Pro mnoho lidí byl pondělní den jako každý jiný a pravděpodobně si na něj po čase ani nevzpomenou. Pro 21letého Štěpána ale znamenal start nového týdne úsměv na tváři, který mu má obrátit život vzhůru nohama – v dobrém slova smyslu. Na neziskové platformě Znesnáze21, za kterou stojí Karel Janeček, se spustila kampaň s cílem vybrat 200 tisíc korun na pomoc s léčbou Štěpána, který trpí cystickou fibrózou.
Ta postihuje především plíce, jejichž kapacita i při dlouhodobé léčbě klesá. K překvapení všech ale příběh zaujal natolik, že se podařilo 200 tisíc korun vybrat během pouhých 8 hodin, což Štěpánovi zajistí nákup potřebného rehabilitačního přístroje, který mu s jeho pomocí výrazně pomůže. Co víc, nyní už se vybraná částka pohybuje nad hranicí 320 tisíc korun a dárci neustále přibývají.
„Sbírka poběží původně plánované dva měsíce a peníze vybrané navíc budou použity na nákup dalšího přístroje do Klubu nemocných cystickou fibrózou. Na něj budou moct chodit cvičit další potřební pacienti, tak jako Štěpán v uplynulých osmi měsících, nebo bude sloužit k zapůjčení na doma,“ děkovala po prvních osmi hodinách a úspěchu na platformě Štěpánova maminka.
Foto: Znesnáze21
Tvůrci projektu Znesnáze21
„Znesnáze21 ukázala, co tato nová dárcovská platforma dokáže, a jakou sílu má, když lidé přispívají společně na dobrou věc. Rychlost, s jakou se podařilo potřebné peníze pro Štěpána vybrat, překvapila i nás,“ dodává Čestmír Horký, který Znesnáze21 založil a vede. Jde víceméně o takový crowdfunding pro potřebné a sám Janeček říká, že hlavní devizou projektu je jeho jednoduchost, kterou přirovnává k přivolání odvozu v Uberu.
Kdokoliv si na Znesnáze21 může založit vlastní sbírku, sdílet příběh a vybrat potřebné prostředky, ze kterých poté získají celých 100 procent – platforma si nebere z vybrané částky žádné poplatky. Start projektu přitom proběhl teprve minulý týden, respektive 21. ledna. Od té doby se podařilo v 8 sbírkách vybrat přes 650 tisíc korun a i díky Štěpánově kampani číslo neustále stoupá.
Výhodou je jednoduchá administrativa i fakt, že sbírku nemusí nutně zakládat pouze člověk v nouzi, ale i příbuzní a další blízcí lidé z jeho okolí. Znesnáze21 pak funguje jako podpůrná platforma, stejně jako garant toho, že peníze poputují do správných rukou. Pravost a detaily sbírek mají dle slov Horkého kontrolovat vyškolení sociální pracovníci.
Celý projekt spadá pod Nadační fond pomoci, za kterým stojí právě miliardář Janeček spolu s Markétou Sýkorovou. Od roku 2012 se prostřednictvím iniciativ fondu podařilo na dobrou věc přispět částkou přesahující 28 milionů korun v téměř 100 sbírkách.
Tomáš Zahradník a Jakub Skopec, zakladatelé startupu Wereldo
Sdílet
Mít perfektně zpracovanou logistiku je jedním ze základních kamenů úspěchu nejen na poli výrobních společností, které své produkty potřebují přepravit po zemi, ve vzduchu i na vodě. Zákazníci chtějí své zboží včas a přeprava zase musí proběhnout v naprostém pořádku, k čemuž je třeba maximální kontrola a optimalizované procesy. To si řekla i dvojice bývalých kolegů z brněnského miliardového startupu Kiwi.com, která se rozhodla dát logistice tvář 21. století.
Logistika je nesmírně složitý komplex celé řady menších procesů, na jehož konci by mělo být předání dané položky do rukou konečného subjektu. V rámci tohoto procesu stráví denně obrovské množství lidí tisíce hodin za volantem, kniplem či kormidlem, jsou spáleny tuny pohonných látek, k organizaci a plánování se uskuteční miliony telefonátů a odešle se nesčetně e-mailů.
Přitom není vždy zaručeno, zda tento proces neprobíhá zbytečně, nebo zda na jeho konci budou spokojeny obě strany. Za tyto nejistoty je mnohdy zodpovědná zkostnatělost současné logistiky, což by se mohlo brzy změnit, i díky startupu Wereldo, na který dvojice získala podstatnou investici.
Foto: Wereldo
Jeden ze zakladatelů startupu Wereldo Jakub Skopec
I přes složitost a komplexnost logistického procesu dodnes patří mezi základní nástroje jeho fungování papír nebo e-mail. Nástrojů pro automatizaci, digitalizaci a řešení skrze algoritmy zde najdete jen výjimečně. Důvod? Především přístup interních osob ke změnám.
To mimochodem jasně dokazuje případ projektu New Forwarding Environment společnosti DHL Global Forwarding, který se nebyl ani přes rozpočet několika set milionů eur schopen v praxi prosadit, právě kvůli složité změně interních procesů a kompletní obměně IT systémů.
„Často se stává, že to logistické oddělení riskne a rozešle zboží jenom, aby bylo odeslané, bez ohledu na náklady přepravy.“
Tento projekt sledoval z první ruky Jakub Skopec coby bývalý analytik strategie DHL Global Forwarding. Již tehdy v něm zrála myšlenka na založení vlastního startupu zlepšující proces logistiky, protože mu bylo jasné, že do zásadních změn se velcí hráči sami od sebe nepustí a je třeba inovace mladé firmy. Přiživení nápadu přišlo v době, kdy byl svědkem toho, jak Qatar Airways Cargo pracovalo na jedné z prvních API pro poptávky a samotný quoting, určené pro leteckou přepravu. Ovšem zásadní moment přišel až v momentě, co začal pracovat pro Kiwi.com.
