Podnikový systém od K2 hlásí balík novinek. Jejich vývoj zabral desítky tisíc hodin práce

V nové verzi označené Vega se mohou uživatelé firemních a e-shopových systémů z dílny ostravské skupiny těšit na zásadní vylepšení.

k2vega-szkandera

Foto: K2

Novinku Vega představil v brněnské Redutě Tomáš Szkandera, šéf K2 Software

V loňském roce skupina K2 představila první čistokrevně webový podnikový systém od českého výrobce a letos investovala desetitisíce hodin do vývoje balíku novinek označeného jako Vega. Nová verze přináší zcela nové nástroje především vrcholovému managementu a majitelům firem. Ti se ve finančních plánech díky novému nástroji rychleji zorientují a díky novému reportingu zvládnou přesněji a ve správných souvislostech hodnotit veškeré podnikatelské aktivity.

„Poprvé v historii dáváme uživatelům možnost využívat prvky umělé inteligence nebo nástroj Power BI. Výraznou změnou prošlo finanční plánování, kde je možné vytvářet scénáře vývoje a průběžně vyhodnocovat plnění projektu. Vše je ve srozumitelných grafech a intuitivních dashboardech, odkud je možné se proklikat do nejmenších detailů,“ říká Tomáš Szkandera, šéf K2 Software a vývoje v rámci skupiny K2. Podle jeho slov plánování v Excelu už odzvonilo.

Ostravský výrobce podnikového systému se vývoji softwaru věnuje přes 30 let a patří k hrstce českých firem, které se u řady tuzemských klientů těší popularitě. A to navzdory silné konkurenci v podobě alternativ z dílny celosvětových hráčů. Tržby skupiny K2 se v roce 2023 přehouply přes 600 milionů korun. Zásadním mezníkem byla akvizice většinového podílu v další ostravské softwarové společnosti Sluno, ke které došlo v roce 2022. Skupina díky tomu posílila především v oblasti retailu, jelikož Sluno od 90. let dodává softwarová řešení významným hráčům na českém trhu, jako jsou Albert, Tesco, Makro či slovenské COOP Jednoty.

szkandera

Přečtěte si takéStamilionová ostravská synergie v IT. K2 a Sluno měly rekordní rokStamilionová ostravská synergie v IT. V K2 a Sluno jsme měli rekordní rok a teprve začínáme, říká šéf

Firmy, které software pro řízení firemních procesů z dílny K2 používají, jsou například e-commerce velikáni jako Vivantis, Astratex nebo ZOOT. Také ale tradiční výrobní podnik Koh-i-noor Hardtmuth, ve kterém se K2 stará o automatizaci firemních procesů, řízení skladů a kontrolu údržby strojů. A dalším klientem je pak český výrobce a prodejce prémiového příslušenství pro mobilní telefony, společnost Epico – ta softwaru od K2 svěřila řízení celosvětové distribuce.

Mezi hlavní vylepšení nové verze patří nasazení umělé (AI) a byznysové (BI) inteligence do každodenních procesů. „Pro administrátory e-shopů máme mimořádného pomocníka, který s pomocí umělé inteligence připraví ze zadaných parametrů krátké i delší popisky zboží. Ty půjde následně s pomocí služby DeepL během několika vteřin přeložit do dalších světových jazyků,“ představuje Szkandera konkrétní příklad nových schopností Vega.

k2_vega1

Foto: K2

Umělou inteligenci Vega přináší například do tvorby produktových popisků

Další novinkou je interaktivní konfigurátor, který internetovým obchodníkům otevírá možnosti k prodeji unikátních výrobků. Podle Szkandery jde o reakci na probíhající konsolidaci e-commerce prostředí, kterému u nás i ve světě začínají dominovat digitální tržiště a menší e-shopy prožívají složité období – protože výrobek, který si může zákazník sám na e-shopu sestavit na míru, nebude možné koupit na žádném marketplace.

Vylepšení pak čeká i modul pro reklamační řízení, kde zákazník najde aktuální informace o řešení jeho případu. Rozšíří se také uživatelské role pro velkoobchodní e-shopy, které budou nově pokrývat i komplexní případy při vytváření a potvrzování objednávek.

Změny z oblasti BI se pak dotknou nových nabídek při vytváření finančních plánů a přehledů, do kterých se zapojí platforma Power BI od Microsoftu. Sledování klíčových ukazatelů, jakými je výsledek hospodaření, obrátka zásob nebo marže, tak má být zase o kus přehlednější, stejně jako případné vyhodnocování kvality výstupů vlastní výroby nebo kontroly kvality materiálu na vstupu.

k2_vega2

Foto: K2

Byznysová inteligence (BI) potom ve verzi Vega obohatí přehledy a reporty

„V nové verzi Vega jsme výrazně usnadnili digitalizaci firem. Systém například automaticky doplňuje časová razítka do dokumentů. Původní papírový dokument tak může firma zahodit a dál pracovat pouze s elektronickou formou,“ uvádí Szkandera.

