Portu hlásí přes 40 tisíc uživatelů a dvě a půl miliardy korun ve správě. Do konce roku překonáme 5 miliard, věří jeho šéf

Peter BrejčákPeter Brejčák

radim_martin_martin-min

Foto: Portu

Vedení Portu: Martin Jaroš (Operations Manager), Radim Krejčí (CEO) a Martin Luňáček (Product Manager)

Lidé stále více hledají nové možnosti, jakým způsobem a kde investovat své peníze a zhodnocovat tak úspory. V posledních letech díky tomu dochází k velkému rozvoji nových aplikací či služeb, které svou jednoduchostí a transparentností konkurují zavedeným produktům od bank či dalších finančních domů. A otevírají investiční svět lidem, které dosud míjel.

Jednou z takových služeb je Portu z dílny společnosti WOOD & Company, která od roku 2018 nabízí způsob dlouhodobého investování na kapitálových trzích ve formě asset managementu. To konkrétně znamená, že uživatel při registraci vyplní dotazník, na jehož základě Portu zjistí rizikový profil a navrhne investiční portfolio rozdělené mezi akcie, dluhopisy či komodity.

O investování a správu se pak starají algoritmy pod dohledem analytiků, kteří mohou v případě potřeby do portfolia zasáhnout. S tímto přístupem Portu oslovuje stále více zájemců, když jen za poslední měsíc zaznamenalo registraci téměř deseti tisíc nových investorů. Celkový počet uživatelů tak překročil hranici 40 tisíc, kterým spravuje aktiva ve výši 2,5 miliardy korun.

„Za zhruba tři roky od vstupu na trh získalo Portu 20 tisíc uživatelů a jednu miliardu aktiv pod správou, přičemž za další pouhé tři měsíce jsme dokázali tato čísla zdvojnásobit,“ pochvaluje si šéf Portu Radim Krejčí, který jen do konce letošního roku očekává další nárůst až na pět miliard korun pod správou.

portu_tym_stul-min

Foto: Portu

Tým stojící za platformou Portu

„Míří k nám jak nespokojení klienti podílových fondů, jiných online investičních služeb, ale i ti, kteří s investováním úplně začínají. Cíl pět miliard na konci roku je ambiciózní, ale věříme, že Portu má potenciál v objemech předehnat i velké české podílové fondy spravující aktuálně desítky miliard korun,“ doplňuje Krejčí pro CzechCrunch.

Pro naplnění ambiciózního cíle se Portu snaží zaměřit například na vzdělávání, ať už na blogu, webinářích nebo v rámci spolupráce s youtuberem Karlem „Kovy“ Kovářem. V Česku přitom vzniká stále více konkurentů, například aplikace Fondee manželů Hlavsových nebo Indigo od obchodníka s cennými papíry Patria Finance. Obě však v aktuálním počtu uživatelů oproti Portu zaostávají a jeho šéf se konkurence nebojí.

„Je dobře, že tyto služby existují a šíří povědomí o tom, že investovat se dá i levně a efektivně. Kdo si jednotlivé služby vyzkouší, sám se přesvědčí, která funguje nejlépe a dosahuje dlouhodobě nejvyššího zhodnocení. Ve vývoji máme před oběma službami více jak dva roky náskok a to nám umožňuje udávat trendy pro celý trh,“ popisuje Krejčí.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Investoři se přitom obecně stále více obrací i na další platformy, které umožňují například investovat do nemovitostí nebo přímo obchodovat na burze. Možností pro zhodnocování financí je i pro běžného uživatele stále víc. Podle šéfa Portu jsou však tyto firmy, jako například eToro, zaměřené na jiný zákaznický segment.

„Smyslem Portu je, aby se klienti nemuseli příliš starat – my se staráme za ně. Peníze mají pracovat pro vás, ne vy pro peníze. U tradingových platforem je to mnohdy obráceně, musíte se hodně snažit a výsledek tomu snažení vůbec nemusí odpovídat. Portu je tu od toho, aby generovalo výnosy dlouhodobě a konzistentně,“ hodnotí Krejčí.

Portu tak nabízí portfolia poskládaná na míru dle vyplněného investičního dotazníku, postará se o výběr ETF, jejich obchodování, rebalancing i měnové zajištění. Zjednodušeně řečeno stačí uživateli jen nahrát peníze a o zbytek se stará Portu. Jako další výhodu pak platforma označuje nákup frakcí, díky čemuž získají dobře diverzifikované portfolio i klienti s menšími obnosy peněz.

portu-web

Foto: Portu / CzechCrunch

Platforma Portu

Základní a jediný poplatek za správu aktiv na Portu činí jedno procento ročně z hodnoty investice. Poplatek přitom účtuje na měsíční bázi a je stanoven na základě denních stavů portfolia.

