Porcování Airbusu A380. První kusy obřích letadel jdou do šrotu a kousek legendy si teď může koupit každý fanoušek
Airbus A380 patří mezi ona ikonická jumba, která víceméně vždy věrně sloužila svým aerolinkám a cestující si je nemohli vynachválit. Ovšem evropský výrobce letadel v minulém roce oznámil, že v roce 2021 předá poslední A380 a dále v jejich výrobě pokračovat nebude. Pro milovníky tohoto typu letadel to byla velká rána. Díky jedné německé společnosti však bude moci vlastnit kus ze svého milovaného letadla v podstatě každý fanoušek.
Airbus A380 poprvé, ještě coby prototyp, vzlétnul v roce 2005. O rok později již získal potřebné certifikace pro komerční účely a začal plnit svou službu u řady velkých aerolinek. Jmenovitě například Singapur Airlines, Emirates či Lufthansa.
A380 je skutečně velkým letounem s kapacitou 853 pasažérů. Je sestaven z celkem 4 milionů částí vyráběných hned ve 30 zemích světa a některé z nich jsou dokonce z uhlíkových materiálů. Mimo to nabízí celou řadu dalších zajímavostí, jako jsou bohaté prostory pro cestující či sprchy a bar přímo na palubě.
To je důvod, proč si tento letoun oblíbila řada fanoušků. Jejich nadšení však příliš nesdílí aerolinky, které v posledních letech dávají přednost o něco menším, a hlavně ekonomicky přívětivějším letadlům. Tento přístup také nakonec zlomil vaz samotné A380, jelikož o ni není tak velký zájem jako dříve. Za celou dobu dodal Airbus celkem 234 kusů tohoto obřího letounu, což je podstatně nižší číslo než 1 200 kusů, které byly původně odhadovány, když A380 přicházela na trh.
Airbus proto přesně před rokem oznámil, že výrobu tohoto letounu bude postupně zpomalovat a poslední kus dodá Emirates v polovině příštího roku. „Je to bolestivé rozhodnutí. Do tohoto letounu jsme investovali velké množství úsilí, mnoho zdrojů a velkou dřinu,“ řekl během oznamování konce výroby v roce 2019 Tom Enders, CEO Airbusu, který do vývoje letounu investoval 25 miliard dolarů (zhruba 575 miliard korun).