Porsche definitivně končí s dieselovými motory. Do elektrických aut investuje přes 6 miliard eur

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

porsche-mission-e-taycan

Foto: Porsche

Taycan by se měl stát elektromobilem, jaký tu doposud nebyl

0Zobrazit komentáře

Konec dieselu je neodvratný. Německý výrobce luxusních automobilů Porsche oznámil, že s auty poháněnými dieselovými motory nadobro končí. Soustředit se bude na hybridní a také plně elektrické vozy, v nichž vidí jasnou budoucnost. Jedná se o další dopad aféry Dieselgate, která v Německu odhalila podvádění při testech emisí.

Právě i Porsche patří do obřího koncernu Volkswagen Group, jímž před třemi lety otřásl skandál s fixlováním u testů výfukových plynů. Volkswagen do svých vozů montoval dieselové motory se speciálně upraveným softwarem, díky kterému dočasně snižoval množství vznikajících škodlivých plynů a plnil tak zákonné limity.

Od konce roku 2015 kvůli tomu zažívá celý automobilový průmysl velký zvrat a nejnovější krok Porsche, jež bylo v rámci koncernu VW do kauzy taktéž zapleteno, to jen potvrzuje.

porsche-2

Taycan, první plně elektrické sportovní auto od Porsche, dorazí v příštím roce

„Jako výrobce sportovních vozidel, kde hrál diesel tradičně druhotnou roli, jsme došli k závěru, že budeme nadále pokračovat bez dieselu,“ uvedl šéf Porsche Oliver Blume. Jeho firma se tak stává první německou automobilkou, jež se dieselových motorů definitivně zbaví. Naopak do roku 2022 plánuje investovat více než 6 miliard eur (přes 150 miliard korun) do elektrické mobility, což je dvojnásobek oproti dosavadním plánům. Právě plně elektrické a hybridní vozy, kombinující benzinové spalovací a elektrické motory, mají být budoucnost luxusní značky.

polestartop

Přečtěte si takéVolvo představilo sportovní hybrid Polestar. Má 600 koní a na jedno nabití ujede 160 kilometrůVolvo představilo sportovní hybrid Polestar. Má 600 koní a na jedno nabití ujede 160 kilometrů

Dieselové motory pro Porsche skutečně nikdy nebyly tak důležité. V roce 2017 bylo ve světě všech aut s logem Porsche, co měly diesel, pouze dvanáct procent, a sama automobilka navíc takové motory ani nevyráběla. Přesto ji aféra Dieselgate, jako celý německý automobilový průmysl, zasáhla. A tak se od ní chce nyní stuttgartská firma odstřihnout.

„Nikdy jsme si vlastní dieselové motory nevyvíjeli ani nevyráběli. Přesto image Porsche utrpěla. Dieselová krize nám způsobila mnoho problémů,“ přiznal Blume pro německý list Bild am Sonntag. Diesely prodávalo Porsche téměř deset let, od letošního února už ale v nabídce žádné nemá a nyní už jen doprodá zbývající zásoby. Jedná se například o SUV Cayenne a Macan a také čtyřdveřovou Panameru.

oliver-blume-porsche

Šéf Porsche Oliver Blume

V příštím roce plánuje německá automobilka představit nový model Taycan, který má být prvním plně elektrickým sportovním vozem. Už dnes jsou téměř dvě třetiny prodaných Panamer v Evropě hybridy a Porsche je přesvědčené, že je to správná cesta. Diesel však automobilka podle slov svého šéfa nechce démonizovat, protože půjde nadále o důležitou propulzní technologii, ale ve vozech Porsche ji již neuvidíme. Porsche předpovídá, že do roku 2025 bude polovina jeho prodaných aut elektrických nebo hybridních, přičemž kombinace spalovacího a elektrického motoru se má dostat i do ikonického Porsche 911.

Foto: Porsche

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Šéf Disney Bob Iger přiznává: Filmů ze světa Star Wars bylo příliš mnoho a příliš rychle

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

disney

Foto: Disney

Bob Iger, šéf Disney

0Zobrazit komentáře

Když v říjnu 2012 oznámil mediální a zábavní obr Disney nákup filmové produkční společnosti Lucasfilm, ovládly fanoušky kultovní série Star Wars dvojí pocity. Jedni se radovali, že uvidí další filmy, které poprvé začal psát už v 70. letech George Lucas, jiní k pokračování v rukou profesionálního zábavního stroje na peníze, jakým dnes Disney je, vzhlíželi s obavami. Ty největší byly, že další filmy kultovní sérii zničí.