Jako další placenou službu pak Portu nabízí strategie, kde si mohou klienti sami zvolit složení a parametry investice, nebo si vyberou z nabídky tematických strategií, geograficky i sektorově zaměřených například na Asii, odpovědné investování či zdravotnictví. Za tuto službu platforma účtuje poplatek 0,89 až 1,89 procenta ročně dle zvoleného cenového plánu.

Slevy jako motivace pro dlouhodobé investování

V rámci svého rozvojového plánu teď Portu přichází s další novinkou, kterou chce navýšit počet investorů i objem aktiv pod správou. Jde o snížení poplatku za správu, v některých případech až o 40 procent. Do portfolií je tak možné investovat s poplatky už od 0,6 procenta ročně, přičemž poplatky za službu vlastní strategie startují na 0,53 procenta ročně.

Konkrétní výše slevy je přitom vázána na délku fixovaného období podle čtyř úrovní. Když se investor zaváže prostředky investovat 5 let, dosáhne na slevu 20 procent, u 7 let dosáhne na 25 procent, při 10 letech pak 30 procent a u 15 let zmiňovaných 40 procent.

„Slevou, kterou jsme navázali na investiční horizont, chceme motivovat klienty k odpovědnému chování a k dodržení stanoveného investičního cíle. Právě dlouhodobý horizont je faktorem, který v investování prokazuje velkou efektivitu a je v podstatě jediným vodítkem k úspěchu,“ říká k novince Krejčí.

Šéf Portu je přesvědčen, že čím delší je investiční horizont, tím smysluplnější je investování, ať už tak činíte de facto kdekoliv. Navzdory tomu nejsou předčasné výběry na Portu nijak omezeny, klientovi je ale v takovém případě u vybírané částky doúčtován zpětně rozdíl mezi zvýhodněným poplatkem a jeho plnou výší.

lasvit-la-mamounia-1

Přečtěte si takéČeské světlo v orientu. Lasvit rozzářil hotel La Mamounia v MarrákešiČeské světlo ve věhlasné orientální stavbě. Lasvit rozzářil hotel La Mamounia v marocké Marrákeši

„Tímto programem chceme klienty nejen odměnit, ale naučit je také lépe finančně plánovat. Cílů i portfolií proto může být více a mohou se lišit i rizikovým profilem – u delšího horizontu je možné si dovolit vyšší rizikovost a tím i vyšší potenciální výnos. Je to jen o práci s pravděpodobností výběrů, o finančním plánování a jisté disciplíně,“ popisuje Krejčí.

Šéf Portu tak rovnou přiznává, že uživatelům s tendencí zmatkovat při každém výkyvu na trzích tato platforma moc vyhovovat nebude. Snížení poplatků přitom podle něj fungování aplikace ani její kvalitu neohrozí.

„Naopak, umožní nám to upevnit naší pozici lídra na trhu, růst ještě rychleji a nadále pracovat na zlepšování Portu. Inovativní produktový vývoj a vysoká kvalita služeb pro nás byla vždy na prvním místě a na tom se nic měnit nebude ani do budoucna,“ dodává Krejčí.

Partnerem článku a celého CzechCrunche je společnost WOOD & Company. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.

Ne každý může dokázat cokoliv. Setkání Founders Virtual ukázalo, že zakladatelé musí vyjít daleko za svou komfortní zónu

Petra FritschPetra Fritsch

found-wbInsider

Foto: CzechCrunch

Pavel Šíma, Marie Salomonová a David Šiška mluvili o svých zkušenostech

0Zobrazit komentáře

Založit vlastní firmu, materiálně se zajistit a vést byznys, ke kterému má člověk od začátku blízký vztah, je snem mnoha lidí. Část z nich to nikdy nezkusí, někteří to vzdají při prvních nezdarech a některým se to opravdu podaří. O dotyčných zakladatelích pak čteme takzvané „success stories“ na stránkách byznysových magazínů.

K těmto úspěchům však často vede trnitá cesta plná překážek, které pak v kontextu milionových investic nebo závratných sum ročních obratů mohou vypadat spíš jako jakási dějová zápletka, aby bylo o čem debatovat. Ve skutečnosti může být založení vlastního byznysu velmi stresující, i když to na druhé straně jeho zakladatele obrovsky naplňuje.

