Po psích aerolinkách založil továrnu na oslí jednorožce. S pomocí AI chce budovat statisíce firem ročně

Americký podnikatel založil startup, který má díky umělé inteligenci ročně generovat statisíce firem.

osli-jednorozec-mvp

Foto: Filip Houska/CzechCrunch / ChatGPT

Ilustrace oslího jednorožce

0Zobrazit komentáře

Podnikatel, investor a spisovatel původem z Dánska Henrik Werdelin má za sebou roky byznysového působení. Do širšího povědomí veřejnosti se zapsal poprvé už před více než dekádou jakožto spoluzakladatel společnosti Bark. Ta si od roku 2012 získala přízeň milionů pejskařů díky službě BarkBox, v rámci které klienti na základě předplatného každý měsíc dostávají tematický balíček s hračkami, pamlsky a dalšími produkty pro své domácí mazlíčky.

BarkBox se rychle stal hitem, pomohl firmě vstoupit na newyorskou burzu a položil základ další, ještě odvážnější novince. Bark Air, první letecká linka určená výhradně psům a jejich majitelům, zaujala média po celém světě. A potvrdila, že se Werdelin nebojí netradičních nápadů.

Už tehdy zřejmě dobře věděl, že jeho předností není pouze vymýšlení zajímavých produktů, ale i samotné tvoření firem. Právě touto cestou se ostatně dostal i k BarkBoxu. Ten vznikl ve spolupráci s jeho startupovým studiem Prehype, které založil už v roce 2010 a jehož cílem je pomáhat začínajícím podnikatelům domýšlet nápady na fungující firmy. Kromě projektu zaměřeného na psí mazlíčky stálo jeho studio u zrodu desítek úspěšných startupů, například ManagedByQ, platformy pro správu kanceláří, nebo značky nealkoholických nápojů Three Spirit.

cd-starlink-1

Přečtěte si takéČeské dráhy spustily testování internetu od Muska. Kde bude?Internet Elona Muska budou využívat i České dráhy. V jakém vlaku se s ním setkáte?

Z Prehype se díky Werdelinovým zkušenostem stala vyhledávaná dílna na milionové startupy. Pro něj to ale pořád nebylo dost. Z kreativního ateliéru toužil postavit „továrnu“, v níž budou vznikat firmy ve velkém. Systematicky, rychle a za pomoci umělé inteligence.

Proto spojil síly se svým kolegou ze společnosti Prehype Nicolasem Thornem. „Chtěli jsme vzít všechny znalosti a veškerou metodiku, kterou jsme za léta budování velkých společností nasbírali a vytvořili, abychom mohli skutečně demokratizovat podnikání,“ vysvětlil Werdelin serveru TechCrunch.

Naší inspirací jsou spíš malé a střední podniky, ty, které tvoří páteř ekonomiky.

Jejich nejnovější projekt nese jméno Audos a podle zakladatelů představuje radikální odklon od tradičních metod podpory začínajících podnikatelů. Zatímco klasické akcelerátory spoléhají na týdny brainstormingů, workshopů a mentoringu, Audos přenáší všechny tyto úkoly na umělou inteligenci. Ta má celý proces rozjíždění podnikání, od validace nápadu po návrh obchodního modelu až k lákání zákazníků, zvládnout sama. Cílem tvůrců je podle TechCrunche pomoci ke vzniku až 100 tisíc nových firem ročně.

„Facebook a spousta jemu podobných platforem mají neuvěřitelné algoritmy, díky kterým umíme zjistit, jak oslovit zákazníka, pokud ho dobře definujeme,“ vysvětluje Werdelin s tím, že Audos sociální sítě používá k testování toho, zda má podnikatelský nápad potenciálního zakladatele šanci na získání zákazníků.

zbynek-kocian-mvp-x

Přečtěte si takéPři růstu jsme dělali nesmyslná rozhodnutí, říká šéf NotinaPři růstu jsme někdy dělali nesmyslná rozhodnutí, říká šéf Notina. Vše jsme přestavěli i propouštěli

Také sám AI asistent získává klienty skrze reklamy na sítích jako je Instagram nebo Facebook. Běžně láká pozornost jednoduchou řečnickou otázkou. „Už jste někdy přemýšleli o tom, že byste vybudovali vlastní firmu, ale nevíte, jak začít?“ Po otevření odkazu se AI agent, ztvárněný avatarem animovaného osla s party kloboučkem, okamžitě ujímá kontroly nad celým procesem. Nejprve skrze dotazování zjišťuje, na jakou oblast podnikání se chce klient zaměřit, a následně společně s ním hledá ideální cílovou skupinu. Výsledkem je jasný, rychle vygenerovaný koncept, který je možné použít jako výchozí bod pro další rozvoj.

