Pět dalších let Russell budoval Luminar záměrně bez pozornosti, Američané rádi říkají, že působil ve stealth mode, tedy v neviditelném módu. Dokonce ani nechtěl kupovat dostupné komponenty a všechno, co do svých radarů potřeboval, si i sám vyvíjel – celkem už proto podal a má registrovaných na 100 patentů. S firmou šel ven až po roce 2017 a postupně pro ni získal zvučná jména jak mezi investory (mimo jiné Thielův Founders Fund nebo Volvo Cars Tech Fund), tak mezi partnery a klienty (Toyota, Volvo, Mercedes či Nissan).
To, co Luminar Technologies dělají, je, že v podstatě učí auta vidět. Lidar, což je zkratka pro light detection and ranging, funguje na principu měření vzdálenosti s pomocí laserového paprsku. Zařízení – hodně zjednodušeně řečeno – počítá, za jak dlouho se puls paprsku vrátí po odrazu zpět od objektu, který je ve směru jízdy. Jde o technologii, které se intenzivně věnují i mnohem větší a starší firmy jako Weymo nebo Valeo a která je úzce navázaná na ambice autoprůmyslu stvořit autonomní vozy.
Austin Russell na to jde ale trochu jinak: k tomu, že by auta nepotřebovala řidiče, je dost skeptický. „Říkám o sobě, že jsem hlavní skeptik, co se samořiditelnosti týče,“ prohlásil o sobě v rozhovoru pro magazín Time z konce minulého roku. Nejde o to, že by nevěřil tomu, že nás jednou budou vozit robotaxi, o tom nepochybuje ani on, jen si myslí, že k tomu dojde mnohem později, než si veřejnost i část byznysu představuje. „Rozšířenější to bude až tak kolem roku 2050,“ vysvětlil s tím, že jde o mimořádně komplexní problém, pro který je nejprve nutné stvořit zcela bezpečné, nehavarující auto.
Vizualizace: Volco Cars
Senzor lidar v novém Volvu EX90
A taková je i jeho byznysová propozice. Automobilkám, s nimiž spolupracuje, nenabízí brzký přechod na samořiditelnost, ale spíš možnost vylepšit a zjednodušit život řidičům. Ostatně to je i jedno z klíčových hesel nové vlajkové lodi jeho investora z Volva, obřího elektromobilu EX90, který právě senzory od Luminar Technologies bude jako jedno z prvních sériově vyráběných aut vybaven.
Čímž se dostáváme k tomu, že Luminar zatím moc, respektive vůbec nevydělává. Všechny automobilky, s nimiž navázal partnerství, se teprve na výrobu vozů s lidary chystají. Když Luminar vstoupil v roce 2020 na burzu, vysloužil si ocenění přes tři miliardy dolarů, ale od té doby, i vlivem makroekonomické situace a obecně úprku investorů z malých technologických firem, se jeho hodnota propadla ke dvěma miliardám dolarů. Za poslední tři roky společnost vykázala přes miliardu dolarů ztráty a tržby v součtu stěží překonaly 100 milionů dolarů. Není divu, že za poslední týden od oznámení, že Austin Russell převezme Forbes, se cena akcií propadla o desetinu. Investoři by nepochybně byli rádi, aby se radši věnoval své hlavní firmě a nerozptyloval se mediálním byznysem, který také prochází složitou dobou.
„Dnes by se úspěch neměl posuzovat podle hromadění majetku za každou cenu, ale podle hodnoty, která je vytvořena a podle pozitivních efektů, které s sebou nese,“ prohlásil k akvizici Forbesu mladý podnikatel s tím, že jej kupuje právě kvůli možnosti pomoci něčemu prospěšnému. A také dodal, že se nebude podílet na denním řízení společnosti a že peníze na akvizici nijak nesouvisí s Luminar Technologies. Rodina Forbesových, která magazín před více než 100 lety založila, se bude v podniku i nadále angažovat, majetkový podíl v něm už ale mít nebude.
Co se Luminar Technologies týče, firma jen pár dní před zprávou o Forbesu zveřejnila své kvartální výsledky – ohlásila v nich vyšší obrat, ovšem i vyšší než předpokládanou ztrátu. Russell připomněl, že letos by se její roční tržby poprvé měly dostat přes 100 milionů dolarů a že s tím, jak automobilky v čele s Volvem začnou co nevidět lidary dávat do většiny modelů, dramaticky porostou i příjmy Luminaru.
„První produkční várka Volva EX90, které je vybavené naším lidarem, se vyprodala rychleji, než samo Volvo počítalo. To ukazuje, jak velký zájem na trhu je o ty nejlepší a nejbezpečnější technologie,“ uklidňoval Russell burzovní analytiky.
Server Techcrunch na adresu Austina Russella a jeho mediálního nákupu poznamenal, že může jít i projev jisté únavy: sice mu je 28 let, ale podniká už více než dekádu, celou dobu je v jedné firmě a prostě se potřebuje rozptýlit, stejně jako to mají Bezos s Muskem a další byznysoví titáni. Takže bude zajímavé sledovat, jak se bude dařit jemu, Luminar Technologies i Forbesu…