Po stopách 17. listopadu 1989 moderně. Aplikace Svobodu! přiblíží den, kdy jsme otevřeli dveře svobodě

svobodu-app
0Zobrazit komentáře

Události 17. listopadu 1989 a dnů následujících mají mnozí i po třiceti letech stále v živé paměti. A přesto je dobré o tyto vzpomínky pečovat a stále si atmosféru tehdejší doby a jednotlivé momenty tohoto dne připomínat. I proto vznikla aplikace Svobodu!, která se stane autentickým průvodcem důležitým dnem, na který mladá generace tak trochu zapomíná.

Když duo Kaiser a Lábus vytvořili krátce po sametové revoluci scénku s názvem Zkouška z dějepisu v roce 2010, jen málokoho tehdy napadlo, kolik pravdy se v tomto s nadsázkou pojatém skeči ukrývá. O třicet let později se skutečně stále více školáků svíjí při zkoušení na hodinách dějepisu v marné snaze vybavit si, co že se to vlastně onoho 17. listopadu 1989 stalo.

Ti, kdo si na tyto dny pamatují, jen nevěřícně kroutí hlavou. Vždyť právě tento den odstartoval sametovou revoluci, která znamenala vymanění se ze sevření tehdejšího komunistické režimu a otevřela dveře, jimiž vstoupila svoboda i do tehdejšího Československa.

praha_19891122-419-02

Foto: Gampe

Václavské náměstí, Praha, 17. listopadu 1989

Právě vzpomínky a emoce zaryté hluboko pod kůži jsou důvodem, proč lidé, kteří tehdejší dění s napětím sledovali, nebo byli dokonce přímo jeho součástí, na 17. listopad nikdy nezapomenou. A jsou to právě vzpomínky a emoce, které chybí dnešní generaci pro to, aby na 17. listopad nenahlížela pouze jako na událost, kterou zná jen z hodin dějepisu.

Vzhledem k tomu, že nás od této významné historické události letos dělí již 30 let, bude se jí věnovat ještě větší pozornost než obvykle. Samozřejmostí budou státní ceremonie, dění 17. listopadu budou připomínat média a díky tuzemské vývojářské firmě Ackee může být průvodcem událostmi počátků sametové revoluce i váš mobilní telefon.

xflow

Přečtěte si takéPraxe, která dává smysl. Bývalí spolužáci založili startup, který studentům zajistí stáž třeba v Kiwi.com či UnileveruPraxe, která dává smysl. Bývalí spolužáci založili startup, který studentům zajistí stáž třeba v Kiwi.com či Unileveru

Ackee totiž vytvořilo speciální aplikaci jménem Svobodu!, která odvypráví příběh toho dne v netradičním prostředí moderních technologií zprostředkovávajících sled tehdejších událostí v reálném čase. Celkovou atmosféru umocní zobrazované dobové materiály včetně fotografií Tomkiho Němce a Karla Bucháčka.

svobodu-app12

Foto: Ackee

V minulém roce bylo možné sledovat speciální twitterový účet Jarous68. Jednalo se o projekt Českého rozhlasu k padesátiletému výročí invaze vojsk Varšavské smlouvy do Československa. Fiktivní postava Jaroslava Hlase průběžně tweetovala o událostech, jako by se zrovna odehrávaly, a sledujícím tak zprostředkovávala historii moderní formou.

Ať mír dál zůstává s touto krajinou

Aplikace Svobodu! využívá podobného principu. Fiktivní postavy dvou studentů Aleny a Jana vás provedou těmi nejdůležitějšími okamžiky, které se 17. listopadu odehrály. Po stažení aplikace budou veškeré události zobrazovány na časové ose, nebo v přehledném výpisu. Navíc si pro daný den můžete sestavit vlastní program, který budete moci sdílet se svými přáteli.

Aplikace, která je zcela zdarma a prozatím dostupná jen uživatelům iOS, je určena pro pamětníky i mladší generace. Pamětníci si díky ní budou moci moc opět připomenout nádech svobody, i když tentokráte bez ran pendreků a strachu. Mladí díky ní lépe pochopí, co se vlastně odehrálo, a tím si událost více osvojí.

Do mobilního telefonu nebudete muset koukat celý den, protože na vybrané historické události vás aplikace upozorní zasláním notifikace před jejich vypuknutím. Rekonstrukce celého dne vychází z veřejně dostupných zdrojů a informací čerpaných například z webu Demokratická revoluce 1989 Ústavu pro soudobé dějiny AV ČR, Totalita.cz či Ústavu pro studium totalitních režimů.

ackee-CEO-Josef-Gattermayer2

Foto: Ackee

Spoluzakladatel a CIO Ackee Josef Gattermayer

„Aplikace Svobodu! vznikla v rámci dlouhodobé snahy Ackee věnovat se i neziskovým projektům se společenským přesahem. Jelikož se nás téma svobody a demokracie osobně dotýká, k 30. výročí sametové revoluce jsme se rozhodli přispět aplikací, která kromě pamětníků dokáže oslovit i mladou generaci. Zažít atmosféru 17. listopadu 1989 tak nyní mohou i lidé, kteří se ho osobně neúčastnili,“ vysvětluje Josef Gattermayer, spoluzakladatel společnosti.

