Příští rok by měl přinést další inovace do světa leteckého byznysu a aerolinek, které se předhánějí v nových technologiích, komfortu pro cestující v první třídě či business class, a také v efektivnosti využitého prostoru. V roce 2020 má totiž na trh dorazit nový model Boeingu 777X, který bude vyráběn hned ve dvou variantách – 777-8 s kapacitou pro 350 cestujících a 777-9 s kapacitou pro 400 až 425 lidí ve všech třídách. Druhý zmíněný má být navíc dosud nejdelším dopravním letadlem vůbec.
A zájemci se postupně hrnou, respektive předobjednávky na nový model Boeingu už před několika lety udělalo množství aerolinek, včetně Emirates, Etihad Airways, Qatar Airways nebo německé Lufthansy. Právě největší německá aerolinka nyní představila, jak by měla vypadat business třída v jejich nových letadlech, kterých si aerolinka předobjednala hned 20 ve své delší verzi.
Na délce 76,9 metru by měly být celkem čtyři cestovní třídy, od Economy a Economy Plus až po Business a First Class. Podobně jako u Boeingu 787 Dreamliner bude mít nové letadlo o 20 procent větší okna, více prostoru na výšku a také lepší tlak a vlhkost vzduchu, která působí menší problémy s dýcháním a například bolestí hlavy. V rámci třídy byznys pak Lufthansa nabídne sedadla s možností plného polohování až na lůžko s délkou 220 centimetrů.
Sedadla budou rozmístěna v konfiguracích 1-1-1 či 1-2-1 (především pro cestující v páru), což má zajistit větší soukromí. Každé sedadlo bude vybaveno vlastním tabletem, který má sloužit k ovládání celého zábavního systému, od filmů a seriálů nebo internetového prohlížeče až k objednávce jídla a pití nebo konfigurace sedadla a osvětlení.
Vedle sedadla pak bude k dispozici také podložka pro bezdrátové dobíjení mobilních zařízení, jak už je dnes u vlajkových lodí například od Samsungu a Applu standardem. Design celého prostoru poté kombinuje futuristické prvky, od využitých materiálů až po tlumené světlo, které se upravuje podle aktuální situace v letadle – spánek, podávání jídla či přistání.
Výhodou nového Boeingu 777X je také jeho menší náročnost na životní prostředí a palivo. Na jedno dotankování bude letadlo schopno uletět ve své delší verzi až 15 185 kilometrů a spotřebuje o zhruba 10 procent méně paliva, než stávající modely. To aerolinkám umožní s ohledem na počet míst operovat lety s dosud vůbec nejnižší cenou za pasažéra.
Tablet pro každého cestujícího pro ovládání zábavního systému
Boeing 777X nabídne prostor až pro 220 cm vysoké jedince
Venkovní pohled na Boeing 777X v barvách Lufthansy
Člověk si v posledních dekádách zafixoval informaci, že technologie, potažmo roboti, jsou bez emocí, nemají empatii, zkrátka nejsou schopni lidské komunikace a jsou tudíž zcela objektivní. V době, kdy má každý k dispozici nepřeberné množství informací a zároveň se ve své plné síle začínají projevovat technologie jako umělá inteligence, však vyvstává zásadní otázka – je tomu skutečně tak? Nebyl tento předpoklad o objektivitě technologií od počátku chybný?
Právě směsice velkého množství často subjektivních dat a objektivních algoritmů může vytvořit koktejl, z něhož vyjde nespolehlivá umělá inteligence. Na vině přitom není nic jiného než lidský faktor. Toto téma více rozvedla Val Head, designérka a vývojářka v Adobe, na letošním ročníku pražské konference WebExpo. CzechCrunch byl jejím mediálním partnerem.
Představte si, že vytvoříte umělou inteligenci, která bude mít za úkol poznat obrázek kočky. Dodáte jí tedy obrázky koček a ve své podstatě jí řeknete, že jde o tohoto živočicha. Až dojde na testování, zkusíte přes tento model analyzovat například obrázek psa. Ať už ale váš model pozná či nepozná, že nejde o kočku, je potřeba mu znovu říct, jestli se mýlil, či nikoliv. A právě tato lidská intervence může být v konečném důsledku nežádoucí. Zároveň takto nově vytvořená AI v ideálním případě nepozná, že jde o psa, ale pouze že nejde o kočku. Nemá tedy kontext, který její lidský vývojář má.
