Porcování Airbusu A380. První kusy obřích letadel jdou do šrotu a kousek legendy si teď může koupit každý fanoušek

a380-sale

Z vyřazených Airbusů A380 se vyrábí originální visačky

0Zobrazit komentáře

Airbus A380 patří mezi ona ikonická jumba, která víceméně vždy věrně sloužila svým aerolinkám a cestující si je nemohli vynachválit. Ovšem evropský výrobce letadel v minulém roce oznámil, že v roce 2021 předá poslední A380 a dále v jejich výrobě pokračovat nebude. Pro milovníky tohoto typu letadel to byla velká rána. Díky jedné německé společnosti však bude moci vlastnit kus ze svého milovaného letadla v podstatě každý fanoušek.

Airbus A380 poprvé, ještě coby prototyp, vzlétnul v roce 2005. O rok později již získal potřebné certifikace pro komerční účely a začal plnit svou službu u řady velkých aerolinek. Jmenovitě například Singapur Airlines, Emirates či Lufthansa.

A380 je skutečně velkým letounem s kapacitou 853 pasažérů. Je sestaven z celkem 4 milionů částí vyráběných hned ve 30 zemích světa a některé z nich jsou dokonce z uhlíkových materiálů. Mimo to nabízí celou řadu dalších zajímavostí, jako jsou bohaté prostory pro cestující či sprchy a bar přímo na palubě.

airbus-a380-visacka5

Foto: Aviationtag

Airbus A380 ve službách singapurských aerolinek

To je důvod, proč si tento letoun oblíbila řada fanoušků. Jejich nadšení však příliš nesdílí aerolinky, které v posledních letech dávají přednost o něco menším, a hlavně ekonomicky přívětivějším letadlům. Tento přístup také nakonec zlomil vaz samotné A380, jelikož o ni není tak velký zájem jako dříve. Za celou dobu dodal Airbus celkem 234 kusů tohoto obřího letounu, což je podstatně nižší číslo než 1 200 kusů, které byly původně odhadovány, když A380 přicházela na trh.

Airbus proto přesně před rokem oznámil, že výrobu tohoto letounu bude postupně zpomalovat a poslední kus dodá Emirates v polovině příštího roku. „Je to bolestivé rozhodnutí. Do tohoto letounu jsme investovali velké množství úsilí, mnoho zdrojů a velkou dřinu,“ řekl během oznamování konce výroby v roce 2019 Tom Enders, CEO Airbusu, který do vývoje letounu investoval 25 miliard dolarů (zhruba 575 miliard korun).

Některé z letounů A380 dokonce po necelých 11 letech svého provozu odchází do letadlového důchodu, tedy jsou rozebrány a některé z jejich materiálů recyklovány. Jako vůbec první se tohoto osudu dočkal letoun MSN 003 singapurských aerolinek, které s ním létaly od září 2007 pod letovým označením SQ380.

airbus-a380-visacka2

Foto: Aviationtag

Visačka obsahuje nejen informace o tom, z jakého letadla pochází, ale má i své vlastní sériové číslo

Letoun byl minulý rok odvezen do města Tarbes ve Francii, kde začal být postupně rozebírán. Některé z jeho částí budou sešrotovány, některé recyklovány a některé budou vyžity ke zcela jiným a velice originálním účelům. Společnost Aviationtag nachystala pro všechny milovníky limitovanou sérii visaček vyrobených z trupu, křídel nebo ocasu letounu.

Nesmrtelná památka

Kovová visačka může být díky své velikost 3,5 na 8,8 centimetru použita různými způsoby, například jako klíčenka, visačka na zavazadlo nebo uložena jako sběratelský předmět. Její cena je 28 eur, tedy přibližně 700 korun. Visačka z Airbusu A380 je momentálně vyprodána, ale lze si předobjednat produkty z dalšího rozebíraného kusu s označením MSD 005. A pokud by se vám nechtělo čekat, Aviationtag nabízí celou řadu další visaček z mnoha jiných typů letadel.

airbus-a380-visacka1

Foto: Aviationtag

Visačku lze umístit na klíče nebo na palubní kufr

Veškeré visačky jsou prodávány se sériovými čísly a registračními údaji, takže je každý kousek naprostým originálem. Aviationtag se na přeměnu leteckého materiálu ve skutečně originální kousky zaměřuje od roku 2006. A jak Tobias Richter, ředitel této německé společnosti, přiznává, dostat se k některým materiálům, je velice náročné.

„Lidé si často myslí, že je velice jednoduché jít ven a tam si prostě koupit letecký materiál. To ale není pravda. Společnosti provozující hřbitovy letadel mají denně stovky telefonátů a e-mailů od lidí, kteří mají o tento materiál zájem. Je tedy nutné mít v tomto odvětví dobrou pověst a kontakty na ty správné lidi,“ řekl Richter CNN.

airbus-a380-visacka4

Foto: Aviationtag

Rozebíraný Airbus A380