluje pivovar o co největší snížení ekologické stopy, proto se stal členem Iniciativy pro zálohování. „Obrovskou výhodou hliníku je skutečnost, že jej lze recyklovat v podstatě donekonečna, přičemž kvalita materiálu zůstává stejná. V případě zavedení zálohového systému tak prakticky ze starých plechovek bude možné téměř beze zbytku vyrábět nové plechovky,“ uvádí Pavlína Kalousová.
Konec stáčení piva do PET lahví není jediným krokem, kterým Prazdroj snižuje spotřebu plastů, i když v ostatních případech jde o relativní drobnosti. Kupříkladu pro plastové fólie, které drží pohromadě větší množství plechovek, používá výhradně recyklovaný plast, čímž ročně nevyprodukuje téměř 600 tun nového plastu. K tomu lze přičíst i loni představenou novou láhev Pilsner Urquellu, ze které pivovar odstranil plastovou nálepku. To přináší úsporu dalších 58 tun plastů za rok.
Omezit plasty se snaží i další velcí hráči v potravinářství. V srpnu oznámily shodně své iniciativy Mattoni a Kofola. Obě skupiny zákazníkům chtějí nabídnout možnost koupit sycené nápoje i perlivou a neperlivou minerální vodu ve vratných litrových lahvích. Součástí jsou i vratné modulární přepravky – systém se tak přibližuje právě klasickým lahvím na pivo. Zcela opustit PET lahve se ovšem zatím nechystají.
„Ctíme metodu RRR, čili Reduce, Reuse, Recycle (Omez, Znovupoužij, Zrecykluj), která tvoří základní princip při ekologickém nakládání s odpady. Poté, co jsme uvedli na trh lahve ze 100% recyklovaného plastu (rPET), jsme se nyní rozhodli přijít s konceptem snadno vratných lahví na nealko,“ vysvětlil tehdy Jannis Samaras, generální ředitel skupiny Kofola.
Současná legislativa Prazdroj k opuštění plastů nijak netlačila, ovšem dle jeho vlastních statistik je tržní sentiment rychlejší než zákonodárci. Evropská unie už v roce 2019 prostřednictvím nařízení omezila prodej některých plastových produktů na jedno použití, jako například jednorázových kelímků, příborů či tašek.
Související témata:Plzeňský PrazdrojPřejít do diskuze
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.
Pokud chcete tento komentář nahlásit, přihlaste se.
Přihlásit seVyplňte své jméno
Chceme diskuze pod články otevřené a respektující, komentovat lze pouze pod jménem, ne anonymně.
Pokud chcete změnit vaše jméno a příjmení, přihlaste se.
Přihlásit se
Cookies
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.