Porsche přichází s druhým čistě elektrickým modelem. Nový Macan je SUV se silou až 640 koní

Po Taycanu přichází Porsche s dalším krůčkem k elektromobilitě. Tentokrát však sáhlo do zaběhlého repertoáru a volty nabilo SUV Macan.

porsche-macan4-min

Foto: Porsche

Nový elektrický Macan

0Zobrazit komentáře

S modelem Taycan Porsche pochopilo, že elektromobilita je něco, čeho se rozhodně bát nemusí, a proto nyní přichází druhý model čistě na baterie. Elektrifikovaná verze SUV Macan i přes svou velikost staví především na zážitku z rychlé jízdy a plného vychutnání potenciálu bezemisního pohonu. Porsche jej totiž označuje za nejsportovnější model v segmentu.

Německá automobilka má za sebou velkolepou premiéru nové varianty svého populárního SUV, které nabízí od roku 2014. Za tu dobu si vůz prošel několika omlazeními a inovacemi, ovšem nyní přichází ta vůbec nejzásadnější. Právě Macan byl totiž vybrán, aby se stal druhým čistě elektrickým modelem Porsche.

S Taycanem, tedy prvním elektromobilem značky, si továrna potvrdila, že elektromobilita v jejím podání dokáže zákazníky oslovit. O model je dokonce větší zájem než o legendární 911. Proto nebyl důvod s příchodem dalšího elektrického auta otálet.

Jak již bývá u Porsche zvykem, z designového hlediska přináší druhá generace Macanu spíše evoluci než revoluci. Designéři moc dobře vědí, že fungující věci není potřeba měnit od podlahy. Nadčasový design Porsche funguje stejně dobře dnes jako před lety. Nový Macan je tak určitou fúzí mezi klasickou spalovací verzí a modelem Taycan, čemuž nahrávají především přední světlomety s charakteristickým světelným podpisem.

Nemusí nás proto ani tolik mrzet, že Porsche nedokázalo podobu Macanu uhlídat až do momentu oficiální premiéry a celý svět si jej mohl prohlédnout již o pár hodin dříve díky sérii několika uniklých snímků.

Další změny jsou dílčí, byť ve výsledku celkový obraz Macanu opět lehce přetvářejí. Byly provedeny především ve jménu co možná největší aerodynamičnosti modelu. Když chcete velké a těžké SUV nazývat sportovním vozem, je důležité řešit každý milimetr karoserie. Celkový součinitel odporu vzduchu tak nakonec činí 0,25, což je hodnota na tak velký auťák opravdu úctyhodná. Pro porovnání – u podstatně nižšího Taycanu tato hodnota činí 0,22.

Novinka přichází ve dvou verzích. Tou první je Macan 4 s výkonem 402 koňských sil, výkonnější verze Macan Turbo S pak nabídne výkon 630 koňských sil, což je už pořádná porce síly. Ne nadarmo proto Porsche svou novinku označuje za vůbec nejvýkonnější vůz v segmentu sportovních SUV.

Duší vozu je nová 800voltová architektura, kterou automobilka vyvíjela ve spolupráci s Audi, jež na ní postaví modely Audi A6 a Q6 EV. Ukrývá baterii o kapacitě 95 kWh, kterou by mělo být možné nabíjet až 270 kW za využití 800V DC nabíječky. Pokud se vůz píchne na 400voltovou nabíječku, tok energie se rozdělí a paralelně nabíjí obě poloviny baterie, což výrazně šetří čas nabíjení.

Macan 4 by měl být schopen zrychlit z 0 na 100 km/h za 5,2 sekundy, v Turbo verzi dokonce za 3,3 sekundy. Nutno podotknout, že avizovaný nejvyšší výkon platí pouze s aktivovaným overboostem, který je k dispozici pouze na omezenou dobu. Nejvyšší rychlosti, kterých jsou jednotlivé verze vozu schopny dosáhnout, jsou 218, respektive 259 km/h.

Aby řidič při tak vysokých rychlostech zvládal projíždět zatáčkami bez mrknutí oka, vybavilo Porsche Macan funkcí natáčení zadních kol, která se mohou vychýlit až o pět stupňů. Vychýlení pomáhá při manévrování v nižších rychlostech a podporuje stabilitu a manévrovatelnost v rychlostech vyšších.

porsche-macan5-min

Foto: Porsche

Interiér Macanu

O maximální pohodlí během jízdy se stará i interiér, jehož uspořádání a celkové vzezření jsou známé z modelů Cayenne a Panamera třetí generace. V nabídce je digitální přístrojový štít se zakřiveným displejem a velká obrazovka s nejnovější verzí informačního a zábavního systému. Jeho součástí jsou samozřejmě i aplikace jako Spotify či YouTube, ale i funkce lepšího plánování trasy v navigaci se zastávkami určenými k nabíjení.

Za příplatek je možné přidat ještě jednu obrazovku i před spolujezdce, aby se nenudil opravdu nikdo z posádky. Řidič může navíc přihodit i head-up displej s rozšířenou realitou. Porsche však myslelo i na milovníky poctivého kusu plastu a železa, kteří zde najdou fyzické ovladače i volič nastavování hlasitosti.

A za kolik bude všechna tahle paráda dostupná? Cena Macanu 4 odstartuje na částce 2 225 735 korun, za Turbo verzi pak zájemce zaplatí 3 059 092 korun. Pro připomenutí, cena elektrického Taycanu startuje na částce 2 459 597 korun.