Zdá se, že přístup umělé inteligence funguje. Audos od svého spuštění beta verze pomohl rozjet „nízké stovky“ podniků, píše TechCrunch.

Werdelin je přesvědčený, že největší překážkou pro většinu lidí není nedostatek nápadů, ale chybějící systematický proces, jak je přetavit ve skutečný byznys. „Chceme umožnit komukoli, od propuštěného manažera až po kreativního freelancera, založit vlastní startup téměř na počkání, vysvětlil.

Kontroverzní obchodní model budí otázky

Audos zároveň přichází s netradičním modelem financování, který se výrazně liší od klasického startupového přístupu. Místo toho, aby si nárokoval podíl ve firmě nebo pracoval s časově omezenými poplatky, zavádí jednoduché, ale trvalé pravidlo. Inkubátor má na dobu neurčitou nárok na 15 procent z tržeb společnosti, na jejímž vzniku se podílel.

Tento model, inspirovaný částečně systémem platformy App Store od společnosti Apple, funguje v podstatě jako permanentní daň z příjmů. Pokud firma dosáhne ročního obratu milion dolarů, zaplatí Audosu 150 tisíc. Za deset let už to představuje 1,5 milionu. „Nebereme si žádný vlastnický podíl v podnicích, které pomáháme stavět. Nemyslíme si, že tyto firmy budou někdy prodány za desítky milionů. Naší inspirací jsou spíš malé a střední podniky, ty, které tvoří páteř ekonomiky,“ vysvětluje americkému magazínu svůj přístup Werdelin.

Výměnou za podíl na tržbách Audos podnikatelům nabízí například 25 tisíc dolarů na rozjezd, přístup k AI nástrojům, které zrychlují vývoj i marketing, a aktivní pomoc s distribucí, především skrze cílenou propagaci na sociálních sítích.

Milion firem s milionovým obratem

Werdelinovy ambice sahají daleko za rámec běžných startupových inkubátorů. „Snažíme se zjistit, jak vytvořit milion firem, které vydělají milion dolarů ročně. To je byznys s trilionovým obratem,“ popisuje svou vizi.

Vymezuje se tak proti klasickému světu rizikového kapitálu, kde se vše točí kolem hledání „jednorožců,“ startupů s valuací přesahující miliardu dolarů. Werdelin razí myšlenku, že se skutečný dopad neměří miliardovými investicemi, ale miliony menších, ale funkčních a ziskových firem. Mluví o nich jako o „oslích jednorožcích“ – tedy udržitelných podnicích, které sice nejsou okázalé, ale jsou stabilní, profitabilní a dlouhodobě užitečné.

„Jde nám o miliony podnikatelů, kteří mohou vytvořit milionové nebo půlmilionové podniky, které skutečně změní jejich život, uvádí zakladatel.

Otázkou zůstává, jaká může být trvanlivost konkurenční výhody Audosu ve světě, kde se nástroje umělé inteligence rychle demokratizují a zlepšují. To, že dnes průlomové nástroje mohou být zítra běžně dostupné, si uvědomuje i sám Werdelin. „Svět je plný těchto nástrojů a rychle se zlepšují,“ přiznává otevřeně.

Přes svůj neobvyklý a pro někoho kontroverzní obchodní model se Audosu podařilo získat důvěru významných investorů. Počáteční investici ve výši 11,5 milionu dolarů vedl renomovaný fond True Ventures. Jeho partner Tony Conrad vidí v projektu silný potenciál. Dokonce jej přirovnává k příběhu Instagramu, který při akvizici Facebookem v roce 2012 zaměstnával jen 13 lidí, a přesto měl hodnotu miliardy dolarů. „Myslím, že existuje spousta lidí, kteří by mohli s nadšením přijmout příležitost spolupracovat s platformou, jako je Audos,“ říká.