Po nezdařeném úpisu akcií Pilulka škrtá. V Praze a Bratislavě propustí třetinu lidí, v Rumunsku skončí

Lékárenská skupina si k desátému výročí od založení naordinovala konsolidační balíček. Ročně díky němu plánuje ušetřit sto milionů korun.

Peter BrejčákPeter Brejčák

pilulka_kasa-bratri-boxed-minInsider

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Martin a Petr Kasovi, spoluzakladatelé a spolumajitelé Pilulky

0Zobrazit komentáře

Pilulka tento měsíc na pražské burze upisovala druhou várku cenných papírů. Od investorů získala 67 milionů korun, původně přitom lékárenská skupina plánovala trojnásobek. Vzhledem k tomu musela upravit své strategické plány a nyní představila významný konsolidační balíček, shodou náhod to časově vyšlo k desátému výročí na trhu. Roční náklady plánuje snížit téměř o sto milionů korun.

„Zahájili jsme celofiremní transformaci. V následujících týdnech dojde k mezinárodnímu sloučení a zúžení jednotlivých týmů rozprostřených v několika zemích. Zmíněné kroky se dotknou velké části zaměstnanců a bude ukončena spolupráce s padesáti zaměstnanci na centrálách v Praze, Bratislavě a Bukurešti. Reorganizace v řízení, ale i provozu, bude mít s postupným náběhem pozitivní dopad na náklady společnosti ve výši vyšších jednotek milionů korun měsíčně,“ přibližuje kroky spoluzakladatel a člen představenstva Pilulky Petr Kasa.

Mezi hlavní kroky patří spojení jednotlivých oddělení ve skupině do jedné mezinárodní struktury. Pilulka totiž působí na pěti trzích – kromě domácího Česka a Slovenska od druhé poloviny loňska také v Maďarsku a Rakousku. Čtyři roky má za sebou i v Rumunsku, kde je však společnost pořád ztrátová a jedním z konsolidačních kroků je stáhnutí se z tohoto trhu. Komplikovanější průběh expanze do této země přiblížili zakladatelé Pilulky a bratři Petr a Martin Kasovi v nedávném rozhovoru pro CzechCrunch.

Krokem souvisejícím s ukončením působnosti v Rumunsku je propuštění zaměstnanců v Bukurešti. Další snižování počtu členů týmu se však týká Prahy a Bratislavy, kde jde podle vyjádření Pilulky o přibližně 35 procent lidí. Firma přitom zdůrazňuje, že se jedná o zaměstnance centrál a „rozhodně ne“ o lékárníky a skladníky.

pilulka_3_v02-min

Foto: Pilulka

Kurýrní auto Pilulky

Ke změnám pak dochází i ve vedení společnosti. Na pozici skupinového finančního ředitele nastupuje k začátku července Tomáš Hospůdka, který ve společnosti působil jako ředitel controllingu a vztahů s investory. Pozici ředitele nových trhů od června převzal Jaromír Řánek. Firmu naopak opouští David Staněk z pozice finančního ředitele a Michal Hanáček z pozice operativního ředitele.

„Na naší ambici modernizovat lékárenský trh se nic nemění. Veškeré kroky jsou vedeny tak, aby neměly dopad na růst tržeb a ziskovosti. Počítáme, že rok 2023 bude nejúspěšnějším rokem v historii Pilulky, čemuž napovídá i první pololetí, kdy skončíme okolo šesti procent nad tržbami loňského roku s optimistickým výhledem na druhé pololetí,“ doplňuje Martin Kasa.

Podle konsolidovaných hospodářských výsledků za loňský rok Pilulka dosáhla tržeb ve výši 2,465 miliardy korun s meziročním růstem o šest procent. Čistou ztrátu přitom meziročně navýšila z 26 milionů korun na loňských 65 milionů. Ukazatel EBITDA (zisk před zdaněním, úroky a odpisy) dosáhl v minulém roce záporných 800 tisíc korun.

Svůj první úpis akcií Pilulka provedla koncem roku 2020, kdy na trhu Start Pražské burzy, který je určen spíše menším společnostem, nabrala přes 300 milionů korun. V rámci druhého úpisu, který probíhal letos v květnu a červnu, nakonec získala 67 milionů, původní plán přitom mluvil o 225 milionech. „Upsala se zhruba třetina z maximálního možného počtu akcií, což rozhodně za úspěch považovat nelze,“ komentoval pro CzechCrunch po ukončení úpisu Tomáš Pfeiler, portfolio manažer Cyrrusu.

„Výsledky Pilulky za minulý rok opravdu nikoho nepřesvědčily o udržitelnosti jejího byznys modelu. Je teď zejména na manažerech Pilulky, aby ukázali, že jejich byznys model má smysl a logiku,“ doplnil investor a akcionář Pilulky Jaroslav Šura.

Pilulka se chce nyní nadále zaměřovat na zlepšování života lidí v oblasti zdravotní péče. Vedle provozu internetových a kamenných lékáren a rozvoje privátních značek bude rozšiřovat aplikace v dceřiné společnosti Plus Care, která je smluvním partnerem zdravotních pojišťoven a farmaceutických společností v oblasti takzvaného e-healthu.