Vedení K2 vnímá novinku jako stěžejní pro další vývoj a doufají, že zejména BI nástroje uživatelům pomohou data vnímat v takových souvislostech, aby mohli dělat správná rozhodnutí. „Stejně jako v minulých letech jsme investovali desetitisíce hodin vývojářů do toho, aby firmy využívající K2 nebyly ve svém růstu ničím limitovány a měly k dispozici vše důležité pro rozhodování v reálném čase a naprosto srozumitelné formě,“ doplňuje Petr Schaffartzik, předseda představenstva ostravské skupiny.

Skupina K2 novou verzi představila v rámci výroční konference K2 Status v brněnské Redutě, kam dorazilo 289 majitelů společností využívajících softwarová řešení z dílny K2. Především pak firmy z oblasti velkoobchodu, výrobních firem a e-commerce.

CC Native

Partnerem článku je K2

Čech vymyslel nejužitečnější aplikaci do telefonu. Teď pomůže chránit životy v další zemi

Na výletech po Finsku, třeba za polární září, vás teď může hlídat i česká Záchranka. Přivoláte si přes ni pomoc na jedno kliknutí.

Filip HouskaFilip Houska

aplikace-zachranka-mp-1

Foto: Filip Houska/CzechCrunch

Česká aplikace Záchranka

1Zobrazit komentáře

Je to typ aplikace, kterou chcete mít v telefonu, ale zároveň ji nikdy nechcete použít. Přemýšlel tak i Filip Maleňák, který Záchranku vymyslel ještě na vysoké škole – a postupem let z ní vybudoval nástroj, který pomáhá chránit životy nejen v Česku, ale také za hranicemi. Teď přichází další mezinárodní rozšíření, díky němuž se aplikace stane opět o něco potřebnější.

V případě nouze potřebují lidé co nejjednodušší možnost, jak přivolat pomoc. Třeba přes pouhé podržení velkého červeného tlačítka na telefonu, které by zavolalo na dispečink záchranářů a automaticky jim odeslalo i souřadnice. Přesně tak si Filip Maleňák vysnil svou mobilní aplikaci, kterou popsal v rámci bakalářské práce na brněnském VUT.

Z papíru ji dostal do praxe, integroval do ní tísňové linky zdravotnických záchranných složek i horské služby a před devíti lety ji nabídl lidem, tehdy jako přímočarý nástroj pro zavolání pomoci. Ukázalo se však, že potenciál aplikace je mnohem širší, a tak Záchranka začala nabízet i videohovory se záchranáři nebo upozornění na přírodní nebezpečí.

zachranka-mockup

Foto: CzechCrunch

Rozhraní mobilní aplikace Záchranka

Češi ovšem zpravidla nevyráží do hor jen v tuzemsku, ale také za hranicemi, kde standardně fungují jiné tísňové linky. Dávalo tak smysl, aby Záchranka byla stejně tak užitečná v cizích státech jako v Česku. Nejprve se propojila se Slovenskem, poté následovalo Rakousko, Maďarsko. A teď se původně studentský projekt rozšiřuje i do severského státu.

V pořadí čtvrtou zahraniční zemí se stává Finsko, kde se Záchranka propojuje s tamní tísňovou linkou 112. To znamená, že kdyby nastala krizová situace během poznávání přírodních krás v zemi tisíců jezer, turisté si mohou zavolat pomoc rovnou z aplikace.

malenak

Přečtěte si takéZáchranka pomáhá v Evropě. I díky Nadaci Vodafone se zlepšíZ bakalářky nejdůležitější aplikací v telefonu. Záchranka Filipa Maleňáka pomáhá i za hranicemi

„Finsko pro své občany a návštěvníky dlouho provozuje národní aplikaci 112 Suomi. O možnosti kontaktovat tísňovou linku ve Finsku přes tuto aplikaci však návštěvníci často nevědí. Jsem proto velmi rád, že díky spolupráci s finskými kolegy a iniciativou PEMEA došlo k propojení obou aplikací,“ říká Maleňák k expanzi.

V rámci navázání vztahů odcestoval do Helsinek, kde se spolupráce i za přítomnosti českého velvyslance Adama Vojtěcha upekla. A užitečná bude nejen pro více než tři miliony Čechů a Češek, kteří mají Záchranku nainstalovanou a kteří by potenciálně do Finska letěli na výlet, ale také pro turisty z výše podporovaných zemí.

zachrankax

Foto: Záchranka

Filip Maleňák, Adam Vojtěch a finský velvyslanec v Praze Pasi Tuominen

Každá ze zemí má totiž svou vlastní aplikaci pro přivolání pomoci, všechny jsou ale propojené a vzájemně komunikují. Tudíž pokud by například Finové vyrazili do Česka nebo Rakouska, mohou využít 112 Suomi a komunikovat přes ni s českými záchrannými složkami. A kdyby třeba Slováci vyrazili do Maďarska, bude jim stačit jejich národní aplikace, aby se jim dostalo pomoci od maďarských záchranářů.

Záchranka uvádí, že takových mezinárodních tísňových hovorů mělo loni proběhnout přes 550. V případě Česka pak Maleňákův tým pozoruje rostoucí čísla – za minulý rok lidé provedli přes třicet osm tisíc hovorů, o zhruba osm tisíc víc než v roce 2023. A zvedají se i počty stažení aplikace, z předloňských 475 tisíc na loňských 602 tisíc.