Americká společnost Netflix, která je neotřesitelnou jedničkou na poli videostreamovacího obsahu, se nedávno přestěhovala do nového sídla v kalifornském městě Los Gatos. Kanceláře o ploše 22 389 m² si vzalo na starost architektonické studio Form4 Architecture, jehož hlavním úkolem bylo vytvořit moderní, ale zároveň funkční a útulný prostor. S jejich svolením vám nyní umožňujeme podívat se, jak to uvnitř firmy jejíž tržní kapitalizace se pohybuje okolo 158 miliard amerických dolarů, vypadá.
„Obě budovy, které mají celkově 22 389 metrů čtverečních, jsou v polovině své výšky vzájemně propojeny úzkým mostem, který evokuje jejich plynulý přechod. Design interiéru bere v potaz zdravé propojení pracovního i sociálního prostředí, které je rozděleno různými architektonickými elementy, včetně vizuálního oddělení prostoru a sestavy nábytku, množství různých materiálů a textur ovšem stále v celém prostoru vzbuzují určitý pocit domácího prostředí.
Obrovský vstupní prostor a celá vstupní hala má v návštěvnících vyvolat jistý wow efekt chytrým prostupem světla a spojením s přírodními materiály, od kamenných podlah až po dřevěné stropy a železobetonová oddělení prostoru. S vnitřním prostorem, doplněným dřevěnými materiály, navíc skvěle kontrastuje žlutá, modrá a červená barva“, říká architektonická firma Form4 Architecture.
Lokalita: Los Gatos, Kalifornie Velikost: 22 389 m² Design:Form4 Architecture Fotky: se svolením Johna Suttona a Franka Pereze
Ubytovací a zážitková platforma Airbnb se už léta potýká s nevolí městských úřadů a radnic po celém světě, které často vidí za zprostředkovanými pronájmy nelegální přivýdělky. Přestože zástupci Airbnb konzistentně tvrdí, že chtějí s městy kooperovat a regulaci vítají, na některých frontách se stále setkávají spíše s nevolí.
Jeden z největších trhů pro Airbnb a zároveň turisticky nejnavštěvovanější město světa, Paříž, podniká vůči miliardovému startupu další regulatorní kroky. Už v říjnu 2016 přijala nařízení, které každému pronajímateli nařizovalo zajištění registračního čísla, později přidala i turistikou daň a omezení krátkodobých pronájmů jen na 120 nocí v roce. Po půl roce platnosti, v červnu 2017, však mělo registrační číslo zhruba jen 20 % bytů a tak město začalo ve velkém pokutovat.
Paříž nyní oznámila, že na pokutách za nelegální ubytování jen letos vybrala 1,38 milionu eur, v přepočtu 35,5 milionu korun, což už nyní přesahuje částku vybranou za celý minulý rok. Dle dostupných dat takto bylo pokutováno 111 nemovitostí, s průměrnou pokutou okolo 12 tisíc eur, respektive 309 tisíc korun.
Dosavadními kroky tak Paříž trestala především vlastníky nemovitostí, nicméně samotná platforma taktéž čelí tlaku. Ostatně jak píše server France24, už v dubnu Paříž podala žalobu na Airbnb a dvě další konkurenční platformy za to, že nabízela nemovitosti, které neměly zobrazeny registrační číslo tak, jak vyžaduje zákon.
Schyluje se však k tomu, že Airbnb a podobné platformy budou nejen pod dohledem Paříže, ale i Francie jako takové. Tamní parlamentní komise totiž v těchto dnech projednává zákon skrývající se pod zkratkou ELAN (Evoluce bydlení, rozvoje a internetu), který by pro ubytovací platformy znamenal velké pokuty za to, že neodstraní nelegální pobídky. Airbnb to tak staví do těžké situace: buď bude čelit sankcím nebo se vzdá významné části nabídek.
Joe Gebbia, Nathan Blecharczyk a Brian Chesky (CEO), zakladatelé Airbnb
Airbnb a podobné platformy již v minulosti řekly, že mohou zajistit odstranění nabídek, které dosáhnou zmíněného limitu 120 nocí v roce, zároveň Airbnb uvedlo, že začalo v 23 tisících francouzských městech automaticky vybírat turistikou daň. Nicméně jak pro server Politicořekl Ian Brossat, zástupce pařížské radnice pro bydlení, tyto kroky jsou příliš malé a je příliš pozdě. Odvolával se přitom na transparentnost:
„Platformy nám nedovolí nahlédnout do svých dat, musíme tak mít prostředky, díky kterým ověříme, že jsou tyto nabídky efektivně odstraňovány.„
Pětina pařížských majitelů má více než jednu nabídku
Dle statistického webu InsideAirbnb, se v současnosti v Paříži nachází 60 529 nabídek, přičemž až 87 % z nich tvoří celé domovy nebo apartmány. Pouze necelých osm tisíc nabídek (13,1 %) tak tvoří samostatné nebo sdílené pokoje, tedy typ ubytování, na kterém bylo původně Airbnb založeno. Průměrná obsazenost bytů pak činí 89 nocí ročně.
Mapa pařížských nabídek na Airbnb. Červená označuje celé domovy, zelená samostatné pokoje a modrá sdílené pokoje
Co se týče samotných pařížských hostitelů, tak téměř 12 tisíc z nich (19,5 %) má více než jednu nabídku k pronájmu. Právě tato skupina má nejpravděpodobněji Airbnb jako plnohodnotný byznys a úřady většinou zajímá nejvíce. Pro srovnání, Amsterdam má takových hostitelů přes 4 tisíce (21,3 %), španělská Barcelona dokonce přes 10 tisíc (58,7 %)
Server InsideAirbnb nenabízí data pro Českou republiku, nicméně čísla, které v květnu zprostředkovalo samo Airbnb říkají, že v Česku je 11 tisíc hostitelů. Ze studie poradenské společnosti Colliers, kterou prezentovaly Hospodářské noviny, však vyplývá, že téměř 70 % všech pražských pronájmů přes Airbnb je provozováno subjekty s více než jednou nabídkou, u dvou pětin z nich je dokonce nabídek více než deset.
Do této situace, která spíše než sdílenou ekonomiku připomíná tvrdý byznys, se nově rozhodlo zasáhnout Generální finanční ředitelství, které podepsalo s Prahou dohodu o výměně informací o pražských pronajímatelích, přičemž disponuje i údaji o identitách a příjmech všech pronajímatelů v zemi. Po těch, co neplatí daně tak bude vymáhat jejich doplacení za poslední tři roky. Kromě daní z příjmu a DPH také často nedochází k placení místních poplatků, na kterých Praze unikat až sto milionů korun.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.