I proto se v rámci Founders Virtual, které pořádají Vít Horký a David Šiška a kde byl CzechCrunch mediálním partnerem, řešilo téma duševního zdraví startupových zakladatelů – neboli „founderů“. Letošní setkání bylo otevřeno zdarma pro všechny registrované zájemce a diskutovala se mimo jiné i témata jako budování vztahu mezi zakladatelem a investorem nebo jak na enterprise sales.

Téma, o kterém se nemluví

Když loni v létě spatřil světlo světa sebeodhalující příběh Pavla Šímy, zakladatele startupu Roivenue, byla odezva, která se mu dostala, nečekaná. Na příspěvek, ve kterém Šíma popisoval, jak se ocitl na dně svých sil, reagovalo v rámci sociální sítě Linkedin více než 900 lidí.

Ve 140 komentářích a dalších soukromých zprávách Šímovi sdíleli i neznámí čtenáři vlastní podobnou zkušenost. „Běžně se o takovém problému nemluví, ale když někdo sebere odvahu, objeví se další stovky lidí, kteří si prochází nebo prošli tím samým,“ zmínil svou zkušenost na Founders Virtual Šíma.

pavel-sima-roivenue2

Foto: Roivenue

Pavel Šíma, CEO startupu Roivenue

Případ Pavla Šímy tedy není žádnou raritou. Marie Salomonová, zakladatelka neziskové organizace Nevypusť duši, ve své prezentaci zmínila i alarmující čísla ze studie Národního ústavu duševního zdraví, která dokazují nárůst psychických obtíží kvůli pandemii i v běžné populaci. Před covidem duševní neduhy přiznalo 20 procent respondentů. Během první covidové vlny narostlo toto číslo na 33 procent.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zodpovědnost za vlastní byznys je přitom z hlediska stresu a tlaku i za běžných podmínek poměrně náročnou disciplínou. O founderech jako rizikové skupině náchylné k psychickým obtížím psal na konci loňského roku také americký magazín TechCrunch a apeloval na otevření tématu minimálně v komunitě stejně zaměřených lidí.

O to se snaží také například nový podcast startupu Terap.io, ve kterém si můžete poslechnout příběhy úspěšných osobností, jimž do života vstoupila duševní nemoc nebo psychický problém. Prvním z hostů byl Lukáš Strnadel, který nedávno sdílel svůj nelehký příběh také pro CzechCrunch.

Proč právě foundeři?

Zakladatelé dávají do stavění své firmy všechno – cítí vůči ní velký závazek a pro to, co dělají, mají často velké nadšení a především osobní zájem. To jsou samozřejmě velmi důležité předpoklady pro založení vlastního byznysu, bez kterých by se asi jen těžko dal dlouhodobě a úspěšně budovat.

Když se ale něco neděje tak, jak si dotyčný představuje, nebo má pocit, že jeho snaha negeneruje kýžené výsledky, může nastoupit rozčarování a v dlouhodobějším měřítku frustrace. V této kombinaci se už například jedná o jeden z rizikových faktorů syndromu vyhoření. Každý, kdo někdy zakládal startup, by asi dokázal takových situací vyjmenovat požehnaně.

Rizikových faktorů, které jsou v komunitě founderů výrazněji viditelné, je ale více. Miroslav Spousta, kouč a mentor působící aktuálně v Alze, za takové faktory považuje hlubokou vnitřní motivaci, neznalost vlastních hranic, velká očekávání od sebe samého nebo vlastní ego.

marie-salomonova

Foto: Michaela Cásková

Marie Salomonová, spoluzakladatelka organizace Nevypusť duši

Tyto zkušenosti potvrzuje i Salomonová: „Často si lidé v managementu stěžují na chronický stres a na tlak, který mnohdy popisují jako tlak zevnitř, aby se dokázali vyhecovat k výkonu, na který jsou hodně zaměření.“ Dalo by se ale říci, že výkon může být dobrý sluha, ale zlý pán. Ve „vyhajpovaném“ startupovém světě, kde každý chce žít svůj americký sen, se však umírněnost nenosí.