Ackee se jinak věnuje vývoji a designu mobilních aplikací, tvorbě webů a digitalizování firem od roku 2012 a spolupracovala například se Škodou Auto, Audi, Zonky, Ethereum Foundation či Německým spolkovým sněmem.

Přes dva tisíce koní a šílené zrychlení, které vyráží dech. Aspark Owl chce přepsat akcelerační rekordy

asparkowl

Foto: Aspark

Křivky vozu Aspark Owl mají odkazovat na ženskou krásu

0Zobrazit komentáře

Čtveřice synchronních elektromotorů s permanentními magnety, které dávají dohromady výkon přes dva tisíce koňských sil, to je hlavní zbraň produkční verze vozu Aspark Owl, který se rozhodl v knize akceleračních rekordů vytvořit novou kapitolu a sám ji ovládnout.

První prototyp modelu Owl od japonské automobilky Aspark se představil již v roce 2017 na autosalonu ve Frankfurtu. Po dvou letech je tu i jeho produkční verze, která je mírně řečeno šílená. A vůz by asi nenašel lepšího místa, kde by se mohla odehrát jeho premiéra, než na autosalonu v Dubaji, na němž se to výstředností jen hemží.

asparkowl02-min

Foto: Aspark

Příď Asparku Owl

Spark totiž vytvořil automobil, který zaujme nejen svým jedinečným vzhledem, ale především neuvěřitelným zrychlením, díky němuž se z něj stává král akcelerace napříč všemi sériovými modely automobilového průmyslu. Čtveřice jeho elektromotorů dohromady nabízí výkon 2012 koňských sil a kroutící moment 2 tisíce Nm. Díky tomuto stádu se vůz dostane z klidového stavu na rychlost 96 kilometrů v hodině již za 1,69 sekundy, což není dostatečně dlouhá doba ani na to, abyste dotyčnému ve voze zamávali.

Aspark uvádí, že motory vozu jsou těmi nejvýkonnějšími elektromotory, jaké jsou u produkčního vozu k dostání. Tím ovšem výčet dechberoucích parametrů vozu nekončí. Kromě toho, že je vůz pekelně rychlý, kdy jeho maximální rychlost je až 400 kilometrů v hodině, je také extrémně lehký.

Nízké váhy bylo dosaženo použitím karbonu při výrobě šasi, které váží pouhých 120 kilogramů, a karbonem vyztuženého plastu, ze kterého je karoserie vozu. Ta dosahuje výšky pouhých 99 centimetrů, díky čemuž je podle Asparku jeho Owl i nejnižším elektrickým hypersportem s povolením prohánět se na silnicích.

asparkowl03-min

Foto: Aspark

díky výšce pouhých 99 cm sedí řidič jen těsně nad úrovní vozovky

Dojezd vozu obstarává v podvozku uložená baterie o kapacitě 64 kWh, která na jedno nabití vystačí na 450 kilometrů. Její nabití by mělo díky 44kW systému trvat 80 minut. Automobilka pro baterii vyvinula i speciální systém, který neustále monitoruje každý článek baterie a chrání jej před přehřívání či přebitím.

„Bylo velkou výzvou splnit agresivní cíle, které jsou u modelu Owl položili,“ říká generální ředitel Aspark Masanori Yoshida, „Ale díky čtrnáctiletému know-how v automobilovém inženýrství a velké podpoře našich japonských a italských spolupracovníků jsme vše překonali.“

Rychlost ruku v ruce s cenou

Výjimečnost vozu dokazuje i jeho cenovka. Cena základní verze startuje na částce 2,9 milionu eur, tedy přibližně na 75 milionech korun. Zájemci o něj navíc musí být velmi rychlí, jelikož v italském Turíně, kde bude produkce probíhat, vznikne pouhých 50 exemplářů. Vůz je tedy i poměrně zajímavou investiční příležitostí. První dodávky vozu chce Aspark zahájit v druhém čtvrtletí příštího roku.

asparkowl05-min

Foto: Aspark

Zadní část vozu působí velmi minimalisticky

Noví majitelé si budou moci vůz do značné míry přizpůsobit vlastnímu vkusu. Vysoká míra personalizace je nabízena jak u vnějšího vzhledu vozu, který byl inspirován ženskými křivkami, tak i u interiéru. Ten bude z velké části vznikat ruční výrobou a posádce v něm budou k dispozici čtyři displeje, přičemž dva z nich budou zobrazovat obraz snímaný zadními kamerami a tím doplňovat dvojici bočních zrcátek.

Owl představuje hozenou rukavici všem výrobcům sportovních elektromobilů a je vůbec otázkou, jestli ji bude schopen některý z nich v příštích letech zvednout. Alespoň částečným soupeřem by mohla být pro Aspark Owl druhá generace Roadsteru od Tesly, i když ani ta nebude tak brutálně neurvalá jako vůbec první japonský plně elektrický hypersport.

asparkowl04-min

Foto: Aspark

Owl je skutečně jedinečným vozem

asparkowlconstruction04-min

Foto: Aspark

Pohoný systém vozu