Právě u brněnského vyhledávače letenek, mu došlo, že logistika má v digitalizaci zpoždění asi tak deset let oproti cestovnímu průmyslu a dost možná by v ní šlo uplatnit podobné technologie. Na trhu totiž existovala celá řada hráčů, díky kterým by mohl vzniknout zcela nový přístup k logistice.
Že logistika rozhodně není jen balíček, který k vašim dveřím dovezla některá z kurýrních služeb, vysvětluje Jakub Skopec na názorném příkladu: „Firma vyrábí stovky výrobků, které musí každý týden rozeslat ke stovkám zákazníků. Je to jako by se muselo každý den poskládat puzzle z dvaceti tisíc dílků. Často se stává, že z výroby zavolají, že něco nestihli vyrobit,“ říká.
„V té chvílí to znamená, že skoro poskládané puzzle výroba znova rozházela nebo úplně vyměnila za nové. Rázem se oddělení logistiky ocitne pod obrovským stresem, neboť úkol dispečera je úspěšné rozeslat zboží zákazníkům. Často se stává, že to logistické oddělení riskne a rozešle zboží jenom, aby bylo odeslané bez ohledu na náklady přepravy,“ doplňuje Skopec.
Nad pivem nevznikají jen hloupé nápady
Ke vzniku samotného Werelda přispělo i náhodné setkání. Přibližně ve stejnou dobu, kdy do Kiwi.com nastupoval Jakub Skopec, obohatil jeho vývojářské řady i Tomáš Zahradník. Slovo dalo slovo a zanedlouho oba pánové seděli nad dobře vychlazenou desítkou a sdíleli si zkušenosti ze svých předchozích pozic.
„Tom povídal o algoritmickém obchodování, kde se řeší každá milisekunda, já zase o logistice, která je pravý opak. Vše se řeší přes telefon, email, Excel a papír. Díky Kiwi.com jsme si uvědomili, že i z Brna lze udělat světovou firmu. Technologický talent pool je v České republice obrovský,“ vzpomíná Jakub Skopec.
Foto: Wereldo
Spoluzakladatel Werelda Tomáš Zahradník
Spolupráce obou pánů tak nezůstala jen u pár piv po náročném pracovním dni, ale přerostla v něco mnohem většího. Startup, jehož hlavní funkcí je plánování příchozí a odchozí logistiky pro výrobní společnosti. Jeho vstupem jsou objednávky, které jsou zpracovávány přes algoritmy, které naplánují proces přepravy.
Výstupem jsou rozvozové a expediční listy. Tento systém přináší především výhodu rychlosti a přesnosti plánování příchozí a odchozí logistiky. Systém automaticky kontroluje zda posíláte zboží za nejlepší cenu.
V čem se Wereldo odlišuje?
Konkurence Werelda se snaží v logistickém procesu optimalizovat počet najetých kilometrů, nebo se soustředí na přepravní firmy. Jak ale uvádí Jakub Skopec, tím není schopna řešit cenovou optimalizaci, ani 38 % neefektivitu logistiky, která znamená, že každý třetí kamion jede poloprázdný či zcela zbytečně. Pro Wereldo je primární cena, která je také jeho nejsilnější zbraní.
„Když si kupujete letenku, tak v pondělí stojí pár tisíc a když se na tu samou letenku podíváte v úterý, tak už to může být několik desítek tisíc. Podobný problém se snažíme řešit v logistice,“ dodává.
Foto: Wereldo
Jádro týmu Wereldo
To, co dnes dispečeři jednotlivých firem plánují i několik hodin, je Wereldo schopno obstarat během několika minut. Proto mezi jejich hlavní klienty patří distribuční a výrobní firmy, kterým řešení šetří čas a peníze. S tím, jak se zvyšují obrátky celé ekonomiky, je potřeba neustále vynakládat nové finanční prostředky na nové zaměstnance.
Wereldo vydělává na měsíčních poplatcích za poskytované služby, které jsou vypláceny ze strany klientů. Rozsah služeb by se měl do budoucna rozšiřovat a prohlubovat. Wereldo chce začít pronikat do fintech sektoru a profinancovávat faktury za přepravu a zboží nebo vymýtit z logistiky analogové procesy.
Do pěti let by měl startup být schopen plánovat a rezervovat přepravu napříč kontinenty po zemi, vodě i vzduchem. Zároveň chce snížit neefektivitu logistiky ze zmiňovaných 38 % na 10 %.
Pomoci by mu s tím měla i nová investice od investičního fondu Lighthouse Ventures ve výši 10 milionů korun. Ta přispěje především na vývoj produktu a k většímu naškálování celého vývojového týmu, který momentálně tvoří asi 10 lidí. Investice je pro Wereldo první finanční injekcí od investora, protože až doposud byl celý projekt financován samotnými zakladateli a dosaženými příjmy.
„Zaujaly nás znalosti z průmyslu, rychlost exekuce i vyrovnaná skladba týmu. Jasná vize a globální ambice z Werelda dělají projekt, do kterého má smysl investovat,“ popisuje důvod, proč se Lighthouse Ventures rozhodlo investovat do Werelda, jeden z partnerů Joao Duarte.
Lighthouse Ventures v rámci svého akceleračního programu pomáhají řadě startupů nejen po stránce finanční, ale také mentoringem a odborným poradenstvím. Aktuálně je možné ucházet se o financování až do výše 200 tisíc eur (přibližně 5 milionů korun).
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.