Disney už v době, kdy Lucasfilm přebíralo, oznámilo, že první film o hvězdných válkách, světelných mečích a rytířích Jedi vydá v roce 2015. Tento termín skutečně splnilo a od té doby začalo chrlit jeden film za druhým. Zatímco v lichých letech se pokračovalo se sequelovou trilogií, jež vyvrcholí v příštím roce, v sudých letech vycházely související filmy, které se nezávisle věnují různým příběhům z galaktického světa.

Do kin tak Disney od roku 2015 postupně vypustilo Epizodu VII: Síla se probouzí, Rogue One: Star Wars Story, Epizodu VIII: Poslední z Jediů a letos Solo: Star Wars Story s tím, že v příštím roce přijde Epizoda IX, která zakončí třetí trilogii. Zatímco prvních šest dílů George Lucase dělilo dnes téměř neuvěřitelných 28 let, Disney roztočilo svět Star Wars v úplně jiných obrátkách.

solo-star-wars-story

Film Solo: Star Wars Story v kinech neuspěl

Přitom zdaleka na všechny filmy, ať už mluvíme o navazující trilogii nebo samostatných příbězích, byly přijaty s úplným nadšením, zejména mezi skalními příznivci. Především letošní film, který rozvíjí příběh pašeráka Hana Sola, v kinech zdaleka neuspěl tak, jak by si jeho tvůrci představovali. Proti více než dvěma miliardám dolarů, které v kinech vydělala Epizoda VII: Síla se probouzí, a více než jedné miliardě dolarů pro Rogue One a Epizodu VIII: Poslední z Jediů, vydělal Solo pouhých 393 milionů dolarů.

Vedle zmíněné deváté epizody byly v plánu i další příběhy, ale celá produkce bude od příštího roku zřejmě trochu zpomalena. Jak přiznal šéf Disney Bob Iger, rozhodnutí o vydávání jednoho filmu ročně nebylo úplně nejšťastnější.

taxify-villig

Přečtěte si takéŠéf Taxify Markus Villig: Chceme předběhnout Uber a stát se největší evropskou přepravní platformouŠéf Taxify Markus Villig: Chceme předběhnout Uber a stát se největší evropskou přepravní platformou

„Udělal jsem rozhodnutí o načasování a když se ohlédnu zpátky, myslím si, že chybou, jakou jsem udělal, a za jakou beru zodpovědnost, bylo, že toho bylo příliš mnoho a příliš rychle,“ přiznal v rozhovoru pro The Hollywood Reporter dlouholetý úspěšný šéf Bog Iger, který vedle Lucasfilm dokázal pod křídla Disney získat také například Pixar Steva Jobse nebo komiksové studio Marvel.

694B4259-F825-4958-8F80-A0DEA2520AE7

Foto: Thomas Hawk / Flickr

Bob Iger, CEO Disney

„Můžete očekávat určité zpomalení, ale neznamená to, že filmy úplně přestaneme vyrábět,“ doplnil Iger. Režisér J.J. Abrams již nyní usilovně pracuje na Epizodě IX a v Disney prý aktuálně budou rozhodovat o tom, jak se se Star Wars naloží dál. Podle Igera ale budou rozhodně více opatrní ohledně počtu titulů a jejich načasování. S velkou pravděpodobností se tak zatím definitivně odkládá původně plánovaný příběh o nájemném klonovém lovci Boba Fettovi, jež měl vznikat podobně jako film o Hanu Solovi.

Další posílení již tak dominantní pozice

V Disney navíc zřejmě budou v nejbližší době řešit hlavně to, jak do svého impéria zakomponují vše, co jim přinese mnohamiliardový nákup 21st Century Fox. Disney nakonec nabídkou 71 miliard dolarů porazilo v boji o nadnárodní mediální konglomerát konkurenční Comcast a nově mu tak budou patřit tituly jako seriál Simpsonovi, ale hlavně i další komiksové série jako X-Men či Fantastická čtyřka. Vzhledem k obřímu univerzu Marvel, kterým Disney disponuje, by tak mohlo dojít k zajímavým propojením.

Dojde k propojení X-Menů a Avengers? A zapojí se do toho všeho také populární Deadpool, jehož v posledních letech z komiksu do samostatného filmu rovněž úspěšně převedl právě Fox? Pod Disney by měl na veškerý další vývoj komiksových hrdinů podle všeho dohlížet Kevin Feige, dosavadní prezident Marvelu, a tak nikdo nemůže podobné propojení vyloučit. „Kevin má mnoho nápadů. Nenaznačuji, že tohle je jeden z nich (že se Deadpool stane Avengerem – pozn. red.), ale kdo ví?“ nechává všechny možnosti otevřené Bob Iger.

deadpool

Stane se z Deadpoola Avenger?

Foto: Lucasfilm / Walt Disney Pictures, Twentieth Century Fox Film Corporation