Potraviny i drogerie do 20 minut od objednávky. Rozvozová služba Wolt v Praze otevřela svůj první obchod pro poslíčky

Iva BrejlováIva Brejlová

wolt-market

Foto: Wolt

Wolt otevírá vlastní obchody pro poslíčky

0Zobrazit komentáře

Rozvozová služba Wolt se přidává do závodu o co nejrychlejší doručování potravin. Oznámila otevření takzvaného Wolt Marketu, prvního kamenného obchodu služby, který má zajistit doručení internetových objednávek k zákazníkům do 20 minut. Respektive do 15, pokud bydlí dostatečně blízko. Podobnou službu už provozuje konkurenční Dáme jídlo a plánuje ji i Bolt – ten ale zatím skončil u plánu, že svůj obchod otevře do konce roku.

Svůj první obchod umístil původem finský startup na Smíchov, ze kterého během prvního měsíce hodlá obsluhovat zákazníky z Vinohrad, Hradčan, Vyšehradu, Dejvic, Střešovic, Nového Města, Podolí, Braníku a také částí Karlína, Žižkova a Nuslí. Zákazníci Woltu ale musejí objednat nákup alespoň za 200 korun. Do konce letošního roku by se pak měla otevřít druhá prodejna.

Nejde nicméně o běžný typ obchodu, nýbrž takzvaný „dark store“, do kterého mají přístup jen partnerští kurýři firmy. Slouží tedy jako mezisklad, který zboží přibližuje zákazníkům tak, aby kompletní vyřízení a doručení objednávky bylo co nejrychlejší. Slouží k objednání jak potravin (včetně mražených), tak drogistického zboží či potřeb pro domácnost. Produktů je k dispozici kolem dvou tisíc a zpočátku má být určen hlavně pro malé a týdenní nákupy.

„Cílem Wolt Marketu je stát se službou, která poskytne našim uživatelům prvotřídní zákaznický zážitek, zatímco zůstane zisková. Samo o sobě je to velká výzva, protože rychlá donáška i potraviny jsou nízkomaržový a po operační stránce velmi nákladný a komplexní byznys,“ říká Jana Trnovská, ředitelka Wolt Marketu pro Česko a Slovensko.

Podle ní je právě Praha pro firmu v tuzemsku klíčový trh. „Samozřejmě ale chceme rychle expandovat i do dalších měst v Česku i na Slovensku. Jak nám ukazují zkušenosti ze zahraničí, zájem o rozvážky zboží z Wolt Marketu je velký od počátečního otevření,“ věří.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Wolt nicméně na český trh nepřichází s žádnou revoluční novinkou. Konkurenční firma Dáme jídlo spustila stejný typ služby letos pod názvem Dáme market. I ta začala nejprve v Praze, později se ale rozšířila i do Brna, Olomouce, Plzně nebo Liberce. Nákupy slibuje dovézt do půl hodiny.

Nejrychlejší rozvážku pak inzeruje další konkurenční podnik Bolt. Ten předpokládá, že se vejde do patnácti minut. Už při oznámení svého plánu k výstavbě takzvaných Bolt Marketů firma naznačila, že lze očekávat jejich přítomnost především v centrech měst, kde už působí.

Wolt přitom aktuálně prochází větší změnou – před dvěma týdny oznámil jeho akvizici americký lídr rozvážkových služeb Door Dash. Na to, aby přes Wolt dosáhl na trhy v Evropě, dal 177 miliard korun. „Wolt bude pokračovat pod stejným názvem, značkou, službami a týmem jako dříve, se stejnou aplikací. Tato zpráva nemá žádný vliv na zákazníky ani partnery,“ slíbili pro CzechCrunch zástupci českého Woltu.

Služby se ve vnímání zákazníků chtějí nicméně posunout ještě o něco dál. Čím dál větší důraz budou klást i na doručování supermarketového zboží a dalších doplňků, aby se pro zákazníky staly jakýmsi pojízdným nákupním centrem. A Wolt právě tento plán prosazuje také v Česku, jak jeho lokální šéf Jan Foret popisoval ve velkém rozhovoru pro CzechCrunch.

