Po prvních dluhopisech od Rekol se zaprášilo. Vybrali jsme pět milionů korun a vydáme další, říká Ježek
Do bikesharingové služby investoval i Ondřej Fryc a jeho Reflex Capital. Vít Ježek ale teď při získávání kapitálu sází na jinou kartu: dluhopisy.
Růžová Rekola začínala před více než deseti lety jako projekt pražských nadšenců, kdy parta kolem Víta Ježka repasovala stará darovaná kola. Dnes jde o firmu, která počítá zisk v milionech korun, má 600 tisíc uživatelů a kromě Prahy působí i v Brně, Českých Budějovicích, Prostějově, Krnově, Žďáru nad Sázavou, Havířově, Bratislavě a estonském Tallinu. „Stojíme nohama pevně na zemi,“ hlásí šéf Rekol Ježek.
Do bikesharingové služby investoval v roce 2016 Ondřej Fryc, jehož Reflex Capital dnes v Rekolech drží přibližně 30procentní podíl. Ježek se teď ale při získávání kapitálu rozhodl vsadit na jinou kartu: dluhopisy. „S Ondrou a celým Reflexem jsme velmi spokojení a rádi, že je máme na palubě. Dluhopisy nám ovšem umožní rozrůstat se i bez velkých investorů, ačkoli se jim dlouhodobě nevyhýbáme,“ vysvětluje šestatřicetiletý Vít Ježek pro CzechCrunch.
Rekola tak v uplynulých dnech udala první dluhopisy a jejich prostřednictvím chce kromě růstu také rozšířit svou flotilu kol. První emisi ve výši pět milionů korun s ročním úrokem 7,5 procenta se prý podařilo upsat během dvou týdnů, a to díky zapojení uživatelů na platformě Discord a skrze newsletter. Podle Ježka si dluhopisy zakoupilo celkem 73 uživatelů. „Zájem převýšil naše očekávání. Už teď evidujeme náhradníky, které oslovíme v rámci další emise,“ upřesňuje.
Těchto pět milionů korun Rekola využijí na expanzi a také pořízení nových bicyklů i elektrokol. „V současné chvíli analyzujeme vhodné trhy a do některých tendrů se i hlásíme, například v Belgii, Německu nebo Finsku,“ doplňuje zakladatel bikesharingové služby. Nutno dodat, že jeho firma už ve Finsku zkusila štěstí v roce 2018, ze země se ale nakonec stáhla.
Řadu dalších novinek teď Rekola testují v domovské Praze. V hlavním městě tak mohou uživatelé pomalu potkávat novou generaci růžových kol, která mají nový zámek přímo v zadním náboji a navíc i dvě brzdové páky – již se tedy nebrzdí šlápnutím dozadu. U starších modelů se pak přemisťují přední brzdové páky nalevo, kde ji mají všechny osobní bicykly. A dále chtějí Rekola provozovat v Praze již zmíněná sdílená elektrokola.
Kromě Rekol působí v Česku i několik dalších bikesharingových služeb. Například značka Nextbike, která pochází z Německa, vstoupila na tuzemský trh v roce 2019 a dnes funguje v bezmála čtyřiceti českých městech. Svá sdílená kola provozuje v tuzemsku i Bolt nebo Lime. Naopak česká společnost Freebike se už z Prahy stáhla a nyní je činná výhradně v zahraničí.