Podobnou situaci ve svém příspěvku na platformě Medium popsal také Yonatan Zunger, včetně vizualizace níže. Před sebou máte dvě řady obrázků a otázka je jednoduchá – jaký je mezi nimi rozdíl?
Není nadlidský úkon zjistit, že v horní řadě jsou výhradně šedé kočky a v dolní pak bílé kočky. Když ale na základě těchto dat bude spuštěn rozpoznávač šedých koček, systém se nenaučí poznávat šedé kočky, ale nevědomky specificky šedé kočky ležící na gauči. Právě v této pozici všechny šedé kočky jsou a vznikají tak subjektivní data.
Tento zdánlivě banální příklad však může být ve větším spektru problém, který ohrožuje důvěru a objektivitu AI jako celku. S překvapivou přesností totiž reflektuje subjektivitu, se kterou byla vytvořena lidmi.
Přesnost jen u bělochů
Val Head uvedla příklad velice nešťastného úsudku umělé inteligence v rámci Google Photos. Selfie černošského páru totiž rozpoznal systém jako fotku goril. Tato kontroverzní chyba byla odstraněna během několika málo hodin, avšak problém se tím zcela nevyřešil. Dle názoru Head je totiž hlavním rizikem to, že o spoustě podobných chyb, které systém má, se nikdo nedozví. „Lidé se jim zkrátka zasmějí a nechají to být,“ vypověděla. Jinými slovy, nikdo už ve většině případů neřekne umělé inteligenci, že se mýlila.
Val Head při konverzaci na konferenci WebExpo
Není to však ale jediný příběh, který rasistickou umělou inteligenci zaznamenal. Velmi alarmujícím tónem vyznívá například nedávný report deníku The New York Times, který tvrdí, že rozpoznávání obličejů je přesné, jestliže je sledovaným objektem muž bílé pleti. Algoritmy vyvinuté společnostmi Microsoft, IBM a Face++ se při testu určení pohlaví spletly jen u jednoho procenta bílých mužů a sedmi procent bílých žen, avšak dvanácti procent mužů s tmavší pletí a až pětatřiceti procent žen s tmavší pletí. Val Head i na základě této neslavné statistiky nepřímo zpochybnila například rozpoznávání obličejů, které funguje na letištích.
Možná ještě přesněji je zaujatost některých modelů na umělou inteligenci ilustrována nikoliv na obrázcích, nýbrž na slovech. Val Head uvedla příklad modelu, který nejprve poměrně přesně dělal dvojčlenné spojitosti se slovy jako muž–bratr, žena–sestra, muž–král, žena–královna, posléze však došel i k dvojicím jako otec–doktor, matka–zdravotní sestřička či dokonce muž–programátor a žena–uklízečka. Z nějakého důvodu se tak do umělé inteligence přenesly typické předsudky, které řeší i lidská populace.
Příkladem systému, který za své vzal nejspíš to nejhorší, co v lidských myslích utkvělo, byl twitterový bot Tay, jehož v květnu 2016 spustil Microsoft. Tay byl původně určený na konverzační experiment, při kterém se měl postupně učit z tweetování s lidmi. Jak je však známo, netrvalo ani den, než tento bot od milých tweetů jako „lidé jsou cool“ postoupil k věcem jako „Hitler měl pravdu“, „feministky by měly shořet v pekle“ nebo „jsem v pohodě, jen všechny nesnáším“ a musel být vypnut. Microsoft tehdy ve svém vyjádření dal vinu právě lidskému faktoru.
Jak tedy ven z této situace, kdy je umělá inteligence ať už přímo či nepřímo ovlivňována lidským faktorem? Přestože Val Head nezastírá, že vytvoření rozpoznávače obličejů je těžká věc, řešení je opět na lidech. Navrhuje ptát se na nepříjemné dotazy. Jinými slovy by vývojáři umělé inteligence měli myslet na to, že produkt, který vyvíjí, mohou používat lidé, kteří vůbec nevypadají ani nemyslí jako oni nebo mají třeba jen špatnou náladu. Standardem by však mělo být i překontrolování své databáze, která se dnes často dodává jako hotový produkt, a tak zrovna nepřekypuje kvalitou.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.