„Dnes se s oblibou používá k motivaci typicky americká věta: ‚Můžeš dokázat cokoliv.‘ Já si ale myslím, že nemůžeme všichni dokázat cokoliv. Na rozjetí vlastního byznysu potřebujeme mít minimálně určité kompetence, vliv a umět se dobře rozhodovat. Naše vize může být skrze toto nastavení příliš sluníčková,“ stojí nohama na zemi Spousta.

„Zralý člověk pozná své limity a umí si říct o pomoc. Mladý člověk, co naskakuje do startupu, se obouchává a svoje hranice většinou hledá.“

Zakladatelé byznysů se podle zkušeností Spousty od běžné populace liší také osobnostně: „Tito lidé jsou ochotní jít do většího rizika, jsou otevření tomu zakládat nové věci, zadlužovat se, pouštět se do nevšedních projektů – mají velké vize a sny. Ochota těchto lidí vyjít ze své komfortní zóny za hranici průměru je velká.“

Právě znalost osobních hranic je podle všech spíkrů jedním z nejdůležitějších ochranných faktorů. „Zralý člověk pozná své limity a umí si říct o pomoc. Mladý člověk, co naskakuje do startupu, se obouchává a svoje hranice většinou hledá,“ dodává Spousta. Cestu k tomuto uvědomění a stanovení vlastních limitů si navíc dotyčný člověk musí vyšlapat sám, shodují se diskutující.

Jak chránit sebe a svůj byznys

Návod na ochranu psychického zdraví, šitý founderům na míru, bohužel neexistuje. Prevence ani potenciální intervence se zásadně neodlišují od řešení psychické nepohody běžné populace. Podle Salomonové je zásadní všímat si varovných signálů, jako je například nespavost, změny nálad, ztrácení přehledu v úkolech nebo nechuť k práci. Těch si lze navíc všímat nejen to u sebe, ale i v okolí.

„Pokud vás dlouhodobě nikdo neupozorňuje, že se mu na vás něco nezdá, nemusíte si ničeho vůbec všimnout. Proto je prevence a povědomí o vlastním duševním zdraví strašně důležitá,“ říká Salomonová. Všímavost vůči vašemu okolí tak může zachránit kůži nejen vám.

terapio_founders

Foto: Terap.io

Jan Sasínek, Olga Kunertová a Chádí El-Moussawi, zakladatelé Terap.io

Dalšími preventivními opatřeními mohou být podle Salomonové sdílení v komunitě, mentoring, dostatečná sebepéče ve spojení vnímavosti vůči sobě samému nebo i psychoterapie. Na tu se přitom nemusí dostat až v případě obtíží.

„Psychoterapie funguje i jako určitá prevence. Ve spoustě případů nemusí člověk nechat situaci zajít tak daleko, odkud už není návratu. Je dobré o sebe pečovat dlouhodobě,“ vyzdvihuje zásadnost prevence Chadi Moussawi, zakladatel startupu Terap.io, který se zaměřuje na psychoterapie v online prostředí.

Lidé si mohou všimnout psychických obtíží až ve chvíli, kdy se projeví fyzicky. „Tělo jsme schopní vyždímat úplně neuvěřitelně. Když jsme od něj dlouhodobě odpojeni, tak nás to jednou dožene,“ komentuje Spousta. Následky již vzniklých potíží se pak mohou projevovat navíc i zpětně.

purpose-ventures-boxed

Přečtěte si takéDavid Šiška odchází z Mitonu a zakládá nový fond s Janem Bartou a spol.David Šiška odchází z Mitonu a zakládá nový fond s Janem Bartou a spol. Máme připravených 100 milionů korun, hlásí

„I když se potom firmě začalo dařit, tak mám ještě dnes problémy se zhoršenou koncentrací a pamětí. Moje lékařka mi diagnostikovala subdepresivní stav. To mě doběhlo až rok po krizi, což je prý poměrně běžné,“ popisuje svou zkušenost Pavel Šíma a zdůrazňuje tak zásadní důležitost prevence a včasné intervence.

Psychická nepohoda klíčových lidí ve firmě je v podstatě jedním z rizik, která mohou byznys negativně poznamenat a lze na něj myslet už při samotném zakládání podniku. Od samých začátků jde o budování firemního prostředí, ve kterém se jeho aktéři nebojí požádat o pomoc a nastavení podpůrných mechanismů, které slouží jako prevence proti přepracování nejen u zakladatelů. Znovu je potřeba zmínit dostatečnou znalost sám sebe, svých hranic a podle nich byznys nastavovat.

Na celý záznam akce Founders Virtual o wellbeingu se můžete podívat níže.