Podívejte se na nástroje, které využívají designeři a vývojáři k tvorbě miliardového startupu Airbnb

airbnb
0Zobrazit komentáře

Když se běžný uživatel podívá na to, jak vlastně vypadá webová i mobilní verze oblíbené alternativy hotelů pro bydlení, Airbnb, řekne si, že takhle „primitivní“ rozhraní muselo takovému počtu designerů a vývojářů zabrat jen minimum času. To ostatní jsou už jen detaily. I přesto, že se to na první pohled nezdá, jen mobilní aplikace přeložená do 20 podporovaných jazyků a pro nespočet různých mobilních zařízení, může mít ve svém základu i několik tisíc navržených obrazovek.

Je třeba počítat s každým detailem, protože tam, kde se vejde jedno slovo v češtině, nemusí se vejít v němčině, která je podstatně rozvinutější. Airbnb nyni dovolilo všem, nahlédnout tak trochu pod pokličku toho, jak celý proces v rámci, dnes již takřka 26 miliardového startupu, probíhá.

strv-kancelare_main

Přečtěte si takéPodívejte se do nových kanceláří STRV v KarlíněPodívejte se do nových kanceláří STRV v Karlíně

Všichni, kdo v rámci firmy pracují na produktu jako takovém, mají přístup do speciálního nástroje s názvem Airshots, který si Airbnb vyvinulo přímo pro účely testování na různých zařízeních a v různých jazycích. Tímto nástrojem projde většina nových funkcí, které se postupně interně implementují.

airshots

V reálném čase tak lze sledovat náhledy designu ve všech jeho možných podobách a velikostech – podle toho pak může designer nebo vývojář vše upravit tak, aby byl výsledek optimalizovaný všem potencionálním uživatelům. Podle Alexe Schleifera, vedoucího designu v Airbnb, byla totiž nutnost vymyslet něco, co udělá běžné, mnohdy velmi nedokonalé programy pro tvorbu designu, chytřejšími.

airshots2

Startup si možná svoji technologii nenechá jen pro sebe

V Airshots přímo nelze grafiku tvořit, pouze vidět její náhled, a to v reálném čase, což zpracovávají samostatné stroje, které má Airbnb k dispozici. Vývojáři a designeři mají zároveň většinou přístup i k verzím systémů, které ještě nejsou k dispozici ke stažení, proto funkce otestují vždy předem tak, aby byla aktualizace pro Airbnb aplikaci připravena k užití v době jejich vydání.

Podle Fastcodesign.com chce navíc Airbnb do Airshots přidat i podporu pro chytré hodinky s iOS nebo Androidem, případně chytré televize. V průběhu roku by se navíc mohla aplikace jako taková dostat i k veřejnosti pro užití na vlastních projektech.

airshots3

Foto: Airbnb

Češi startují první globální platformu, na které lze v reálném čase obchodovat s uměním

0Zobrazit komentáře

Trh s uměním je mezi startupy relativně neprobádaná oblast – je to především proto, že je velmi komplexní, netransparentní, využívá staré postupy a má jasně vytyčené bariéry vstupu. Přesto se ale jednomu, původně českému, projektu povedlo nastavit úplně nový model obchodování s uměleckými díly. ARTSTAQ, londýnská technologická společnost, před několika měsíci otevřela první burzu s uměním Artex500 založenou na principech kapitálových trhů, umožňující obchodovat online a v reálném čase.

Burzovní platforma propojuje umělecký svět se světem finančním a přináší několik zásadních novinek. Umělci se do platformy dostanou pouze přes galeristy a musí projít přes velmi sofistikovaný ratingový systém. Dle informaci ARTSTAQ ratingem projde pouze 38 % umělců s nějvětším uměleckým potenciálem. Technologie celého hodnocení se nechává patentovat. Pro galeristy i umělce jsou pak navíc všechny služby zdarma.

motejlekskocdopole

Přečtěte si takéMotejlek.com opouští investor Ondřej Tomek. Zpět ho získávají Motejlek a SkočdopoleMotejlek.com opouští investor Ondřej Tomek. Zpět ho získávají Motejlek a Skočdopole

Na straně poptávky, využívají Artex500 především klienti privátního bankovnictví, kteří mají zkušenosti s obchodováním s akciemi, komoditami a dalšími produkty, ale do umění momentálně neinvestovali. Tito klienti na novém burzovním modelu oceňují přístup k otevřeným datům zahrnující aktuální cenu, historickou cenu, možný budoucí vývoj nebo potencionální výnos během určeného období.

artex500-B

Obchodovat pak lze velmi podobně jako na klasické burze s mnoha navazujícími nástroji.

Dle statistik jde o klienty bank ve věku od 28-40 let. Hlavním účelem jejich investice je diverzifikace jejich investičního portfolia do umění, které považují za bezpečnou investici. Více než 89 % z nich nechá nakoupené dílo v depozitu a obratem ho prodává v real-time režimu. Zároveň poskytnou platformě souhlas, aby se nakoupená díla dále vystavovala, což zvyšuje jejich investiční potenciál.

Systém nakupování funguje specifickým způsobem

Umělci a galeristé mají do platformy přístup zdarma a za prodané dílo dostávají 100 % požadované ceny. Stejně tak nakupující mají na burzu bezplatný přístup, podobně jako ke všem analýzám, recenzím a dalším důležitým údajům o obchodování. Business model je založen na tzv „buyers commission“ ve výši 19 %, ze kterých burza platí rating experty a kryje další náklady.

Vzhledem k tomu, že většina investorů nechává dílo v depositu a hned ho zpětně prodává, tak dílo může být během roku prodáno hned několikrát. V tomto ohledu je atraktivita business modelu zřejmá. Z dalšího prodeje dostává automaticky podíl i umělec a galerista, ve výši 3 %, které platí přímo platforma.

artex500-C

Vznik v srdci Evropy

spotify-darkweb

Přečtěte si takéSpotify řeší problém s dealery drog. Využívají platformu k propagaciStalo se Spotify novým dark webem? Platforma musí mazat stovky podcastů nelegálně nabízejících léky

Artstaq jako takový vznikl s původní myšlenkou v Česku, kde ho pomohl rozvinout zakladatel Roman Komárek. Jeho vedení v čele se Slovákem Jozefem Bartou, který působí jako CEO, se ovšem přesunulo do strategické lokality Londýna. V Praze a Brně pak zůstal pouze IT vývoj a provozní operace. V Dubaji vytvořila inovační centrum a své umělecké agenty má od Moskvy po Buenos Aires.

V březnu letošního roku pak společnost obdržela seed investici od LRJ Capital ve výši 250 tisíc dolarů, ze kterých je momentálně financován další růst. Dle informací ARTSTAQ nyní jedná o použití svých technologií na sekundárním trhu s uměním s několika zahraničními subjekty.