Rohlik.cz chce mít největší flotilu elektrických aut v Česku. Začíná budovat vlastní síť dobíjecích stanic

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

rohlik-auto2

Foto: Rohlik.cz

Elektrické dodávky online supermarketu Rohlik.cz

0Zobrazit komentáře

Online supermarket Rohlik.cz má do dalších let velké plány. Stejně jako již začal pracovat na dobývání velké části Evropy, stále více ho zajímá také takzvaná bezemisní městská logistika. To znamená, že chce své kurýry k zákazníkům ze skladů posílat ve vozidlech bez spalovacích motorů. Proto plánuje vytvořit největší flotilu elektrických aut v Česku a u svých skladů vybuduje vlastní síť dobíjecích stanic. Do ulic vyšle také elektrokola.

Rohlík aktuálně v Česku rozváží potraviny se sedmi sty auty, které dosud jezdily primárně na CNG pohon. Prvních pár desítek dodávek již má elektromotory a největší tuzemský online supermarket, který založil a vede Tomáš Čupr, jich chce mít do konce roku ve flotile celkem 42. „Jsem přesvědčený, že příští rok budeme mít největší flotilu elektrických aut v Česku a asi i v celé střední Evropě,“ říká šéf Rohlik.cz Olin Novák, který vedení české pobočky převzal v říjnu.

Zásadním bodem v elektromobilové budoucnosti Rohlíku jsou vlastní nabíjecí stanice, které firma začala ve spolupráci s energetickou společností E.ON budovat u svých skladů v Praze a Brně. Do příštího roku jich chce Rohlík postavit celkem 400, aby se nemusel spoléhat na veřejné dobíjecí stanice a zvládl si svou plánovaně rostoucí flotilu elektrických dodávek obsloužit sám. Plně elektrickou flotilu chce mít firma do roku 2025.

„Investice do nabíjecí infrastruktury se pohybuje v řádech několika milionů korun,“ prozradil novinářům Jan Bezchleba, fleet manažer Rohlíku. Co se týče samotných vozů, ve flotile má firma aktuálně menší elektrické dodávky Renault Kangoo ZE a nově padla volba na větší čínské modely Maxus eDeliver 3. Do budoucna zvažuje i další modely od jiných výrobců a v příštím roce by měl Rohlík dle Olina Nováka také navázat spolupráci s Volkswagenem, který chystá vlastní elektrickou dodávku ID. Buzz.

rohlik-auto1

Foto: Rohlik.cz

Elektrické dodávky online supermarketu Rohlik.cz

Překážkou nejen Rohlíku, ale i dalších společností, které chtěly elektrifikovat své flotily, byla dosud zejména pořizovací cena. Ta byla násobně vyšší než u vozidel se spalovacími motory, a tak přechod na bezemisní řešení ekonomicky nevycházel. Podle Bezchleby však nyní Rohlík pořizuje elektrické dodávky za ceny srovnatelné se stávajícími konvenční vozy se spalovacím, respektive CNG pohonem. „I díky tomu, že jsme odběratel s obrovským vozovým parkem, se nám daří ceny vozidel výhodně nasmlouvat,“ doplňuje Bezchleba.

Elektrickými dodávkami chce Rohlík do budoucna dovážet nákupy prakticky po celé České republice, ale primárně začíná v Praze a Brně, kde má své sklady a také první dobíjecí stanice. Vedle toho ve své flotile rozšiřuje zapojení nákladních elektrokol, prostřednictvím kterých doručuje potraviny v centrech velkých měst, prozatím zejména v hlavním městě. Do konce roku chce online supermarket využívat celkem třiadvacet nákladních elektrokol, s nimiž rozváží i z pražského cyklodepa.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Jejich technologie umožňuje hned několik unikátností – kolo uveze nákupy až do hmotnosti 180 kilogramů plus kurýra, dojezd má až 40 kilometrů. Součástí řešení je i unikátní systém samotné přepravy a překládky zboží, který umožňuje výměnu kontejneru kola s nákupy do 10 minut,“ uvádí k nákladním elektrokolům zástupci Rohlik.cz.

Své elektromobilové snahy chce Rohlík postupně rozšiřovat všude po Evropě, kde působí. S některými elektrickými dodávkami již jezdí například v Rakousku a jeho zakladatel Tomáš Čupr nedávno oznámil, že po Maďarsku, Rakousku a Německu se svým online supermarketem brzy zamíří také do dalších evropských zemí, tentokrát pod značkou Sezamo. Na mohutnou evropskou expanzi i investice do dobíjecí infrastruktury či robotizace skladů letos Rohlík získal od investorů přes sedm miliard korun a stal se takzvaným startupovým jednorožcem, když jeho hodnota překročila miliardu dolarů.